Gjorde en liknande genomlysning av marknad ganska nyligen, kom från en motorstark mercedes E kombi som skulle bytas till något mer ekonomiskt utan att pruta för mycket på komfort eller utrymme.
Jag gjorde listro kollade skatter och bränsle mm. i mitt fall som åker betalväg och kör halvmycket tjänstemil så kan jag säga att skatter är försumliga, bränslekost är dock linjär och följer med hela bilen livslängt så det är nog vettig att tänka pâ.
Passat, Superb, Volvo, Mercedes Audi plus några till jämfördes, här ä den helt ovetenskapliga slutsatsen.
Passat är det enkla valet, lite som en modernare Volvo, man kan få mycket bil för pengen, men för många drivline val, nästan omöjligt att plocka ihop en kombo av motor och låda som känns rätt med tanke på hur mycket kamproblem och DSG problem man haft. Generellt ganska trista utrustningsnivåer på beg bilar som inte varit tjänster bilar.
Superb, drabbas av samma sjukdommar som passat pga släktskapet och lite begränsat urval om man behöver köpa i närtid.
Volvo, V70 känns daterade, sista modellen kan iofs vara ett tryggt köp då de flesta felen borde vara fixade. V90 var utanför budget.
Mercedes, för få objekt för att kunna hitta en i tid inom den budget som var satt.
Audi, mitt största problem var att jag alltid tyckt att de är större på utsidan än insidan, deras vettigaste bil är nog A4 och jag letade i A6 klassen, kändes inte som innemåtten matchade bilens storlek.
Toyota hade nog varit ett klokt val, men det var just det enda tilltalande med den, så otroligt trist och snusförnuftig.
Till slut blev det en Citroen C5, den är franskt quirky, har en del irriterande lösningar, drar lite för mycket i stan med rullar fantastiskt på långturer, är tydligen extremt bekväm i baksätet säger passagerare och har ett acceptabelt bagageutrymme, efter 2000 mil är jag otroligt nöjd med 2 reservationer, det är inte en mercedes och den har inte ett helt plant packutrymme som min förra Eklass.