Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan nog tänkas
![]()
Allt färre vindstilla dagar i Malmö
1992 var det vindstilla cirka en månad om året – 2019 enbart en vecka.www.sydsvenskan.se
Fö har vi mycket bin och humlor i trädgården. Vi har även många blommande växter. Tror det finns ett samband.
Tydligen påverkar det förmågan att stava också.Tja, har på nära håll sett hur det pumpas ut tonn på tonn med kemikalier i landbruket.
Aj, det var en ganska ful härskarteknik. Har faktiskt arbetat som textredigerare och korrekturläsare, men i ett annat land. Är du främlingsfientlig?Tydligen påverkar det förmågan att stava också.
Aj, det var en ganska ful härskarteknik. Har faktiskt arbetat som textredigerare och korrekturläsare, men i ett annat land. Är du främlingsfientlig?![]()
Nu riskerar det här väl att bli en fredagstråd men vad i helvete har att påtala ett stavfel med främlingsfientlighet att göra?
Det kanske är lite lågt (fast inte lika lågt som Glocal Net) men att blanda in främlingsfientlighet i frågan är väl fan trögmagat?
Se för tusan inte spöken där inga finns.
Blev tvungen att googla vad som hände med Glocal net. Tydligen uppköpta av telenor och skrotades 2018Nu riskerar det här väl att bli en fredagstråd men vad i helvete har att påtala ett stavfel med främlingsfientlighet att göra?
Det kanske är lite lågt (fast inte lika lågt som Glocal Net) men att blanda in främlingsfientlighet i frågan är väl fan trögmagat?
Se för tusan inte spöken där inga finns.
Jo, det används kemikalier men frågan om hur de påverkar är väldigt svår och komplex. Helt klart är att vissa ämnen som ackumuleras kan skapa stora problem högre upp i näingskedjan, som för rovfåglar som var nära att utrotas på grund av pcb och ddt t.ex.. Men alla kemikalier är inte lika farliga och lägre djur löper inte lika stor risk.Tja, har på nära håll sett hur det pumpas ut tonn på tonn med kemikalier i landbruket.
Och att det kan komma som en överraskning för så många här att det blivit färre insekter samt hur det kan påverka livet på jorden - det gäller även människor, om någon tror annat - är dystert.Ganska kortfattad artikel från Reuters för de som inte orkar se dokumentären på svt:
![]()
Insect populations are declining at an unprecedented rate
The most diverse group of organisms on the planet are in trouble and the consequences could be dire.www.reuters.com
Dessas tillbakagång är främst biotopförändringar, så är det häromkring åtminstone.Jag undrade egentligen varför det är så lite pollinerande insekter som humlor, bin och fjärilar, och borde skrivit det i trådstart.
Som Pfaff skrev innan. har du lite blommor i trädgården så finns det knappast någon brist på insekter. På vår ganska begränsade lott surrar det högt av massor av pollinatörer morgnar och kvällar.Jag undrade egentligen varför det är så lite pollinerande insekter som humlor, bin och fjärilar, och borde skrivit det i trådstart. Hoppas alla ser många bin, fjärilar och humlor på sina cykelturer i dag. (Förstår också att det finns saker man inte skall försöka skoja med i Sverige.) Ha en fin dag! "Ut på tur - aldri sur!" ?
Som Pfaff skrev innan. har du lite blommor i trädgården så finns det knappast någon brist på insekter. På vår ganska begränsade lott surrar det högt av massor av pollinatörer morgnar och kvällar.
Lantbrukens enorma monokulturer är inte heller något paradis för insekter. Läplanteringar, öppna vattendrag och vilda diken skulle underlätta såklart.Gärna lite ”ogräs” eller lite naturtomt. Vatten i ett fågelbad och någon rishög hjälper också till. Kommer inte många insekter om man har en golfgreen gräsmatta och två Rhododendronbuskar på tomten.
Precis, villamattorna som breder ut sig kring städerna med tillhörande vägar och köpcentrum som slukar jordbruksmark är nog en större anledning. Det är sällan jag upplever brist på insekter när jag är ute på landet (i princip hela somrarna) eller för den delen kör genom jordbruksmark, men i och omkring stan kan jag ibland reagera på att det var längesen man störde sig på nåt flygfä. Och gissningsvis sitter de flesta som ojar sig över detta just i och omkring städerna utan att inse sin egen del i det hela, då är det lättare att peka på ”monokultur” och kemikalier i jordbruket.Skottår, under krigsvintrarna?
Vad angår insekterna används tidigare ängs- och jordbruksmark till skogsplantering och bostäder och vägar. Jag är ingen ekolog precis, men förstår att det är svårt att lyfta fram enskilda "eländen", ty sakerna hänger ihop. ...Hemskt många saker hänger ihop med bilar!
Visa bilaga 631233
Metangas är värre än co2.Skottår, under krigsvintrarna?
Vad angår insekterna används tidigare ängs- och jordbruksmark till skogsplantering och bostäder och vägar. Jag är ingen ekolog precis, men förstår att det är svårt att lyfta fram enskilda "eländen", ty sakerna hänger ihop. ...Hemskt många saker hänger ihop med bilar!
Visa bilaga 631233
Precis, villamattorna som breder ut sig kring städerna med tillhörande vägar och köpcentrum som slukar jordbruksmark är nog en större anledning. Det är sällan jag upplever brist på insekter när jag är ute på landet (i princip hela somrarna) eller för den delen kör genom jordbruksmark, men i och omkring stan kan jag ibland reagera på att det var längesen man störde sig på nåt flygfä. Och gissningsvis sitter de flesta som ojar sig över detta just i och omkring städerna utan att inse sin egen del i det hela, då är det lättare att peka på ”monokultur” och kemikalier i jordbruket.
Tja, undrar om inte Glyfosat kan påverka: https://forskning.no/insekter/sproytemiddel-endret-bienes-tarmbakterier/1241014Dessas tillbakagång är främst biotopförändringar, så är det häromkring åtminstone.
Speciellt i kombination med stavfel.Tja, undrar om inte Glyfosat kan påverka: https://forskning.no/insekter/sproytemiddel-endret-bienes-tarmbakterier/1241014
Attans rabarber, för en idoit jag är. Mobbad för att vara svensk i Norge, och norsk i Sverige. Hur skall detta gå, eller: Hvordan skal dette gå? PS: Sirup er sprettent...Speciellt i kombination med stavfel.
Det kan gå hur som helst!Attans rabarber, för en idoit jag är. Mobbad för att vara svensk i Norge, och norsk i Sverige. Hur skall detta gå, eller: Hvordan skal dette gå? PS: Sirup er sprettent...
Oh så skönt. Då kan vi utgå ifrån att ordningen är återställd och allt är bra?Såg runt 48 miljoner insekter på vägen hem nu från stugan. Helt luden om armar och ben efter att ha krockat med varje insekt. Fick en humla eller liknande innan för glasögonen också.
Det har jag ingen åsikt om. Berättade vad jag varit med om nu på vägen hem.Oh så skönt. Då kan vi utgå ifrån att ordningen är återställd och allt är bra?
![]()
Studie: Insektsbrist orsakar 500 000 dödsfall – per år
Ohälsan ökar när världens växter inte pollineras i lika stor utsträckning.www.gp.se
![]()
SLU-forskare skickar ut katastroflarm
Miljöproblemen blir snart ohanterliga skriver över 15 000 forskare, varav tio från SLU.www.atl.nu
Brist på boplatser hotar biologisk mångfald
Lunds universitet. Pollinerande insekter hotas av matbrist, av gifter, av klimatförändring och därför att de miljöer där insekter kan söka skydd och övervintra försvinner i allt större utsträckning. Sara Sällström från Vetandets värld träffade CEC:s Lina Herbertsson och Johan Ekroos i Dalby...www.cec.lu.se
![]()
Pollinering: Livsviktig men hotad ekosystemtjänst
Vilda bin och humlor står för en stor del av pollineringen, en ekosystemtjänst som vi gärna tar för given. Men när bina hotas, hotas också pollineringen och matproduktionen.www.naturskyddsforeningen.se
Grattis!Såg runt 48 miljoner insekter på vägen hem nu från stugan. Helt luden om armar och ben efter att ha krockat med varje insekt. Fick en humla eller liknande innan för glasögonen också.
Samma hos mig. Har kvar dem (oreganon) bara för insekternas skull. Det är favoriten. Rena fjärilsmyntan.Har en oreganoodling vid stugan, om man vill se många fjärilar och trollsländor så skall man besöka den. Helt fascinerande vad de gillar den där oreganon,
Delar den uppfattningen. Tredje året vi har egen bil och vi behövde inte tvätta fronten sommaren 22 eller 21. Nu är den ett slagfält efter varje motorvägstur.Angående insekter så har både jag och bekanta konstaterat att det verkar vara fler insekter iår än på många år. Sett till bilrutan då alltså.
Det går absolut inte att utesluta men jag tror inte att det finns något direkt bevis för det ännu åtminstone. Insekter har så kort livscykel att påverkan blir mera direkt och upptäcks snabbare och då brukar(?) användningen av ämnena numera snabbt regleras. Tyvärr funkar det så, det finns otroliga mängder av konstgjorda kemikalier som vi vet väldigt lite om hur de påverkar miljön och det är först när man direkt ser skador som man går in och försöker minska användningen. Och när det gäller ämnen som ackumuleras i högre stående djurarter och i naturen är det det riktigt otäcka för när väl skadorna blir tydliga går det inte att få bort ämnet.Tja, undrar om inte Glyfosat kan påverka: https://forskning.no/insekter/sproytemiddel-endret-bienes-tarmbakterier/1241014
Hej! Inte för att framstå som alltför mycket av en viktigpetter, men jag tror att du (och många andra i den här tråden) syftar på habitat när ni skriver biotop. Du är för övrigt helt rätt ute, svarade på detta på trådens första sida.När det gäller biotopförändringar har man mycket tydliga samband för en hel del arter åtminstone men i stort håller jag helt med, det är många faktorer som samverkar.