[OT] Van der Poel - Vinner MM och får Bragdguldet?

Med tre varv kvar när han gjort tre raka 29,3-varv och behövde snitta 29,1-varv de tre sista för att matcha Roest var jag ärligt talat tveksam. När han sen fick till ett varv precis under 29 tändes hoppet och med ett varv kvar när han var under en sekund efter kändes det trots allt "rätt lugnt" med tanke på Roests sistavarv på 30,4 s.

Ja gör han det på den isen är det riktigt sjukt. Alltså jag vill inte nedvärdera hans seger, men bragd tycker jag ska komma underifrån
Och dessutom på lågland.

Sen är det förstås helt fritt att ha sin egen tolkning av bragd. Vad gäller bragdguldet (eller Svenska Dagbladets guldmedalj som den väl egentligen heter) är det dock detta som gäller:

"Med bragd förstås i detta sammanhang ett avgörande av hög rang, vunnet genom ett exceptionellt uppbåd av tekniskt och taktiskt kunnande, segervilja och energi i förening med idrottslig ambition.
Bragdens värde skall anses förhöjt i ett fall där avgörandet skett i ett svårt och vanskligt läge.
En serie bragder innebär ytterligare kvalificering för utmärkelsen. Föredömligt sportsmanship krävs av den som skall belönas. Sålunda kan inte den idrottsutövare, som varit avstängd för doping, komma i fråga för guldmedaljen.2)"

Jag tycker detta lopp av NvdP prickar av det mesta på den listan bortsett från "serie bragder".

Avgörandet skedde dock inte i svårt och vanskligt läge (med ett "förhöjt värde" på prestationen). Han är ju "bara" bäst och genomför sitt lopp som planerat. Prestationen/bragden är väl alla andra dagar på hans (brutala) träningsår. Men, att värdera prestationer är värdelöst. Nils är allt annat än värdelös. Det han gör är så j*vla grymt!

Och dessutom på lågland.

Sen är det förstås helt fritt att ha sin egen tolkning av bragd. Vad gäller bragdguldet (eller Svenska Dagbladets guldmedalj som den väl egentligen heter) är det dock detta som gäller:

"Med bragd förstås i detta sammanhang ett avgörande av hög rang, vunnet genom ett exceptionellt uppbåd av tekniskt och taktiskt kunnande, segervilja och energi i förening med idrottslig ambition.
Bragdens värde skall anses förhöjt i ett fall där avgörandet skett i ett svårt och vanskligt läge.
En serie bragder innebär ytterligare kvalificering för utmärkelsen. Föredömligt sportsmanship krävs av den som skall belönas. Sålunda kan inte den idrottsutövare, som varit avstängd för doping, komma i fråga för guldmedaljen.2)"

Jag tycker detta lopp av NvdP prickar av det mesta på den listan bortsett från "serie bragder".
Stämmer väldigt väl på allt utom detta tycker jag:
”Bragdens värde skall anses förhöjt i ett fall där avgörandet skett i ett svårt och vanskligt läge.”
Han hade väl snarare ett bra läge genom att han gick i sista par.

Avgörandet skedde dock inte i svårt och vanskligt läge (med ett "förhöjt värde" på prestationen). Han är ju "bara" bäst och genomför sitt lopp som planerat. Prestationen/bragden är väl alla andra dagar på hans (brutala) träningsår. Men, att värdera prestationer är värdelöst. Nils är allt annat än värdelös. Det han gör är så j*vla grymt!
Med tre varv kvar tycker jag det klockrent är ett svårt och vanskligt läge med drygt 2 sekunder efter och behov av att öka farten. Är inte många som grejar att göra det.

En notering: NvdP har sina sju snabbaste varv inom 0,05 sekunder (28,96-29,01)! De kommer på helvarv 2, 4, 5, 6, 10, 11 och 12.

järnkoll på sina tider verkligen.

han har i tidigare intervjuer pekat på att hans taktik är just att kunna öka sista tre varven. lätt att säga, svårt att göra.

lyssna gärna på hans sommarprogram om ni mot förmodan missat det. handlar dock mest om annat än tävlingstaktik. mycket om motivation. klart hörvärt.

Alla andra på topp-10 har sista varvet som sitt långsammaste. För NvdP är det näst snabbaste varvet under loppet.

Efter vad han sa i intervjun kan man nog anta att isen inte var riktigt snabb, lät som han inte kände att det gick så sakta som det gick. Går det tungt och man ändå kan öka på det viset, då har man starkt psyke.

Min teori är att de har så varmt i hallen att isen har svårt att frysa till direkt på spolning. Kan ha att göra med kemikalier i isen också. Klart Holländarna gör vad de kan. Att de är öppna vad de har för sig är väl bra.

Helt underbart, härligt att han säger ifrån på skarpen. Hur vänlig och lugn han än är så har Nils uppenbart ett temperament (en gräns) han också. Det är ändå lite modigt att basunera ut holländare som fuskare eller korrumperade kan jag tycka. Tänker mig något motsvarande i längdskidor om vi skulle basunera ut norrmännen som fuskare eller anklaga dem för korruption, då tar det garanterat hus i h-vete. ?

Senast ändrad:
Från https://www.schaatsen.nl/nieuws/202...haatsen-hoort-ook-de-temperatuur-van-het-ijs/ översatt med google translate

Sedan han kom till Kina har Van Ginkel kunnat berätta exakt hur isen mår i isbandet. Så fort han kommer in på banans centercourt tar han en termometer ur sin väska och temperaturar golvet som en sjuksköterskepatient. Varje dag har kvicksilvret sjunkit lite, vilket leder till bättre förutsättningar för holländarna. "Ju kallare isen är, desto svårare blir den. De är vana vid att glida och det tar de med sig i sin försäljning. Många andra länder producerar ryttare som har mer av ett (kortare) slagslag och för vilka hård is är av mindre betydelse. Jag försöker skapa de mest gynnsamma förutsättningarna för våra förare.”

Nils är vad jag förstår "kortslagig", dvs högre stegfrekvens.

Helt underbart, härligt att han säger ifrån på skarpen. Hur vänlig och lugn han än är så har Nils uppenbart ett temperament (en gräns) han också. Det är ändå lite modigt att basunera ut holländare som fuskare eller korrumperade kan jag tycka. Tänker mig något motsvarande i längdskidor om vi skulle basunera ut norrmännen som fuskare eller anklaga dem för korruption, då tar det garanterat hus i h-vete. ?
Jupp, alla minns norrmännens reaktioner när en liten oskyldig norsk skidflicka anklagades för doping.

Jaja. I sverige ligger inte skandalartikeln på förbundets web i alla fall.

1644489453748.png

Jaja. I sverige ligger inte skandalartikeln på förbundets web i alla fall.

Visa bilaga 538624

Ja, det är en ren parodi (skrattretande) att en pappa kan tillåtas staka en bana där ens dotter är med men det är inte Anders fel utan de extremt slappa reglerna.

I fallet VdP så får vi väl hoppas att han kan stänga av den här soppan och fokusera fullt ut. Att han fick rensa/ventilera sin åsikt är väl både bra och dåligt, kändes säkert bra men blir ju ofrånkomligen ett visst efterspel om man går bananas offentligt på det sättet vilket i värsta fall kan störa.

Men oavsett mygel eller ej, var inte paren efter omspolningen långsammare än de innan? Förutom VdP då, men han var ju inte långt från att missa guldet. Lite oroande inför 10K.

BTW, har för mig att dom snackat om 30 km/h i studion, utan att tänka efter så blev jag imponerad. Men det är nästan 50 km/h, dock möjligt att jag hörde fel tidigare.
Men 50 km/h...det är skitsnabbt

BTW, har för mig att dom snackat om 30 km/h i studion, utan att tänka efter så blev jag imponerad. Men det är nästan 50 km/h, dock möjligt att jag hörde fel tidigare.
Men 50 km/h...det är skitsnabbt
30-35 km/h brukar elitmotionärer snitta på bra naturisar och betydligt längre än 10 km.

De som körde 1500 meter i veckan toppade 57-58 km/h. I utgången av kurvorna var farten ofta 3-4 km/h högre än i slutet av rakorna. Ruskigt snabbt!

Pappa Pärson tvekade väl inte om jag minns rätt?
Märkligt att det är tränarna som lägger banorna i utförsåkning och att det är helt accepterat att de försöker gynna sina egna åkare. I jämförelse är ismakandet en ren parentes. Aldrig hört att skridskoåkarna skulle ha med sig skenor i olika legeringar för olika isar. Däremot är ju slipningen en konstart närmande sig svart magi o jag läste att där är det en svensk som ligger i framkant.

Alla idrotter har ju sina egna normer. En till synes jämförbar handling inom en idrott kan vara helt ok medans det inom en annan helt förkastligt. Så blir inte riktigt rättvist att att klanka på Nils uttalande med hänvisning till vad som sker i en annan idrott.

Finns ju tex många idrotter där det anses som i princip fusk att hjälpas åt för att man kommer från samma land eller lag.

Tillbaka
Topp