[OT] Vilken lagom kall G&T dricker du nu?

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Äh, vafan... tar väl och omprövar även deras rabarbertonic oxå. Fortfarande på tok för söt. (Vann bara sextio spänn på trisslotterna dessutom.)

Också kommer måndan...
09BB9702-B0B0-4210-93F3-6E591D9F3C7B.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
[OT] I Sverige är det ju dessvärre taco tuesday på fredagar, så ikväll efter duggregnig lunchcykling (”jobbar” hemma) körde vi svenne banan all in. Lagade tex en salsa med ölkokta svarta bönor och gjorde en rökig chipotlemajonnäs. Sen blev det - innan och efter, förutom ett par iskalla Coronas - givetvis de tillhörande mexikanska drinkklassikerna. En inledande Margarita (José Cuervo Especial, Cointreau, färskpressad lime och ett stort stänk agavesirap)...

3ED89A94-A97F-4D03-B761-B88097209FDD.jpeg

...och sen efter alla jävla burritos och nachos en long drink med margaritabasen förutom hälften av limebasen med blodgrape-dito toppat med soda. I’m a nacho, nacho man! (GT kommer snart, skål!)
9624FC99-A2F5-423E-8828-D9B92A6BC17B.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Som jag avhandlat tidigare gör Coop egna ”premium”-tonics. Provade någon härförleden som var alldeles för söt, men den här är helt ok med batterigin. (Eller är det bara smidigt med portionsförpackat virke?)
02423166-8932-48FB-B5E9-F07A82B0C54D.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Fick lära mig idag att de där köttrestaurangsättet att servera GT i bourgogneglasliknande konstruktioner är den spanska cocktailversionen; Gin Tonica. Jag kan uppskatta den mindre andelen tonic för att verkligen låta ginen träda fram, speciellt om det är premiumgin med mycket egen karaktär - men ibland vill man bara ha en grogg efter maten, vinet och cognacen.
8C2F2789-99FA-44BE-AE47-047BA513AF1B.jpeg

moros

Aktiv medlem
Tycker ändå tråden har breddat konceptet GT något. Kvällens matlagningsgrogg: Tequila istället för gin och Ginger Beer istället för tonic, och så saften från hel lime, inte bara en eller två skivor. Isen samma dock

20201106_181105.jpg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Tycker ändå tråden har breddat konceptet GT något. Kvällens matlagningsgrogg: Tequila istället för gin och Ginger Beer istället för tonic, och så saften från hel lime, inte bara en eller två skivor. Isen samma dock

Visa bilaga 451893
Ginger beer är grymt. Moscow Mule funkar alltid, och byter du vodkan mot rom och stänker i Angostura har du en härlig Dark & Stormy. Har dock aldrig testat med tequila, eftersom det finns så många klassiker man tänker på först när det suger i agavetarmen eller den stundande maten kräver en Margarita för att skapa det normandiska hålet i magen.
OBS! Alla drinkar med ginger beer gör sig bäst EFTER maten, eftersom ingefäran kan döda smaklökarna innan de hinner uppskatta mat eller gott vin.

Själv sippar jag på en Side Car medan tjejen pusslar och dricker mig ur huset på fransk Pinot. (Martiniglasen är i disken.)
786BA7EE-A166-41EA-9650-2F41816933BE.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Ahem, kiockan blev fem men hade visst ingen tonic hemma. Så vad gör man då? Sippar rent eller byter tråd ?
Whisky i all ära (en av de bästa fördrinkarna ever om man är nycyklad är ju en god öl och en liten pinne, för att inte tala om vad en rökig rackare levererar som avec den här årstiden), men det givna svaret är ju att du blandar dig en stadig draja. Alternativt nån mer postmodern pre dinner-cocktail, med fördel från soursegmentet. Har du tex ett ägg och en citron hemma så är en White Lady aldrig fel, en syste till min Side Car ovan.

Nu vill jag dock se en stadig GT i tråden. Skål, bönner!

moros

Aktiv medlem
Ginger beer är grymt. Moscow Mule funkar alltid, och byter du vodkan mot rom och stänker i Angostura har du en härlig Dark & Stormy. Har dock aldrig testat med tequila, eftersom det finns så många klassiker man tänker på först när det suger i agavetarmen eller den stundande maten kräver en Margarita för att skapa det normandiska hålet i magen.
OBS! Alla drinkar med ginger beer gör sig bäst EFTER maten, eftersom ingefäran kan döda smaklökarna innan de hinner uppskatta mat eller gott vin.

Själv sippar jag på en Side Car medan tjejen pusslar och dricker mig ur huset på fransk Pinot. (Martiniglasen är i disken.)
Visa bilaga 451912
Kompis som tipsade mig om att göra "mule" på allt man inte dricker annars. Tequilan har stått nästan full i källaren sedan jag vet inte när, men mixen med mycket lime och ingefära blir riktigt bra. Bara en liten udd av Tequila längst bak (nästan så det blir gott)

Jag är inte så knusslig. Drack det sista till maten men skall ha den till matsmältningen nästa gång istället :)

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Bättre sent än aldrig... Drack en något för söt rom från Mauritius som avec och läste några kapitel Lundell. Och nu till GT:n skall jag läsa slutet av Liftarens guide till galaxen. Har läst den minst tio gånger sen jag var nitton och rökte braj och tog lustgas i en replokal i Laholm.

Och tjejen hon pusslar vidare. Tjugofemtusen bitar, med enbart kåta pandor som motiv. Skål!
DEA89437-9F37-4E09-90C9-557439C722EB.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Jävligt mycket husvagn ikväll (om än inte på maten innan). 400 mil cyklat i år, nästan uteslutande MTB. Passerade gränsen just idag. Så en grogg på det. Skål!
5A8FE52A-F3CF-46D2-BC22-C1A85AF7C588.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Inte hänt mycket här på en vecka, ser jag. Dricker ni bara glögg? Själv har jag glömt koka is igen, så det får bli sommarklossarna ännu en kväll. Funkar lika bra på vintern som en sen sommarnatt. Iaf om man får en brandy till en god bok efter middan, och ni får ursäkta saffransbiscottismulorna på Ikeabordet.

Haha, det är tur att man begår det här clownandet under pseudonym, och att man har ett vanligt grått jobb som motvikt - även om det just nu mest går ut på att jobba hemma (läs: lunchcykla i nittio minuter, beställa vin och fundera i soffan på vilka charkisar man skall köpa innan man tar sig en aperitif framåt halv tre). Skål!
52B6F733-090A-4A3E-BC10-CA2B8139CFC6.jpeg

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Haha, det är tur att man begår det här clownandet under pseudonym, och att man har ett vanligt grått jobb som motvikt - även om det just nu mest går ut på att jobba hemma (läs: lunchcykla i nittio minuter, beställa vin och fundera i soffan på vilka charkisar man skall köpa innan man tar sig en aperitif framåt halv tre).
Är du medveten om att du har outat ditt namn här på sajten?

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Thanksgiving special:
Det tar emot att cykla i novemberblötan, och man måste avsluta sina Teamsmöten hemifrån nästan innan tre för att få en knapp timme i sadeln innan det är för mörkt i strandskogen. Men sen, just idag, kommer man hem till skivad kalkonpastrami, doften av Pecan Pie och ett par blaskiga jänkeöl till Thanksgivingavsnitten av Vänner innan en syltig Zinfandel till maten och en stadig bourbon efter pajen och ett litet glas late harves. Därefter, typ för en styv halvtimme sen; batteri, bra ny tonic och en skvätt tranbärsjuice.
Resultat: Nja, nästa får bli ren GT tror jag. Happy thanksgiving på er!
9D1CB5B9-48FE-481F-9E23-ABD8F0D1618D.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem

Hemmansägare

Ny medlem
PXL_20201127_152322017.jpg

...och en dutta hjortronsaft.

Kanske inte en klassisk GT, men härlig smak och doft av skog.
När jag nu inte har möjlighet att ta en cykeltur i skogen så ger det lite feeling av den ändå.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer