[OT] Vilken stor kombibil är bäst på landsväg?

Aeromiten

Ny medlem
Hej. Tänkte byta bil snart och en av de absolut viktigaste punkterna är att den ska vara avslappnande att köra på landsväg.
Min nuvarande "Saab 9-3 biopower sedan" tycker jag är för nervös, särskilt om det blåser lite.

Bilar jag är sugen på är:
VW passat
BMW 520(Har läst blandade utlåtanden om denna)
Merca har jag ingen koll på men kan tänka mig en.
Opel Insignia tycker jag kändes enormt stor men med fantastiska lysen(ledvarianten)
Vilken mer ska jag spana in?
Budget 150k, Årsmodell 2014-2016.

Man åker avslappnat å bra i Toyota Avensis av senaste modellen 16-18(tror jag det är?)

Jag snittar 0,63L milen i blandadkörning om man följer växelanvisningarna med 1,8l bensinaren. Så ganska så billig i drift.

mikipedia_ sa:
Man åker avslappnat å bra i Toyota Avensis av senaste modellen 16-18(tror jag det är?)

Jag snittar 0,63L milen i blandadkörning om man följer växelanvisningarna med 1,8l bensinaren. Så ganska så billig i drift.
Förutom att tom Vi bilägare sa skrev att den är farligt slö. Går knappt att köra om med...

Volvo Amazon kombi 1969 med "justerad" B20 på 150 hk och överväxel och 5,5-tumsfälgar med 195-däck är rätt så skön på landsväg. ?

Ultralite sa:
mikipedia_ sa:

Förutom att tom Vi bilägare sa skrev att den är farligt slö. Går knappt att köra om med...
Jag har en sån. Den är precis lika snabb som alla andra bilar med samma vikt och 150 hkr. MEN högt växlad och lågt vrid på låga varv så man måste växla, nåt som moderna biljournalister vant sig av med. Att gå från 6:an till 3:an i nära 100 km/h kan kännas ovant men man kommer raskt om en långtradare. Dessutom så känns det inte plågat utan motorn trivs faktiskt på höga varv.

Ultralite sa:
mikipedia_ sa:

Nja så illa är iaf inte våran. Jämförbar med v50 2,4l utan turbo.

fredrik168 sa:
Min gamla V70 med d5 (185) är ett riktigt väglok men att få en stor kombi 2014-16 för dom pengarna blir svårt

Svårt att få en Volvo möjligtvis, de andra jag radade upp är inga problem att hitta.

Ok, en V70 är ett säkert kort då. Får väl ta och provköra en och se om jag blir förälskad. Blev förövrigt det nyligen i en vit V90 :) (som jag absoluuut inte har råd med)

Jag har också en vit v90 sen 1 vecka. Men det löser inte problemet. Jag kan bara säga att jag hade en 2006 a4 i 13 år och var extremt nöjd. Sen en passat 16 (15) som jag var extremt missnöjd med.

Jag vet inte vad andra kan dra för slutsatser av det men jag kunde inte med att gå tillbaka till Audi efter det. Olycklig kärlek.

Senast ändrad:
Kollade på 520 också men det var för premium för mig. Arbetarklassgenerna sa ifrån. En lika dyr v90 gick tydligen fint.

Sen var det även utbudet av beggad bil med de udda preferenser jag har. Finns ett par Audi och BMW i landet medan på Volvo stod 3 och väntade i Malmö.

Tjena!

Superb är för bullrig enligt mig. Men för 150k får man gå upp en del i miltal om man ska ha en bättre bil, det behöver dock inte vara dåligt. Köpte min V70 med 19' på mätaren, sålde den vid 29' och det enda som krånglat under tiden (självklart precis innan jag ska sälja den) va EGR-ventil och AC-pump.
520d är ett riktigt bra landsvägslok, men kolla att det är en Euro6. Gäller väl iofs alla om du ska ha en diesel.
Om du är nöjd med storleken på 9-3 så duger 320d lika bra, eller den underskattade 320 GT som brukar ligga lägre i pris och är riktigt rymlig i bagaget. Går att hitta runt 10k mil för c:a 150'

Senast ändrad:
Kneecap sa:
Tjena!

Superb är för bullrig enligt mig. Men för 150k får man gå upp en del i miltal om man ska ha en bättre bil, det behöver dock inte vara dåligt. Köpte min V70 med 19' på mätaren, sålde den vid 29' och det enda som krånglat under tiden (självklart precis innan jag ska sälja den) va EGR-ventil och AC-pump.
520d är ett riktigt bra landsvägslok, men kolla att det är en Euro6. Gäller väl iofs alla om du ska ha en diesel.
Om du är nöjd med storleken på 9-3 så duger 320d lika bra, eller den underskattade 320 GT som brukar ligga lägre i pris och är riktigt rymlig i bagaget.

Hej
Jag sitter bättre i Saaben än i 3-serien som känns för trång för min smak. 5-serien kändes bättre.

Det finns ett antal nackdelar men som landsvägslok och i körkänsla är 520 endast slagen av 525 och 530 bland de stora bilarna. Jag har testat alla märken och kört 520dA i 5 år nu. Den står ut.

Av miljö och kostnadsskäl väljer jag annat när den ska bytas ut.

jonte987 sa:
Jag har också en vit v90 sen 1 vecka. Men det löser inte problemet. Jag kan bara säga att jag hade en 2006 a4 i 13 år och var extremt nöjd. Sen en passat 16 (15) som jag var extremt missnöjd med.

Jag vet inte vad andra kan dra för slutsatser av det men jag kunde inte med att gå tillbaka till Audi efter det. Olycklig kärlek.

Du gillade Audi, du gillade inte Passat och du kan inte tänka dig att gå tillbaka till Audi.

Slutsats = You make no sense...

TS kan nog få en A6 2014 inom budget. Riktigt bra väghållning och kvalitetskänsla, men dyra servicar och om man regelbundet måste använda mittsätet bak så ska man ha klart för sig att det är rätt obekvämt.

fredrik168 sa:
Örjan Lax sa:
Volvo Amazon kombi 1969 med "justerad" B20 på 150 hk och överväxel och 5,5-tumsfälgar med 195-däck är rätt så skön på landsväg. ?

Har du en till salu är jag intresserad.

Tyvärr inte. Hade en kring 1998-99 som jag (dumt nog) sålde då. Hade gärna haft den kvar idag, och hade nog varit värd minst det dubbla idag...

Fjärdebrunn sa:
Det finns ett antal nackdelar men som landsvägslok och i körkänsla är 520 endast slagen av 525 och 530 bland de stora bilarna. Jag har testat alla märken och kört 520dA i 5 år nu. Den står ut.

Av miljö och kostnadsskäl väljer jag annat när den ska bytas ut.

Tjena!

Förhoppningsvis sitter jag bakom ratten på en X3 utan fossilmotor i slutet av september, tyvärr bara för en veckas tid.

Kan slå ett slag för Mazda 6. Tyvärr bullrig innan 2017. Riktigt trevlig att köra och hög nivå på säkerheten.

Åker mycket bil i tjänsten då vi är på kundbesök. Ofta kör en kollega från respektive land o jag har suttit mycket i passagerarsäten. BMW 5 serien är både bra o dålig! Har BMW sportsäten är den bekväm. Utan så är den utformad helt utan stöd i sätena för min kropp. Många 520d är sålda med en billigare automatlåda för att komma inom tjänstebilspengarna. Den är inge vidare. Designen är konservativ inne om man gillar det. Lite 90 tal.
Baksätet är som en nedsutten klippansoffa o skall nog vara nedfällt för cykel. Att köra är den säkert trevlig men som familjebil är jag inte imponerad. Audi A6 är trevlig o känns bra. Tveksam dock till deras motorer... många WV motorer gillar att sörpla olja. Inom gränser så inget "fel" men att alltid ha med en liter olja för att skvätta i känns inge vidare. Toyotan är inte så sexig men den är helt ok faktiskt. Lite smalare bil än de tyska men det är din 9-3a oxå. Inte direkt engagerande men samtidigt är den lite lok o bara flyta med. Är det så man kör är de mycket trygga o bra bilar. Strular lite.
Volvo gillar många o det finns många att välja på. Dock blir det ofta mångmilare begagnat.
Vid 2013-2014 var dock V70 520 och A6 helt utan sånt som vi idag tar för givet som körhjälp och aktiva varningar. En ny kombi i 200-250kkr klassen rymmer cykeln o du kommer få mycket annat för pengarna och vara billigare att äga sett till ett par år. Nya Corolla kanske med hybriddrift lär vara ett avslappat lok att köra och utan problem att äga.

Slår oxå ett slag för mazda 6..... läst tester om ljudnivå men jag har ägt både en 2012och 2015 och aldrig känt att ljudnivån
Varit något problem.
En Mazda 6 Optimum med extra allt borde kunna hittas till bra pris.

Annors sa:
Åker mycket bil i tjänsten då vi är på kundbesök. Ofta kör en kollega från respektive land o jag har suttit mycket i passagerarsäten. BMW 5 serien är både bra o dålig! Har BMW sportsäten är den bekväm. Utan så är den utformad helt utan stöd i sätena för min kropp. Många 520d är sålda med en billigare automatlåda för att komma inom tjänstebilspengarna. Den är inge vidare. Designen är konservativ inne om man gillar det. Lite 90 tal.
Baksätet är som en nedsutten klippansoffa o skall nog vara nedfällt för cykel. Att köra är den säkert trevlig men som familjebil är jag inte imponerad. Audi A6 är trevlig o känns bra. Tveksam dock till deras motorer... många WV motorer gillar att sörpla olja. Inom gränser så inget "fel" men att alltid ha med en liter olja för att skvätta i känns inge vidare. Toyotan är inte så sexig men den är helt ok faktiskt. Lite smalare bil än de tyska men det är din 9-3a oxå. Inte direkt engagerande men samtidigt är den lite lok o bara flyta med. Är det så man kör är de mycket trygga o bra bilar. Strular lite.
Volvo gillar många o det finns många att välja på. Dock blir det ofta mångmilare begagnat.
Vid 2013-2014 var dock V70 520 och A6 helt utan sånt som vi idag tar för givet som körhjälp och aktiva varningar. En ny kombi i 200-250kkr klassen rymmer cykeln o du kommer få mycket annat för pengarna och vara billigare att äga sett till ett par år. Nya Corolla kanske med hybriddrift lär vara ett avslappat lok att köra och utan problem att äga.
Tack för det utförliga inlägget. :)

Det borde gå att få in en Subaru Outback i TS budget. Volvo-gott om plats, sköna säten om de är elmanövrerade (de mekaniska har enligt mig för få lägen för ryggstödsinställningen, för upprätt eller för lutande) och fyrhjulsdrift. Om TS bor så att det går att tanka HVO100 och hittar en bil från 2015 och framåt med senaste motorgenerationen så kan jag rekommendera dieseln, det vet jag av egen erfarenhet är en utmärkt och CO2-vänlig kombination. NOx sjunker dessutom med 10-20% på HVO100 vilket stämmer bra på min bil enligt bilprovningen. Driftsäkerheten är väldokumenterad och kundnöjdheten ligger i toppen år efter år.

Peugeot 308 SW har stort bagage, större än V70, men är inte direkt något man stoppar tre vuxna i baksätet någon längre stund. Jag har min som långpendlare, valde den framför VW Golf på grund av komfort och ljudnivå som är riktigt bra för en såpass billig bil.

Gjorde en liknande genomlysning av marknad ganska nyligen, kom från en motorstark mercedes E kombi som skulle bytas till något mer ekonomiskt utan att pruta för mycket på komfort eller utrymme.

Jag gjorde listro kollade skatter och bränsle mm. i mitt fall som åker betalväg och kör halvmycket tjänstemil så kan jag säga att skatter är försumliga, bränslekost är dock linjär och följer med hela bilen livslängt så det är nog vettig att tänka pâ.

Passat, Superb, Volvo, Mercedes Audi plus några till jämfördes, här ä den helt ovetenskapliga slutsatsen.

Passat är det enkla valet, lite som en modernare Volvo, man kan få mycket bil för pengen, men för många drivline val, nästan omöjligt att plocka ihop en kombo av motor och låda som känns rätt med tanke på hur mycket kamproblem och DSG problem man haft. Generellt ganska trista utrustningsnivåer på beg bilar som inte varit tjänster bilar.

Superb, drabbas av samma sjukdommar som passat pga släktskapet och lite begränsat urval om man behöver köpa i närtid.

Volvo, V70 känns daterade, sista modellen kan iofs vara ett tryggt köp då de flesta felen borde vara fixade. V90 var utanför budget.

Mercedes, för få objekt för att kunna hitta en i tid inom den budget som var satt.

Audi, mitt största problem var att jag alltid tyckt att de är större på utsidan än insidan, deras vettigaste bil är nog A4 och jag letade i A6 klassen, kändes inte som innemåtten matchade bilens storlek.

Toyota hade nog varit ett klokt val, men det var just det enda tilltalande med den, så otroligt trist och snusförnuftig.

Till slut blev det en Citroen C5, den är franskt quirky, har en del irriterande lösningar, drar lite för mycket i stan med rullar fantastiskt på långturer, är tydligen extremt bekväm i baksätet säger passagerare och har ett acceptabelt bagageutrymme, efter 2000 mil är jag otroligt nöjd med 2 reservationer, det är inte en mercedes och den har inte ett helt plant packutrymme som min förra Eklass.

Trådkapning á la Happy:
Som rubriken lyder, vad finns det för alternativ på marknaden till en större kombi för landsväg?
Budget helst inte över 350 k. Det går bra med begagnat så länge den inte är äldre än 2 år ungefär och inte har allt för många körda mil. Det ska vara automat och 4-hjulsdrift. Hellre mer prestanda än låg förbrukning, men inget monster. Stort bagage. Den ska vara skön och bekväm att köra, dvs kanske inte enbart ett förnuftigt alternativ utan även känslorna får styra valet. Två ska kunna åka bekvämt i baksätet. Ingen SUV.

Aeromiten provat V60 2014/2015? Är den för liten?
Leasar en D2 för tillfället, tycker den är väldigt bekväm att köra. Extremt bränslesnål på landsväg dessutom.

Mycketvillhamer sa:
jonte987 sa:

Du gillade Audi, du gillade inte Passat och du kan inte tänka dig att gå tillbaka till Audi.

Slutsats = You make no sense...

TS kan nog få en A6 2014 inom budget. Riktigt bra väghållning och kvalitetskänsla, men dyra servicar och om man regelbundet måste använda mittsätet bak så ska man ha klart för sig att det är rätt obekvämt.

Det är samma tillverkare? För mycket dålig känsla kring VAG för att jag ska våga köpa en 2019 års A6 Quattro för att jag gillade min a4 2006. Hjälpte kanske inte att diesel gate var 2 månader efter vi hämtade ut passaten och att det tog 3år och en tur till Skurup för att få bakluckan att funka.

Jolinwood sa:
Aeromiten provat V60 2014/2015? Är den för liten?
Leasar en D2 för tillfället, tycker den är väldigt bekväm att köra. Extremt bränslesnål på landsväg dessutom.
V60n är ju pytteliten inuti. Både bagage och baksäte. En vanlig Golf rymmer mer i så fall. Men visst, de är bekväma att köra.

roller sa:
Trådkapning á la Happy:
Som rubriken lyder, vad finns det för alternativ på marknaden till en större kombi för landsväg?
Budget helst inte över 350 k. Det går bra med begagnat så länge den inte är äldre än 2 år ungefär och inte har allt för många körda mil. Det ska vara automat och 4-hjulsdrift. Hellre mer prestanda än låg förbrukning, men inget monster. Stort bagage. Den ska vara skön och bekväm att köra, dvs kanske inte enbart ett förnuftigt alternativ utan även känslorna får styra valet. Två ska kunna åka bekvämt i baksätet. Ingen SUV.

Det kanske är min gamla passat då. Annars får du en väldigt juste 2wd v90 för de pengarna. Tyvärr hade jag själv också dyrare smak så det blev awd d5 r design

roller sa:
Trådkapning á la Happy:
Allt utom prestanda (även om den inte är trött): Subaru Outback 2.0D med CVT-låda!

jonte987 sa:
Det kanske är min gamla passat då. Annars får du en väldigt juste 2wd v90 för de pengarna. Tyvärr hade jag själv också dyrare smak så det blev awd d5 r design

Ja, det är en av de alternativ jag tittat på. Strax över 350 i pris för awd 5D Business. Är du nöjd med din? Vilka är bilens nackdelar tycker du?

En rostfri och lågmilad Volvo 945 Classic 1998 (sista årsmod) så blir det pengar över till roligare saker. :-)

Edit: Fast det impar ju inte lika mycket på grannen som en bil i 350k-klassen förstås.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp