[OT] Vilken stor kombibil är bäst på landsväg?

Jonas_L sa:
Om du funderar på V70, kika även på XC70 om det är landsvägskomfort du är ute efter. Vi bytte bil innan jul och var inne på en V70, men det blev XC70. Ingen sportbil, men mycket komfortabel.

Finns många framhjulsdrivna, de är lite billigare än AWD.
Blev just med XC70 och är positivt överaskad. Skulle dock inte köpa den utan fyrhjulsdrift. Rör på sig hyggligt och jag åker bekvämt. Sista modellerna lär hålla värdet rätt bra ett par år till också.

Som jag redan spekulerade om så är problemet snart historia. Tyskarna sänker (kanske) hastigheten till 130 och idag går Volvos VD ut och berättar att de sätter max gräns på 180 i nya bilar. Som en början....

I framtiden kör alla SMax och cyklar på en vitus. Sustainability is da shit.

Senast ändrad:
Selast sa:
Jag kör själv en Skoda Superb L&K AWD sen några år och tror inte att man kan få mer bil för de pengar Skoda vill ha.

Har en likadan, modellår 19, och instämmer. Riktigt trevlig. Vi valde mellan Superb, V90, V60, Passat, BMW 3-serie, Opel Insignia och Jaguar XF.

Jaggan är väl den jag ångrar att vi inte kvalificerade vidare... Men första intrycket var att den var för liten i kupén.

ForesterGuy sa:
Rails är väl det närmaste ett standardfäste för takräcken vi haft sen dropplisterna började försvinna...
Det var väl så när alla bilar hade sådana där upphöjda rails. Nu när alla nya bilar har lågprofilrails är det väl inte riktigt så längre?

Körde xf som hyrbil (japp), tror den kändes ganska trång ja. Kollade inte baksätet men säkert ingen höjdare om man har barn i stol.

mikipedia_ sa:
johan44 sa:
mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:
johan44 sa:
mikipedia_ sa:
johan44 sa:
Börne sa:
johan44 sa:
Jag har en sån. Den är precis lika snabb som alla andra bilar med samma vikt och 150 hkr.
Alltså skitslö!!
Hehe, ja det kan man nog säga. Men fram kommer man. Om nån är intresserad av avensis så kan jag varna för takräckskonstruktionen som är idiotisk på flera sätt. Annars trevlig, aningen slö bil.

Takräckesgrejen är ju lika på alla andra bilar med semirails. Sen kan man ju tycka vad man vill om det<span class="emoji-outer emoji-sizer"><span class="emoji-inner" style="background: url(chrome-extension://immhpnclomdloikkpcefncmfgjbkojmh/emoji-data/sheet_apple_32.png);background-position:61.98589894242068% 44.00705052878966%;background-size:5418.75% 5418.75%" data-codepoints="1f62c"></span></span>
Nja, till att börja med så har jag haft två avensis gen 3 och aldrig lyckats få bort de små plastskydden som täcker fästpunkterna utan att hälften eller mer av de små hullingförsedda armarna som håller fast luckorna gått sönder. Jag hoppas att det inte är lika på alla bilar utan rails...
Volvo S80 första två tre åren hade skruvhål med gångjärnsförsedda luckor. Både luckor och gängor verkade robusta. Diskret när räcket inte satt där. Men jag hade inte velat försöka använda dem på vintern med snö och is i närheten, då är rails lättare. Det var också svårare att hantera ensam, särskilt om man ville ha kvar räcken och cykelhållare som en enhet.

Jag måste nog säga att skruvfästet som jag har nu på avensisen är betydligt mycket smidigare än railsen som var på v50injag hade innan. Det är bökigare montering första gången när man justerar in längden mellan tassarna, sen är det bara att ställa på dom över en m8 skruv<span class="emoji-outer emoji-sizer"><span class="emoji-inner" style="background: url(chrome-extension://immhpnclomdloikkpcefncmfgjbkojmh/emoji-data/sheet_apple_32.png);background-position:30.0235017626322% 4.054054054054054%;background-size:5418.75% 5418.75%" data-codepoints="1f44d"></span></span>
Har du nåt trick för att få loss plastluckorna?

Nja, trick är det ju inte men en skruvmejsel som passar i spåret och lyfta lite gran, sen är det två låsklackar i ändarna som man får peta till samtidigt som man håller mejseln i spänn. Går det åt fan får man bara köpa en ny plastlucka, borde inte vara så speciellt dyr<span class="emoji-outer emoji-sizer"><span class="emoji-inner" style="background: url(chrome-extension://immhpnclomdloikkpcefncmfgjbkojmh/emoji-data/sheet_apple_32.png);background-position:59.9882491186839% 79.9647473560517%;background-size:5418.75% 5418.75%" data-codepoints="1f60b"></span></span>

Smidigast jag har haft var på en Saab 9000, där fanns det två förstärkta hål bakom dörrlisten och takräcket från thule hade en fot med två piggar man stack in i hålen. Man la bara räcket på plats och så fanns det en genomgående skruv i lastbågen så man vred bara på plasten längst ut på bågen så spände allt ihop sig.

Syntes inte när man inte hade räcket på plats.
Inga förbannade pressmuttrar som lossnar
Inga verktyg för att lägga takräcket på plats

Win win win.

Jag har en granne som är biljournalist och ställde frågan om tystaste, bekvämaste kombi, han röstade på XC70.

Måste erkänna att jag har en ganska allvarlig variant av bilXC-allergi, men jag ska försöka provköra en sådan också.
Den har varit nämnd innan också, så tack till er båda.

Jag ångrar inte en millisekund att jag bytte min V70 -14 mot en A6 -16, men det kanske är en aning över budget.

ooms sa:
Har en kollega som även han talar gott om sin xc70.

Jag har en kollega som avskyr sin XC70 och innan den en bråkig XC90. Opålitlig, dyra reparationer, mystiska fel och allmänt dålig kvalité är hans åsikt vilken stämmer med min erfarenhet av den sista volvobilen jag ägt. Bra när de fungerar,
Sköna stolar men tyvärr Land Rover kvallite.

Kör Japanskt numera. Aldrig mer Volvo för mig.

Bengt-re sa:
ooms sa:

Jag har en kollega som avskyr sin XC70 och innan den en bråkig XC90. Opålitlig, dyra reparationer, mystiska fel och allmänt dålig kvalité är hans åsikt vilken stämmer med min erfarenhet av den sista volvobilen jag ägt. Bra när de fungerar,

Hade en Volvo 850 i elva år utan större problem. Köpte en japanare som pajade efter tre veckor.
Den fick en Audi i sidan...

Bengt-re sa:
ooms sa:

Nä, blir ingen mer Volvo för mig heller efter att jag sett ljuset = BMW.
Så otroligt mycket roligare att köra, snål, och gedigen byggkvalitet!
Japanskt skulle jag aldrig köpa, tristare bilar får man leta efter. Visst, har man bilen bara för att frakta arslet a till b är de säkert bra, men jag tycker köra bil är så mycket mer än så.

ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
ooms sa:

Hade en Volvo 850 i elva år utan större problem. Köpte en japanare som pajade efter tre veckor.
Den fick en Audi i sidan...

Mina amazoner, pv, och 740 var ju bra, men sen blev det sämre.

ooms sa:
Bengt-re sa:
ooms sa:

Nä, blir ingen mer Volvo för mig heller efter att jag sett ljuset = BMW.
Så otroligt mycket roligare att köra, snål, och gedigen byggkvalitet!
Japanskt skulle jag aldrig köpa, tristare bilar får man leta efter. Visst, har man bilen bara för att frakta arslet a till b är de säkert bra, men jag tycker köra bil är så mycket mer än så.

Bil är enbart en pryl för att flytta röven och cyklar så bekvämt, pålitligt och billigt som möjligt. En bil är som en tvättmaskin och ungefär lika kul - en nyttosak som skall göra ett nödvändigt jobb på enklaste, tystaste, effektivaste möjliga sätt.

Cyklar är roliga. Inte bilar. Inte 2019 iaf.

Aeromiten sa:
Måste erkänna att jag har en ganska allvarlig variant av bilXC-allergi, men jag ska försöka provköra en sådan också.
Den har varit nämnd innan också, så tack till er båda.

Delar din XC-allergi, men efter provkörning tyckte både jag och min fru bättre om XC70 än V70 - och den ser fortfarande ut som en kombi. Det andra alternativet var en 520. För mig handlar bilkörning om transport och inte om sport - BMW:n är roligare att köra, men mindre invändigt. Jag upplevde dessutom BMW som svår att köpa beg, då basbilen knappt har farthållare, så det gäller att den som köpte bilen kryssade i alla rätta rutorna. Vår XC70 är en Classic MY16 och de har alla Volvos säkerhetssystem som standard, plus fjärrstyrd dieselvärmare, vilket gjorde att alla med rätt motor, drivning och växellåda automatiskt kvalade in som kandidater.

Bengt-re sa:
Bil är enbart en pryl för att flytta röven och cyklar så bekvämt, pålitligt och billigt som möjligt. En bil är som en tvättmaskin och ungefär lika kul - en nyttosak som skall göra ett nödvändigt jobb på enklaste, tystaste, effektivaste möjligaste sätt

Vad händer, det tog ända till sidan 4 innan diktatorn dök upp i tråden?!

Har aldrig haft ngn och inte ens kört en men har inte Mercedes rykte om sig att vara komfortkungen?
Prova en E-klass säger jag.

Bengt-re sa:
Bil är enbart en pryl för att flytta röven och cyklar så bekvämt, pålitligt och billigt som möjligt. En bil är som en tvättmaskin och ungefär lika kul - en nyttosak som skall göra ett nödvändigt jobb på enklaste, tystaste, effektivaste möjliga sätt.
+massor
Kör därför en Golf combi. Man får en två år gammal (2000 mil) med rails, dragkrok, adaptiv farthållare mm för under 150'. Lastar tillräckligt för mig, tuffar på bra och drar inte så mycket bränsle.

Men va fan...... medelålders män diskuterar bränsletörstande stora kombi bilar.
Var det inte elbil vi skulle ha ;) eller åka kommunalt.... bilpol osv....

V70
Skoda superb/Octavia

För de pengarna får du en långmilad Bmw eller merca. Välj då e klass.

V70. Väldigt praktiskt bil men knappast rolig

Har själv V70 -15 å en Audi A3 -16 audin ligger bättre på E4

Ska sägas att volvon är VEA D4 polestar 200hk blandad förbrukning 0,5. Väldigt bra. Audin 1,6 quattro. Den ligger på 0,6 för den pluttbilen

Bilar är svårt att välja. Kör på känsla!

Senast ändrad:
En ny Octavia får man ju för 180 tkr, som en golf eller en a3 men billigare. Lägre skatt, service och försäkring än en v70 samt garanti.
Knappast ballast men billigast i den storleken. De första fem åren lär ju vara rätt problemfria.

salle sa:
En ny Octavia får man ju för 180 tkr, som en golf eller en a3 men billigare. Lägre skatt, service och försäkring än en v70 samt garanti.
Knappast ballast men billigast i den storleken. De första fem åren lär ju vara rätt problemfria.

Ny octavia för 180? Får man med ratt då?

Kör en A6 tdi med 190hk motorn. Den går riktigt tyst och bekvämt på landsvägen, dessutom väldigt snålt. Vår bil har standardchassi och 16" hjul, bidrar nog endel till komforten.

marr sa:
salle sa:

Betalar du 45 tkr till får du ratt.....

marr sa:
salle sa:

Jupp, t.o.m en med många funktioner.

https://www.bytbil.com/vastmanlands...t-denna-bil-kombi-1-0-tsi-115hk-9147-13108758

Utrustning
12V-uttag
ABS-bromsar
ACC
Airbag förare
Airbag passagerare fram
Android Auto
Antisladd
Antispinn
Apple carplay
Avstängningsbar airbag
Backstartshjälp
Bluetooth
Centrallås (fjärrstyrt)
Digital hastighetsmätare
Dimljus fram
Elhissar (Fram och Bak)
Eluppvärmda sidospeglar
Euro 6
Euro NCAP 5
Farthållare
fällbara baksäten
Färddator
Isofix-fästen bak
Klädsel (tyg)
Kylt handsfack
Läslampa
Mattor (gummi)
Multifunktionsratt
Nödsamtal
Rails
Servostyrning
Sidoairbags
Sidokrockgardiner
Start-/stoppfunktion
Startspärr
Svensksåld
Sätesvärme (fram)
Touch-/Pekskärm
Uppvärmda spolare
USB-Uttag Bak
Yttertemperaturmätare
Vi reserverar oss för ev felskrivningar
Vi reserverar oss för ev prisjusteringar
USB-uttag

mamme1 sa:
marr sa:
salle sa:

https://www.bytbil.com/vastmanlands...t-denna-bil-kombi-1-0-tsi-115hk-9147-13108758

Utrustning
12V-uttag
ABS-bromsar
ACC
Airbag förare
Airbag passagerare fram
Android Auto
Antisladd
Antispinn
Apple carplay
Avstängningsbar airbag
Backstartshjälp
Bluetooth
Centrallås (fjärrstyrt)
Digital hastighetsmätare
Dimljus fram
Elhissar (Fram och Bak)
Eluppvärmda sidospeglar
Euro 6
Euro NCAP 5
Farthållare
fällbara baksäten
Färddator
Isofix-fästen bak
Klädsel (tyg)
Kylt handsfack
Läslampa
Mattor (gummi)
Multifunktionsratt
Nödsamtal
Rails
Servostyrning
Sidoairbags
Sidokrockgardiner
Start-/stoppfunktion
Startspärr
Svensksåld
Sätesvärme (fram)
Touch-/Pekskärm
Uppvärmda spolare
USB-Uttag Bak
Yttertemperaturmätare
USB-uttag
Inte minst garanti.. Familjens erfarenheter av diverse olika VWs från olika år gör att jag hellre skulle köpa något franskt.

mamme1 sa:
marr sa:
salle sa:

Utrustning
12V-uttag
ABS-bromsar
ACC
Airbag förare
Airbag passagerare fram
Android Auto
Antisladd
Antispinn
Apple carplay
Avstängningsbar airbag
Backstartshjälp
Bluetooth
Centrallås (fjärrstyrt)
Digital hastighetsmätare
Dimljus fram
Elhissar (Fram och Bak)
Eluppvärmda sidospeglar
Euro 6
Euro NCAP 5
Farthållare
fällbara baksäten
Färddator
Isofix-fästen bak
Klädsel (tyg)
Kylt handsfack
Läslampa
Mattor (gummi)
Multifunktionsratt
Nödsamtal
Rails
Servostyrning
Sidoairbags
Sidokrockgardiner
Start-/stoppfunktion
Startspärr
Svensksåld
Sätesvärme (fram)
Touch-/Pekskärm
Uppvärmda spolare
USB-Uttag Bak
Yttertemperaturmätare
USB-uttag

En specifik lagerbil på ett ställe. Nypriser brukar man iofs ange på bilar på annat sätt. Men visst. Bra pris.

Min scout kostade strax under 300. Tyckte fasen det vsr billigt för allt man fick.
Nu kör ja dock förmånsbil så garantier och så är inget jsg behöver beakta.

Dock har vi en octavia 1.0 som vi äger med. Köpte ett demoex som gått 900mil. Trevligt utrustad bil, lite liten motor såklart. Men eftersom vi har scouten om vi ska på längre turer fungerar det bra.
Sen jobbar min bättre hälft på vw, så vw är ganska givet val för oss.

det är ju fantastiskt. gummimattor och allt..

listan påminner lite om när cykeltillverkare staplar buzzwords för att dölja att själva själen i cykeln (= ergonomin i ramen) inte håller måttet.

vad är då själen i en bil förutom självklara krav på driftsäkerhet och lämpliga utrymmen? ja för mig är det att den går att styra lätt och utan vinglighet. toppat med frånvaro av störande buller.

Allt på den där listan är ju i princip standardutrustning idag, ingenting extra. Åtminstone förr kallades en sån bil "tomhylsa".

Och The Classic: Yttertemperaturmätare...
Men, jag föredrar att de listar exakt all utrustning man får. Klickar snabbt vidare när man ser annonser där man måste gissa eller fråga om särskild utrustning.
Klurar på sikt på stor kombi, kör 10 år gammal BMW X3 nu och tidigare en 3-serie så vill väldigt gärna ha en 5-serie X-drive men de är så låga för att åka på skogsvägar med (har nu 21 cm markfrigång).
Den som ligger bäst till är Passat Alldrive men det tog mig lång tid att se att de bara har 17 cm markfrigång mot 14 cm standard vilket jag tycker var klart förvånande. Förnuftsval vore en Skoda Superb typ 2016 men de känns tråkiga.

Dom har ju bara specat dimljus fram, betyder det att det inte finns några bak? För elhissar har dom ju varit noga med att påpeka att det minsann finns både fram och bak.

Jaja, hursomhelst har den rails.

ytterligare ett skäl att vara tveksam;)

rails och gummimattor går liksom hand i hand

Senast ändrad:
Ni som skriver om XC70 och dess komfort/ljudnivå, menar ni att den skiljer sig åt från V70?

Har ingen större koll på nyare Volvos. Kan endast konstatera att XC70 verkar klart dyrare på blocket, allt för att färdas 15 cm högre ovan mark?

SGS sa:
Ni som skriver om XC70 och dess komfort/ljudnivå, menar ni att den skiljer sig åt från V70?

Har ingen större koll på nyare Volvos. Kan endast konstatera att XC70 verkar klart dyrare på blocket, allt för att färdas 15 cm högre ovan mark?
Du får ju en del extra plast också. Och köper du en "riktig" xc70 även fyrhjulsdrift (bara det är väl värt 20k). Finns ju även snikvariant med 2wd, och det är väl snarare den som ska jämföras mot vanliga V70 (som iofs oxå finns med awd).

SGS sa:

Bilen har ca 60mm högre markfrigång än V70, totalt 210mm. Det mesta är skapat genom hjulupphängning (XC70-unik fram med större spårvidd, höjd bak), men även med högre däckprofil. Samma fälgdimensioner som V70, men mer gummi = mer komfort och lägre ljud. Längre fjädringsväg ger även det mer komfort. Med det sagt så är det inte natt-och-dag på något sätt.

Invändigt skiljer sig inte V70-XC70. Den enda funktionen som skiljer är Hill Descent Control. Den verkar uppskattas av trailer-backare, men man kan nog leva ett fullgott liv untan HDC...

Stumpy sa:
salle sa:
300 spänn för medlemsskap: https://www.lrf.se/medlemsformaner/rabatter/alla-rabatter/skoda/
Trodde alla jagade rabattkoder? Funkar lika bra på bilar som på cyklar ?. Spela sen ut ert par skodahandlare mot varandra och låt dem komma med bästa dealen.
Skall bara skaffa ett företag först. Gäller företagarmedlemmar

Fast 8% rabatt låter väl som ngt som alla som köper ny bil får mer eller mindre automatiskt.

ooms sa:
Allt på den där listan är ju i princip standardutrustning idag, ingenting extra. Åtminstone förr kallades en sån bil "tomhylsa".

Förvånansvärt många bilar kommer utan det vi tycker är standard. Vissa Peugeot har inte elhissar bak t ex.

Tittar man nere i europa där bilarna lever ett kortare liv och gemene man i större utsträckning handlar ny så finns det hur många tomhylsor som helst, nya bilar utan AC och allt möjligt märkligt.

Dacia börjar på 79 900, misstänker den saknar en del från listan :)

Tillbaka
Topp