[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
du har liksom det finaste och dyraste som finns i styrstam / styre kombo och sen sätter du dit något så fult för att hålla din Garmin ? det enda som passar fint där finns att köpa från Carbonworks

Website-THM-Tibia-goodview-Carbonworks-mount-light-best-garmin-holder-carbon-3.jpg

[OT] Visa din 3D-print
apropå visa din 3D-print(er).... började bygga min idag! Det är mer pyssel än jag trodde (just med tanke på att man måste sätta dit alla fästelement såsom muttrar osv, det är bra pyssligt ibland). Men det går framåt. Har klarat av det värsta momentet, extrudern! Nu ska jag bara fixa elektroniken samt förbereda för kapslingen som jag också köpte. Kul detta!

_DSC6303-Edit.jpg

[OT] Visa din 3D-print
Mudhuggerfäste som zip nu då...
tackar!
Jag funderade på om kanalerna gick så djupt att de överlappande i z, men det gjorde de alltså inte. kanske hamnar kardborrbanden för tätt och det går för trögt att trycka i dem då... och inget behov vid SLS.
Men om man roterar den och skriver ut med kanalerna vertikalt på bädden för FFF eller FDM så borde det eliminera problemet med hållfasthet i z.
Ska försöka hinna med ett försök under vintern!

[OT] Visa din 3D-print
apropå visa din 3D-print(er).... började bygga min idag! Det är mer pyssel än jag trodde (just med tanke på att man måste sätta dit alla fästelement såsom muttrar osv, det är bra pyssligt ibland). Men det går framåt. Har klarat av det värsta momentet, extrudern! Nu ska jag bara fixa elektroniken samt förbereda för kapslingen som jag också köpte. Kul detta!

Visa bilaga 601152

Oj, jag trodde Prusa skulle vara "den enkla" vägen.

Min Ender tog nån timme från att jag öppnade lådan tills att jag började printa.
(Sen nån timme till innan printsen faktiskt blev vettiga :p )

[OT] Visa din 3D-print
Mavic använder samma nav för olika storlekar, de har bara adapters i ändarna på axeln.

Finns säkert flera olika typer av den, men jag tror det är artikelnummer 30859301.
Adapter to convert Mavic MTB rear wheels with ITS4 freehubs as of 2012.

135mm -> 142mm
150mm->157mm

Adaptern kostar en peng, och är fin + gjord i aluminium.

1674082773082.png

Så jag gjorde en egen i PLA. Den kommer garanterat inte fungera på alla ramar men på vissa. Kommer att göra en modell till som bara är själva distansen, som en bricka, den lär passa på alla ramar. En 4mm och en 3mm bricka, för respektive sida. Fulmek.

1674082786056.png

Tog 5 minuter att rita, 20 minuter att printa. Man kan undra hur lång tid det tar innan den går sönder?

Istället för att gänga den över axeln som mavics egna, så trär man denna utanpå Mavics originaladapter.
Denna förlänger +4mm på en sida och +3mm på andra sidan. Precis som Mavics egna adaptrar.
Tippar det borde hålla att printa det i 100% PLA. Det är i huvudsak tryckkrafter från när man drar åt axeln.

1674083117985.png

EDIT: Nej jag hade inte Mavic Gul PLA.

//K

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Mavic använder samma nav för olika storlekar, de har bara adapters i ändarna på axeln.

Finns säkert flera olika typer av den, men jag tror det är artikelnummer 30859301.
Adapter to convert Mavic MTB rear wheels with ITS4 freehubs as of 2012.

135mm -> 142mm
150mm->157mm

Adaptern kostar en peng, och är fin + gjord i aluminium.

Visa bilaga 603817

Så jag gjorde en egen i PLA. Den kommer garanterat inte fungera på alla ramar men på vissa. Kommer att göra en modell till som bara är själva distansen, som en bricka, den lär passa på alla ramar. En 4mm och en 3mm bricka, för respektive sida. Fulmek.

Visa bilaga 603818

Tog 5 minuter att rita, 20 minuter att printa. Man kan undra hur lång tid det tar innan den går sönder?

Istället för att gänga den över axeln som mavics egna, så trär man denna utanpå Mavics originaladapter.
Denna förlänger +4mm på en sida och +3mm på andra sidan. Precis som Mavics egna adaptrar.
Tippar det borde hålla att printa det i 100% PLA. Det är i huvudsak tryckkrafter från när man drar åt axeln.

Visa bilaga 603819

EDIT: Nej jag hade inte Mavic Gul PLA.

//K
Måste göra dig besviken genom att säga att det där är en mycket dålig idé eftersom lasten nu kommer att hamna på själva axeln. Detta eftersom plasten omöjligen kan ta någon last, vilket originaladaptrarna gör. Därför är förmodligen risken stor att din axel går av, och det kan gå riktigt dåligt när det sen bara är plast som (inte) hindrar hjulet från att lossna helt.

Brasklapp: Jag kan ha tänkt fel. Men chansa inte om du inte vet exakt hur det där fungerar hållfasthetsmässigt.

[OT] Visa din 3D-print
Måste göra dig besviken genom att säga att det där är en mycket dålig idé eftersom lasten nu kommer att hamna på själva axeln. Detta eftersom plasten omöjligen kan ta någon last, vilket originaladaptrarna gör. Därför är förmodligen risken stor att din axel går av, och det kan gå riktigt dåligt när det sen bara är plast som (inte) hindrar hjulet från att lossna helt.

Brasklapp: Jag kan ha tänkt fel. Men chansa inte om du inte vet exakt hur det där fungerar hållfasthetsmässigt.

Jag har inte alls räknat på saken.

Viss skägget bara brickor där, men då blir det inte exakt på mm rätt tjocklek.

Axeln går genom där, och jag förstår att man vill ha kraften så nära kanten som möjligt (skjuvkraften) för att undvika böjkrafter längre in. Men 3+4mm vet jag inte. Hur stor skillnad det gör?

Inneraxeln i baknavet hade jag redan kört av märkte jag. Och det med originalsdapter :)

Jag har flera par hjul, köpte adaptern till en av dem och tänkte försöka göra en egen till ett annat.

//K

[OT] Visa din 3D-print
Jag har inte alls räknat på saken.

Viss skägget bara brickor där, men då blir det inte exakt på mm rätt tjocklek.

Axeln går genom där, och jag förstår att man vill ha kraften så nära kanten som möjligt (skjuvkraften) för att undvika böjkrafter längre in. Men 3+4mm vet jag inte. Hur stor skillnad det gör?

Inneraxeln i baknavet hade jag redan kört av märkte jag. Och det med originalsdapter :)

Jag har flera par hjul, köpte adaptern till en av dem och tänkte försöka göra en egen till ett annat.

//K
Grejen är att axeln inte är menad att ta hela lasten. Det är ändarna (adaptrarna) som ska ta det mesta, och är de av plast så flexar de så att mer eller mindre all belastning hamnar på axeln. Vilket jag tror leder till ganska snabbt haveri.

[OT] Visa din 3D-print
Vänder mig till happy. Glaset till badrumsspegeln har gått sönder. Finns inga reservdelar kvar enligt Svedbergs. Går det att printa en tror ni? Och är det någon som vill göra det, mot betalning så klart.
7cm lång, 4 cm diameter, tjocklek 5mm. Behöver inte ha botten som på bilden. Jag har kvar metallringen som jag i sånt fall tänkte limma den printade cylindern på.

Bilagor

• AD89AAA4-BE66-4B63-8856-00A41DF21D54.jpeg
    AD89AAA4-BE66-4B63-8856-00A41DF21D54.jpeg
    287.8 KB · Besök: 84
  • 935FE0B5-BC86-412A-BBE4-D4F748075F54.jpeg
    935FE0B5-BC86-412A-BBE4-D4F748075F54.jpeg
    298.7 KB · Besök: 82
  • A14AE776-6066-4CEF-9EF9-8BA2FFD4311C.jpeg
    A14AE776-6066-4CEF-9EF9-8BA2FFD4311C.jpeg
    331.6 KB · Besök: 80
[OT] Visa din 3D-print
Vänder mig till happy. Glaset till badrumsspegeln har gått sönder. Finns inga reservdelar kvar enligt Svedbergs. Går det att printa en tror ni? Och är det någon som vill göra det, mot betalning så klart.
7cm lång, 4 cm diameter, tjocklek 5mm. Behöver inte ha botten som på bilden. Jag har kvar metallringen som jag i sånt fall tänkte limma den printade cylindern på.
Lite dyrt kanske, frostat shotsglas 38mm i diameter. ;)

islande6cl-new1-41497.jpg

Annars fynda glas på loppis med 40mm diameter och epoxi?

[OT] Visa din 3D-print
Lite dyrt kanske, frostat shotsglas 38mm i diameter. ;)

islande6cl-new1-41497.jpg

Annars fynda glas på loppis med 40mm diameter och epoxi?
Bra tips!

[OT] Visa din 3D-print
Lite inspiration kanske, kännde att jag ville prova på att gjuta aluminium, skaffade mig en emaljeringsugn som räcker till för att smälta aluminum med. Printade min master i PLA (5% infill) och gjöt in den i högtemperaturtåligt gips. Torkade det i ugnen och smälte ur plasten. Sen fyllde jag formrummen med smälta. Slog söder formren och blev glad :)
1.JPG
2.JPG
3.JPG
ugn.JPG
4.JPG
5.JPG
6.JPG
7.JPG
8.JPG

[OT] Visa din 3D-print
Lite inspiration kanske, kännde att jag ville prova på att gjuta aluminium, skaffade mig en emaljeringsugn som räcker till för att smälta aluminum med. Printade min master i PLA (5% infill) och gjöt in den i högtemperaturtåligt gips. Torkade det i ugnen och smälte ur plasten. Sen fyllde jag formrummen med smälta. Slog söder formren och blev glad :)
Visa bilaga 608264
Visa bilaga 608265
Visa bilaga 608266
Visa bilaga 608272
Visa bilaga 608267
Visa bilaga 608268
Visa bilaga 608269
Visa bilaga 608270
Visa bilaga 608271
Det är därför man skall spara på en massa aluminiumskrot. Väldigt praktiskt sätt att få till någon detalj i något som är mer hållbart än PLA.

[OT] Visa din 3D-print
Efter cirka 40km så verkar den hålla.

Då är det lvgs cykel.

Oron låg på trycket som skapas när man skruvar i gaffeln men den ser inte ut pressad!

Lär hålla hela året ?

*Den väger Cirka 6Gram.
Jag hade personligen nog inte oroat mig för pressen, utan mer för nötningar varenda gången framhjulet får ta nån liten stöt.

Har kört PLA-adaptrar till fjädern på min dämpare i 2 år, dom verkar hålla bra med en hel del press.

[OT] Visa din 3D-print
Jag hade personligen nog inte oroat mig för pressen, utan mer för nötningar varenda gången framhjulet får ta nån liten stöt.

Har kört PLA-adaptrar till fjädern på min dämpare i 2 år, dom verkar hålla bra med en hel del press.
Jag har gjort en hel del grejer i PLA och PETG. Tryckhållfastheten verkar vara väldigt bra, det som är oroande är hållfastheten mellan lagren, de kan skjuva isär.

Jag har 3D printat extraljusfästen till ett par 9" LED extraljus, de är tunga.. De sitter på en kromad ljusbåge i fronten på bilen och har överlevt några vintrar nu. Det är ganska utsatt för vibrationer, väder osv. De har även fått en påbackning, en dag stod ena ljuset helt på sniskan. Funkar fortfarande.

Vid 100% infill så tål dessa material mycket mer än man tror så länge det bara är tryck.. dvs, inte friktion (värme) eller konstiga böjande krafter.

//K

Tillbaka
Topp