[OT] Vilken stor kombibil är bäst på landsväg?

erolwi sa:
Om just stor är viktigt är Ford S-Max en grym cykelbil. Sväljer enormt mycket bagage, bra väghållning och inte alls farligt bussig att köra men bussig nog att kunna fika, byta om i etc. Bytte nyligen till en BMW Gran Tourer som är en storlek mindre, helt annat klipp med dubbelt så stark motor, 4wd mm men sämre åkkomfort på de flesta plan.

Har BMW gått ner sig såpass? ?

NickPick sa:
erolwi sa:
Om just stor är viktigt är Ford S-Max en grym cykelbil. Sväljer enormt mycket bagage, bra väghållning och inte alls farligt bussig att köra men bussig nog att kunna fika, byta om i etc. Bytte nyligen till en BMW Gran Tourer som är en storlek mindre, helt annat klipp med dubbelt så stark motor, 4wd mm men sämre åkkomfort på de flesta plan.

Har BMW gått ner sig såpass? ?

Har ägt BMW förut och kan mycket väl tänka mig märket igen. Fast krasst sett är min nuvarande Ford Focus 1.6 både mer komfortabel och roligare att köra än senaste, någorlunda jämförbara BMWn jag körde; polarens BMW 3 GT.

Men vad gör man inte för en propeller i fronten :-)

Tjena!

BMW 3 GT är ju superkomfortabel, ångrar lite att jag köpte en 1-serie istället. Stolarna är iofs samma men tycker ettan lite bullrig med sommardäcken, blir väl bättre när jag bytt bort RF-däcken.
Sen blir det jäkligt trångt på uppfarten med en GT och frun har en XC60 så finns inget direkt behov av två stora bilar. Får se om jag byter iallafall, provade snabbt ned en bilhandlare som hade en shysst GT inne och jag fick nästan samma i inbyte för ettan. 2000:- back på 700 mil känns helt ok.
Dessutom får jag lite ont i vänster axel i ettan vid långkörning, vilket jag inte får i GT.

Senast ändrad:
Bytte vår A6 2013 till en Seat Alhambra 2017, 184hk 4wd. Inte samma strykjärnskänsla på vägen, men hög komfort och vansinnigt praktisk med tre ungar och skrymmande intressen. Med fällda baksäten lastar den 2,1 m^3.

Säljande argument: individuella säten bak som var för sig kan fällas (både luta bak och fälla ihop) och skjutas framåt/bakåt. Över 2 m helt plant lastutrymme vilket är bra för utflykter när man är lång och vill slagga i bilen. Lastar massor. Skjutdörrar när man ska lassa in ungar. Skön på långturer.

Nackdelar: Hög och tung vilket märks om man gasar på lite i rondeller, inget som jag har något jättebehov av.

Jag har en Mitsubishi Outlander -2016 Jag har den större dieseln och fyrhjulsdrift, vet inte om den går att få för 150, men den är rejält stor (min är 7-sitsig) och går verkligen grymt bra på landsväg. Upp till 140-150 märker man inte ens att man kör snabbt. Den är tyst, superbra styrning i högre fart och inga konstigheter när man bromsar i hög fart.

Börne sa:
johan44 sa:
Jag har en sån. Den är precis lika snabb som alla andra bilar med samma vikt och 150 hkr.
Alltså skitslö!!
Hehe, ja det kan man nog säga. Men fram kommer man. Om nån är intresserad av avensis så kan jag varna för takräckskonstruktionen som är idiotisk på flera sätt. Annars trevlig, aningen slö bil.

johan44 sa:
Börne sa:
johan44 sa:
Jag har en sån. Den är precis lika snabb som alla andra bilar med samma vikt och 150 hkr.
Alltså skitslö!!
Hehe, ja det kan man nog säga. Men fram kommer man. Om nån är intresserad av avensis så kan jag varna för takräckskonstruktionen som är idiotisk på flera sätt. Annars trevlig, aningen slö bil.

Takräckesgrejen är ju lika på alla andra bilar med semirails. Sen kan man ju tycka vad man vill om det?

rails är verkligen t-fordsklass.

jaha, taklast också?? tänkte inte på det...zzz

hur svårt kan det vara för biltillverkarna att från början integrera fästen i taket. många har klarat det. på köpet får man en bil där det faktiskt funkar att få bort snön efter en vinternatt med nederbörd.

fult är det också.

Nu kom jag plötsligt att tänka på den Volvo Duett som var familjens stora bil när jag var liten. Inget jag skulle rekommendera men integrerade fästen för takräcke hade den.

/Martin

MartinRF sa:
Nu kom jag plötsligt att tänka på den Volvo Duett som var familjens stora bil när jag var liten. Inget jag skulle rekommendera men integrerade fästen för takräcke hade den.

/Martin

Senast redigerad av en moderator:
kais01 sa:

hur svårt kan det vara för biltillverkarna att från början integrera fästen i taket. många har klarat det. på köpet får man en bil där det faktiskt funkar att få bort snön efter en vinternatt med nederbörd.

fult är det också.

Rails är väl det närmaste ett standardfäste för takräcken vi haft sen dropplisterna började försvinna...

Senast ändrad:
Audi A6 är väldigt trevlig på landsväg. Har kört 2006 quattro med 180 hk bensin V6 i flera år och 2016 Allroad 3.0 diesel med 200-nånting hk i några månader (lånebil när den gamla bilen fick nya dörrar på ena sidan efter att en mottraffikant testade om högerregeln gällde även när man körde in på huvudled..).

Faktum är att skillnaden mellan dem var otroligt liten körmässigt och på typ alla andra sätt och vis också. Fantastiska långresebilar, men inte så rymliga invändigt som utsidan kan ge sken av.

ForesterGuy sa:
kais01 sa:

fult är det också.

Rails är väl det närmaste ett standardfäste för takräcken vi haft sen dropplisterna började försvinna...

det är inga problem på en bil med fyra dörrar, kombi eller ej; att klämma fast takbågar utan att det sitter rails på taket. men infällda fästen med skruvanslutning tycker jag är att föredra, både till funktion och utseende.

kais01 sa:
ForesterGuy sa:
kais01 sa:

fult är det också.

det är inga problem på en bil med fyra dörrar, kombi eller ej; att klämma fast takbågar utan att det sitter rails på taket. men infällda fästen med skruvanslutning tycker jag är att föredra, både till funktion och utseende.
Jag har haft både och. På min S60 hade jag fasta fästen (för Volvos originalräcke) medan på min BMW har jag rails med Thuleräcke. Tycker inte det är nån större skillnad, möjligtvis gick det aningen fortare att montera på Volvon, men på BMW:n med rails har jag fördelen att jag kan variera avståndet mellan räckena (beroende på vad man vill transportera kan det vara en deal-breaker att inte kunna göra det). Min BMW (e91) är dessutom betydligt snyggare med rails än utan. Bågar som man klämmer fast skulle jag aldrig använda, det är ju att be om repor och skador i lacken.

tur att smaken är olika. min uppfattning är att om man tycker det är snyggt med rails på t ex en v70 bör man förfäkta att det är snyggt även på en s60.

en bil som allt oftare kommer utan rails är bmw x6. tveklöst ett lyft.

Jag har rails på ena BMWn och fasta fästen på andra BMWn.

Tycker de är likvärdiga och smart valda av BMW då de passar bra till de olika bilarnas design

kais01 sa:
tur att smaken är olika. min uppfattning är att om man tycker det är snyggt med rails på t ex en v70 bör man förfäkta att det är snyggt även på en s60.

Stor skillnad om det är kombi eller sedan. En sedan skulle det ju se helknäppt ut med rails på.

ooms sa:
kais01 sa:

Stor skillnad om det är kombi eller sedan. En sedan skulle det ju se helknäppt ut med rails på.

Ja, där är det bättre med dropplister.

Bilagor

• emory-porsche-356-awd-19.jpeg
    emory-porsche-356-awd-19.jpeg
    74.6 KB · Besök: 133
  • emory-porsche-356-awd-4.jpeg
    emory-porsche-356-awd-4.jpeg
    146.1 KB · Besök: 153
  • emory-porsche-356-awd-2.jpeg
    emory-porsche-356-awd-2.jpeg
    210.6 KB · Besök: 120
Om du funderar på V70, kika även på XC70 om det är landsvägskomfort du är ute efter. Vi bytte bil innan jul och var inne på en V70, men det blev XC70. Ingen sportbil, men mycket komfortabel.

Finns många framhjulsdrivna, de är lite billigare än AWD.

mcperand sa:
Det borde gå att få in en Subaru Outback i TS budget. Volvo-gott om plats, sköna säten om de är elmanövrerade (de mekaniska har enligt mig för få lägen för ryggstödsinställningen, för upprätt eller för lutande) och fyrhjulsdrift. Om TS bor så att det går att tanka HVO100 och hittar en bil från 2015 och framåt med senaste motorgenerationen så kan jag rekommendera dieseln, det vet jag av egen erfarenhet är en utmärkt och CO2-vänlig kombination. NOx sjunker dessutom med 10-20% på HVO100 vilket stämmer bra på min bil enligt bilprovningen. Driftsäkerheten är väldokumenterad och kundnöjdheten ligger i toppen år efter år.

Var hittar du 2015 Outback för 150000 ?

Fredrik S sa:
mcperand sa:
Det borde gå att få in en Subaru Outback i TS budget. Volvo-gott om plats, sköna säten om de är elmanövrerade (de mekaniska har enligt mig för få lägen för ryggstödsinställningen, för upprätt eller för lutande) och fyrhjulsdrift. Om TS bor så att det går att tanka HVO100 och hittar en bil från 2015 och framåt med senaste motorgenerationen så kan jag rekommendera dieseln, det vet jag av egen erfarenhet är en utmärkt och CO2-vänlig kombination. NOx sjunker dessutom med 10-20% på HVO100 vilket stämmer bra på min bil enligt bilprovningen. Driftsäkerheten är väldokumenterad och kundnöjdheten ligger i toppen år efter år.

Var hittar du 2015 Outback för 150000 ?
En snabb sökning på Blocket och bilbytarhemsidor visade några av basmodellen som gått lite längre ner mot det priset (den lägsta på 140 tkr), men snittbilen låg högre.

Jimel sa:
Raggamuffin sa:
En kombi ska ha rails, M5 är undantagen.

Nä kolla tex Saab 9-3, den ska inte ha rails, 9-5 däremot är snyggare med.

anmäler avvikande åsilkt. saab 9-5 är närmast ett skräckexempel på hur man förstör en välformad taklinje med rails. toppat med ett supertacky högt bromsljus som självklart skulle integrerats i övre rutan.

man får hoppas att nuvarande trend fortsätter, att integrera railsliknande takinfästningar med bilen. så kan denna företeelse möta samma öde som liknande onödiga missprydnader, som utanpå karossen påmonterade stötfångare, extern radioantenn, gps-antenn eller för den del dropplister.

ooms sa:
kais01 sa:
ForesterGuy sa:
kais01 sa:

fult är det också.

Jag har haft både och. På min S60 hade jag fasta fästen (för Volvos originalräcke) medan på min BMW har jag rails med Thuleräcke. Tycker inte det är nån större skillnad, möjligtvis gick det aningen fortare att montera på Volvon, men på BMW:n med rails har jag fördelen att jag kan variera avståndet mellan räckena (beroende på vad man vill transportera kan det vara en deal-breaker att inte kunna göra det). Min BMW (e91) är dessutom betydligt snyggare med rails än utan. Bågar som man klämmer fast skulle jag aldrig använda, det är ju att be om repor och skador i lacken.

konstigt att jag inte sedan dropplisten försvann ur mitt liv för sådär 25 år sedan fått några skador från takbågar. och vem skulle isf bry sig? bilar är till för att användas.

kais01 sa:
konstigt att jag inte sedan dropplisten försvann ur mitt liv för sådär 25 år sedan fått några skador från takbågar. och vem skulle isf bry sig? bilar är till för att användas.

Allan Edwall lär ju ha lastat en jordfräs direkt på biltaket... ?

fransmän och jamtar kanske har något gemensamt?

det var lite jordfräsvarning på taklasten på den där porschen oxå:)

men man kan ju ha taklast även på riktiga sportbilar..
.

Bilagor

• DEC91561-4AAE-41B5-BF2E-AD5E553E88AD.jpeg
    DEC91561-4AAE-41B5-BF2E-AD5E553E88AD.jpeg
    41.1 KB · Besök: 136
mikipedia_ sa:
johan44 sa:
Börne sa:
johan44 sa:
Alltså skitslö!!

Takräckesgrejen är ju lika på alla andra bilar med semirails. Sen kan man ju tycka vad man vill om det?
Nja, till att börja med så har jag haft två avensis gen 3 och aldrig lyckats få bort de små plastskydden som täcker fästpunkterna utan att hälften eller mer av de små hullingförsedda armarna som håller fast luckorna gått sönder. Jag hoppas att det inte är lika på alla bilar utan rails...

kais01 sa:
fransmän och jamtar kanske har något gemensamt?

det var lite jordfräsvarning på taklasten på den där porschen oxå:)

men man kan ju ha taklast även på riktiga sportbilar..
.

Lamborghini Gallardo = perfekt vinterbil! :-)

johan44 sa:
mikipedia_ sa:
johan44 sa:
Börne sa:
johan44 sa:
Alltså skitslö!!

Nja, till att börja med så har jag haft två avensis gen 3 och aldrig lyckats få bort de små plastskydden som täcker fästpunkterna utan att hälften eller mer av de små hullingförsedda armarna som håller fast luckorna gått sönder. Jag hoppas att det inte är lika på alla bilar utan rails...
Volvo S80 första två tre åren hade skruvhål med gångjärnsförsedda luckor. Både luckor och gängor verkade robusta. Diskret när räcket inte satt där. Men jag hade inte velat försöka använda dem på vintern med snö och is i närheten, då är rails lättare. Det var också svårare att hantera ensam, särskilt om man ville ha kvar räcken och cykelhållare som en enhet.

Jag kör själv en Skoda Superb L&K AWD sen några år och tror inte att man kan få mer bil för de pengar Skoda vill ha. Jag har 190 hästars dieseln vilken drar lite, 0,6l/mil, tillsammans med den suveräna DSG automaten och Haldex AWD sytem en mycket skön bil att köra långt och säkert med. Den är klassledande i utrymmen, jag som är 198 cm sitter utan problem bakom mig själv i denna bil! och även fast min är fullsmetad med allt man kunde köpa till förutom DAB men inkl. navigation och Canton stereo gick den ändå inte på mer än 326k ny. Då Skoda fick ut en drös såna här bilar på leasing för 2--3 år sen så borde det snart dyka upp ett antal på begmarknaden till mycket bra priser. Så vill du åka en Passat/Audi A6 men kan leva med att det står Skoda på huven så är denna bil svårslagen. Dessutom sponsrar ju Skoda cykel rejält och det är jag gärna med och stöder!

Rattnalle sa:
johan44 sa:
mikipedia_ sa:
johan44 sa:
Börne sa:
johan44 sa:
Alltså skitslö!!

Volvo S80 första två tre åren hade skruvhål med gångjärnsförsedda luckor. Både luckor och gängor verkade robusta. Diskret när räcket inte satt där. Men jag hade inte velat försöka använda dem på vintern med snö och is i närheten, då är rails lättare. Det var också svårare att hantera ensam, särskilt om man ville ha kvar räcken och cykelhållare som en enhet.

Jag måste nog säga att skruvfästet som jag har nu på avensisen är betydligt mycket smidigare än railsen som var på v50injag hade innan. Det är bökigare montering första gången när man justerar in längden mellan tassarna, sen är det bara att ställa på dom över en m8 skruv?

kais01 sa:
Jimel sa:
Raggamuffin sa:
En kombi ska ha rails, M5 är undantagen.

Nä kolla tex Saab 9-3, den ska inte ha rails, 9-5 däremot är snyggare med.

anmäler avvikande åsilkt. saab 9-5 är närmast ett skräckexempel på hur man förstör en välformad taklinje med rails. toppat med ett supertacky högt bromsljus som självklart skulle integrerats i övre rutan.

man får hoppas att nuvarande trend fortsätter, att integrera railsliknande takinfästningar med bilen. så kan denna företeelse möta samma öde som liknande onödiga missprydnader, som utanpå karossen påmonterade stötfångare, extern radioantenn, gps-antenn eller för den del dropplister.

Nej hjälp, jag räknar aldrig in Saab så de var inte med i spelet alls :)

Skönt de är nerlagda, luften blev lättare att andas.

mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:
johan44 sa:
mikipedia_ sa:
johan44 sa:
Börne sa:
johan44 sa:
Alltså skitslö!!

Jag måste nog säga att skruvfästet som jag har nu på avensisen är betydligt mycket smidigare än railsen som var på v50injag hade innan. Det är bökigare montering första gången när man justerar in längden mellan tassarna, sen är det bara att ställa på dom över en m8 skruv?
Har du nåt trick för att få loss plastluckorna?

johan44 sa:
mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:
johan44 sa:
mikipedia_ sa:
johan44 sa:
Börne sa:
johan44 sa:
Alltså skitslö!!

Har du nåt trick för att få loss plastluckorna?

Nja, trick är det ju inte men en skruvmejsel som passar i spåret och lyfta lite gran, sen är det två låsklackar i ändarna som man får peta till samtidigt som man håller mejseln i spänn. Går det åt fan får man bara köpa en ny plastlucka, borde inte vara så speciellt dyr?

Tillbaka
Topp