[OT] Vargar i Vallentuna?

Lejon

Aktiv medlem

JLarsson

Aktiv medlem
Tror att Riala är tomt numera. Senaste vargen blev det skyddsjakt på, då den gick in på inhägnade tomter och bet ihjäl sällskapshundar.

ejma

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
JLarsson sa:
Tror att Riala är tomt numera. Senaste vargen blev det skyddsjakt på, då den gick in på inhägnade tomter och bet ihjäl sällskapshundar.
Det var väl två stycken? Om jag inte minns fel, vilket jag ifs gör frekvent nu för tiden.
De senaste var väl 2017 och det var en ensam varg. Några år innan var det ett par som fick valpar. Har för mig att ett av djuren senare hittades i Värmland.

TOST

Medlem
JLarsson sa:
Varför sköt de vargen? De borde ju ha kunnat hägna in tomterna bättre istället.

TOST sa:
JLarsson sa:
Problemet var att den var väldigt orädd. Den attackerade ett gäng hundar medan ägaren var ute och gick med dem. Visserligen var det någon eller några av dem där vargen tog hundar som ägaren hade lösa trots att allmänheten hade uppmanats att hålla sina hundar kopplade och inom närhåll. Den hade även gått in i villaträdgårdar och inte visat sig överdrivet rädd för människor. Jag tror att spiken i kistan blev när den närmade sig en förskola eller liknande.

Det var nog för sent att försöka skrämma den som man gjort på en del andra ställen. Men jag vet inte, jag är ingen vargexpert.

Stervelo

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
TOST sa:
JLarsson sa:
Problemet var att den var väldigt orädd. Den attackerade ett gäng hundar medan ägaren var ute och gick med dem. Visserligen var det någon eller några av dem där vargen tog hundar som ägaren hade lösa trots att allmänheten hade uppmanats att hålla sina hundar kopplade och inom närhåll. Den hade även gått in i villaträdgårdar och inte visat sig överdrivet rädd för människor. Jag tror att spiken i kistan blev när den närmade sig en förskola eller liknande.

Det var nog för sent att försöka skrämma den som man gjort på en del andra ställen. Men jag vet inte, jag är ingen vargexpert.
Det var nog försent där, men det är lite konstigt hur svårt vi har att hantera varg, vi har ju inga.
Mycket mer vargtäta och fattigare länder än vi fixar det.
Vakthundar fungerar hur bra som helst.

Vårt stora problem verkar vara att vi tror att frispringande hund , mest vid jakt, är ok, men det är det inte i länder med varg.
Hur man tror det, det övergår mitt förstånd.

uandt

Aktiv medlem
Efter den där Gysingevargen som käkade upp 9 barn blev nog varghatet ganska cementerat i sverige, + att vi historiskt varit ett av europas fattigaste länder. Rev vargen nåt av dina djur var chansen ganska stor att du svalt ihjäl bara därför.

Nu har vi ju skrivit på att vargen ska få leva i sverige men vi skiter i att kompensera djurägare och jägare som drabbas negativt av att vi har vargar. Så länge vi inte sätter igång med feta utbetalningar till bönder och andra för att vargsäkra sin egendom (det kommer vi inte göra för det ä för dyrt) eller sätter igång med att ersätta jaktlag som får sina älga uppätna av varg så kommer folk skjuta ihjäl dem.

H.

Aktiv medlem
uandt sa:
Efter den där Gysingevargen som käkade upp 9 barn blev nog varghatet ganska cementerat i sverige, + att vi historiskt varit ett av europas fattigaste länder. Rev vargen nåt av dina djur var chansen ganska stor att du svalt ihjäl bara därför.
Menar du att dagens åsikter om vargen beror på händelser för 200 år sedan?
Jävlar vad svenskarna är långsinta.

H. sa:
uandt sa:
Menar du att dagens åsikter om vargen beror på händelser för 200 år sedan?
Jävlar vad svenskarna är långsinta.
Jag skulle främst säga att det handlar om att människor inte är villig att förändra sin vardag. Eller anpassa sig till något de är vana vid som ändrats. Löshundsjakten är ju helig för många jägare, istället för att då anpassa sig till de nya förutsättningarna som råder. Lite som att folk inte ville ha sina hundar kopplade 2017 när det var en varg som attackerade flera hundar under promenader.

Oviljan att förändra sina vanor är väl det som ligger till grund för det mesta motståndet i samhället oavsett vad det handlar om.

Stervelo

Aktiv medlem
uandt sa:

Nu har vi ju skrivit på att vargen ska få leva i sverige men vi skiter i att kompensera djurägare och jägare som drabbas negativt av att vi har vargar. Så länge vi inte sätter igång med feta utbetalningar till bönder och andra för att vargsäkra sin egendom (det kommer vi inte göra för det ä för dyrt) eller sätter igång med att ersätta jaktlag som får sina älga uppätna av varg så kommer folk skjuta ihjäl dem.
Eh, jägare kompenseras? För vad? På de första sidorna i boken man läser för vapenlicens står att det är Naturens ÖVERSKOTT som jagas.
Vargen tar det vargen tar, blir det inte över blir det ingen jakt, enligt jaktförbundets egen text.
Alltså ska jägare aldrig kompenseras. Det är inget egenintresse. Men det hycklas med det där så jag mår illa.

uandt

Aktiv medlem
Jepp. I många delar av landet växte folk upp med historier om folk som frös och svalt ihjäl och allt elände man knappt kan tänka sig. Historier om vargar handlar bara om hur de är onda, lömska jävlar som ska skjutas på fläcken. Tror att vi alltid tyckt så i sverige men bättre tillgång på skjutvapen blandat med missväxtåren på 1800 talet gav nog utrotningen en ordentlig skuts.

Nu när vargen är tillbaka har ju varghatarna fått ganska så mycker "rätt" så det traditionella varghatet lär bestå. Jag kanske har helt fel annars. Nån som bor i Gnesta eller nåt annat vargtätt område kan säkert säga mer.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Å andra sidan har vi närmast helt oreglerad tillväxt av vildsvin, rådjur, hjort och bäver som står för seriösa ekonomiska skogsskador och skador på grödor vilket jägarna talar tyst om. Skulle vilja påstå att med avfolkningen av landsbygden skapas ett vacuum i toppen av näringspyramiden som vargen återtar, vilket leder till friktion. Vilken betydelse vargar kan ha för ekosystemets balans på våra breddgrader är numera väldokumenterat http://sites.tufts.edu/tuftsgetsgre...hange-ecosystem-and-geography-in-yellowstone/

Stervelo

Aktiv medlem
Fjärdebrunn sa:
Å andra sidan har vi närmast helt oreglerad tillväxt av vildsvin, rådjur, hjort och bäver som står för seriösa ekonomiska skogsskador och skador på grödor vilket jägarna talar tyst om. Skulle vilja påstå att med avfolkningen av landsbygden skapas ett vacuum i toppen av näringspyramiden som vargen återtar, vilket leder till friktion. Vilken betydelse vargar kan ha för ekosystemets balans på våra breddgrader är numera väldokumenterat http://sites.tufts.edu/tuftsgetsgre...hange-ecosystem-and-geography-in-yellowstone/
Vildsvinen har dessutom "jägarkåren" matat med överblivet bröd från brödjättarna, och nu vill de inte ha att göra med resultatet vilket är mer än lite konstigt.

Däremot vill man skjuta varg, 11 000 ansökningar om att skjuta 7, var det väl, vargar i Norge.

Lejon

Aktiv medlem
Äntligen!
Vargens vara eller icke vara - ett ämne som kan ersätta tomrummet som uppstått sen elcykeltrådarna censurerades/flyttades!

rln

Aktiv medlem
Det finns vargforskare som ifrågasätter om vi har varg i Sverige eller om det är varghybrider.

rln sa:
Det finns vargforskare som ifrågasätter om vi har varg i Sverige eller om det är varghybrider.
Finns det verkligen det? Det vore ju intressant att läsa om. Jag förhåller mig aningen skeptisk då det är en sån där grej som de jägare som helst vill utrota vargen brukar komma med.

rln

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
rln sa:
Finns det verkligen det? Det vore ju intressant att läsa om. Jag förhåller mig aningen skeptisk då det är en sån där grej som de jägare som helst vill utrota vargen brukar komma med.
Jag har för mig att det var finska forskare, såg något föredrag på Youtube, jag kanske letar upp det i veckan.

Miracle

Aktiv medlem
De hundar som attackerats, som inte är jakthundar har varit kopplade, med ägaren i andra änden på kopplet, om jag fattat rätt. Det har tydligen inte hindrat angreppet.
Känns ju inte så kul, som hundägare, kan jag tycka.

frid!

Senast ändrad:

Stervelo

Aktiv medlem
uandt sa:
Svårt hitta statistik på varg vs. kopplad hund men eftersom slu rekommenderar dödsstraff på vargar som käkar hund kopplad till människa så verkar det ju hända.

https://www.slu.se/centrumbildninga...r/rovdjursskador-pa-hundar/vargar-och-hundar/

Annars verkar det ju som det är ungefär hälften/hälften på jakt/gårdshund som går åt.
Halva problemet är ju löst redan, jakt med lös hund är ju bara att fimpa, varg eller inte.
Gårdshund, skaffa hundkompis som vargen inte vill ha, somliga har lamor, hur nu det skyddar, vargen kränkt av loskor?

Stervelo

Aktiv medlem
Miss Lycka 2.0 sa:
Lamor är mycket bra vakt(lamor). De går i döden för att skydda flocken.
Menar du att de då blir dödade/uppätna, så vargen äter inte av fåren eller vad den nu ska skydda från varg.
Det låter lite dyrt? Nya lamor varje gång? Det måste väl vara så att den kan "avvärja" en attack också?

Trodde inte att en Lama var så "vild" att den kunde avstyra en vargattack utan att själv gå åt typ.

frankfurt

Aktiv medlem
Precis kollat igenom ”guard lama” på internet. Verkar vara en ganska savage minikamel.

Finns en ganska fin hingst på blocket, kan köpas ihop med ett ungt sto för hälften av en sliten S-Works. Troligtvis bra mycket roligare, osäker om det funkar att ha i lägenhet? Alpaca på köpet?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
frankfurt sa:
Precis kollat igenom ”guard lama” på internet. Verkar vara en ganska savage minikamel.

Finns en ganska fin hingst på blocket, kan köpas ihop med ett ungt sto för hälften av en sliten S-Works. Troligtvis bra mycket roligare, osäker om det funkar att ha i lägenhet? Alpaca på köpet?
Jag ser en spinnofftråd på "Cykel i lägenhet" komma...

uandt

Aktiv medlem
Åsnor går loss på runt 3000 på blocket. Finns lite videosar på youtube med åsnor som spöar upp korkade hundar eller mördar rävar. Så åsnor kanske? Billigare och trevligare an Lamor som jag tycker ser skumma ut. Tror åsnan är godare att äta också

fasanen

Medlem
rln sa:
Luthman Photography sa:
rln sa:
Jag har för mig att det var finska forskare, såg något föredrag på Youtube, jag kanske letar upp det i veckan.
Återkom gärna!

Youtube är en intressant kanal med många vetenskapliga föreläsningar!

frankfurt

Aktiv medlem
uandt sa:
Åsnor går loss på runt 3000 på blocket. Finns lite videosar på youtube med åsnor som spöar upp korkade hundar eller mördar rävar. Så åsnor kanske? Billigare och trevligare an Lamor som jag tycker ser skumma ut. Tror åsnan är godare att äta också
Don’t get me started on åsnor! Det måste ju vara det finaste djuret som finns. Tyvärr ungefär lika dyrt som häst att äga, ungefär som att köpa en begagnad Porsche Cayenne, kostar inte särskilt mycket förrän du behöver försäkring eller service.

Men kollar man på åsneföl så fattar man att det är värt det. Att äga en åsna alltså, en Cayenne skulle jag inte ta om den var gratis.

Men hur ser varulvsvalpar ut? Eller finns det inga äkta i Sverige utan bara hybrider? Är det olika former av Vakudluk som smugglats in från Ryssland? Kanske taxhybrid?

Men åsna! Ja varför inte!

frankfurt sa:
uandt sa:
Don’t get me started on åsnor! Det måste ju vara det finaste djuret som finns. Tyvärr ungefär lika dyrt som häst att äga, ungefär som att köpa en begagnad Porsche Cayenne, kostar inte särskilt mycket förrän du behöver försäkring eller service.

Men kollar man på åsneföl så fattar man att det är värt det. Att äga en åsna alltså, en Cayenne skulle jag inte ta om den var gratis.

Men hur ser varulvsvalpar ut? Eller finns det inga äkta i Sverige utan bara hybrider? Är det olika former av Vakudluk som smugglats in från Ryssland? Kanske taxhybrid?

Varulvstaxen är ju den minst imponerande varulven.

Arsozath sa:
Ni som håller på och killargissar, ni är inte jägare va?
Nu vet jag inte om jag räknas till de som killgissar, men jag skulle inte direkt kalla mig jägare idag då jag jagar för sällan för det. Men jag jagade ganska många år när jag var yngre och det blir då och då fortfarande. Jag sitter just nu och får uppdateringar från mina vänners älgjakt.

Lejon

Aktiv medlem
frankfurt sa:
uandt sa:

Min fru hade häst i ett stall med en åsnehingst som gick i hagen. Åsnan var minst men boss över alla, han styrde även över en gammal hingst som borde varit högst i rang. Åsnan sprang runt, skriade som i en tecknad serie och bet hästarna i benen när de inte gjorde som önskat. Han försökte bestiga dem bakifrån då och då i dominans- och sexuellt syfte, men då protesterade alla utom en gammal fjordingvallack som liksom bara stod med böjt huvud och tog emot. Såg helt bisarrt och ganska äckligt ut när han efteråt gick därifrån med kladdigt bakben...
Åsnor är med andra ord inte att leka med enligt min ringa killerfarenhet och jag kan mycket väl tänka mig att den åsnan jag känner till skulle skrämma vargar och varulvar ytterst effektivt.

Senast ändrad:

uandt

Aktiv medlem
JLarsson sa:
Men en Kaukasisk Herdehund är väl också gullig? Och billigare att försäkra än en Cayenne.
Herregud! Fattar du hur dyra de vovvarna är? En herdehundsförsäkring går loss på typ 500 spänn i månaden. Sen äter säkert en sån där monsterhund för en tusing i månaden. En fet Porsche är garanterat billigare i drift om du bara trafikförsäkrar den. Hel/halvförsäkringar täcker ändå bara djurkollisioner så när du kör över varulvar med Porschen är det ändå du som får betala. Så nä, det är åsnan som gäller.

Åsnan är också ett bra skydd mot det ondaste av alla vilda djur, gåsen/svanen. Visst är det trist att rovdjuren käkar upp folks hundar, får och renar men när det gäller viltskador i kronor är gåsdjäveln typ dubbelt så hemsk som vargar och björnar och sånt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer