Äntligen en svensk framgång, hoppas han börjar cykla snart.
M
Nu fattar jag inte😉Van der Poel.
Namnet bör väl åtminstone vara rätt i en hyllningstråd?
Van der Poel.
Namnet bör väl åtminstone vara rätt i en hyllningstråd?
Och han cyklar redan. Ja, Nils.
Jag var på plats förra gången en svensk skrinnare vann VM-guld för ett ½-sekel sedan på Ullevi.
Äntligen en svensk framgång, hoppas han börjar cykla snart.
M
Ja, cyckelben och skridskoben har mycket gemendamt konstigt nog .Som någon sa, han cyklar redan. Lade märke till honom av en ren slump genom Strava. Tror det var förra sommaren, han var ute på någon slags mastodontcykling från norra Sverige till söder. Han körde långt och snabbt som tusan varje dag.
Ska man vara sådan ska vi få versaleringen korrekt - han heter van der Poel.
Ska man vara sådan ska vi få versaleringen korrekt - han heter van der Poel.
Vet inte hur det funkar med Nederländska namn på Svenska.
På nederländska är det:
Nils van der Poel
och:
Van der Poel
frågan är hur vi gör när van der Poel startar kalsongmärke. ska vi normalisera till Van der Poel då? eller Van der poel?Alltså - alltid liten bokstav, även direkt efter punkt. Det gäller även ”von”, ”af” och dylika adliga namn.
frågan är hur vi gör när van der Poel startar kalsongmärke. ska vi normalisera till Van der Poel då? eller Van der poel?
som den obevekliga hen-aktivist jag är förordar jag van das poel
Det viktigaste är ju helt klart hans namn och inte hans prestation![]()
van het poel blir bra :)"der" på nederlänska kommer från "de", som är både männligt och kvinnligt, så ingen problem där. Men måste säga att jag inte vet om icke-binära föredrar "de" eller neutrum "het".
Man förstår att svenskar aldrig vinner något när det blir sånt tjafs 😄Det viktigaste är ju helt klart hans namn och inte hans prestation![]()
van der tjafs heter detMan förstår att svenskar aldrig vinner något när det blir sånt tjafs 😄
Ge hen en djävulsk fart, om jag får be!Är ni säkra på att vi inte borde skriva fan istället för van? Tror det skulle ge honom en djävulsk fart.
Om man ska vara så, borde det inte vara henom i så fall?Ge hen en djävulsk fart, om jag får be!
från början skrev vi hen-fanatiker henom, men sen tyckte språkrådet eller nåt sånt att det skulle vara hen där också. jag gillar fortfarande henom bättre.Om man ska vara så, borde det inte vara henom i så fall?
Får jag bli lite kränkt för att du rättar mig? Det är väl lag på internet?Om man ska vara så, borde det inte vara henom i så fall?
Jag blir kränkt om du inte känner dig kränkt! ;-)Får jag bli lite kränkt för att du rättar mig? Det är väl lag på internet?
Blir en ett henomen om en presterar väldigt bra under längre tid?Om man ska vara så, borde det inte vara henom i så fall?
Möjligt. Om man gillar sådana, blir man ett fanomen då?Blir en ett henomen om en presterar väldigt bra under längre tid?