[OT] Van der Poel - Vinner MM och får Bragdguldet?

Samtidigt är schack och en del liknande spel något som kräver extrem träning och talang för att nå världseliten. Turelementet är väldigt litet eller obefintligt. Skulle vi få en svensk världsmästare i schack så skulle denne ligga bra till för diverse priser pga det skulle skrivas om det. I Norge ändrade de väl reglerna för att MC skulle kunna bli årets idrottspersonlighet för snart 10 år sen.

Finns VM i Luffarschack oxå, lika svårt att vinna. Men för dom där priserna så vore det bättre att tydligt beskriva vilka sporter som ingår i bedömningen, enklast att ta med samma som i VM el OS ( och utan hästar ) --- Alltså, hästsport kräver väl att man är mångmiljonär och har en stor gård i Skåne ---

Samtidigt är schack och en del liknande spel något som kräver extrem träning och talang för att nå världseliten. Turelementet är väldigt litet eller obefintligt. Skulle vi få en svensk världsmästare i schack så skulle denne ligga bra till för diverse priser pga det skulle skrivas om det. I Norge ändrade de väl reglerna för att MC skulle kunna bli årets idrottspersonlighet för snart 10 år sen.
Att det krävs extrem träning och talang gäller också om du t.ex. vill bli en "klassisk musiker" i världsklass. Det finns tävlingar för åtminstone en del instrument. Jag tycker det vore ungefär lika knasigt att tilldela bragdguldet till en schackspelare som till en pianist.

Det finns förstås en skillnad i att pianotävlingen är en bedömningsgren medan schack har slipper ifrån detta moment. Biten med extrem träning och talang krävs dock garanterat för att vinna t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/International_Chopin_Piano_Competition

Och detta absolut inte sagt nedvärderande om vare sig schackspelare eller "klassiska musiker". Eliten inom båda är mkt imponerande. Deras aktiviteter är bara inte inom ramarna för bragdguldsmaterial om jag får bestämma.

Alltså, hästsport kräver väl att man är mångmiljonär och har en stor gård i Skåne ---

Bruce Springsteens dotter är vass i ridsport.

Henke Larssons dotter är vass i ridsport (träff på mångmiljonär, hästgård & Skåne).

Hmmm, så pengar verkar underlätta varje fall men man kan ju bli sponsrad av HM också? (Malin Baryard-Johnsson & Peder Fredricson)

Även om underhållningen var stor under lagfinalen är hästhoppning allt för mycket av en vit överklassport för mig. Svårt att ta en sport som bedrivs i kavaj och med slips på fullaste allvar. Håller Ståhls infriande av sitt OS-guld och NvdPs något oväntade världsrekord högre som idrottsliga bragder.

Huvudet på spiken av Anders Adamson (extra passande här med åsikten från en forna proffscyklist). ?
Vill bara föra till protokollet att Adamsson själv är hängiven skridskoåkare, ifall någon hade missat det.

Fint!

Hoppas att jag kunde ser honom åka, men han kör inte EM (och det är oklart om dom tillåter åskadare i Heerenveen).

NvdP skippar EM:

En pluspoäng för hästhopparna är att även om de inte tränat upp sin syreupptagning till himmelska höjder, så har de tränat upp sina hästar, vilket inte görs i en handvändning.

En pluspoäng för hästhopparna är att även om de inte tränat upp sin syreupptagning till himmelska höjder, så har de tränat upp sina hästar, vilket inte görs i en handvändning.
Att dressera en elefant är säkert inte heller gjort i en handvändning. Eller att träna upp sig till att bli en konsertpianist i världsklass.

Även om det finns tävlingar för pianister räknas det knappast in som en som en sport.
Min invändning är väsentligen att om man tar godtycklig aktivitet där man i stort sett alltid kan bli bättre och där det finns ett skapligt antal utövare som seriöst satsar på att bli så bra som möjligt så kommer det att krävas mycket jobb och träning och man kommer inte att nå världsklass i en handvändning. Ett exempel är pianospelande. Därmed säger det faktum att det är svårt att nå toppen inte att säga speciellt mkt om huruvida aktiviteten ifråga är relevant när ett pris som bragdguldet ska delas ut.

Vidare så tycker jag inte att det faktum att svårigheten just ligger i att dressera ett djur gör det till en starkare kandidat. Snarare tycker jag att inblandandet av djur, och deras olika genetiska förutsättningar, gör kanditaturen svagare.

Idrottsgalan är väl ikväll, ny chans att "rasa" över resultatet..

Senast redigerad av en moderator:
Är det priset för mest röstbenägna fanclub det gäller så lär väl hästfolket slå en skrinnares supporterskara.

Kan tycka att det är välförtjänt efter första OS-guldet på 97-år! Inget illa sagt om Nils, men det var sommar OS-år..

Lite talande uttalande tycker jag: ”– Vi vet att vi har ett otroligt stöd och en otrolig sekt bakom oss.” (Min fetstilsmarkering)

Lite talande uttalande tycker jag: ”– Vi vet att vi har ett otroligt stöd och en otrolig sekt bakom oss.” (Min fetstilsmarkering)

Det är nog en gliring till, var det 2016(?), när nån Brunte fick det för ett OS-silver framför Sarah Sjöström som tagit OS-guld och Mikaela Laurén sade att ”hästfolket är en sekt”.

Kan tycka att det är välförtjänt efter första OS-guldet på 97-år! Inget illa sagt om Nils, men det var sommar OS-år..
Ja, jag kan också tycka att de var värda pris detta år. Däremot var de inte det ex.vis 2016, så det är ju de själva som bäddat för ifrågasättandet genom att kuppa till sig priset tidigare år.

Alla ni missunnsamma medelålders män borde slå er samman. Ni har potentialen att bli den största ”föreningen” i landet. ?
Jag ifrågasätter inte att det hopplandslaget åstadkommit är en stor prestation. Hur man än vänder och vrider på sig kommer det dock att behöva göras en gränsdragning mellan vilka prestationer som ska beaktas för priset och vilka som man ska bortse från. Hopplandslagets insats tycker jag faller i den andra kategorin. Jag misstänker att även du har prestationer som du inte tycker är lämpliga att belöna med Jerringpris eller bragdguld. Hade du t.ex. tyckt det vore ok att belöna Carlsens prestationer i schack om han varit svensk? Och hur är det med Carlessons insatser inom fourieranalysen? Mycket imponerande prestationer men inte hade väl ett bragdguld varit korrekt!?

Bara för att din gränsdragning är annorlunda än min tycker jag det är fel att baserat på det utmåla mig som missunnsam.

Jag ifrågasätter inte att det hopplandslaget åstadkommit är en stor prestation. Hur man än vänder och vrider på sig kommer det dock att behöva göras en gränsdragning mellan vilka prestationer som ska beaktas för priset och vilka som man ska bortse från. Hopplandslagets insats tycker jag faller i den andra kategorin. Jag misstänker att även du har prestationer som du inte tycker är lämpliga att belöna med Jerringpris eller bragdguld. Hade du t.ex. tyckt det vore ok att belöna Carlsens prestationer i schack om han varit svensk? Och hur är det med Carlessons insatser inom fourieranalysen? Mycket imponerande prestationer men inte hade väl ett bragdguld varit korrekt!?

Bara för att din gränsdragning är annorlunda än min tycker jag det är fel att baserat på det utmåla mig som missunnsam.

Jag tycker det är stor skillnad mellan att sakligt diskutera gränsdragningar mellan olika typer av prestationer och att håna, misskreditera andras prestationer bara för att de inte stämmer överens med ens eget tycke.

Inläggen ovan faller ju knappast under kategorin saklig diskussion om gränsdragningar mellan prestationer.

Hopplandslaget är inget jag följer mer än på sin höjd under OS men kan ändå glädjas åt deras framgång även om jag personligen hade en annan favorit.

Tillbaka
Topp