[OT] Vargar i Vallentuna?

Arsozath

Aktiv medlem
GoranS sa:
uandt sa:
GoranS sa:
Vilka rovdjur är det du anser minskade i samband med att älgen ökade från 1950-talet till 1980-talet för att sedan öka då älgen minskat? .
Jägaren kanske.Det är ju ändå vi som har ihjäl overlägset mest av älgarna. Killgissar att vi hade ihjäl ganska många älgar och åt upp dem på 40-talet och att vi sen medvetet gjorde dem fler.
Om man googlar verkar det ha varit så att adeln hade jakträtt fram till slutet av 1700-talet när allmogen fick rätt att jaga och det tog nära nog kol på älgstammen. Under 1900-talet ökade älgen med en kraftig ökning under främst 1950- och 1960-talet. Stämmer bra överens med att min fader berättat att när han var liten var det klart ovanligt att se älg där han växte upp i mitten av Dalarna.

Kalhyggena verkar ha blivit populära efter en ny skogsvårdslag som kom 1948. Så tidsmässigt verkar det finnas god korrelation mellan ökad mängd kalhyggen och kraftig ökning av älgstammen.

Källor: https://www.helahalsingland.se/artikel/dramatisk-historia-for-skogens-konung och https://www.raa.se/kulturarv/arkeol...s-kulturarv/skogens-historiska-landskapsbild/
Korrelation säger du:

Det planteras alldeles för mycket gran för att det ska vara bra för älgen. Den tallföryngring som sker blir på grund av den höga andelen gran mer utsatt för älgbetning. Kalhyggen i all ära, de är bra de första åren ja, men sen när lövet är bortgallrat och det bara växer likåldrig gran och mossa så finns det inget för älgen att äta. Älgar äter främst RASE när det kommer till träd (Rönn, Asp, Sälj och Ek). Blåbärsris är också poppis hos älgarna, och det finns det inte i riktiga granplanteringar. Detta i kombination med för varma somrar har gjort att älgen inte mår jättebra just nu. Om man inte tror mig så kan man alltid gå in på https://jagareforbundet.se/radda-algen/ och läsa...
Även här: https://jagareforbundet.se/radda-algen/en-schysst-algskog/

thomaslundstrom sa:
Arsozath sa:
Ni som håller på och killargissar, ni är inte jägare va?
Behöver man vara jägare för att ha en åsikt i vargfrågan? Eller vad är det du syftar på?
Att jägarkåren är för en stor vildsvinsstam. Verkar vara svårt för folk att inse att det är många bönder som är jägare. De jägare som inte är bönder arrenderar av bönder. Den matning som sker är främst åtlar.

Att den svenska vargstammen skulle vara hybrider. Finns inget vilt djur i Sverige som är så analyserat som vargen. Den Svenska vargstammen kommer från Finland/Ryssland.

frankfurt

Aktiv medlem
Vore spännande att se siffror på avskjutningen av unga vs kapitala tjurar 1980-1984 och hur det påverkade återväxten. Samma sak med tjernobyltoppen. Första jakten jag var med på var 89, då kommer jag ihåg att morfar berättade att tjurarna blivit mindre.

oxr

Aktiv medlem
På senare år tycker jag tvärtom att tjurarna blivit större. Länge sen jag såg ett gammalt hederligt cykelstyre.

oxr

Aktiv medlem
Tror det är svårt med statistik från 80-talet, men sen ca 10 år tillbaka finns Viltdata med hygglig statistik. Har för mig att hornstorlek finns med.

GoranS

Aktiv medlem
Arsozath sa:
GoranS sa:
uandt sa:
GoranS sa:
Vilka rovdjur är det du anser minskade i samband med att älgen ökade från 1950-talet till 1980-talet för att sedan öka då älgen minskat? .
Jägaren kanske.Det är ju ändå vi som har ihjäl overlägset mest av älgarna. Killgissar att vi hade ihjäl ganska många älgar och åt upp dem på 40-talet och att vi sen medvetet gjorde dem fler.
Om man googlar verkar det ha varit så att adeln hade jakträtt fram till slutet av 1700-talet när allmogen fick rätt att jaga och det tog nära nog kol på älgstammen. Under 1900-talet ökade älgen med en kraftig ökning under främst 1950- och 1960-talet. Stämmer bra överens med att min fader berättat att när han var liten var det klart ovanligt att se älg där han växte upp i mitten av Dalarna.

Kalhyggena verkar ha blivit populära efter en ny skogsvårdslag som kom 1948. Så tidsmässigt verkar det finnas god korrelation mellan ökad mängd kalhyggen och kraftig ökning av älgstammen.

Källor: https://www.helahalsingland.se/artikel/dramatisk-historia-for-skogens-konung och https://www.raa.se/kulturarv/arkeol...s-kulturarv/skogens-historiska-landskapsbild/
Korrelation säger du:

Det planteras alldeles för mycket gran för att det ska vara bra för älgen. Den tallföryngring som sker blir på grund av den höga andelen gran mer utsatt för älgbetning. Kalhyggen i all ära, de är bra de första åren ja, men sen när lövet är bortgallrat och det bara växer likåldrig gran och mossa så finns det inget för älgen att äta. Älgar äter främst RASE när det kommer till träd (Rönn, Asp, Sälj och Ek). Blåbärsris är också poppis hos älgarna, och det finns det inte i riktiga granplanteringar. Detta i kombination med för varma somrar har gjort att älgen inte mår jättebra just nu. Om man inte tror mig så kan man alltid gå in på https://jagareforbundet.se/radda-algen/ och läsa...
Även här: https://jagareforbundet.se/radda-algen/en-schysst-algskog/

thomaslundstrom sa:
Arsozath sa:
Ni som håller på och killargissar, ni är inte jägare va?
Behöver man vara jägare för att ha en åsikt i vargfrågan? Eller vad är det du syftar på?
Att jägarkåren är för en stor vildsvinsstam. Verkar vara svårt för folk att inse att det är många bönder som är jägare. De jägare som inte är bönder arrenderar av bönder. Den matning som sker är främst åtlar.

Att den svenska vargstammen skulle vara hybrider. Finns inget vilt djur i Sverige som är så analyserat som vargen. Den Svenska vargstammen kommer från Finland/Ryssland.
Eftersom du verkar gilla Jägarförbundets sidor borde https://jagareforbundet.se/jakt/Jak...lgen/del-4-den-reglerade-jakten-kritiserades/ vara acceptabelt stöd. De skriver:

”1950-1969. Under 1950-talet ökade älgstammen kraftigt, bland annat tack vare inriktningen på skogsskötseln som ändrades.”

Känns dom det stämmer rätt väl med min hypotes.

Din graf visar skjutna älgar, inte antal existerande älgar och är därmed inte relevant som bevismaterial.

Sen är det väl snarare 10-15 år än några år från avverkning till röjning (gallring har knappast med saken att göra om vi snackar planterad barrskog).

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Var med och jagade älg på 80-talet i syd/mellansverige. Drevjakt där jag gick med som grabb. Då sköts det av bara fan. Rejäl tilldelning med duktig avskjutning. Stammen försvann fort som fan så på ett par år las jaktlaget (bönder som slog samman ägorna i jaktlag) ner. Tilldelningen har inte kommit tillbaka.

Kan vi inte skapa samma intresse för gris (ett helvete att bli av med köttet enligt enligt jägarfolk) är det väl bara att reglera med varg. Är ingen kramare men ser poängen med balans i naturen.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Problemet med vildsvinen är väl trikinerna som kan finnas i köttet, vilket gör att man måste sända köttet på trikinkontroll = mycket skrik för lite ull, liksom, för den enskilde jägaren. Jag tycker att staten skulle kunna hjälpa till på någe sätt, för det ligger ju i vårt gemensamma bästa att få ner vildsvinsstammen.

H.

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
Problemet med vildsvinen är väl trikinerna som kan finnas i köttet, vilket gör att man måste sända köttet på trikinkontroll = mycket skrik för lite ull, liksom, för den enskilde jägaren. Jag tycker att staten skulle kunna hjälpa till på någe sätt, för det ligger ju i vårt gemensamma bästa att få ner vildsvinsstammen.
Fast det är ju inte så komplicerat att skära loss en bit och lägga i ett kuvert när man hänger djuret. Möjligen om man skjuter som bara den så att man har väldigt många djur parallellt att hålla koll på.

Simpanovic

Ny medlem
thomaslundstrom sa:

Jag äter mer än gärna vildsvin. Är det någon i Uppsalatrakten som vill sälja av lite är jag intresserad ;) Frysen snart tom på gris. Men trikinproblematiken är såklart olycklig. Någon sorts underlättande åtgärd för jägarna vore önskvärt! Vad den skulle bestå av är jag inte man att bedöma - jag vill bra äta vildsvin.

me.I.am

Aktiv medlem
Simpanovic sa:
thomaslundstrom sa:

Jag äter mer än gärna vildsvin. Är det någon i Uppsalatrakten som vill sälja av lite är jag intresserad ;) Frysen snart tom på gris. Men trikinproblematiken är såklart olycklig. Någon sorts underlättande åtgärd för jägarna vore önskvärt! Vad den skulle bestå av är jag inte man att bedöma - jag vill bra äta vildsvin.
En seriös fråga:
Hur smakar det? Är det jättegott? Har varit nyfiken ända sen jag läste Asterix som liten.

ejma

Aktiv medlem
Tillgången av vildsvin i Vallentuna måste vara god. De enda trafikdödade djuren jag sett längs cykelbara vägar i Vallentuna under det gångna året är vildsvin.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
me.I.am sa:
Simpanovic sa:
thomaslundstrom sa:

En seriös fråga:
Hur smakar det? Är det jättegott? Har varit nyfiken ända sen jag läste Asterix som liten.
Gott. Känns som fläsk, men har en viltsmak, åtm kommer jag ihåg det från när jag käkade det för ~10 år sedan.
Edit: alltså inte sådär jäkla torrt och trådigt (magert :) ) som mycket annat vilt.

Senast ändrad:

me.I.am

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
me.I.am sa:
Simpanovic sa:
thomaslundstrom sa:

En seriös fråga:
Gott. Känns som fläsk, men har en viltsmak, åtm kommer jag ihåg det från när jag käkade det för ~10 år sedan.
Edit: alltså inte sådär jäkla torrt och trådigt (magert :) ) som mycket annat vilt.
Nu blev jag än mer nyfiken. Kan man inhandla vildsvinskött i "vanlig" butik? Isf i vilken form rekommenderas?

EDIT: Du hann svara innan jag frågade - scary

Senast ändrad:

TOST

Medlem
Skogsgubben sa:
p.s. Jag var tvungen att googla "vådaskott" eftersom jag inte förstod skillnaden på ett vådaskott och att av misstag skjutsa hunden. Definitionen är "Ett vådaskott är ett oavsiktligt avlossat skott från ett skjutvapen.". Så om man avsiktligt avlossar ett skott, men råkar träffa hunden, är det alltså en olycka, och inte ett vådaskott...
Olyckor kan även vara genomslag (hunden är bakom/snett bakom viltet vid skottillfället och kulan stannar inte i kroppen på viltet) eller rikoschetter (kulan byter helt riktning efter träff i antingen vilt eller föremål framför/bakom viltet).

Självklart finns det folk som lyckas skjuta hunden istället för viltet också, sånna som inte borde få bära vapen, samma gäller de som lyckas skjuta hund vid genomslag (man ska veta exakt var hunden befinner sig vid skott). Rikoschetter är däremot väldigt oförutsägbara då kulan kan vika av 90° vid träff, även om det är ovanligt.

Vådaskott är benämningen på skott som går av utan avsikt, nästan alltid pga osäker vapenhantering, men ibland på grund av vapenfel.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer