[ot] Våga visa dina naturbilder! ;-)

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
Bäst att kolla om det inte finns käk undertill..
Goesta_336copyr_OlofA.webp

Hackspettar är fina, men de är rätt glupska. Kan öka åtgången av fågelmat rätt ordentligt om man inte "hackspettsskyddar" den.
Flockfåglar som tex siskor och sparvar kan effektiv tömma en foderautomat på någon timma. En foderlangare, en vakt och resten sitter på marken och äter.

Är kanske lite olika vilken typ av föda de är bra på att få i sig snabbt. En hackspett kan hacka i sig en talgboll rätt kvickt om man inte skyddar den.

Jag hade skator (möjligtvis med hjälp av nötskrikor) som förstörde en talgbollsautomat (ett fint nätrör). De öppnade den genom att paja nätet i nederkant så att alla talgbollar föll ut.
Ja, jag har också dåliga erfarenheter av just nötskrikor när jag matat småfåglar tidigare. Dom är både glupska och listiga. Låter illa också! :LOL:

Nötskrikan är en väldigt viktig fågel i ekosystemet då dom sprider ekollon långt i naturen och ökar ekens spridningsförmåga.
Även andra nötter och frön sprids av Nötskrikan. 😊
Må vara högljudd och glupsk men en favorit i naturen.
Vi har inga ekar häruppe. Så, död till nötskrikan!*

*skämt

En skog ripa på stubben till höger fotad med cat S41 vilket har för dålig upplösning synd jag inte hade Motorola g73 i stället var helt orädd även på andra sidan vägen var en meter i från den fortsatt mumsa i sig topp plock på marken.
1000000372.webp

Tillbaka
Topp