n3wton
Aktiv medlem
[OT] Varje höst väcks mitt habegär...
Badar dom med dom kanske...?Tycker ändå man ser folk bära klocka relativt sällan :) Så undrar vart de tar vägen. Någon måste ju göra av med en väldig massa klockor.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Badar dom med dom kanske...?Tycker ändå man ser folk bära klocka relativt sällan :) Så undrar vart de tar vägen. Någon måste ju göra av med en väldig massa klockor.
Jo säkert, men en miljard om året? De "lyxiga" märkerna gissar jag har en blygsam andel av det, även om man drar gränsen för "lyx" redan vid några tusen kronor. Aja. Det är för billigt att konsumera fysisk materia helt enkelt.De används som smycken, hamnar i en låda efter ganska kort tid och slängs när man uppdaterar garderoben, gissar jag. Jag försöker komma ihåg att ta på mig armbandsuret men det brukar gå dåligt.
Jag killgissar att modeklockorna utgör en rätt stor andel av den där miljarden, tillsammans med sjuåringars ”första klocka”. Det kommer ju nya sjuåringar varje år, gubevars!Jo säkert, men en miljard om året? De "lyxiga" märkerna gissar jag har en blygsam andel av det, även om man drar gränsen för "lyx" redan vid några tusen kronor. Aja. Det är för billigt att konsumera fysisk materia helt enkelt.
Så här är det i dag: eleverna lär sig den analoga klockan på lågstadiet, sedan använder de den aldrig och på gymnasiet kan många inte längre klockan.Samtidigt https://www.vilarare.se/nyheter/arbetsmiljo/mobilfri-skola--da-fick-eleverna-svart-med-klockan/
Blir kanske kardborre resten av livet för eleverna där med?
Är klockan fortfarande en vanlig present för 7-åringar (6 gissar jag nu då när de börjar skolan ett år tidigare)?
Jag har i stort alltid armbandsur på men kämpar ändå lite med reflexen att titta på klockan på telefonen. Hänger nog ihop med att man samtidigt stämmer av aviseringarna.
Har man vant sig av med klocka är det inte så bekvämt heller, så förstår att man väljer bort om man inte bryr sig.
Jag har noterat att förvånansvärt många i den yngre generationen (under 30år) inte alls eller inte utan problem kan tala om vad klockan är på en analog klocka.Jag killgissar att modeklockorna utgör en rätt stor andel av den där miljarden, tillsammans med sjuåringars ”första klocka”. Det kommer ju nya sjuåringar varje år, gubevars!
Jag har noterat att förvånansvärt många i den yngre generationen (under 30år) inte alls eller inte utan problem kan tala om vad klockan är på en analog klocka.
Känns som att "klocka som smycke"-trenden kommer ge tjejer viss fördel här, om det kvinnliga könet fortfarande är överrepresenterat vad gäller utsmyckning av handleder.Jag har noterat att förvånansvärt många i den yngre generationen (under 30år) inte alls eller inte utan problem kan tala om vad klockan är på en analog klocka.
Visa bilaga 846902
ska man mäta ohm föredrar jag den gamla analoga mätaren. bättre upplevelse framför exakt värde.We have one clock that is in the shape of an owl :D
Förstår inte hur det kan vara svårt att förstå principen för en normalt utvecklad hjärna.
Visa bilaga 846910
Analoga multimetrar är inte alls aktuellt då? :)
armbandsur är ju typiskt en utsmyckning använd av män. kvinnor har andra sätt att spöka ut sig på?Känns som att "klocka som smycke"-trenden kommer ge tjejer viss fördel här, om det kvinnliga könet fortfarande är överrepresenterat vad gäller utsmyckning av handleder.
Jag jobbar med kyrkklockan när jag närmar mig jobbet, då vet jag hur snabbt jag måste låsa cykeln :)nu är det här ett cykelforum, och då har ju armbandsur en särskild relevans.
lätt avläsbar i farten, exempelvis på väg till arbete eller något tåg.
orka sätta på en cykeldator eller montera en mobil varje gång man ska ut på vardaglig transport.
Du har en poäng. Men då (jag killgissar) många kvinnor redan är inne i smyckesträsket känns det väl nära till hands att ett av smyckena kan vara en fin klocka när man ändå håller på att pynta.armbandsur är ju typiskt en utsmyckning använd av män. kvinnor har andra sätt att spöka ut sig på?
Ska dessutom vara den med spegel bakom visaren för att se till att man tittar vinkelrätt.ska man mäta ohm föredrar jag den gamla analoga mätaren. bättre upplevelse framför exakt värde.
Eller när jag hyr ngt skrälle på semestern för att behålla vecko-streaken (inte den nakna) på Zwift och Strava. Dels finns det inga fästen eller så är styret för smalt/tunt.nu är det här ett cykelforum, och då har ju armbandsur en särskild relevans.
lätt avläsbar i farten, exempelvis på väg till arbete eller något tåg.
orka sätta på en cykeldator eller montera en mobil varje gång man ska ut på vardaglig transport.
”Spöka ut sig”armbandsur är ju typiskt en utsmyckning använd av män. kvinnor har andra sätt att spöka ut sig på?
Enda Timex jag har ägt, är första typen av Datalink. Den badades det inte med, men det är fortfarande den pryl som gett mig mest "fy f-an va coolt-känsla" när jag använde den tror jag. Den var nog märkt 100 m, men duschen var det närmaste vatten den kom.Tjena!
När det gäller Timex så har jag hört att det är problem med kronor som inte riktigt vill fastna i läge, just därav.
100 eller 200 m?Lite OT men väcks ett habegär för ett 100+ år gammalt Junghans väggur?
(Ärvd men har själv inget jätte-habegär för den)
Om man vill sälja den, vart går man då? Loppis eller Bukowskis?
Visa bilaga 846961
Ett.Vad sker efter trettiett?
Kan någon Seiko-kunnig förklara prissättningen på denna?
![]()
Seiko SKX009J2 ”Pepsi” - Full Set - Perfekt skick (Mint) | Blocket
Till salu är en modern klassiker i absolut toppskick – en ikonisk Seiko SKX009J2 (Pepsi). Modellen har slutat tillverkas och blir allt svårare att hitta i detwww.blocket.se
Ligger väl en 10.000kr över gängse pris?
Vilka trollkonster kan den klockan?Enda Timex jag har ägt, är första typen av Datalink. Den badades det inte med, men det är fortfarande den pryl som gett mig mest "fy f-an va coolt-känsla" när jag använde den tror jag. Den var nog märkt 100 m, men duschen var det närmaste vatten den kom.
Visa bilaga 846951