[OT] Visa din gripengran...

Jag har fått åka med i en SK60 en gång i min ungdom. Riktigt häftigt. Kan bara föreställa mig hur det skulle vara att få sitta i baksätet på en Gripen B/D. :-)

zodah sa:
Minns fortfarande när jag som liten parvel blev uppskrämd av ett par (eller var det bara ett...) lågt flygande Draken när jag var ute och lekte i skogen. Måste varit tidigt, kanske mitten 80-tal. Ljudet, farten. Så mäktigt.

Måste ha varit Viggen.

DT sa:
Jag har fått åka med i en SK60 en gång i min ungdom. Riktigt häftigt. Kan bara föreställa mig hur det skulle vara att få sitta i baksätet på en Gripen B/D. :-)
Har inte åkt Gripen men däremot tvåsittsig Viggen.
Bra mycket ballare än SK60. Åkte drygt Mach 1,3, flög uppåner på 600 m höjd över barndomshemmet. Piloten lekte lite så vi drog så många G så jag tuppade av.
Behöver jag tillägga att Liseberg mfl känns ganska lamt efter det!

Förra helgen såg jag en J28 mellan Kungsör och Arboga. Det tog en stunds googlande innan jag hade identifierat vad det var, aldrig sett en sådan tidigare. Det gjorde bla en loop nästan rakt över mig.

Låter som vi är några stycken som riskerar att stöta på varandra på flygdagar o dyl. Min stora (nåja) sorg att jag inte blev flygförare.

Freddie L sa:
Låter som vi är några stycken som riskerar att stöta på varandra på flygdagar o dyl. Min stora (nåja) sorg att jag inte blev flygförare.

Är det för sent då? En bekant till mig tog nyss PPL, han är 55+.
Själv går jag trafikflygarutbildning, och hade faktiskt igår mitt första solo-pass. Flyga är det bästa som finns =)

Senast ändrad:
Freddie L sa:
Jag sökte som pilot i flygvapnet och fick göra en del tester, men blev senare ratad.
Som en jag känner sa, vill de inte ha mig får de skylla sig själva. :)
En jag gjorde lumpen med kom in, men gjorde bort sig privat och fick inte då inte börja.
En jag senare pluggade med strök sedan med i en SK60 vid Ljungbyhed.

Vet inte hur det gått med försäljningen, men jag har ju lyxen att få se både spitfire och p51 ganska ofta.
Men biltema skulle ju sälja av dem... :(

IMG_20190611_144620_095.jpg

IMG_20190611_144325_394.jpg

Ootroligt coola bilder. Ibland ser det mest ut som en ihopnitad skrothög gjord av tunga plåtar som inte borde kunna flyga, med en stor raket där bak. Andra ser mer ut som en snabb jaktfalk, J28-bilden tex !

DT sa:
Känns som att det inte är slumpbilder tagna med mobilkameran direkt... :-)

Haha. Nä, inte riktigt. Det är jävligt jobbigt dessutom. Man glömmer liksom bort att det oftast handlar om hastigheter mellan 500 och 1100 km/h.
Det är ett jävla jagande i sökaren. Man är rätt slut i kroppen efter en dag...

Finns det bara 1 flygduglig tunna kvar? Känns som det alltid är samma jag stöter på

1374362972_779_1.jpg

1374362915_602_1.jpg

Extra dåligt foto men den ser så söt ut framifrån ;)
1374362959_260_1.jpg

Fältprästen sa:
fhloston sa:
Skogling sa:

Det finns andra som hann, men de hade kanske lite andra förutsättningar... :-)

https://www.forsvarsmakten.se/sv/ak...fierade-hemligt-amerikanskt-spaningsflygplan/
Känns lite överdrivet att SR71:an skulle bli nedskjuten på internationellt vatten. Men det blir ju en bättre historia.
Korridoren mellan Öland & Gotland är smal redan som den är, med 1 motor & andra problem så höll dom inte ordinarie rutt & var inte över internationellt vatten hela flygningen, genade tex över delar av Gotland. Var flera gånger som SR-71 flög över svensk territorium, ibland vid långsam tankning kunde dom hamna över Blekinge.

Dessutom, internationellt vatten, betyder ändå inte så mycket för alla nationer, speciellt inte under kalla kriget.

Så nej, det var ingen saltad historia.

JesperA sa:
Korridoren mellan Öland & Gotland är smal redan som den är, med 1 motor & andra problem så höll dom inte ordinarie rutt & var inte över internationellt vatten hela flygningen, genade tex över delar av Gotland. Var flera gånger som SR-71 flög över svensk territorium, ibland vid långsam tankning kunde dom hamna över Blekinge.

Dessutom, internationellt vatten, betyder ändå inte så mycket för alla nationer, speciellt inte under kalla kriget.

Så nej, det var ingen saltad historia.
Att de hamnade på svenskt territorium är säkert sant, men att de skulle riskera att bli nedskjutna av WP tror jag inte på, varför skulle WP starta ett tredje världskrig bara så där?
Att de skulle riskera att bli nedskjutna över WPs territorium är däremot troligt, och i så fall inte första gången det skulle hända. Och ingen skulle protestera.

Tillbaka
Topp