[OT] Vilken stor kombibil är bäst på landsväg?

There can be only one!

f15192eca057a412558f7c26fd0e4e53.jpg

nikasp sa:
Håller med, jag har allt det på en 11 år gammal BMW X3 som hade ett utrustningspaket.

ooms sa:
Allt på den där listan är ju i princip standardutrustning idag, ingenting extra. Åtminstone förr kallades en sån bil "tomhylsa".

Och din X3 kostade 180k ny? Rätt meningslös jämförelse om man drar upp bilar som ligger i andra prissegment

mamme1 sa:
marr sa:
salle sa:
En ny Octavia får man ju för 180 tkr, som en golf eller en a3 men billigare. Lägre skatt, service och försäkring än en v70 samt garanti.
Knappast ballast men billigast i den storleken. De första fem åren lär ju vara rätt problemfria.

Ny octavia för 180? Får man med ratt då?
Jupp, t.o.m en med många funktioner.

https://www.bytbil.com/vastmanlands...t-denna-bil-kombi-1-0-tsi-115hk-9147-13108758

Utrustning
12V-uttag
ABS-bromsar
ACC
Airbag förare
Airbag passagerare fram
Android Auto
Antisladd
Antispinn
Apple carplay
Avstängningsbar airbag
Backstartshjälp
Bluetooth
Centrallås (fjärrstyrt)
Digital hastighetsmätare
Dimljus fram
Elhissar (Fram och Bak)
Eluppvärmda sidospeglar
Euro 6
Euro NCAP 5
Farthållare
fällbara baksäten
Färddator
Isofix-fästen bak
Klädsel (tyg)
Kylt handsfack
Läslampa
Mattor (gummi)
Multifunktionsratt
Nödsamtal
Rails
Servostyrning
Sidoairbags
Sidokrockgardiner
Start-/stoppfunktion
Startspärr
Svensksåld
Sätesvärme (fram)
Touch-/Pekskärm
Uppvärmda spolare
USB-Uttag Bak
Yttertemperaturmätare
Vi reserverar oss för ev felskrivningar
Vi reserverar oss för ev prisjusteringar
USB-uttag

Vilket kap!

Jensen sa:
nikasp sa:
Håller med, jag har allt det på en 11 år gammal BMW X3 som hade ett utrustningspaket.

ooms sa:
Allt på den där listan är ju i princip standardutrustning idag, ingenting extra. Åtminstone förr kallades en sån bil "tomhylsa".

Och din X3 kostade 180k ny? Rätt meningslös jämförelse om man drar upp bilar som ligger i andra prissegment

Nä, men det mesta som fanns då även i dyrare segment finns ju på vilken bil som helst nuförtiden. Nästan. Kanske CarPlay och sån integration kan räknas som extra men annars var det ju väldigt standard anser jag.

ooms sa:
SGS sa:
Ni som skriver om XC70 och dess komfort/ljudnivå, menar ni att den skiljer sig åt från V70?

Har ingen större koll på nyare Volvos. Kan endast konstatera att XC70 verkar klart dyrare på blocket, allt för att färdas 15 cm högre ovan mark?
Du får ju en del extra plast också. Och köper du en "riktig" xc70 även fyrhjulsdrift (bara det är väl värt 20k). Finns ju även snikvariant med 2wd, och det är väl snarare den som ska jämföras mot vanliga V70 (som iofs oxå finns med awd).

AWD finns inte som tillval på Subaru.

ForesterGuy sa:
ooms sa:
SGS sa:
Ni som skriver om XC70 och dess komfort/ljudnivå, menar ni att den skiljer sig åt från V70?

Har ingen större koll på nyare Volvos. Kan endast konstatera att XC70 verkar klart dyrare på blocket, allt för att färdas 15 cm högre ovan mark?
Du får ju en del extra plast också. Och köper du en "riktig" xc70 även fyrhjulsdrift (bara det är väl värt 20k). Finns ju även snikvariant med 2wd, och det är väl snarare den som ska jämföras mot vanliga V70 (som iofs oxå finns med awd).

Då går det ju inte att slippa straffvikten..

ForesterGuy sa:
ooms sa:
SGS sa:

På en Subaru sitter all extra plast på insidan istället ? (Nej men allvarligt, Subaru hade varit förstahandsvalet om jag hade bott ute på vischan på riktigt).

Tack för svaren gällande V70/XC70.

ForesterGuy sa:
ooms sa:
SGS sa:

Inte plast heller...

SGS sa:

Ja, V70 är en tyst bil i grunden och med XC så får man mer gummi mellan vägen och bilen. (Rena suvar ger inte riktigt samma effekt eftersom fjädringen måste göras lite styvare när bilen blir högre för att behålla bra vägegenskaper, på skogsmulleversioner av vanliga kombis så är den effekten inte så stor)

nikasp sa:
Jensen sa:
nikasp sa:

ooms sa:

Nä, men det mesta som fanns då även i dyrare segment finns ju på vilken bil som helst nuförtiden. Nästan. Kanske CarPlay och sån integration kan räknas som extra men annars var det ju väldigt standard anser jag.

Det kan man ju tycka ja. Men om du jämför skodan med andra bilar i samma prissegment, så kommer de ju inte vara utrustade med mycket mer. Standard ja, men det är väll rätt vanligt att tillverkaren vill spalta upp saker istället för att skriva ”ja den är rätt standard utrustad...” ?

Utan att ha läst alla inlägg. Men jag har en Ford S-Max. Väldigt nöjd med den. Känns som en perfekt bil för cyklar och familj. Va iväg till sälen i somras. 4 cyklar ute och en i bilen. Samt 5 pers och packning för en vecka. Vad mer kan man begära.

Johost77 sa:
Utan att ha läst alla inlägg. Men jag har en Ford S-Max. Väldigt nöjd med den. Känns som en perfekt bil för cyklar och familj. Va iväg till sälen i somras. 4 cyklar ute och en i bilen. Samt 5 pers och packning för en vecka. Vad mer kan man begära.
Körglädje.

Kör en Opel Insignia 2.0D automat 2015 är så galet nöjd med den!
Som nämnts tidigare så är det väldigt mycket bil för pengarna, och Opel är en billig bil att serva och underhålla i jämförelse med dem flesta andra bilmärken,

ooms sa:
Johost77 sa:
Körglädje.

Jag hade en i tre år, så illa är den inte jämfört med typ V70. Men A6:an är ett par snäpp bättre. Och då är det ganska långt till en 911 turbo :)

ooms sa:
Johost77 sa:
Körglädje.

Har haft BMW, Audi, Saab, Volvo mm aldrig haft en bättre bil än S-Max. Kanske för att jag har en med mycket utrusning å sköna säten. Samt många barn (läs 3). Körde 200mil på 2dagar förra veckan. Alla nöjda å glada. Speciellt barnen. Säger mycket tycker jag. Sen kan du ha 3-4 cyklar på taket å fler bakom och nån i bilen vilket gör en biker glad

Johost77 sa:
ooms sa:
Johost77 sa:
Körglädje.

Har haft BMW, Audi, Saab, Volvo mm aldrig haft en bättre bil än S-Max. Kanske för att jag har en med mycket utrusning å sköna säten. Samt många barn (läs 3). Körde 200mil på 2dagar förra veckan. Alla nöjda å glada. Speciellt barnen. Säger mycket tycker jag. Sen kan du ha 3-4 cyklar på taket å fler bakom och nån i bilen vilket gör en biker glad

Har en Ford Galaxy 1,6 diesel.
Slö och ful. Men skön att åka i och går mjukare än s-max och större i bak.
Drar strax över 0,6 blandad körning.

På semestern fick vi in 2 vuxna 4 ungdomar med packning för en vecka. Takbox och 5 cyklar.

Bästa bilen jag haft.

Men inte en rolig/snabb/cool/inpa-på-grannen bil.

Då får man köpa något annat.

Fick jag välja blev det nog en V90cc.

apropå själ och kommunikation med föraren genom ratte och underrede så har s-max fått positiva återkopplingar som sas en vägvagn. den har visst samma bottenplatta som vissa volvomodeller, och då har det framförts att det närmast är volvo som dragit fördelar av det samarbetet.

gode collin framförde på sin barrikad att en liknande mindre maxmodell hade alldeles för farligt roliga vägegenskaper, och var beroende av esp för att inte få bakhjulssladd med ovana förare.

min far hade en saab 99 där framvagnen modifierats så den närmast blev överstyrd. mycket kul att köra, åt alfasudhållet. men man fick se upp i halkan, och absolut inte släppa gasen i en hal kurva, då kom bakändan snabbt som tusan.

oavsett ska man antagligen inte se ned på s-max som en trevlig bil för föraren. att den i övrigt är praktisk är en bonus. men enligt vi bilägare rostar flera fordmodeller inne i balkarna alldeles förfärligt, och en tidig extra rostskyddsbehandling lär vara av nöden.

Nu levererar tråden! SAAB 99 och Alfasud i ett och samma inlägg! ?

Är förövrigt minst andra gången S-Max och Ford kommer på tal i tråden. Inget (körmässigt) fel på någorlunda moderna Fordar. Noll status och vissa kvalitetsproblem, visst, men det är en annan sak.

Jag har en smax sen ett år och det är blandad kompott. +1 på sköna säten (även de tre ordinarie bak) men (den upplevda) kvaliteten är låg. Mycket skrammel och smäckiga lösningar. Skulle inte köpa igen med facit i hand.

/Johan

JojjeM sa:
Jag har en smax sen ett år och det är blandad kompott. +1 på sköna säten (även de tre ordinarie bak) men (den upplevda) kvaliteten är låg. Mycket skrammel och smäckiga lösningar. Skulle inte köpa igen med facit i hand.

/Johan

Verkar ganska vettig ändå, lite småful bak kanske.
Ska provsitta en iaf :)

Jag har en Galaxy, dvs en fullsize s-max och tycker den är helt ok, inget skrytobjekt men i stort sett inte värre än de Audi, BMW etc jag åkt i på sistone heller.

/T

Har kört även Galaxy som hyrbil i jobb. Det går säkert in många cyklar men om jag minns rätt så finns det många stolpar i vägen om man har lust att titta snett framåt? Jag hade en rätt ljum upplevelse i den makliga holländska trafiken.

jonte987 sa:
Har kört även Galaxy som hyrbil i jobb. Det går säkert in många cyklar men om jag minns rätt så finns det många stolpar i vägen om man har lust att titta snett framåt? Jag hade en rätt ljum upplevelse i den makliga holländska trafiken.

Som S-maxägare kan jag bekräfta att den kraftiga delade A-stolpen är ett problem. Exempelvis i infart i rondeller. Man vänjer sig dock så ingen jättegrej men faktum kvarstår att den ovanligt stor del av synfältet snett framåt är blockerat.

(Hade tidigare en annan familjebuss med samma delade konstruktion men smäckrare stolpar där problemet inte alls fanns. Antar dockl att man uppskattar kraftigare stolpar i en älgkrock eller om man voltar).

/Johan

Kollar på BMW 520 2009 och framåt runt 80-110k. Är det risky att köpa en EURO5 dieselbil nu, är det värt att pynta upp 50k till för en nyare med EURO6?

Finns det andra vettiga "lok" för den pengen och liknande komfort, som klarar EURO6? Bor i GBG och vill gärna köra bil i stan även efter 2020.

landen sa:
Kollar på BMW 520 2009 och framåt runt 80-110k. Är det risky att köpa en EURO5 dieselbil nu, är det värt att pynta upp 50k till för en nyare med EURO6?

Finns det andra vettiga "lok" för den pengen och liknande komfort, som klarar EURO6? Bor i GBG och vill gärna köra bil i stan även efter 2020.
Vill du köra i stan även efter 2020 kan det nog vara klokt att satsa på euro6 (beroende på hur stort inflytande mp/vänstern har i stan). En fördel med det är att då får du även den nyare B47-motorn (kom 2015, tror jag). Vissa exemplar av den tidigare N47-motorn lider av rasslande kamkedja som kan leda till haveri. Men hittar man en frisk sådan är det också en underbar motor, snål men grymt stark.

Som det ser ut idag har väl ingen i Göteborg visat intresse för att faktiskt införa miljözoner här när det blir möjligt.

Sjukt hafsig utredning transportstyrelsen gjort om det där för övrigt.

Rattnalle sa:
Som det ser ut idag har väl ingen i Göteborg visat intresse för att faktiskt införa miljözoner här när det blir möjligt.

Sjukt hafsig utredning transportstyrelsen gjort om det där för övrigt.

No go-zoner då? ?
Euro 6 känns väl ganska värt att få tag på. Finns det ingen annan värd modell? Man kan lägga in bevakning på tex blocket också.

Om du kan lägga lite mer än 150k (strax under 200k) rekommenderar jag en 2014 (då kom faceliften) Mercedes E220cdi. Jag har haft två stycken av denna modell (en 2011 220cdi och nu en 2014 350cdi) och jag har inte haft ett enda litet fel på totalt sju år. Bra utrymmen och brakomfort. Minus för dyr service, i alla fall om man servar på märkesverkstad.

EDIT:
Typ en sån här
https://www.blocket.se/vi/82690626.htm

EDIT2:
Tänkte först rekommendera en E350cdi för jag tänkte att en årsmodell 2014 börjar väl närma sig 200k nu men de kostade ju uppåt 300k, nästan lika mycket som jag betalade för 2,5 år sedan!

Senast ändrad:
Jag skulle avråda från att köpa VAG. Passat är (i mitt tycke) fruktansvärt överskattad både gällande komfort och kvalitet, Skoda Superb likaså. Audi har förvisso bra komfort, men det enda som kan ses som premium är priset.

BMW har jag haft, och jag trivdes bra med den i största allmänhet. Dock hade jag en del problem som gjorde att kostnaderna sprang iväg.

I dagsläget har jag en V70 som jag har ägt sedan 2013. Den har varit helt problemfri så när som på en avgastempgivare som jag bytte själv till en kostnad av en dryg tusenlapp. Jag åker väldigt bekvämt i den, och upplever inte den trötthet i kroppen som jag gör av många andra bilar. Jag är dessutom trebarnsfarsa, och de tre kombibilarna som funkade med fullstor barnvagn (utan att montera ner den i molekyler) och hundbur var V70, Mercedes E-klass och Ford Mondeo. Detta på grund av bagagerummets bredd.

Med det sagt så hade jag om jag varit i din sits sneglat på antingen Mercedes E-klass eller Volvo V70.

Opel Insignia är inte en stor bil, och bagageutrymmet är mycket mindre än exempelvis V70.

Kör en opel insignia country tourer 2015 och tycker att den är helt ok. Prisvärd samt att den går lugnt, tryggt och stabilt i alla väglag. Se till att kolla på en med stolarna som har justerbart lårstöd eftersom att dom är oerhört mycket skönare än dom enklare som saknar det. Visst, opeln är något trång i bagaget jämfört med en V70 men det går utmärkt att åka på fjällsemester för en trebarnsfamilj med takbox på.

Superb har en fantastiskt rymlig kupe men det är väl i stort sett det enda positiva som finns att säga om den bilen. Volvo är rätt svårslagen vad gäller åkkomfort även om jag blivit positivt överraskad av Kia så när som på ljudkomforten.

Ett litet inlägg fr en som kör 6000 mil/år., visserligen förmånen att köra tjänstebil sedan många år tillbaka av olika fabrikat men kan bara konstatera att det är skillnad på bilar och ibilar, nte bara utrustningsnivån...

Har nu haft 2 st Mercedes 220 cdi e-class på raken, den nuvarande en all-terrain med luftfjädring runtom vilket är fantastiskt komfortabelt..Stolarna är en av de viktigaste komponenterna för komforten, fråga en taxichaufför så får ni en bra värdemätare på vad som funkar. Kan man köra 50 mil på raken eller 6 timmar o bara kliva ut pigg o fräsch så har ni svaret.

Att man kalla gubbe får man skita i... iofs är jag 52 nu så det stämmer ju faktiskt ?

/Patrik

Foss sa:
Superb har en fantastiskt rymlig kupe men det är väl i stort sett det enda positiva som finns att säga om den bilen. Volvo är rätt svårslagen vad gäller åkkomfort även om jag blivit positivt överraskad av Kia så när som på ljudkomforten.

Vad är det tycker är så dåligt med superben? Speciellt sista generationen. Tycker tvärt om att det är en trevlig bil. Speciellt invägt vad de kostar.

Jensen sa:
Foss sa:

Vad är det tycker är så dåligt med superben? Speciellt sista generationen. Tycker tvärt om att det är en trevlig bil. Speciellt invägt vad de kostar.

1. det är en bil från VAG
2. bagaget är stort, om man ska lasta pingisbollar, mjölktetror eller ev gas
3. Stolarnas komfort (iaf i de utrustningspaket jag kört)
4. Vägljudet
5. Detaljkvalitet (kan dock inte uttala mig om den senaste modellen)

Men som sagt, den är grymt stor i kupen iaf i längsled och det är ju nog så viktigt när man har barn i bakåtvända stolar. På plussidan kan jag väl även ge Skoda att förbrukningen har varit väldigt låg.

Min kollega köpte precis en 2012 VW Touraeg V8 TDi. Inte riktigt vad TS efterfrågade men oj vilken fin bil! Har inte kört den, bara åkt med men väldigt bekväm och skön kraft i motorn. Kändes modern också med alla körhjälpsystem, och infotainment med rejält stor skärm, det enda som avslöjade att den inte är helt ny är att instrumentpanelen är analog.

Och så hat den en massa lyxutrustning förstås. Och inte så fasligt dyr var den heller, 200kkr (tror den hade gått 16k
mil. Dyr skatt dock (7777kr/år). Nästan så att jag blev lite sugen att byta min Merca mot en sån.

Senast ändrad:
Själv så har jag fastnat helt för Skoda. Efter att ha kört både VW och Audi, så satsade vi på Skoda. Är inne på vår andra Skoda nu och har nyligen beställt den tredje i ledet. Superben börjar att kännas en smula daterad nu. Den sista generationen känns mer som en facelift för mycket. Nu släpps ändå den nya Superben i dagarna och förhoppningsvis så är det mer än bara en facelift.

Aha, den här tråden vaknade igen.
Kom aldrig till skott så jag var tvungen att kosta på Saaben en del för att få den igenom besiktningen. Känns dumt att inte köra den några månader till då den har sina fördelar (utrustning och förarkomfort)

Tankarna snurrar just nu runt V70 2016 eller sprillans, enkelt utrustad V90.

XC70 har jag också testat och den var fin, men jag behöver inte en sådan egentligen så då vill man ju inte betala extra heller. Har dock inte släppt den helt.
Ett par exemplar har sett lite trista ut under, säkert inget allvarligt, men ändå.

Ligger lite lågt ett tag :)

Foss sa:
Jensen sa:
Foss sa:

4. Vägljudet

Men som sagt, den är grymt stor i kupen iaf i längsled och det är ju nog så viktigt när man har barn i bakåtvända stolar. På plussidan kan jag väl även ge Skoda att förbrukningen har varit väldigt låg.

Det är ganska stor skillnad på förra och senaste generationen. På alla punkter utom den första.

Foss sa:
Jensen sa:
Foss sa:

4. Vägljudet

1. En högst personlig åsikt. Jag gillar inte Volvo och därmed är det skit ?

2. Jag har då inte haft något problem att packa in massa i kompisens superb. Men visst, inte som en fyrkantig V70 men vilka är så idag, inte ens Volvo.

3. Smaksak? Kan inte påstå att jag personligen känt mig mer utvilad efter åkt Volvo långa sträckor.

4. Tycker du Volvon är tystare? Vetefan om jag upplever det så.

5. Detaljkvalitet i senaste versionen är klart i nivå med tex passat och en äldre Volvo, känns betydligt modernare än V70 (vilket inte är konstigt då V70 ju är gammal modell). Sämre än en 600k volvo? Ja det får vi hoppas för Volvos skull med den prisskillnaden ?. Om vi pratar nya bilar.

För mig låter det ju mer som att fördomar baserade på Skoda för 10-15 år sen. Hänt mycket senaste åren.

Jensen sa:
Foss sa:
Jensen sa:
Foss sa:

4. Vägljudet

1. En högst personlig åsikt. Jag gillar inte Volvo och därmed är det skit ?

2. Jag har då inte haft något problem att packa in massa i kompisens superb. Men visst, inte som en fyrkantig V70 men vilka är så idag, inte ens Volvo.

3. Smaksak? Kan inte påstå att jag personligen känt mig mer utvilad efter åkt Volvo långa sträckor.

4. Tycker du Volvon är tystare? Vetefan om jag upplever det så.

5. Detaljkvalitet i senaste versionen är klart i nivå med tex passat och en äldre Volvo, känns betydligt modernare än V70 (vilket inte är konstigt då V70 ju är gammal modell). Sämre än en 600k volvo? Ja det får vi hoppas för Volvos skull med den prisskillnaden ?. Om vi pratar nya bilar.

För mig låter det ju mer som att fördomar baserade på Skoda för 10-15 år sen. Hänt mycket senaste åren.
Smaken är som baken. Jag tycker nya Passater känns ungefär som min femton år gamla V70 inuti. Dvs tillräckligt bra. Tyvärr väldigt obekväma stolar bara för annars verkar de rätt vettiga. Rostar men det gör ju Volvo också numera.

Senast ändrad:
Rostar?! Jag har en snart tolv år gammal BMW X3 från 2007 som inte har någon rost alls trots att den gått 25000 mil här nere i Stockholm. Jag trodde bilarna i mellanklass och premium i princip inte rostar.

Vill själv gärna komma ner på backen så det blir roligare att lasta takbox. Måste ha hyfsad markfrigång tyvärr så BMW 520 faller bort... Passat Alltrack har bara 17 cm vilket väl räcker medan vanliga har 14 cm om jag läst rätt. Superb är ett alternativ också och Kodiaq ser bra ut men tyvärr SUV och högre än jag vill ha. Passat ligger nog bäst till för tillfället men jag hade gärna kört på med något år gammal BMW.

Tillbaka
Topp