Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
zodah sa:Minns fortfarande när jag som liten parvel blev uppskrämd av ett par (eller var det bara ett...) lågt flygande Draken när jag var ute och lekte i skogen. Måste varit tidigt, kanske mitten 80-tal. Ljudet, farten. Så mäktigt.
Har inte åkt Gripen men däremot tvåsittsig Viggen.DT sa:Jag har fått åka med i en SK60 en gång i min ungdom. Riktigt häftigt. Kan bara föreställa mig hur det skulle vara att få sitta i baksätet på en Gripen B/D. :-)
Tomcaten sa:zodah sa:Minns fortfarande när jag som liten parvel blev uppskrämd av ett par (eller var det bara ett...) lågt flygande Draken när jag var ute och lekte i skogen. Måste varit tidigt, kanske mitten 80-tal. Ljudet, farten. Så mäktigt.
Måste ha varit Viggen.
Skogling sa:
Freddie L sa:Låter som vi är några stycken som riskerar att stöta på varandra på flygdagar o dyl. Min stora (nåja) sorg att jag inte blev flygförare.
zodah sa:Skogling sa:
Jamen då så. Då har jag förhoppningsvis inte drömt det.
Det var strax söder om Huskvarna där jag växte upp.
Skogling sa:zodah sa:Skogling sa:
Jamen då så. Då har jag förhoppningsvis inte drömt det.
Det var strax söder om Huskvarna där jag växte upp.
Hagshult. :)
Jag sökte som pilot i flygvapnet och fick göra en del tester, men blev senare ratad.Freddie L sa:Låter som vi är några stycken som riskerar att stöta på varandra på flygdagar o dyl. Min stora (nåja) sorg att jag inte blev flygförare.
fhloston sa:Förra helgen såg jag en J28 mellan Kungsör och Arboga. Det tog en stunds googlande innan jag hade identifierat vad det var, aldrig sett en sådan tidigare. Det gjorde bla en loop nästan rakt över mig.
Skogling sa:Känner att min favorit, Draken, måste få komma med också.
SK35 C.
Skogling sa:J28 av bara farten. ?
Skogling sa:Lite 37:a.
DT sa:Känns som att det inte är slumpbilder tagna med mobilkameran direkt... :-)
DT sa:Jag vill se en AJ-37! :-)
Bikzz sa:Har du ingen närbild på SR-71 ? Världens coolaste plan !
Skogling sa:Hann ej...
Känns lite överdrivet att SR71:an skulle bli nedskjuten på internationellt vatten. Men det blir ju en bättre historia.fhloston sa:Skogling sa:Hann ej...
Det finns andra som hann, men de hade kanske lite andra förutsättningar... :-)
https://www.forsvarsmakten.se/sv/ak...fierade-hemligt-amerikanskt-spaningsflygplan/
En rejäl prick i körkortsregistret bl.a.. Ansågs därefter inte längre som lämplig. Jag kommer inte ihåg detaljerna längre.Tomcaten sa:"En jag gjorde lumpen med kom in, men gjorde bort sig privat och fick inte då inte börja."
Vad menas?
Korridoren mellan Öland & Gotland är smal redan som den är, med 1 motor & andra problem så höll dom inte ordinarie rutt & var inte över internationellt vatten hela flygningen, genade tex över delar av Gotland. Var flera gånger som SR-71 flög över svensk territorium, ibland vid långsam tankning kunde dom hamna över Blekinge.Fältprästen sa:Känns lite överdrivet att SR71:an skulle bli nedskjuten på internationellt vatten. Men det blir ju en bättre historia.fhloston sa:Skogling sa:Hann ej...
Det finns andra som hann, men de hade kanske lite andra förutsättningar... :-)
https://www.forsvarsmakten.se/sv/ak...fierade-hemligt-amerikanskt-spaningsflygplan/
Den tillhör väl SwAFHF, som jag är med och sponsrar.JesperA sa:Finns det bara 1 flygduglig tunna kvar? Känns som det alltid är samma jag stöter på
Att de hamnade på svenskt territorium är säkert sant, men att de skulle riskera att bli nedskjutna av WP tror jag inte på, varför skulle WP starta ett tredje världskrig bara så där?JesperA sa:Korridoren mellan Öland & Gotland är smal redan som den är, med 1 motor & andra problem så höll dom inte ordinarie rutt & var inte över internationellt vatten hela flygningen, genade tex över delar av Gotland. Var flera gånger som SR-71 flög över svensk territorium, ibland vid långsam tankning kunde dom hamna över Blekinge.
Dessutom, internationellt vatten, betyder ändå inte så mycket för alla nationer, speciellt inte under kalla kriget.
Så nej, det var ingen saltad historia.