[OT] Vargar i Vallentuna?

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
Det är ju synd att Dalbohunden är utdöd, nu när de skulle ha behövts igen.
IMG_0063.JPG

Jag tänkte ju precis utropa "Bring back Dalbohunden!"

En bondgård en mil eller så härifrån har två herdehundar som skyddar deras getflock. Tor och Oden tror jag de heter. Om de fortfarande lever.

Erik O sa:
Arsozath sa:
Ni som håller på och killargissar, ni är inte jägare va?

Ja, kan inte nån av forumets storviltjägare sätta ner foten och visa var skåpet ska stå snart.

Eftersom jag nyss tog av mig en rutig flanellskjorta och ett par gröna byxor med blod på så säger jag, nej det var ingen varg som smaskat på rådjuret om det inte är en balettvarg som fått sina tassar lindade hela livet.

För er som funderar på hund av modell större än handväskan och bor i huvudstaden så är budgetsiffran ca 5000/månad om hunden är frisk för det får man hunddagis, mat och försäkring allt annat tillkommer, så sportbil är definitivt billigare.

Oskar sa:
Raggamuffin sa:
Sportbil för 5 papp i månaden?

Förstår inte heller hur dom får ihop det, kan inte va en seriös tråd det här.

1500 garageplats
500 försäkring
3000 bränsle

Inköp, värdeminskning och oförutsedda kostnader går ju på ett annat konto jämförelsen gällde ju driftkostnad, men detta är ju happy här kan det ju bli billigare att åka taxi än att cykla :)

Fjärdebrunn sa:
Farsan har problem med gris. Föreslog elstängsel eller Ovtjarka för att hålla rent. Jycken känns mer spännande.

Kan bli skitspännande faktiskt, när jag bodde på hägerstensåsen fanns det en i grannskapet, så snart ägaren såg en annan hund eller katt började han desperat kolla efter lyktstolpar eller andra stationära saker som han kunde linda fast kopplet i för att hålla emot själv det var inte att tänka på.

Kändes lite som att ha en sportbil som man var rädd att köra med för att fortsätta liknelserna.

Crocko sa:
Oskar sa:
Raggamuffin sa:
Sportbil för 5 papp i månaden?

Förstår inte heller hur dom får ihop det, kan inte va en seriös tråd det här.

1500 garageplats
500 försäkring
3000 bränsle

Inköp, värdeminskning och oförutsedda kostnader går ju på ett annat konto jämförelsen gällde ju driftkostnad, men detta är ju happy här kan det ju bli billigare att åka taxi än att cykla :)

Nu ska vi inte spamma ner denna fantastiska tråd men en du glömde i alla fall en tvåa om inte en trea framför försäkringen imho.

Våra hästar håller grisarna borta, har inte sett nån varg heller ;)

En galt kan ju väga 200 kg. Ska man ge extra mat till grisarna är det väl onödigt köpa en så dyr hund?

Söker man man på "Vildsvin forcerar fårstängsel" så får man en fin film på gris som gör mos av vanliga stängsel så elstängsel alltså!

Ska vi ha något rovdjur som kan få bukt med vildsvinen tor jag tyvärr inte på vargen. Tigrar eller nåt annat i den klassen är nog vad som krävs. Jag tänker att om vi avlar upp och släpper ut några hundra sibiriska tigrar, vad kan gå fel?

Fast det farliga skogsdjuret är ju ändå älg. Ett par dödsfall* varje år och 100-tals skadade* (trafikolyckor men ändå). Därtill miljardtals kronor i kostnad för skogsbruket.

Oskar sa:
Älgen har ju gynnats av modernt skogsbruk.

Källa på det? Att Sverige och norge har dubbelt så hög älgtäthet som tex Finland kan bara kopplas till bristen på rovdjur här. Skogsbruket är ungefär detsamma men de har mer varg och björn.

I alaska är tätheten 8 ggr mindre än i Sverige och det är för att de har så mycket rovdjur där. Att älgen gynnas av skogsbruket är skitsnack.

Skogsägarna vill minska älgtätheten ganska kraftigt i Sverige. Jägareförbundet tycker att kvoten på 100 000 älgar per år är en lagom kompromiss oh då blir det som det blir

#1725 sa:
uandt sa:
Jägareförbundet tycker att kvoten på 100 000 älgar per år är en lagom kompromiss oh då blir det som det blir

Det är väl Länsstyrelsen som sätter tilldelning på älg till jaktvårdsområdena? Inte Jägareförbundet?

Ja, men Jägareförbundet verkar väl vara nöjda med tilldelningen? Även om det diskuterades att vissa områden skulle skippa älgjakten i år på grund av brist på älg efter dålig återväxt.

Luthman Photography sa:
Tveksamt om den tar en Ovtjarka faktiskt. En Otjarka är (kan vara) dubbelt så stor (i massa).

Inte väger väl ovtjarkan 170 kilo ändå?
Så här skriver wikipedia om hyenan:
"Mankhöjden är 70 till 91 centimeter och djuret kan väga 40 till 86 kilogram. "

Länsstyrelsen godkänner den siffran som jägare och markägare gemensamt tar fram. Verkar bara vara en formell gummistämpel.

Snabbskummar man lagtexterna om älgförvaltning så är det hela både snårigt och tråkigt och det verkar som älgjakten är uppdelad i minst 3 områdestyper och sen har vi samer som stämmer staten om jakträtt också... Det är skitkomplicerat.

Anders H sa:
Luthman Photography sa:
Tveksamt om den tar en Ovtjarka faktiskt. En Otjarka är (kan vara) dubbelt så stor (i massa).

uandt sa:
Länsstyrelsen godkänner den siffran som jägare och markägare gemensamt tar fram. Verkar bara vara en formell gummistämpel.

Kan du klargöra om det är vikten på hyena eller ovtjarka som jägare och markägare tar fram gemensamt?

Anders H sa:
Luthman Photography sa:

"Hyenor kan nå en kroppslängd på 56 till 160 centimeter och därtill kommer en jämförelsevis kort svans på 20 till 40 centimeter.[1] Mankhöjden ligger mellan 45 och 81 centimeter. Jordvargen är med en vikt på 8 till 14 kilogram betydligt mindre och lättare än övriga hyenor som når en vikt mellan 26 och 55 kg. Några individer av fläckig hyena har vägt upp till 86 kilo.[2] Hos fläckig hyena är honorna ungefär 10 % större än hannarna. För de andra arterna finns ingen påfallande könsdimorfism vad gäller storleken. Frambenen är hos alla hyenor längre än bakbenen, vilket gör att ryggen sluttar bakåt. Fötterna har grova klor som inte kan dras in.[3] Jordvargen har fem tår på frambenen[4] och fyra tår på bakbenen. De tre andra arterna har fyra tår på både fram- och bakbenen."

Jag tolkar det som att vissa exemplar nått ovanligt stora storlekar men standard verkar vara mellan 25-60 kilo. En Ovtjarka väger mellan 50 och 100.

Luthman Photography sa:
...
Jag skulle främst säga att det handlar om att människor inte är villig att förändra sin vardag. Eller anpassa sig till något de är vana vid som ändrats. Löshundsjakten är ju helig för många jägare, istället för att då anpassa sig till de nya förutsättningarna som råder.
...

Det var ju inte direkt ofarligt för hundar i skogen innan vargstammen började komma tillbaka.

"De siffror som presenterats visar att trafiken dödat 7238 hundar under åren 2000-2005. Samtidigt har 135 jakthundar dödats av skott från jägare. Här kan man ju också säga att det oftast rör sig om olyckor, inte vådaskott. Samtidigt har 84 hundar dödats eller skadats allvarligt av rovdjur, de flesta av varg."

Citatet kommer från https://svenskjakt.se/uncategorized/vargen-farligare-an-jagaren/, som har tolkat siffrorna på ett sätt som får det att vändas i magen på mig.

Jag tror inte att en ökad risk för jakthundar på drygt 1 procent, medför att man kommer sluta med jakt med lös hund.

p.s. Jag var tvungen att googla "vådaskott" eftersom jag inte förstod skillnaden på ett vådaskott och att av misstag skjutsa hunden. Definitionen är "Ett vådaskott är ett oavsiktligt avlossat skott från ett skjutvapen.". Så om man avsiktligt avlossar ett skott, men råkar träffa hunden, är det alltså en olycka, och inte ett vådaskott...

uandt sa:
Oskar sa:
Älgen har ju gynnats av modernt skogsbruk.

Källa på det? Att Sverige och norge har dubbelt så hög älgtäthet som tex Finland kan bara kopplas till bristen på rovdjur här. Skogsbruket är ungefär detsamma men de har mer varg och björn.

I alaska är tätheten 8 ggr mindre än i Sverige och det är för att de har så mycket rovdjur där. Att älgen gynnas av skogsbruket är skitsnack.

Skogsägarna vill minska älgtätheten ganska kraftigt i Sverige. Jägareförbundet tycker att kvoten på 100 000 älgar per år är en lagom kompromiss oh då blir det som det blir
Vilka rovdjur är det du anser minskade i samband med att älgen ökade från 1950-talet till 1980-talet för att sedan öka då älgen minskat? Om man tittar på hur planterad skog kan vara betad förefaller det inte helt orimligt att stora kalhyggen skulle vara gynnsamt för älg. Det växer upp mat för älgen som den kan få utan att behöva gå några längre sträckor vilket gör att risken att den inte ska få i sig tillräckligt med mat över vintern bör minska.

Skogsgubben sa:
Luthman Photography sa:
...
Jag skulle främst säga att det handlar om att människor inte är villig att förändra sin vardag. Eller anpassa sig till något de är vana vid som ändrats. Löshundsjakten är ju helig för många jägare, istället för att då anpassa sig till de nya förutsättningarna som råder.
...

Det var ju inte direkt ofarligt för hundar i skogen innan vargstammen började komma tillbaka.

"De siffror som presenterats visar att trafiken dödat 7238 hundar under åren 2000-2005. Samtidigt har 135 jakthundar dödats av skott från jägare. Här kan man ju också säga att det oftast rör sig om olyckor, inte vådaskott. Samtidigt har 84 hundar dödats eller skadats allvarligt av rovdjur, de flesta av varg."

Citatet kommer från https://svenskjakt.se/uncategorized/vargen-farligare-an-jagaren/, som har tolkat siffrorna på ett sätt som får det att vändas i magen på mig.

Jag tror inte att en ökad risk för jakthundar på drygt 1 procent, medför att man kommer sluta med jakt med lös hund.

p.s. Jag var tvungen att googla "vådaskott" eftersom jag inte förstod skillnaden på ett vådaskott och att av misstag skjutsa hunden. Definitionen är "Ett vådaskott är ett oavsiktligt avlossat skott från ett skjutvapen.". Så om man avsiktligt avlossar ett skott, men råkar träffa hunden, är det alltså en olycka, och inte ett vådaskott...

Hahaha, 7238 trafikdödade, 135 dödade av jägare och 84 dödade ELLER ALLVARLIGT SKADADE av rovdjur (de flesta av varg). Klart vargen ska bort! ;)

GoranS sa:
Vilka rovdjur är det du anser minskade i samband med att älgen ökade från 1950-talet till 1980-talet för att sedan öka då älgen minskat? .

Jägaren kanske.Det är ju ändå vi som har ihjäl overlägset mest av älgarna. Killgissar att vi hade ihjäl ganska många älgar och åt upp dem på 40-talet och att vi sen medvetet gjorde dem fler.

Skogsgubben sa:
Luthman Photography sa:
...
...

Ja herregud vilken idioti. Men det bevisar ju ändå på ett snyggt sätt att man kan bevisa vad som helst med statistik.

Men hur tusan kan det köras ihjäl så jäkla många jyckar? Har lite svårt att få in det i skallen.

uandt sa:
GoranS sa:
Vilka rovdjur är det du anser minskade i samband med att älgen ökade från 1950-talet till 1980-talet för att sedan öka då älgen minskat? .

Jägaren kanske.Det är ju ändå vi som har ihjäl overlägset mest av älgarna. Killgissar att vi hade ihjäl ganska många älgar och åt upp dem på 40-talet och att vi sen medvetet gjorde dem fler.
Om man googlar verkar det ha varit så att adeln hade jakträtt fram till slutet av 1700-talet när allmogen fick rätt att jaga och det tog nära nog kol på älgstammen. Under 1900-talet ökade älgen med en kraftig ökning under främst 1950- och 1960-talet. Stämmer bra överens med att min fader berättat att när han var liten var det klart ovanligt att se älg där han växte upp i mitten av Dalarna.

Kalhyggena verkar ha blivit populära efter en ny skogsvårdslag som kom 1948. Så tidsmässigt verkar det finnas god korrelation mellan ökad mängd kalhyggen och kraftig ökning av älgstammen.

Källor: https://www.helahalsingland.se/artikel/dramatisk-historia-for-skogens-konung och https://www.raa.se/kulturarv/arkeol...s-kulturarv/skogens-historiska-landskapsbild/

Tillbaka
Topp