[OT] Visa din gripengran...

Fick en bok idag lämpligt nog

6BA35C26-A836-4AE2-B003-A7ED8978EB48.jpeg

3EEA381C-0FCE-4612-AA04-6C6DC036341A.jpeg

Fältprästen sa:
JesperA sa:
Korridoren mellan Öland & Gotland är smal redan som den är, med 1 motor & andra problem så höll dom inte ordinarie rutt & var inte över internationellt vatten hela flygningen, genade tex över delar av Gotland. Var flera gånger som SR-71 flög över svensk territorium, ibland vid långsam tankning kunde dom hamna över Blekinge.

Dessutom, internationellt vatten, betyder ändå inte så mycket för alla nationer, speciellt inte under kalla kriget.

Så nej, det var ingen saltad historia.
Att de hamnade på svenskt territorium är säkert sant, men att de skulle riskera att bli nedskjutna av WP tror jag inte på, varför skulle WP starta ett tredje världskrig bara så där?
Att de skulle riskera att bli nedskjutna över WPs territorium är däremot troligt, och i så fall inte första gången det skulle hända. Och ingen skulle protestera.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lockheed_U-2
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/897557?programid=2519
https://www.adlibris.com/se/bok/blind-mans-bluff-9780099409984

P3-dokumentären är fantastiskt bra. Där säger en före detta pilot, att från misstänkta nedslagsplatsen till ryska gränsen var bara någon minuts flygning, och på havet finns ingen fysisk gräns som man kan se, så en kränkning kan vara ganska lätt hänt.
I samma dokumentär så skjuts alltså en DC3 och en Catalina ner, över internationellt vatten, men betydligt närmare sovjetiska gränsen än flygvapnet ville medge i efterhand.
Gällande första länken så handlar den om ett spionplan som under en flygning över sovjet skjöts ner. Det blev inget tredje världskrig.
Ej heller blev det något världskrig när en amerikansk och en sovjetisk ubåt kolliderade under vattnet och båda besättningarna trodde att den andra ubåten sjönk, se tredje länken.

JA 37 kommer aldrig mer flyga tyvärr. Det finns ingen möjlighet och skälig ekonomi i att få en maskin luftvärdig p.g.a. dess komplicerade och ålderdomliga huvuddator...

Skulle gärna se Saab 210 i luften igen men antar att ingen vill få den i flygskick när det bara finns ett exemplar i museum, borde inte vara så dyrt men men

Sponsrar du tillräckligt så vill nog staten dryga ut stadskassan lite så det är nog ingen omöjlighet, lär vara dyrare än att få upp 210:an i luften dock

Startgas sa:
Gällande första länken så handlar den om ett spionplan som under en flygning över sovjet skjöts ner. Det blev inget tredje världskrig.
Nej, som jag skrev innan så accepterade man att man kunde bli nedskjuten över WP-område. Nu trodde man kanske inte att det skulle hända, men det gjorde det till slut. Det var därför man byggde SR-71:an, som trots massiv beskjutning klarade sig oskadd (se min tidigare länk (underbar att lyssna på)).
Hade amerikanarna däremot med berått mod blivit nedskjutna någon annanstans hade det tagit hus i helvete.

Skogling sa:
GoranS sa:
För en semesterbildstagare är såna där bilder obegripliga hur man lyckas få till.

Man får köpa en STOR telefon bara. ?

Tack.

Du menar att en Galaxy S5 är för liten?

För övrigt är Sprickor i järnridån av Wilhelm Agrell nyttig läsning för den som behöver friska upp sina kunskaper om läget i Östersjön under kalla kriget.

Lite rörliga bilder från Östersjön, börjar kring 04:15

Edit: Finns en del att titta på på youtube.

Senast ändrad:
Fantastiska bilder Skogling, riktigt kul att se. Inte ofta man faktiskt stannar upp vid foton och kollar på dem en längre stund.

Tackar. Kul att du gillar dem. ?

Det är synd att man inte tog dessa bilder för 30 år sedan. Nu är man långt ifrån unik.
Tyvärr.

Är du inte så att vampyren/erna i Sverige har sitt ursprung i Schweiz och är inte J28 i egentlig mening?
Själv är jag ju extra svag för 35:an. Banbrytande på många sätt.

PKJoacim sa:
Är du inte så att vampyren/erna i Sverige har sitt ursprung i Schweiz och är inte J28 i egentlig mening?
Själv är jag ju extra svag för 35:an. Banbrytande på många sätt.

Den tvåsitsiga draken som flygs nuförtiden är väl också återimporterad? Schweiz eller danmark?

Skogling sa:
Tackar. Kul att du gillar dem. ?

Det är synd att man inte tog dessa bilder för 30 år sedan. Nu är man långt ifrån unik.
Tyvärr.
Härliga bilder i bra positioner.
Det ser ut som om några kanske är för mycket efterbearbetade (för de är väl inte direkt ur kameran?) men överlag storslagna.
Brukar du vara utomlands och plåta också, typ Axalp? Det stället tror jag skulle passa dig bra. :)

Skogling sa:
I Mälardalen flygs idag klockan:

14:19 Muskö
14:20 Berga
14:25 Centrala Stockholm
14:28 Arlanda
14:31 Uppsala
14:44 Västerås
14:47 Eskilstuna
14:55 Örebro
15:05 Karlsborg
15:09 Skövde
15:14 Lidköping

Hoppas jag ser något från Råcksta. :/

Vänta nu...
...Startade du den här tråden enbart för att kunna posta dina flygbilder?

?

(Inte mig emot med så fina bilder ?)

Får stämma in i hyllningskören av Skoglings fantastiska bilder!

Som kompensation kommer här min bild på Gripen från Ärna i slutet av april :-)
IMG_0453.JPG

Skogling sa:
Stiligt. Lite längre slutartider bara... ?

Fick den kommentaren när bilderna var färska också. För att få roterande propellrar och rotorer, antar jag. Tja, en smaksak.

Det är inte min typ av foto ändå. Jag tycker mest om porträtt och stillastående motiv. Rörliga saker är skitjobbiga och blir sällan bra för mig.

geologen sa:
ooms sa:
Får stämma in i hyllningskören av Skoglings fantastiska bilder!

Som kompensation kommer här min bild på Gripen från Ärna i slutet av april :-)

Haha, underbart! :D
+1 Fantastiskt! Det fanns ett par foton i föräldrarnas fotoalbum (minns någon?) på samma tema. Bla när min far fotograferat en örn på lite för långt håll.
”Hmm... Fin bild på en blå himmel.?.”
”Ser du inte örnen?”
”....”

Tillbaka
Topp