[OT] Varför är det så lite insekter?

Kan nog tänkas

Fö har vi mycket bin och humlor i trädgården. Vi har även många blommande växter. Tror det finns ett samband.

Skönt att få bekräftat att min inbyggda anemometer är välkalibrerade då jag brukar informera utomsocknes om att det är max fem vindstilla dagar om året i Malmö.

Tjena!

Tror tyvärr jag har svaret på din fråga, och det är inte som man först tänker sig.

Jag tror nämligen på den lokala uppvärmningen, framförallt under mitt hus. För att golvvärmen i mitt hus, tillsammans med isolering av cellplast under betongplattan, har skapat något som är den perfekta semesterresorten för ungefär stans alla myror ?.

Och om någon har för lite insekter hemma, så kan de få komma till mig mellan mars och april när de ? börjar vakna upp av golvvärmen och tror det är sommar. Ta med en hink så får du plocka så många du vill.

Du kan få ta med grävlingen ? också..

Den vilda Katten och spindlarna behåller jag, de håller annan ohyra borta.

Senast ändrad:
Aj, det var en ganska ful härskarteknik. Har faktiskt arbetat som textredigerare och korrekturläsare, men i ett annat land. Är du främlingsfientlig? :unsure:

Hela europa är främlingsfientligt, men framförallt de skandinaviska länderna. Danmark, Finland och Norge skrattar så tårarna rinner åt svenskarna och har i perioder satt upp gränskontroller mot svenska gränsen passfriheten till trots. Men det är OT.

Nu riskerar det här väl att bli en fredagstråd men vad i helvete har att påtala ett stavfel med främlingsfientlighet att göra?
Det kanske är lite lågt (fast inte lika lågt som Glocal Net) men att blanda in främlingsfientlighet i frågan är väl fan trögmagat?
Se för tusan inte spöken där inga finns.

Nu riskerar det här väl att bli en fredagstråd men vad i helvete har att påtala ett stavfel med främlingsfientlighet att göra?
Det kanske är lite lågt (fast inte lika lågt som Glocal Net) men att blanda in främlingsfientlighet i frågan är väl fan trögmagat?

En härskarteknik möts av en annan härskarteknik. Låt pojkarna vara ifred i sandlådan.

Blev tvungen att googla vad som hände med Glocal net. Tydligen uppköpta av telenor och skrotades 2018

Tja, har på nära håll sett hur det pumpas ut tonn på tonn med kemikalier i landbruket.
Jo, det används kemikalier men frågan om hur de påverkar är väldigt svår och komplex. Helt klart är att vissa ämnen som ackumuleras kan skapa stora problem högre upp i näingskedjan, som för rovfåglar som var nära att utrotas på grund av pcb och ddt t.ex.. Men alla kemikalier är inte lika farliga och lägre djur löper inte lika stor risk.

Jag undrade egentligen varför det är så lite pollinerande insekter som humlor, bin och fjärilar, och borde skrivit det i trådstart. Hoppas alla ser många bin, fjärilar och humlor på sina cykelturer i dag. (Förstår också att det finns saker man inte skall försöka skoja med i Sverige.) Ha en fin dag! "Ut på tur - aldri sur!" ?

Ganska kortfattad artikel från Reuters för de som inte orkar se dokumentären på svt:

Och att det kan komma som en överraskning för så många här att det blivit färre insekter samt hur det kan påverka livet på jorden - det gäller även människor, om någon tror annat - är dystert.
Och liksom ingen nyhet heller.
Den här kom 1962

Jag undrade egentligen varför det är så lite pollinerande insekter som humlor, bin och fjärilar, och borde skrivit det i trådstart. Hoppas alla ser många bin, fjärilar och humlor på sina cykelturer i dag. (Förstår också att det finns saker man inte skall försöka skoja med i Sverige.) Ha en fin dag! "Ut på tur - aldri sur!" ?
Som Pfaff skrev innan. har du lite blommor i trädgården så finns det knappast någon brist på insekter. På vår ganska begränsade lott surrar det högt av massor av pollinatörer morgnar och kvällar.

Som Pfaff skrev innan. har du lite blommor i trädgården så finns det knappast någon brist på insekter. På vår ganska begränsade lott surrar det högt av massor av pollinatörer morgnar och kvällar.

Gärna lite ”ogräs” eller lite naturtomt. Vatten i ett fågelbad och någon rishög hjälper också till. Kommer inte många insekter om man har en golfgreen gräsmatta och två Rhododendronbuskar på tomten.

Gärna lite ”ogräs” eller lite naturtomt. Vatten i ett fågelbad och någon rishög hjälper också till. Kommer inte många insekter om man har en golfgreen gräsmatta och två Rhododendronbuskar på tomten.
Lantbrukens enorma monokulturer är inte heller något paradis för insekter. Läplanteringar, öppna vattendrag och vilda diken skulle underlätta såklart.

När jag tog motorcykelkörkort 1992 så fick jag stanna ungefär var femte mil och göra rent visiret på hjälmen om jag var ute och åkte en fin sommarkväll. Nu för tiden kan jag vara ute och köra 10-15 mil varje kväll en en hel vecka och kanske behöver göra rent visiret en eller två gånger på hela veckan, så någonting har hänt när det gäller förekomsten av insekter i de djupa Smålandsskogarna i alla fall.

Skottår, under krigsvintrarna?
Vad angår insekterna används tidigare ängs- och jordbruksmark till skogsplantering och bostäder och vägar. Jag är ingen ekolog precis, men förstår att det är svårt att lyfta fram enskilda "eländen", ty sakerna hänger ihop. ...Hemskt många saker hänger ihop med bilar!
Mysinge efter snöstorm Mörb bokh.jpg

Vad angår insekterna används tidigare ängs- och jordbruksmark till skogsplantering och bostäder och vägar. Jag är ingen ekolog precis, men förstår att det är svårt att lyfta fram enskilda "eländen", ty sakerna hänger ihop. ...Hemskt många saker hänger ihop med bilar!
Visa bilaga 631233
Precis, villamattorna som breder ut sig kring städerna med tillhörande vägar och köpcentrum som slukar jordbruksmark är nog en större anledning. Det är sällan jag upplever brist på insekter när jag är ute på landet (i princip hela somrarna) eller för den delen kör genom jordbruksmark, men i och omkring stan kan jag ibland reagera på att det var längesen man störde sig på nåt flygfä. Och gissningsvis sitter de flesta som ojar sig över detta just i och omkring städerna utan att inse sin egen del i det hela, då är det lättare att peka på ”monokultur” och kemikalier i jordbruket.

Jaha. Då kan man ge sig fan på att det är därför vi har mer mygg. Kommunen har slutat klippa för att spenaten ska blomma

Visa bilaga 631233
Metangas är värre än co2.

Precis, villamattorna som breder ut sig kring städerna med tillhörande vägar och köpcentrum som slukar jordbruksmark är nog en större anledning. Det är sällan jag upplever brist på insekter när jag är ute på landet (i princip hela somrarna) eller för den delen kör genom jordbruksmark, men i och omkring stan kan jag ibland reagera på att det var längesen man störde sig på nåt flygfä. Och gissningsvis sitter de flesta som ojar sig över detta just i och omkring städerna utan att inse sin egen del i det hela, då är det lättare att peka på ”monokultur” och kemikalier i jordbruket.

Vadå ”ojar sig”? Det är ett faktum att det råder stor brist på pollinerande insekter, även på landsbygden. Det är inte så att du plötsligt kör in i mängder av bin när du passerar stadsgränserna. Ett av de stora problemen är, surprise surprise, monokulturerna i jordbruket.

Senast redigerad av en moderator:
Såg runt 48 miljoner insekter på vägen hem nu från stugan. Helt luden om armar och ben efter att ha krockat med varje insekt. Fick en humla eller liknande innan för glasögonen också.
Oh så skönt. Då kan vi utgå ifrån att ordningen är återställd och allt är bra?

Oh så skönt. Då kan vi utgå ifrån att ordningen är återställd och allt är bra?

Det har jag ingen åsikt om. Berättade vad jag varit med om nu på vägen hem.

Kan vara kungsmynta. Som sagt är det en kedja med saker i naturen. På sätt och vis börjar och slutar kedjan med svampar och andra enkla organismer. Utan dem blir det inget för växterna att växa i, och därmed inga insekter. Många bryter ner organiskt material, men åtskilliga behöver inte ens det. 'Kan räcka med mineralerna i imman på en grottvägg.

Finns åtm. en geting på Ekerö. Strax efter Kungsberga flög fanskapet in i min hjälm och stack mig på skallen. Det sved ända till Färingsö kyrka. Om den inte överlevde attacken så är ju risken att det finns noll kvar?

Det går absolut inte att utesluta men jag tror inte att det finns något direkt bevis för det ännu åtminstone. Insekter har så kort livscykel att påverkan blir mera direkt och upptäcks snabbare och då brukar(?) användningen av ämnena numera snabbt regleras. Tyvärr funkar det så, det finns otroliga mängder av konstgjorda kemikalier som vi vet väldigt lite om hur de påverkar miljön och det är först när man direkt ser skador som man går in och försöker minska användningen. Och när det gäller ämnen som ackumuleras i högre stående djurarter och i naturen är det det riktigt otäcka för när väl skadorna blir tydliga går det inte att få bort ämnet.

Sannolikt så är det en rad orsaker som samvarierar. Jag vet inte om någon studie kunnat peka ut endast en orsak. Monokulturer, förändrade kulturlandskap, kemikalieanvändning, vindkraft och ljusföroreningar kan alla vara faktorer som påverkar. Och säkert flera därtill. Just ljusföroreningar tycker jag är lite spännande, då jag även håller på med astrofoto. Det är ett gissel inte bara för astrofotografer, utan även för nattaktiva djur och numera är det få områden som är opåverkade.

När det gäller biotopförändringar har man mycket tydliga samband för en hel del arter åtminstone men i stort håller jag helt med, det är många faktorer som samverkar.

När det gäller biotopförändringar har man mycket tydliga samband för en hel del arter åtminstone men i stort håller jag helt med, det är många faktorer som samverkar.
Hej! Inte för att framstå som alltför mycket av en viktigpetter, men jag tror att du (och många andra i den här tråden) syftar på habitat när ni skriver biotop. Du är för övrigt helt rätt ute, svarade på detta på trådens första sida.

Det som många inte inser är att relativt små hinder, som bilvägar och flerfamiljshus, kan utgöra matrix för insekter, samt att det kanske främst är pollinatörer och inte insekter i allmänhet som folk är bekymrade över.

Edit: andra halvan av inlägget är en reflektion i allmänhet, inget riktat mot någon specifik person

Har de senaste veckorna sett extremt mycket svärmande skalbaggar. Kan inte minnas att jag någonsin gjort det på detta viset. Fält som kokte.

Tillbaka
Topp