[OT] Vilken stor kombibil är bäst på landsväg?

Mkt nöjd med vår V70 2,4d 2010 (175hp) som är tyst, bekväm och med riktgt bra säten. Gott vridmoment utan att vara direkt sportig. Sväljer barnvagnar och barncyklar utan problem. Genomsnittsförbrukning på 0,6 enligt mätaren är bättre en den mindre V50:in (också diesel) vi hade innan.

roller sa:
jonte987 sa:
Det kanske är min gamla passat då. Annars får du en väldigt juste 2wd v90 för de pengarna. Tyvärr hade jag själv också dyrare smak så det blev awd d5 r design

Ja, det är en av de alternativ jag tittat på. Strax över 350 i pris för awd 5D Business. Är du nöjd med din? Vilka är bilens nackdelar tycker du?

Jämfört med passat, sämre utrymme. Lastar väl lite mindre men framförallt mycket mindre dörrar i baksätet. Skitviktigt om du har barn som ska bältas. Jag visste om det men minsta är snart 4a så jag får bita ihop.
Jag gillade passaten balans mellan knappar o Touch. V90 är vara Touch. 7 klick för att få både ratt o stol på ettans värme.
Vanesak mer än dåligt.
2 sjukt dåliga saker m v90. Baksätet delas bara i två och inskyddsdkydd värdelöst.

Allt annat bättre med v90 sjukt mycket bättre bil att köra. I varje fall med sänkt chassi o d5. Garanterar inget med bara d5.
Passet värdelös att köra. Gungar fram. Motor o vxl väl så bra som d4.

Örjan Lax sa:
En rostfri och lågmilad Volvo 945 Classic 1998 (sista årsmod) så blir det pengar över till roligare saker. :-)

Edit: Fast det impar ju inte lika mycket på grannen som en bil i 350k-klassen förstås.

Är 945:an likvärdig avseende komfort, driftsäkerhet, prestanda och säkerhet som V90?

Att imponera på grannen kan vara nog så viktigt ;) Fast i mitt fall är det inte lönt att försöka....

Kör en M6a(Mazda 6) och är nöjd. Jag är dock inte speciellt bilintresserade, men tycker den funkar bra som familjebil, lastar bra, min har varit problemfri, det är bra med utrymme både fram och bak och den låg rätt i pris.

roller sa:
Är 945:an likvärdig avseende komfort, driftsäkerhet, prestanda och säkerhet som V90?
Komfort = Inte långt ifrån iallafall. Enligt en biltidning jag läste för något år sen. Prestanda och säkerhet naturligtvis bättre på en ny V90...

Tror det var Teknikens Värld eller Auto Motor und Sport som hade gjort ett specialtest genom att blanda in en gammel-Volvo.

Senast redigerad av en moderator:
felpost.

Senast redigerad av en moderator:
Örjan Lax sa:
roller sa:
Komfort = Inte långt ifrån iallafall. Enligt en biltidning jag läste för något år sen. Prestanda och säkerhet naturligtvis bättre på en ny V90...

Tror det var Teknikens Värld eller Auto Motor und Sport som hade gjort ett specialtest genom att blanda in en gammel-Volvo.

Tack för tipset, men blir inte så sugen på att vara så förnuftig. Jag har ägt både 142:a och 244:a tidigare. Nu kanske det inte är på något sätt jämförbart, men jag tycker det är skönt att slippa tänka på reparationer. Visst blir det dyrare, men det sparar jag in på att cykla begagnad Yosemite.

Ja, jag räknar med att snabbt betala min v90 tack vare att jag har en billig vitus. I värsta fall köper jag en nukeproof också så sparar jag ännu mer :)

aeromiten, att din saab är nervös är sannolikt ingen slump. det kan vara glapp i framvagnen, problem med framvagnsinställningen med vanligaste felet för mycket toe-out, men tyvärr hos en del bilar är problemet konstruktionsbetingat.

nu vet jag inte vad den aktuella modellen av 9-3 har för framvagnsuppbyggnad, men äldre saab led av att styrbultens förlängning träffade insidan av däckets footprint (positiv styrradie) istället för det önskvärda centralt (nollpunktsstyrning) eller (strax) utanför mitten (negativ styrradie)

medför vingliga styrkrafter vid acceleration och broms på ojämnt underlag.

för mycket positiv eller negativ styrradie medför också att bilen automatiskt styr åt sidan vid framhjulspunktering, något som t ex äldre bmw-ägare med breda däck på ett obehagligt sätt fått uppleva. det blir också större känslighet för glapp i framvagnsbussingar och lager.

man kan lätt konstatera vad man har för styrradie genom att styra stillastående mot grusigt underlag, och sedan rotera hjulet 90 grader och se var styrcentrum ligger.

Är tveksam till att börja kosta på bilen för mycket och är sugen på något nyare.
Har läst innan om toe men orkar inte mecka med det.
Rost finns på bakskärmar pga extremt dåligt underhåll, men på nästa bil ska jag skärpa mig är tänkt.
.

Tyckte själv att det var svårt att få till performance på en så stor bil för vettig peng. Om vi nu menar samma sak.
De flesta begagnad a6 är snikvarianter och är man inte nöjd med 190hk diesel spårar det ut ordentligt även med BMW.

Ok, är man villig att resa riket runt så löser man det säkert smutt.

Jag erkänner att jag har specifika krav kombinerat med en ovilja att lägga tid på det. Kombinerar man det med en fru som tycker skoda är "ful" så blir det lite körigt.

Så om vi tänker lika är volvo ändå mitt bästa tips. 100 000 till eller kolla v70?

Eller nöj dig med a4? Större än 3 series i alla fall. Nya ser rymligare ut?

V70 är en utmärkt bil att glida landsväg bekvämt i. Bra säten och bra bagage. Inte särskilt spännande på gott och ont men stadig om allt sitter ihop som det ska. Borde inte vara några problem att hitta nåt inom budget om man inte är livrädd för att den gått ett par mil till, det är ju bara den som själv ska köra väldigt långt som har ont av det.

Min är snart på 35000 mil. Märks att den är gammal men inte särskilt mycket ett den gått långt.

weldion sa:
Jay Jay sa:
Hur kan den vara bäst på landsväg? Bensinaren är törstig och den är hög, så den blir vindkänslig.
Den är inte vindkänslig. Konstigt nog är det nog den minst vindkänsliga bil jag haft, då har jag ändå haft flera småbilar, små kombis, mpv och flera stora kombis.
Bränsleförbrukningen är dock absolut en Akilleshäl, inget att hymla med.
Bilen är riktigt trevlig att köra. Den håller beg värde ganska bra. Dyr att serva och tanka. Jag kör dieseln, tycker bensinaren är lite för bullrig och inte lika pigg. Outback bör man köpa -15 eller nyare då de gjorde om ljudisoleringen då.

Rattnalle sa:
jonte987 sa:
Finns det inte v70 r design om han nu vill ha nåt sånt men inte vill betala 430 000+?
Samma bil med lite extra krom.

Ja och nej? Samtliga jag tittade på hade sänkt chassi, men det ingår kanske inte i r-design? Fast tror nästan det.
Dubbla turbo ingår i d5 inte i r-design?

Men visst, det är smart att testa en vanlig d5 först.

Billigaste r v90 just nu kostar 389 för 6000 mil. Skulle nog säga att 439 för 1200 mil är en bättre deal.

Som Rattnalle säger, R-design är väl bara bling-bling. Absolut ingen skillnad motormässigt, möjligtvis ingår sänkt chassie (vad man nu ska med det till).

Nej, men vad ska han ha 230 hästar, dubbla turbo och 20'' till?

Relevant fråga som jag ställer mig själv också.... det vore det bra om vi åkte kollektivt.

Men ska man blåsa på så är chassi lika viktigt som motor.

Edit: och som gammal Saab ägare är det svårt att glömma det. Vet inte om ni haft gamla 9-3 med 185 hk.

Senast ändrad:
Å andra sidan brukar sportchassi och lågprifilsdäck vara typiska bullerkällor, vilket kanske inte är vad TS vill ha, när han letar landsvägslok.

thomaslundstrom sa:
Å andra sidan brukar sportchassi och lågprifilsdäck vara typiska bullerkällor, vilket kanske inte är vad TS vill ha, när han letar landsvägslok.
Det gör dessutom rätt lite för väghållningen rent objektivt på en bil som i övrigt har standardchassi. Det känns sportigare när det är lite stötigt dock.

Till äldre V70n fanns ett väghållningskit för polisbilar att köpa. Det innehåll grövre krängningshämmare men lämnade höjden original.

jonte987 sa:
Nej, men vad ska han ha 230 hästar, dubbla turbo och 20'' till?

Relevant fråga som jag ställer mig själv också.... det vore det bra om vi åkte kollektivt.

Men ska man blåsa på så är chassi lika viktigt som motor.

Edit: och som gammal Saab ägare är det svårt att glömma det. Vet inte om ni haft gamla 9-3 med 185 hk.
Effekt är roligt. Men att offra komforten till liten nytta ser jag inte poängen med. Inte för att Volvos originalsänkning lär vara något större problem, den är rätt konservativ. Men det är fortfarande primärt styling. Att förbättra chassit kräver mer än så. Gärna redan när det designas.

Jag har bara kört Saab men inte förstått varför man skulle vilja ha en ;-)

Hellre komfort och snålhet istället för fokus på bra tider runt Nurburgring för min del.

Har kört 185hk 9-3, farsan hade en sådan innan han köpte den jag kör runt i nu. Ärtig motor som jag minns det :)

Är det vägkomfort och väghållning som är prio ett så bör en större Citroën vara en av de vassare kandidaterna, åtminstone när det gäller "familje-standard-kombibilar".

Kan vara så att det att är mest är en sportig känsla jag får. Gott så. Jag vet vilken som känns bäst på autobahn, sänkt 2006 Quattro eller 2016 4motion osänkt. Bilsport vet jag inget om.

Nu är det ts som säger att han vill ha performance.
Smartast är en beggad v90 d3 under budget och lågmilare (gissar, han får nästan en ny för budget). Behövs inte mer för att frakta familjen säkert och tryggt.

Edit. Jag är med på att det är styling och att han bör provköra vanlig d5

Senast ändrad:
Autobahn bjuder på långa sträckor av så uselt underlag att man undrar om man hamnat i Rumänien. Jag tycker det är illa nog med full höjd och 16"-are ..

Men så dålig väg har jag inte lyckats hitta i Sverigr utom där det ändå är låga hastigheter.

Senast ändrad:
Aeromiten sa:
Hellre komfort och snålhet istället för fokus på bra tider runt Nurburgring för min del.

Har kört 185hk 9-3, farsan hade en sådan innan han köpte den jag kör runt i nu. Ärtig motor som jag minns det :)

Ja, men om man svängde och gasade samtidigt så släppte det :)

När ni sen samsas om vilken bil som är bäst, högst ni och blir överens om vilken cykel sen med? :)

Kravprofilen är så fantastiskt olik för de flesta, även när man försöker smala ner det till landsväg.
Vad är landsväg? 70, 100?

Rattnalle sa:
Autobahn bjuder på långa sträckor av så uselt underlag att man undrar om man hamnat i Rumänien. Jag tycker det är illa nog med full höjd och 16"-are ..

Ja, inte ens autobahn är som man minns det.
Vi får höras när jag ska byta nästa gång. Hoppas det dröjer 10 år och att vi båda är kvar här.

Raggamuffin sa:
När ni sen samsas om vilken bil som är bäst, högst ni och blir överens om vilken cykel sen med? :)

Kravprofilen är så fantastiskt olik för de flesta, även när man försöker smala ner det till landsväg.
Försök inte. Vi kommer inte att komma överens. Ingen idé att du ens antyder det ;-)

Komfort och snålhet, då skulle jag kolla på BMW. Deras 2-litersdiesel är en av få som är snål även i verkligheten och inte enbart på pappret. Och levererar trots det massor av körglädje.

Raggamuffin sa:

Örjan svarar snart: trabant o sentier

Edit. Det regnar här. Det var inte meningen

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:

Försök inte. Vi kommer inte att komma överens. Ingen idé att du ens antyder det ;-)

:D

För övrigt tycker jag Autobahn håller tillräckligt bra klass än för att ligga på. Min referens är klart när det var betong.

Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:

:D

För övrigt tycker jag Autobahn håller tillräckligt bra klass än för att ligga på. Min referens är klart när det var betong.
Tillräckligt bra är en sak. Men inte så att en lägre bil med lågprofildäck känns attraktivt.

Om just stor är viktigt är Ford S-Max en grym cykelbil. Sväljer enormt mycket bagage, bra väghållning och inte alls farligt bussig att köra men bussig nog att kunna fika, byta om i etc. Bytte nyligen till en BMW Gran Tourer som är en storlek mindre, helt annat klipp med dubbelt så stark motor, 4wd mm men sämre åkkomfort på de flesta plan.

erolwi sa:
Om just stor är viktigt är Ford S-Max en grym cykelbil. Sväljer enormt mycket bagage, bra väghållning och inte alls farligt bussig att köra men bussig nog att kunna fika, byta om i etc. Bytte nyligen till en BMW Gran Tourer som är en storlek mindre, helt annat klipp med dubbelt så stark motor, 4wd mm men sämre åkkomfort på de flesta plan.
¨
Ja, tänkte lite i de banorna i post-buy ångesten. Nästa gång kanske jag ska byta spår helt. Får se vad barnen får för intressen och om jag lyckas mogna lite. Om tysken röstar för att begränsa farten så faller sista ursäkten för vad som till 99% handlar om prestige.

Tillbaka
Topp