[OT] Vargar i Vallentuna?

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
A

Anders H

Guest
Det här halvätna rådjuret låg vid Arningeleden i förmiddags. Knappast trafikdödat då det låg utanför vägräcket. Det var rikligt med tassmärken runt kadavret. Jag har i och för sig inte sett vargtassar i verkligheten men märkena såg kanske lite väl små ut för att vara varg men klart för stora för en räv. Labrador kanske? Eller lilla stygga vargen.

Rdjur.jpg ht=500

Det sprang ju ett lodjur på Kragstalunds station för inte så många år sen....
Men om de pysslar med sånt här har jag ingen aaaning om.

/F

Räv eller hund som ätit på trafikdödat låter väl rimligast även om det finns ett par vargar med årskull i Roslagen numera. Även om det inte ligger på vägen så kan det vara trafiken. Jag har sett grävlingar som krälat utan bakkropp ned i diket när jag cyklat så vilt kan ofta flytta sig trots onfattande skador. Känns som Arningeleden är lite väl trafikerad för att vargar skall känna sig bekväma där. Fast visst vore det lite kittlande om vargen hitta ända in dit. Då kanske man har tur och får se något när man glider fram på Roslagsleden i sommar. Är väl ungefär lika stor sannolikhet som att vinna på lotto men ändå :)

Så här såg tassarna ut:

P1235404.JPG ht=544

Som sagt, knappast räv. Schweizerkniven är av normalstorlek, Explorer eller Sportsman eller nåt. I dag var rådjuret borta och det var stövelspår storlek 46 på platsen. Viltvårdare kanske?

Edit: Jämförde med taxens tassar och det ser ut som om Zeke går fri. Bror Räv ligger illa till.

Senast ändrad:
Ja, ser små ut för att vara varg. Men formen på avtrycket stämmer väl hysat? Har för mig att varg ger ganska "spetsiga" avtryck. Hur ser spåren till & från platsen ut? Räv går ju väldigt tydligt på "linje"...

Måtten på vargspår är 8-10 cm "långa".
Skillnaden mellan lospår och varg är att lo likt katter kan dra in klorna vilket vargen ej gör.

Beroende på knivens storlek kan det således vara en varg.

Såg själv vargspår för en tid sedan men jag bor utanför falun så det är kanske mer vanligt.

/ F

snarkus skrev:
-------------------------------------------------------
> Aha, rådjuren är alltså ihåliga, precis som
> chokladkaniner. Intressant!

Verkligen! Nån hundliknande varelse har alltså ätit upp all marsipan. Läskigt!

Det där är 200% en stor rödräv, rådjuret är trafikdödat. Jag har sett vargspår och då räcker den fällkniven inte, får man se vargspår så vet man att det är något annat än räv o hund.

<http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.metsavastaa.net/files/metsavastaa/vaxter/ravtassbildny152Egif.jpg&imgrefurl=http://www.metsavastaa.net/spar_isnon&usg=__hdIvCzj7b-ycDvSp0rZmHKiAbTw=&h=126&w=323&sz=11&hl=sv&start=4&zoom=1&itbs=1&tbnid=i8MowwHGTF7vmM:&tbnh=46&tbnw=118&prev=/images%3Fq%3Dfotsp%25C3%25A5r%2Br%25C3%25A4v%26hl%3Dsv%26sa%3DX%26tbs%3Disch:1%26prmd%3Divns&ei=_tM9TZbqOsnqOeb_4fQK>

räv....

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> ...... hundliknande varelse .....

Du tänker på hunddjuret?

Några mil söder om Norrtälje, alltså i det vargomtalade Riala-området, såg jag detta stora hunddjur på vägen idag. Kan det vara en varg?
Helt ensam, stor som en stor schäfer, verkade lugn, promenerade på vägen så jag hann ta ett kort efter att ha stannat. Inget halsband. Ganska nätt huvud, men jag vet inte hur grova vargar måste vara...
(Ja, jag har rapporterat till skandobs som man ska vid denna typ av frågor, men jag testar att bli utskrattad här på happy också.)

Bilagor

• F951C261-368D-41D7-9CDA-79EBC243ADB5.jpeg
    F951C261-368D-41D7-9CDA-79EBC243ADB5.jpeg
    101.9 KB · Besök: 90
Kul!

Jag tror hund, pga att den är liten, för tunn i kroppen, svängd rygg/manke, har ovanlig teckning (brun m vit svanstipp) samt för stora öron som är spetsiga.

Jag skulle nog säga varg.
Kan ev vara hybrid. I Bie utanför Katrineholm föddes det en kull för ett par år sedan där fadern var schäfer. De varghybriderna var väldigt lika svart schäfer.

Buklinjen är rejält uppdragen, vilket antyder att hon (det är en tik) inte ätit på några dagar. Högrest. Vargar är betydligt högre än de flesta ursprungshundraser (spetsar).

En västsibirisk leller östsibirisk aika som varit på rymmen en vecka kan se ut så där också förstås.

Jag har sett varg i det vilda på nära håll...

gandhi sa:
Jag skulle nog säga varg.
Kan ev vara hybrid. I Bie utanför Katrineholm föddes det en kull för ett par år sedan där fadern var schäfer. De varghybriderna var väldigt lika svart schäfer.

Buklinjen är rejält uppdragen, vilket antyder att hon (det är en tik) inte ätit på några dagar. Högrest. Vargar är betydligt högre än de flesta ursprungshundraser (spetsar).

En västsibirisk leller östsibirisk aika som varit på rymmen en vecka kan se ut så där också förstås.

Jag har sett varg i det vilda på nära håll...
En kunnig bekant sa som du att det absolut kan vara varg, kanske hybrid, så jag väljer att tro på er, känns lite roligare än förlupen hund.
Min bedömning är att den inte var helt likt någon hund jag sett, men huvudet var mindre/nättare än jag skulle gissat att en varg har (baserat på historien om Rödluvan och annan media).
Den var ganska hög, tjock päls och rörde sig smidigt (jag tycker stora hundar ofta rör sig rätt klumpigt).

Får se om myndigheterna svarar/bedömer.

Tillbaka
Topp