Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
+42 !Arsozath sa:Ni som håller på och killargissar, ni är inte jägare va?
Den där bilden. ❤frankfurt sa:Med herdehund, menas Ovtjarka?
frankfurt sa:Med herdehund, menas Ovtjarka?
Arsozath sa:Ni som håller på och killargissar, ni är inte jägare va?
Erik O sa:Arsozath sa:Ni som håller på och killargissar, ni är inte jägare va?
Ja, kan inte nån av forumets storviltjägare sätta ner foten och visa var skåpet ska stå snart.
Luthman Photography sa:frankfurt sa:Med herdehund, menas Ovtjarka?
De som fanns här var inte av den typen. De såg ut som en vildare och större variant av en golden, lite grovt beskrivet.
Miss Lycka 2.0 sa:Den liknar inte vargarna på Skansen som jag såg 1973.
Raggamuffin sa:Sportbil för 5 papp i månaden?
Miss Lycka 2.0 sa:Var det då som de började röka på?
Oskar sa:Raggamuffin sa:Sportbil för 5 papp i månaden?
Förstår inte heller hur dom får ihop det, kan inte va en seriös tråd det här.
Fjärdebrunn sa:Farsan har problem med gris. Föreslog elstängsel eller Ovtjarka för att hålla rent. Jycken känns mer spännande.
Crocko sa:Oskar sa:Raggamuffin sa:Sportbil för 5 papp i månaden?
Förstår inte heller hur dom får ihop det, kan inte va en seriös tråd det här.
1500 garageplats
500 försäkring
3000 bränsle
Inköp, värdeminskning och oförutsedda kostnader går ju på ett annat konto jämförelsen gällde ju driftkostnad, men detta är ju happy här kan det ju bli billigare att åka taxi än att cykla :)
Oskar sa:Älgen har ju gynnats av modernt skogsbruk.
uandt sa:Jägareförbundet tycker att kvoten på 100 000 älgar per år är en lagom kompromiss oh då blir det som det blir
#1725 sa:uandt sa:Jägareförbundet tycker att kvoten på 100 000 älgar per år är en lagom kompromiss oh då blir det som det blir
Det är väl Länsstyrelsen som sätter tilldelning på älg till jaktvårdsområdena? Inte Jägareförbundet?
Luthman Photography sa:Tveksamt om den tar en Ovtjarka faktiskt. En Otjarka är (kan vara) dubbelt så stor (i massa).
Anders H sa:Luthman Photography sa:Tveksamt om den tar en Ovtjarka faktiskt. En Otjarka är (kan vara) dubbelt så stor (i massa).
Inte väger väl ovtjarkan 170 kilo ändå?
Så här skriver wikipedia om hyenan:
"Mankhöjden är 70 till 91 centimeter och djuret kan väga 40 till 86 kilogram. "
uandt sa:Länsstyrelsen godkänner den siffran som jägare och markägare gemensamt tar fram. Verkar bara vara en formell gummistämpel.
Erik O sa:Fast det farliga skogsdjuret är ju ändå älg. Ett par dödsfall* varje år och 100-tals skadade* (trafikolyckor men ändå). Därtill miljardtals kronor i kostnad för skogsbruket.
Anders H sa:Luthman Photography sa:Tveksamt om den tar en Ovtjarka faktiskt. En Otjarka är (kan vara) dubbelt så stor (i massa).
Inte väger väl ovtjarkan 170 kilo ändå?
Så här skriver wikipedia om hyenan:
"Mankhöjden är 70 till 91 centimeter och djuret kan väga 40 till 86 kilogram. "
Luthman Photography sa:...
Jag skulle främst säga att det handlar om att människor inte är villig att förändra sin vardag. Eller anpassa sig till något de är vana vid som ändrats. Löshundsjakten är ju helig för många jägare, istället för att då anpassa sig till de nya förutsättningarna som råder.
...
Vilka rovdjur är det du anser minskade i samband med att älgen ökade från 1950-talet till 1980-talet för att sedan öka då älgen minskat? Om man tittar på hur planterad skog kan vara betad förefaller det inte helt orimligt att stora kalhyggen skulle vara gynnsamt för älg. Det växer upp mat för älgen som den kan få utan att behöva gå några längre sträckor vilket gör att risken att den inte ska få i sig tillräckligt med mat över vintern bör minska.uandt sa:Oskar sa:Älgen har ju gynnats av modernt skogsbruk.
Källa på det? Att Sverige och norge har dubbelt så hög älgtäthet som tex Finland kan bara kopplas till bristen på rovdjur här. Skogsbruket är ungefär detsamma men de har mer varg och björn.
I alaska är tätheten 8 ggr mindre än i Sverige och det är för att de har så mycket rovdjur där. Att älgen gynnas av skogsbruket är skitsnack.
Skogsägarna vill minska älgtätheten ganska kraftigt i Sverige. Jägareförbundet tycker att kvoten på 100 000 älgar per år är en lagom kompromiss oh då blir det som det blir
Skogsgubben sa:Luthman Photography sa:...
Jag skulle främst säga att det handlar om att människor inte är villig att förändra sin vardag. Eller anpassa sig till något de är vana vid som ändrats. Löshundsjakten är ju helig för många jägare, istället för att då anpassa sig till de nya förutsättningarna som råder.
...
Det var ju inte direkt ofarligt för hundar i skogen innan vargstammen började komma tillbaka.
"De siffror som presenterats visar att trafiken dödat 7238 hundar under åren 2000-2005. Samtidigt har 135 jakthundar dödats av skott från jägare. Här kan man ju också säga att det oftast rör sig om olyckor, inte vådaskott. Samtidigt har 84 hundar dödats eller skadats allvarligt av rovdjur, de flesta av varg."
Citatet kommer från https://svenskjakt.se/uncategorized/vargen-farligare-an-jagaren/, som har tolkat siffrorna på ett sätt som får det att vändas i magen på mig.
Jag tror inte att en ökad risk för jakthundar på drygt 1 procent, medför att man kommer sluta med jakt med lös hund.
p.s. Jag var tvungen att googla "vådaskott" eftersom jag inte förstod skillnaden på ett vådaskott och att av misstag skjutsa hunden. Definitionen är "Ett vådaskott är ett oavsiktligt avlossat skott från ett skjutvapen.". Så om man avsiktligt avlossar ett skott, men råkar träffa hunden, är det alltså en olycka, och inte ett vådaskott...
GoranS sa:Vilka rovdjur är det du anser minskade i samband med att älgen ökade från 1950-talet till 1980-talet för att sedan öka då älgen minskat? .
Skogsgubben sa:Luthman Photography sa:...
...
Det var ju inte direkt ofarligt för hundar i skogen innan vargstammen började komma tillbaka.
"De siffror som presenterats visar att trafiken dödat 7238 hundar under åren 2000-2005. Samtidigt har 135 jakthundar dödats av skott från jägare. Här kan man ju också säga att det oftast rör sig om olyckor, inte vådaskott. Samtidigt har 84 hundar dödats eller skadats allvarligt av rovdjur, de flesta av varg."
Citatet kommer från https://svenskjakt.se/uncategorized/vargen-farligare-an-jagaren/, som har tolkat siffrorna på ett sätt som får det att vändas i magen på mig.
Jag tror inte att en ökad risk för jakthundar på drygt 1 procent, medför att man kommer sluta med jakt med lös hund.
p.s. Jag var tvungen att googla "vådaskott" eftersom jag inte förstod skillnaden på ett vådaskott och att av misstag skjutsa hunden. Definitionen är "Ett vådaskott är ett oavsiktligt avlossat skott från ett skjutvapen.". Så om man avsiktligt avlossar ett skott, men råkar träffa hunden, är det alltså en olycka, och inte ett vådaskott...
Om man googlar verkar det ha varit så att adeln hade jakträtt fram till slutet av 1700-talet när allmogen fick rätt att jaga och det tog nära nog kol på älgstammen. Under 1900-talet ökade älgen med en kraftig ökning under främst 1950- och 1960-talet. Stämmer bra överens med att min fader berättat att när han var liten var det klart ovanligt att se älg där han växte upp i mitten av Dalarna.uandt sa:GoranS sa:Vilka rovdjur är det du anser minskade i samband med att älgen ökade från 1950-talet till 1980-talet för att sedan öka då älgen minskat? .
Jägaren kanske.Det är ju ändå vi som har ihjäl overlägset mest av älgarna. Killgissar att vi hade ihjäl ganska många älgar och åt upp dem på 40-talet och att vi sen medvetet gjorde dem fler.