[OT] Van der Poel - Vinner MM och får Bragdguldet?

Ingen kan väl tänkas slå det där. Det är ju för högt lufttryck, omöjligt att slå rekord :p

Otroligt, trodde att vi aldrig skulle ser en världsrekord på en låglandsbanan (är det svenskt?) igen ...

Stort. Grymma varvtider o inte en enda schackning i loppet, två sista varven dom snabbaste. Med facit i hand o med alla par körda så var det utklassning.

Vad är den största förklaringen till att Tomas Gustafssons världsrekord från Calgary (13:48) är hela en minut och 15 sekunder långsammare än dagens? Hallar? Material? Teknik? Alltså det är ju en ganska avsevärd skillnad.

Vad är den största förklaringen till att Tomas Gustafssons världsrekord från Calgary (13:48) är hela en minut och 15 sekunder långsammare än dagens? Hallar? Material? Teknik? Alltså det är ju en ganska avsevärd skillnad.

Klappskridskorna.

Edit. Slog igenom slutet på 90-talet o sen dess kör alla med det. Skenan är lös i hälen o blir kvar i isen längre ut i skäret, så även om man "tåtrycker" aningen ligger hela skenan i isen o man får längre skär.

Senast ändrad:
Men alltså, 10 km på 12.33 det är ju 47.8 km/h i snitt med stående start. Nu är de visseligen full tempopyjamas men vad är det (egentligen) som gör att man kan åka så fort på skridskor och hur många W i snitt krävs det för en prestation som denna?

Men alltså, 10 km på 12.33 det är ju 47.8 km/h i snitt med stående start. Nu är de visseligen full tempopyjamas men vad är det (egentligen) som gör att man kan åka så fort på skridskor och hur många W i snitt krävs det för en prestation som denna?

Om kan kan överföra tillräckligt mycket kraft på isen och glidmostandet är lågt är det mycket nära cykling, så hastigheten är också nära.

Klappskridskorna.

Edit. Slog igenom slutet på 90-talet o sen dess kör alla med det. Skenan är lös i hälen o blir kvar i isen längre ut i skäret, så även om man "tåtrycker" aningen ligger hela skenan i isen o man får längre skär.
Använder dom någon speciell slipning?
När förra seklet var ungt så hade hockeyspelare skålslipat och bandspelare planslipat.
Hur funkar detta?

Faktiskt bland det värsta som finns i idrottsvärlden typ I klass med att hoppa 2.40 eller 9m långt. Dvs helt ofattbart ibland oss dödliga .
Jag har själv åkt skridskor och spelat bandy i hela mitt liv . Så jag anser mig kunna åka skridskor.
Och dom gånger jag mätt upp min egen speed har jag nätt och jämt kommit upp över 40km/h i maxspurthastighet .
Jag har iaf snittat 43km/h över 3 mil på lvg cykeln utan tempoklädsel men på skridskor är det tveksamt om jag skulle klara 30km/h på milen...

Jag kollade snittet för mitt bästa 500 meterslopp och det ligger på knappa 10km/h under V D P 10 000 meterlopp.???

Lyssnade på radion innan, där pratade dom om han skulle orka så nära inpå tidigare lopp. Så plockar han WR! Verkligen festligt

Kollade låååångt efter loppet men slutet var ju epistk. Van der Poel i mål, vilket lopp, prata prata prata, och där går den andra snubben i mål :D

Kul att starta efter att någon slagit världsrekord också

/R

Tveksamt om jag hade åkt 500m innan vdp var i mål. Oavsett start :p

Jag har aldrig deltagit i någon tävling.

Min son, som är 7 år, åkte sin första 500 meter på onsdag. Tiden var 1.15.44, så mindstens klart snabbare än Nils på 10 km.

EDIT: beräknade just nu snitthastigheten: 23.9 km/h, inte dåligt, men en bit kvar för att ta världsrekordet på 10 km.

Senast ändrad:
Gissar att de bygger extra fart i kurvorna och kan behålla den på rakorna. De kör ju med ytter-innerskär (s-skär) och har driv i skären hela tiden och tappar inte fart till nästa kurva.
Har för mig att de snabbaste på Vikingarännet snittade ca 35 km/h över 8 mil på naturisar. Alltså det går snabbt även rakt fram.

Gissar att de bygger extra fart i kurvorna och kan behålla den på rakorna. De kör ju med ytter-innerskär (s-skär) och har driv i skären hela tiden och tappar inte fart till nästa kurva.
Har för mig att de snabbaste på Vikingarännet snittade ca 35 km/h över 8 mil på naturisar. Alltså det går snabbt även rakt fram.

Jag tror snarare tvärtom, att skridskoåkarna kört betydligt fortare om de inte tvingats svänga två gånger per varv.

Mkt imponerande, men jag tror att en viss stavhoppare kommer att vilja vara med i debatten efter OS guld och nya världsrekord.
Då han fick det i fjol tror jag det ska till en veritabel orgie i världsrekord (+OS-guld) för att han ska toppa vdP, alternativt att OS-guldet tas på ett mkt spektakulärt sätt.

Faktiskt bland det värsta som finns i idrottsvärlden typ I klass med att hoppa 2.40 eller 9m långt. Dvs helt ofattbart ibland oss dödliga .
Jag har själv åkt skridskor och spelat bandy i hela mitt liv . Så jag anser mig kunna åka skridskor.
Och dom gånger jag mätt upp min egen speed har jag nätt och jämt kommit upp över 40km/h i maxspurthastighet .
Jag har iaf snittat 43km/h över 3 mil på lvg cykeln utan tempoklädsel men på skridskor är det tveksamt om jag skulle klara 30km/h på milen...

Liknande här och därav min fundering, åkte mycket skridsko på rink och fritt i mina yngre år men kan inte tänka mig att man kom upp i mycket mer 35 km/h (rakt fram) på kortare sträckor och att på det behöva ta en kurva var 200ade meter.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp