OT: Vilken trehjulig barnvagn ska man köpa?

Varanen

Medlem
Inför första knodden :-D är det nu dags att välja barnvagn. Vi har kommit fram till att det nog är en trehjuling som gäller. Eftersom vi bor på landet är det nästan bara grusvägar och skogsstigar. Därför prioriterar vi smidighet och lättframkomlighet.

Av det vi har tittat på är det Mountain Terrian, Traxx Panter 3 och Jane Slalom som ligger bäst till. Quinny Freestyle finns med som en joker men är ganska lik Traxx fast med enklare handtag.

Är det någon som har erfarenheter från någon av dessa vagnar?

* Allmäna synpunkter?

* Hur smidiga är dom att fälla ihop och lasta i bilen?

* Håller konstruktionen med det svängbara framhjulet på Jane och Quinny som kan låsas fast?

Speciellt Traxx och Jane är jag väldigt intresserad att höra om. Dom är inte så vanliga så om ni vet någon som kan tänka sig att dela med sig av sina erfarenheter är jag tacksam!

Skulle vilja rekommendera en Phil & Ted Kiwi Explorer.

Köpte en sådan med kringpynglet som gör den till syskonvagn (ligg + sitt eller sitt + sitt). Skön att köra, även om vi mest vandrar på asfalt. Har just ett låsbart svängande framhjul, vilket är ett stort plus.

Största plusset är (för oss då) att den (med syskonkringpyngel och allt) på tre sekunder fälls ihop till just ingen storlek alls för bekväma biltransporter. Lätt är den också, för övrigt, och jag bedömer den även som hållbar.

Orginal regnskydd är mycket mycket bra, liksom orginal mygg/solskydd.

Ja, vi är nöjda. :)

EDIT: jajustdet, namnet på företaget (på Nya Zeeland) som bygger dessa vagnar är i sig ett köpargument, de heter "Phil & Teds Most Excellent Buggy Company". Slå den... :D

Senast redigerad av en moderator:
Det verkar inte finnas någon återförsäljare på närmare håll än Stockholm. 60 mil är lite långt att åka för att känna på en barnvagn...

Tack ändå för tipset!

Nån annan?

Calle

har du kollat hur utbudet är i vår huvudstad.:-)
Köpenhamn brukar ha ett större utbud än Stockholm på det mesta.

ha det
Jan

kan rekommendera en "vanlig" fyrhjuling med grövre däck - fungerar utmärkt i skogen. vad gäller trehjulingar så bör ni kolla upp tippmöjligheten dvs för säkerhetens skull. om ni ändå tänker köra på en trehjuling så kan jag rekommendera en vagn som jag fick syn på hos "Playground" i sthlm, tillverkad i kanada men kommer tyvärr inte ihåg vad den heter. en smart lösning som kan byggas om till skidvagn med medar, cykelvagn på släp m.m..
kan vara värd att kolla in.

Chariot Cougar kan vara något att kolla på. Finns bla på http://www.activekids.nu/ . Där finns även billigare varianter som torde funka.

Edit:
Kanske inte är lämpligt som enda vagn iofs. Vi har tänkt skaffa något liknande men har även en "vanlig" barnvagn.

Hade en Mountain Terrian tvillingvang för några år sedan. Lätt, smidig, snabbt hopfällbar, hög kvalitet. Funkade kanon.

Jag tror att neo_martin menar Chariot.
Jag köpte en för ett tag sedan, mest som cykelkärra men den funkar ju till det mesta.
Den är ju lite i största laget att ha som enda barnvagn, dock, och du måste ha ett insatstillbehör för riktigt små barn, tror jag.

Jag är jättenöjd med min men hade inte köpt den som enda barnvagn till en nyfödd.

Skrev om den för ett tag sedan
<http://happymtb.org/forum/read.php/1/159609/159609#msg-159609>

Det är Babyjogger ( http://www.babyjogger.com )som gäller om framkomlighet är viktigt. Vi hade en sån här fast blå och med 20" hjul: http://www.babyjogger.com/photogallery/brooklyn.JPG

Allt utrustning givetvis, GT BMX-däck, plus cykeldator monterad, Troy Lee-dekaltrimmad och vid behov en 35 watts Nightsun-belysning. Vi använde den extremt mycket och även om den var dyr så var den värd varje krona. Idag är ju en helt vanlig barnvagn iofs så dyr att det inte är nån större skillnad. Vi plågade den bra men det tålde den. Våran unge vägrade från början i stort sett att ligga ner. Dag två på BB drog hon sig upp över kanten på den där genomskinliga baljan dom ligger i och efter ett tag blev det ohållbart med en vanlig vagn. Jag gjorde formskurna kuddar åt henne så vi började med Babyjoggern vid fyra månader. Hon älskade sin vagn bara snäppet mindre än cykelkärran (Cannondale. Burley-stuk fast bättre.). När det skulle åkas cykelkärra skrek hon av lycka

:)

En kompis hade en babyjogger med 16"-hjul och det är stor skillnad på dom och 20". Ju större desto bättre.

Den här är väl den som motsvarar vår modell bäst: http://www.babyjogger.com/perfseriessingle.htm

Varanen skrev:
-------------------------------------------------------
> Det verkar inte finnas någon återförsäljare på
> närmare håll än Stockholm. 60 mil är lite långt
> att åka för att känna på en barnvagn...
>
> Tack ändå för tipset!
>
> Nån annan?
>

Vår finns att känna på i Helsingborg om det är närmre. :)

Köper gör man över Internet, inte från återförsäljare i Sverige. Billigast (och snabbast) är att handla från Australien, även _med_ tull & moms slår det priset hos ÅF i Stockholm...

Helsingborg är klart närmre! =)

Om jag har förstått det rätt är det ingen separat liggdel - m.a.o. ligger bebben vänd ifrån en. Hur funkade det tycker du? Är det inte jobbigt att behöva springa runt vagnen när man ska kolla/justera/gulla ;-) mm?

Nej, ingen separat liggdel, det är sittdelen som fälls ned. Bebis hamnar i mjuklift med huvudet mot vagnförare, och ganska långt ner.

Vilket känns lite skummt i början men faktiskt funkar riktigt bra, kommer åt gör man huvudsakligen från 'handtagsänden' så springa runt slipper man (vilket för vår del med kombisits monterat vore meningslöst, den hindrar access 'framifrån'). Tilläggas bör kanske att iallafall vår dotter (liksom på sin tid storebror) slocknar som ett ljus i vilken vagn/bil/annat fordon i rörelse som helst så det blir inte mycket pysslat under gång...

Kanske också ska säga att det mest blir hustru som puttar vagn, eftersom hantaget är på gränsen till för lågt för mina 185 cm. Det går att få högre genom att vända det, men då tycker jag mina ben kommer obehagligt nära liggdelen (och dotterns huvud) i nerförsbackarna (säkert bara dumheter, men man är ju rädd om barna, så... :) ).

Samt att terrängegenskaperna alltså för vår del är ganska oprövade.

Har en Mountain Terrian -05, kör fortfarande med liggdelen och älskar denna vagn. Tror att den kommer att bli ännu bättre när vi gör om den till sittvagn. Lätt, snabbt hopfällbar, hög kvalitet. En toppenvagn som tål stryk.

/STEFAN

Tillbaka
Topp