[OT] Vilken lagom kall G&T dricker du nu?

marr

Moderator
Forumvärd
Inte alls dum, ganska mild tyckte jag, blandade 4 + 10 med granskott, men mer gin eller snäppet mildare tonic blir nog ännu bättre i en GT. Deras Navy Strength som tog hem pris i London var beställningsvara och jag orkade inte vänta, denna fanns på hyllan.

Gjord på deras prisade destillat här i Skåne. ekologiskt, småskaligt, 43% för 329.- tycker jag är bra om man skall handla hos monopolet. Annars är det väl Tanqueray eller Bombay som ligger där i den härdaden. Har inte druckit någon av de på länge. Men kanske får köpa hem någon för lite provsmakning. Härnö är också bra men dyrare, bättre vet jag inte, också längesen jag drack.
Har testat deras vodka, den var riktigt bra.
Får köpa en gin med någon dag ja passerar eslöv :)

Orlodoffa

Medlem
Bombay sapphire, Fever-tree premium, gurkbitar, is och ovanpå det torkade, malda flakes av egenodlad habanero. Varning..... gör inga kraftiga inandningar samtidigt som du tar en sipp. Härlig värme som sprider sig i munnen och resten av kroppen

moros

Aktiv medlem
Har testat deras vodka, den var riktigt bra.
Får köpa en gin med någon dag ja passerar eslöv :)
Ja vodkan är fin. Har bara smakat den, inte haft den hemma. Ginen är ju baserad på deras vodka och smaksatt så det blir ju bra. Sen har jag uppfattat det som att Navy Strength är smaksatt annorlunda jämfört med denna, inte bara starkare. Polaren hade Navy Strength hemma men han drack upp den innan jag fick smaka ☹🤔

Senast ändrad:

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Inte alls dum, ganska mild, blandade 4 + 10 med granskott, men mer gin eller snäppet mildare tonic blir nog ännu bättre i en GT. Deras Navy Strength som tog hem pris i London var beställningsvara och jag orkade inte vänta, denna fanns på hyllan.

Gjord på deras prisade destillat här i Skåne. ekologiskt, småskaligt, 43% för 329.- tycker jag är bra om man skall handla hos monopolet. Annars är det väl Tanqueray eller Bombay som ligger där i den härdaden. Har inte druckit någon av de på länge. Men kanske får köpa hem någon för lite provsmakning. Härnö är också bra men dyrare, bättre vet jag inte, också längesen jag drack.
Men det är kul med såna ambitioner. Jag blir sugen på att köpa.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Själv tog jag en sillasnuda som förrätt efter cykling (fick flexa ut halv tre för att ens få första två tredjedelarna av rundan i någorlunda dagsljus), glögg och ett par pilsner i enkel stil, fast med en pinne bredvid...
0C893C4B-CFF1-49F0-A040-C3672F99C8A8.jpeg

...och sen efter varmrätten bestående av päregratäng, lite sallad, julskinka och kanelfläsk från Heberleins (kan varmt rekommenderas) tillsammans med en ny och mycket trevlig Cotes du Rhône så blev det en jul-donut och provsmakning av tjejens jultryfflar med ett litet, litet glas Bristol Cream. Saffran, lime och vit choklad var speciellt trevlig...
Nåväl, drog en liten Calva till början av Love Actually sen innan jag gick ut med hunden. Och nu, givetvis, en avslutande näst sista GT på limen som blev över. Skål, cyklonauter! Och god jul i förshot.
00E9DA01-7FB3-4446-9054-9A79127ED597.jpeg

Senast ändrad:

Alex Supertramp

Aktiv medlem
God hjul, cykelvänner. Kärleken är fuskad, såld, förvandlad till ett spel. Ta en slang och släck ut det dåren i dig tänt. Men den här natten kunde ändå vara, Av Himlen Sänd...
01924499-DEC6-4C9C-9F02-D0EA4AE40978.jpeg

marr

Moderator
Forumvärd

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Gott slut, gin- och cykelvänner. På detta märkliga år. Rivieran fick bytas mot Skärgårdshotell i Nynäshamn i somras, och mina kollegor sliter som djur på IVA på regionsjukhuset här bredvid. Fuck 2020!

2BFF3939-3858-4EF9-890E-E5A7AD18594C.jpeg

(Bra larmad nu, och skippar fem - om än utsökta - middagsbilder. Jag är ju ingen fucking matbloggare, men jag cyklade idag iaf...)
BA35067D-E97A-44DC-B968-20C9EB06E59A.jpeg

(Sanna med Lundell hörs lågt från stereon, följd av Auld Lang Syne.) Skål, tammefan!

Jacoba

Aktiv medlem
Jag känner att 2020 var lite underskattat ändå. Familjens sociala liv flyttade utomhus, jag hittade de perfekta stora runda iskuberna, jobbet tog inte skadan jag trodde i mars och framförallt... jag lärde mig som 46-åring cykla på bakhjulet! Otroligt. Allt som allt helt okej.
När det gäller 2021 kan jag konstatera att Drymartini (bilden) inte alls är lika läskande enkelt att älska som GT. Mer gammaldags oinställsamt på något vis. Vilken är annars ginsorten jag måste prova under 2021? Edit. Lägger till bilden.

Bilagor

Cujo

Aktiv medlem
Jag känner att 2020 var lite underskattat ändå. Familjens sociala liv flyttade utomhus, jag hittade de perfekta stora runda iskuberna, jobbet tog inte skadan jag trodde i mars och framförallt... jag lärde mig som 46-åring cykla på bakhjulet! Otroligt. Allt som allt helt okej.
När det gäller 2021 kan jag konstatera att Drymartini (bilden) inte alls är lika läskande enkelt att älska som GT. Mer gammaldags oinställsamt på något vis. Vilken är annars ginsorten jag måste prova under 2021? Edit. Lägger till bilden.
Har du inte provat Monkey47 så gör det. Återkommer alltid till den.

stenmark

Aktiv medlem
alkkemist

Alex Supertramp

Aktiv medlem
I en draja? Tanqueray 10 kanske? Eller de andra förslagen. Bra gin förtjänar att drickas ren, eller ”ren” och lätt kryddad med vermouth i en draja. Och som du säger bjuder den därför mer motstånd än en GT. Jag undviker ofta Dry Martini hemma eftersom den kräver både kunskap och självförtroende av bartendern.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Mule-hybrid ikväll, för slemmet bakom gomseglets skull. Ingefärsshot i morse, ginger beer nu. Oxå hälften indian tonic.

Helt OT måste jag oxå säga fucking wow åt Lundelldokumentären på SVT, samt rekommendera vinet i bakgrunden. En appellation man inte sippar varje dag.
C685E50C-646A-4E54-BB1B-E8A791B9F8AF.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
[OT] Förbereder man en enkel italiensk fredagsmiddag...
14674902-88CF-4073-8E7A-CF107A0372A6.jpeg

...så tar man med fördel även en Negroni innan. Just ikväll med hälften Sloe Gin. (GT kommer.)
CE45E6C2-21CD-4238-B4F1-C831AAF3BFA8.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Flygplansnostalgi med Britvic och batteri (tjejen fick nått sött instantpiss från Pinchos) efter maten, även om GT just på långflygningar är ok även innan maten. Skulle kunna breda ut mig i longörer här om första flighten till JFK eller cykeläventyr på franska rivieran, men jag sätter på På Spåret istället. Skål på sig!
2D38CADC-2FED-4063-B1DC-627B76C6BF90.jpeg

Belse

Aktiv medlem
Hade en citronskiva kvar som ville bli använd så blev några Bombay Sapphire igår, och idag så låg citronskivan kvar i glaset och ville ha sällskap. Bombayen tog slut men hade lite Gibsons stående, och några överblivna isbitar...

20210108_232552.jpg

20210107_231959.jpg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
VARNING!
Köp aldrig Three Hearts Pink Tonic. (Skjut dig hellre i björnballen med båda hagelpatronerna.)
Fy fan! Det är som om någon på det erbarmliga Tre Hjärtan-bryggeriet bestämt sig för att göra en läsk som lyfter fram det värsta ur dålig sprit. Torrhet som inte ger tranbärssug i gommen, artificiella smaker som får Schweppes Russian att framstå som en naturprodukt, frånvaro av frukt som får Fun Light med ljummet sommarstugevatten att leverera som en källarsval Beaujolais i skymningen, faddhet värre än...ja, själva helvetet. Tom Explorer Pink Gin som förstörde en hel grillkväll härom sommaren hade känts som balsam för själen nu. Bläää! Riktigt koddaspy. Vasken direkt.

Jag vet inte om jag vill leva längre. Eller ens byta drivlina till våren. Måste ringa Daniel på HEM och säga upp det bundna elavtalet. Fy satans helvete!
07E53335-792C-492F-89E2-8D2E0360D5AC.jpeg

Senast ändrad:

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Ordningen återställd, kamrater. Fick dra en bonnageogg på hembränt och Loranga emellan, men sen landade jag här. Fan, man har ju ett ansvar även mot smaken av baksmällan imorgon. God natt. Cheers!
79FFC9AF-49AB-4785-8497-6E4627C23ED6.jpeg

thomaslundstrom

Aktiv medlem
VARNING!
Köp aldrig Three Hearts Pink Tonic. (Skjut dig hellre i björnballen med båda hagelpatronerna.)
Fy fan! Det är som om någon på det erbarmliga Tre Hjärtan-bryggeriet bestämt sig för att göra en läsk som lyfter fram det värsta ur dålig sprit. Torrhet som inte ger tranbärssug i gommen, artificiella smaker som får Schweppes Russian att framstå som en naturprodukt, frånvaro av frukt som får Fun Light med ljummet sommarstugevatten att leverera som en källarsval Beaujolais i skymningen, faddhet värre än...ja, själva helvetet. Tom Explorer Pink Gin som förstörde en hel grillkväll härom sommaren hade känts som balsam för själen nu. Bläää! Riktigt koddaspy. Vasken direkt.

Jag vet inte om jag vill leva längre. Eller ens byta drivlina till våren. Måste ringa Daniel på HEM och säga upp det bundna elavtalet. Fy satans helvete!
Visa bilaga 463576
Det finns väl inget man ska köpa från Three Hearts? Det bryggeriet släpper ju bara ur sig skit?

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Tror fan att jag till slut rankar Fentimans högre än Fever Tree. Tyckte länge att den var för parfymig, men vill man bara åt krispighet så funkar ju tom Schweppes.
62DA3D90-3CE4-4778-BD1D-1268D71E89E1.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Var för trött för en trerätters förra helgen, landade i hämtpizza och boxvin med Schweppes och Coop-tonic efteråt. I två drinkar innan jag slocknqdee. Samma sak, nästan, nu.
3617A1F2-8DE6-4981-BB35-2E78EE0D7A37.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Jaha, så var helgen över. McDonald’s imorgon. Bara pendlingscykling på is i minusgrader, lönesamtal, samverkansavtal och stämpelklocka återstår. Men jag fick 3 X Frankrike idag till lika många rätter. Givetvis med några bärs först och sen ett par såna här. Skål!
499BCE13-A5EA-4C98-99B7-24A3110732F5.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Rent tekniskt är det här väl (tyvärr) ingen tonic utan just en äppelsoda. Inte ens soda med lite äppelsmak, utan bara en söt läsk. Fabrikören - som i övrigt gör rätt kul tonics, bla en med smak av granskott - föreslår på etiketten att man skall blanda sprit med äpplelikör OCH sockerlag för att sen toppa med den här produkten. Som alltså är för söt även när man blandar den med enbart gin och ordentliga isbitar. Nej, säger jag. Gör om, gör rätt. (Vill du ha äppelsmak på en GT så toppa ist med en halv cl enkel Calvados innan du häller på tonicen.)
Lästips: Första kapitlet av Livet, universum och allting (Douglas Adams), där det talas härligt om vår älskade gingrogg. Eller egentligen hela Liftarens Guide till Galaxen, där det förutom den Allgalaktiska Gurgelbrännaren ofta refereras till nämnda förfriskning. ”Vi tar väl en jinnåtånnik...”, för att parafrasera Zaphod Beeblebrox någonstans på väg mot Big Bang Burger Bar. Nåväl, ätit gott potatismos idag med en flaska tivolin efter två leriga mil på betald arbetstid och några bärs. Så en geting sitter som kodden i Greta nu. Skål!
19B1D72C-5819-4615-A598-EF31BA5228DD.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
@Alex Supertramp du är ändå min gin-guru. Vad tycker du om negronis?
Skulle nästan drista mig till att den är favoriten bland cocktails. Möjligen tätt bakom en omsorgsfull Dry Martini på restaurang (eller närliggande seriös bar) precis innan en bättre enklare middag. Ibland ser jag den som tillhörande italiensk middag i flera akter, men den gör sig bra pre-dinner i nästan vilket sammanhang som helst som inte är så mångrätters eller vinsnobbigt att den enda acceptabla fördrinken är champagne. Ledordet är väl dock just att den dricks innan maten.

marr

Moderator
Forumvärd
Skulle nästan drista mig till att den är favoriten bland cocktails. Möjligen tätt bakom en omsorgsfull Dry Martini på restaurang (eller närliggande seriös bar) precis innan en bättre enklare middag. Ibland ser jag den som tillhörande italiensk middag i flera akter, men den gör sig bra pre-dinner i nästan vilket sammanhang som helst som inte är så mångrätters eller vinsnobbigt att den enda acceptabla fördrinken är champagne. Ledordet är väl dock just att den dricks innan maten.
Tack.

Jag som gärna dricker cocktails efter maten :p

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Tack.

Jag som gärna dricker cocktails efter maten :p
Eftersom man inte alltid är i en cocktailbar precis i optimal tid innan middagen så måste man ju kunna ta sig en cocktail även senare på kvällen utan att behöva tänka after dinner och få in en Brandy Alexander eller den svårt överskattade espresso-martinin med käcka små kaffebönor flytande i ängslig triangel på skummet. Jag menar, kan man dricka bourbon som avec så kan man man dricka en Old Fashioned eller Sazerac oxå? Däremot är man kanske sugen på något med törstsläckande när fördrink, kraftigt rött, kaffe och Calva fått göra sitt i kroppen - och där landar ju alltid GT:n in som en trana på Hornborgasjön tidigt om morgonen.
Detta gör syran i Negronin problematisk, och därför ser jag just den som väldigt förknippad med aperitifsegmentet. Men smaken är som bakhjulet.
Slutligen kan man experimentera mycket med ingredienserna (hur mycket bättre blir den av den fina italienska vermouthen Antica Formula gentemot dussinprodukten från Martini, och vilken gin är bäst?), men aldrig med proportionerna - för de är redan perfekta.
Skaka på, och använd mycket is vid tillagningen. Och prova gärna en där du bytt hälften av ginen mot Plymouth Sloe-dito. En slånbärs-Negroni helt enkelt. Och nästa jul låter du en skvätt glögg fylla ut delar av vermouth-tredjedelen...
6BCB5238-56A8-47F6-8B75-4078F063AF5B.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Nåväl, gode Marre. För att dra det tillbaka till trådens kärna; jag fick ingen Negroni innan maten ikväll. Men lika glad var jag för det eftersom jag satt med IPA och en liten whiskeypinne i mysbrallor och hoodie efter en dryg mil efter jobbet i typ sex minusgrader. Hann med även dubblering av den rundan, innan ett österrikiskt (!) rödvin till enkel hemlagad mat, och sen systemets billigaste finrom (som jag pga nostalgi felaktigt trodde var underskattad, men fan, ändå, till ett kapitel Lundell innan en kortis med hunden, bara för att låta mättnaden lägga sig en smula) innan vi - som nästan alltid - landar här. Skål!
6DDD9747-FCF1-4393-AA3E-042CF365DB14.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer