[OT] Vilken lagom kall G&T dricker du nu?

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Kastade om rutinerna lite ikväll efter två stigmil. Sippade på en Barolo på altanen, inga bärs, inget bubbel och ingen cocktail innan. Bara pang, rätt på röpanget. Fick addera lite tryffelchips och kallrökt fläsk efter en halvtimme pga syran. Ett så komplext vin kräver sällskap. Nåväl, tutade till slut ihop en tungvirvlare av bourbon/gingerbeer med pressad lime - och sen hade vinet öppnat sig betydligt till hemgjord pizza med egenodlad lök till lite lokala charkuterier. Hann prova även en enklare italienare till en bit St Agûr, och sen en skvätt rom till några sidor ur Vardagar 2. Oxå nu, som kodden i Greta; batteri med Fentimans. Känns mönstret igen?

(Bjuder på kameltån, och nu skall jag läsa tråden här om liv på andra planeter. Tack till min fina flickvän för tröjan. Skål!)
F8A7FAD4-8DA5-4AA4-9749-31F125EAE107.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Provade ny garnering. Gav knappt nånting. Kanske skall låta melonen infusera lite med ginen innan. Eller låta dem gifta sig i shakern innan
26ED2EE7-0AAA-4C0F-86CD-6D74B65BEE43.jpeg
.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Ny tonic: Fan, den heter Ginger Beer & Chili. Då förväntar man ju sig mer kick än den bartendersvrundade Fever Tree-diton. Bästa Ginger Beeren jag provat är fortfarande den jamaicanska på burk som fanns när Ica hade amerikansk hylla bredvid tacoavdelningen. Herregud vilka Dark & Stormy-kvällar efter repen. Men nu pratade vi ju GT. Funkar hyfsat, men saknar fräschör. Och, som sagt; vad skulle vi annars göra?
A96F3853-0917-42B3-BDD0-4B966C46E6D3.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Fever Tree säger själva att deras Mediterranean är specialgjord för Vodka Tonic (gin har ju egen smaksättning och behöver inte samma utsträckning av medelhavets örter), men den funkar utmärkt även till enkel London Dry Gin efter grillmiddag. Skål.
46264099-D9BE-41D9-9AD0-BF5E8913D6A0.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Ok, sommaren går mot sitt slut. Det behöver man inte vara Lundell för att konstatera. Med hösten kan vi prova GT i bourgognekupelika glas igen, efter tunga kötträtter på restauranger med läderförkläden på kockarna i de öppna köken. Salvia på kvist, kvarvarande doft av teyffelsalamiförrätten, Gruyere Kaltbach med ännu ett glas Chianti som dessert innan dess. Men än finns det spår av sommaren kvar. När duschen efter rundan ersätts av ett dopp i havet, när fördrinken består av tre vattniga öl från USA, när själva middan lagats i sin helhet över glödande kol i en plåtburk i trädgården - och när GT:n kan blandas ut med både basilika och skvättar med ingefärsläsk. Skål för sommaren!
C0BE9C6D-EEE4-4E48-887D-EC5248398B6A.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Ok, enbärsvänner. Nu lämnar jag över tråden till er. Hösten är här och jag har tvättat mina rosa Fox-handskar med hela fingrar. Och till hösten dristar vi oss till bra cocktails istället (efter en liten skogsrunda såklart) i
0F0184B5-4E34-4634-BCFE-B105B27EECA0.jpeg
nnan maten. Och efter käket med bra vin tar vi oss en fin avec... och därefter möjligen en GT. Skål, cyklonauter!

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Vive le Tour!
Sloe gin borde man göra själv, men vem orkar? Jag hade förutom slånbären haft i en klase fläder, kanske ett hallon eller två, en halv ekologisk citron och några björnbär plockade längs banvallsleden. Men nu gick jag på Pymouth. Lite för syltig och svag för en GT må jag säga, blev bättre när jag blandade 50/50 med neutral batterigin. Och ju neutralare tonic desto bättre. Fentiman’s lyfte den inte alls, tex. Fan, vi är helt enkelt tillbaka i klassiska long drinks. Spritbas, likör för smaken, lite frukt kanske och sen soda för vatten och kolsyra. Gammeldags, men bra.
1690090E-F81C-409B-8053-5882CABEA126.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Den här, mina vänner på lilla klingan, köper vi aldrig. Fan, dricker hellre Ostens hembränt blandat med geléhallon i en odiskad flaska lämnad UTTANFÖR jordkällaren hela Tour de France. På etiketten snackas det om rabarber och jordgubb, men smaken säger bara e-nummer, socker, finkel och konfaläger utan petting. Fy fan!
5CB10F3A-F84C-459C-8CC2-47B3EA31A2B8.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Har tydligen köpt så mycket Fever Tree och Fentiman’s i lokala Konsumbutiken att det numera finns tonic i det blåvita sortimentet. Blev glatt överraskad vid första klunken, men sen - tyvärr - alldeles för mycket sötma. Tråkigt och onödigt. Skall ge den vanliga en chans också (det här var mediterranean), men jag undrar varför citron, timjan och rosmarin skall behöva så mycket socker. Trist... Jaja, skål för hundrasjunde upplagan iaf. Vive le Tour!
B32F56DF-40DE-46CB-A95F-5901324A99F1.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Ser ut som att du skall laga tomatsås (bästa standardtomaterna på burk, Mutti). Prova en skvätt av ginen i grytan. Och glöm inte att bygga smakbrygga med lite av vinet du skall servera till.

Ikväll efter maten blir det Standard-GT med egenodlad örtganering. Ses om några enheter. Skål!

moros

Aktiv medlem
Ser ut som att du skall laga tomatsås (bästa standardtomaterna på burk, Mutti). Prova en skvätt av ginen i grytan. Och glöm inte att bygga smakbrygga med lite av vinet du skall servera till.

Ikväll efter maten blir det Standard-GT med egenodlad örtganering. Ses om några enheter. Skål!
Tomatsås står ofta på menyn. Men idag blir det chili. Och ja, Mutti eller Zeta eller det där tredje märket som ibland finns. (om man inte handlar på Willys vars affärsidé är att ta kort varumärke efter varumärke tills bara garant, eldorado samt ett "riktigt" märke kvarstår). Så länge innehållet är 100% tomat och inte 60-70% tomat+vatten som större delen av utbudet i affären består av. Lager blir drycken till :D

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Tomatsås står ofta på menyn. Men idag blir det chili. Och ja, Mutti eller Zeta eller det där tredje märket som ibland finns. (om man inte handlar på Willys vars affärsidé är att ta kort varumärke efter varumärke tills bara garant, eldorado samt ett "riktigt" märke kvarstår). Så länge innehållet är 100% tomat och inte 60-70% tomat+vatten som större delen av utbudet i affären består av. Lager blir drycken till :D
Tycker gott du kan ta din lager medan chilin puttrar, och sen ett gott glas vin till maten. Kör du Texas-stylle med lite hetta och rök säger experterna visserligen att en iskall kanotöl passar bäst till, men vin förhöjer ju alltid middagsupplevelsen... Nåväl, en smaksak. Dock har jag lärt mig att man skall köpa hela tomater i burk och krossa själv i grytan. Det som blir krossade tomater är spillet från maskinerna.
PS. Gin Mule (ot, men ginger beer, lite angostura och pressad lime istället för tonic) tycker jag blir en perfekt after dinner-cocktail nu i gränslandet mellan sensommar och riktig höst.
Smaklig spis!

moros

Aktiv medlem
Gin mule. Fin fint! Prova den med Tequila! Enda gången det är drickbart. Japp. Tomater skall ju vara hela har jag hört men ibland blir det som det blir. Vin finns inte i hemmet normalt, köps bara om det vankas sällskap 😂

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Den här ”tonicen” är fan inte så dum. Gin och fläder är ju sen gammalt, men det kan lätt bli för mycket fläder och ffa för sött. Här, däremot, snackar vi bara en hint när ginen, isen och lite pressad lime får göra sitt. Fräscht efter mat och vin (och välförtjänt efter en kort runda och cykeltvätt).
E13C3F72-C0B9-47B2-9E04-66537F0AB0B3.jpeg

Senast ändrad:

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Har köpt hem olika tonics (Maxi har tre år senare sniffat hipstertrenden och tagit in mer än Fever och Fenti) till en middag imorgon, men ikväll kör jag Gordon’s och Schweppes som Hemingway gjorde (källa: The Hemingway Cookbook, Craig Boreth; To Have And Have Another, Philip Greene et. al.). Föredrar nog Beefeater som batteri, men ändå. Skål för Jennys trettiondeplats i världscupen. Imorgon skall jag bara cykla en symbolisk kattmatsrhalvmil innan det är dags att koka fond och lufta Barolo. Cheers!
1AE73F58-1F72-4E09-8455-16952BD830E6.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Nä, nu går fan på torra land. Skall vi ha fucking blåbär i vår tonic? Hade dom gamla cyklisterna, utan ens framdämpare,
81EFEF13-164F-4C7E-A2F8-FA35C66B99A3.jpeg
levt idag hade dom vänt sig i graven... Men tyngd av vetenskapligt patos var jag ju tvungen att pröva. Således; batterigin (Beefeater), fem iskuber och ingen garnering eller citruspress. Resultat: nej. Om du av någon anledning vill ha blåbärstouch på din GT så plocka några i skogen medan du cyklar, och pressa sedan ett av dem i ginen innan is och tonic - och lägg sedan resten som garnering. Eller ännu hellre, gör en paj av blåbären så får du en anledning att köpa en halva dessertvin. Och sen tar du en hederlig GT, utan bär, och dansar lite disco (här, i sista bisatsen, skulle jag ju ha skrivit något betydligt mer spetsigt, men MeToo har hänt). Skål.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Skall ginen vara rödfärgad, ja då är det här nog en av dem man skall haninglaset. (Köp aldrig fuckin’ ”Pink Gin” från de billigare destillerierna, och speciellt aldrig geléhallonskiten från Explorer). Den här är bra.
D40B76D6-E7C1-489D-B126-66EC0AA97DE2.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
[semi-OT] Har nog pratat om det här virket innan, men den är bra. Möt ev upp med lite pressad lime, och har du tillräckligt med is och spritbas i glaset räcker en flaska till både dig och din efter maten-partner för kvällen. Fläder blir lätt för sött (nånsin försökt blanda cocktail med St Germain?), men så inte här.
20D29FE9-B4CF-44B7-AA01-43CD4DF999C4.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
[OT, igen] Har alltid älskat Negroni. Speciellt som aperitif (vissa dricker ju cocktails helt utan kausalitet med maten, men då tycker jag ju att man antingen är väldigt postmodern eller väldigt after hours på en bar söder om Houston Street men ändå väster om fucking China Town). Den här fick likt ett semikolon skilja ölförkvällen från middagsditon, och lärdomen jag kan förmedla är att det nog är värt att köpa den riktiga vermouthen ist för den enkla röda från Martini, samt att ett litet stänk Angostura i rörglaset skänker viss tillfredsställelse. Skål!
530CBE47-77EE-45AD-9F2F-041F2AABB217.jpeg

fhloston

Aktiv medlem
[semi-OT] Har nog pratat om det här virket innan, men den är bra. Möt ev upp med lite pressad lime, och har du tillräckligt med is och spritbas i glaset räcker en flaska till både dig och din efter maten-partner för kvällen. Fläder blir lätt för sött (nånsin försökt blanda cocktail med St Germain?), men så inte här.
Visa bilaga 448287

Ibland, om jag är sugen på en GT men inte vill dricka alkohol, tar jag flädersaft och tonic, med fördel granskott.

DSC_0538.JPG

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Ny tonic. Helt ok, men gör spriten lite starkare. Så att säga. Känns som att jag dricker en vassare drink än jag gör. Och tyvärr inte på det bra sättet, eftersom det är after dinner. Men, men...
E897B819-5650-4A77-BD09-D4087FD92A6C.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Bitters har jag alltid älskat. Stal min första flaska Angostura på en bar nere i Tylösand för snart sjutton år sen, och där är nog fortfarande ett sista Negronistänk kvar. Samma sak med en ilsken flaska Peychaud’s. Och vilka cocktails man blandat efter lista, eller komponerat för den delen. Drog ett sista stänk av den sistnämnda i en vanlig batteri-GT efter maten ikväll innan jag var tvungen att kompostera flaskans innehåll pga klumpar och andra otrevligheter efter närmre tio år i min barhylla.

Resultatet: gav ingenting.

post scriptum: Tänker cykla fem symboliska k efter kattmatning imorgon (läs: idag), och sen kolla upplösningen av Girot. Kanske blir en Negroni, något gott glas rött till mackorna och sen en standard-GT till upplösningen.
7DF934AA-A38E-492E-A108-2529905AE8D8.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Regnade utav helvete idag, så bara tre symboliska km här inne i stan innan Girot, ett par goa biror och lite lätt cykelputs. Fick däremot i mig en riktigt fin Pinot från Oregon (Kings Ridge, 2017) till maten sen, och nu efter dessert och avec får jag väl ha de granskott jag inte fick uppleva under cyklingen i groggvirket istället. Tillsammans med en alltjämt vinpimplande fru och två trisslotter.

Har provat den här tonicen innan, om än inte med två klyftor tsatsuma som garnering, och den är väl värd de fjorton ynka kronorna den är nere på nu. Cheers!
AB94888A-FA56-498E-AAE6-D0552444002C.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer