Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Oh, spännande! Är det bakar under press också? Det här vill jag gärna se ett recept på!Pumpernickel, bara råg, vatten, salt och 20 timmar i ugnen. Såna här bröd ska vila innan de äts, så bild på skivat bröd får bli imorrn.
Visa bilaga 754378
Jag håller med föregående, dethär vill vi gärna se ett recept på. Jag fick en ide vi kanske får anledning att återkomma till... Vi får se.Pumpernickel, bara råg, vatten, salt och 20 timmar i ugnen. Såna här bröd ska vila innan de äts, så bild på skivat bröd får bli imorrn.
Visa bilaga 754378
Hemgjord torrjäst?
Visa bilaga 763740
Avhällning, Ca 100g stryks ut i ett tunt lager på bakplåtspapper. Låt torka helt, det blir spröda flingor av det.
Visa bilaga 763741
Smula det och lägg i lufttät burk, ska tydligen vara enkelt att få igång en ny surdeg med detta.
#prepper
Och odla vete på balkongen.Now we're talking. Nästa steg är att odla sin egen jäst![]()
Det där händer mig så mycket mer frekvent än vad som kan anses rimligt... Värsta är locket till grytan om man bakat bröd i gjutjärnsgryta.
Bra att du skyddar fingertopparna, men räcker verkligen det där mot 250° galler?
Har du hunnit testa att baka på det här än? Funderar på hur mycket matning/tid det krävs innan man har en aktiv surdeg igen.Hemgjord torrjäst?
Visa bilaga 763740
Avhällning, Ca 100g stryks ut i ett tunt lager på bakplåtspapper. Låt torka helt, det blir spröda flingor av det.
Visa bilaga 763741
Smula det och lägg i lufttät burk, ska tydligen vara enkelt att få igång en ny surdeg med detta.
#prepper
Hjälp @toshiba ! efter 14 timmar i ugnen förfarande kletigt! Är det bara att grädda vidare? Den jäste upp till folien som syns. Sen verkar den ha säckat ihop.Pumpernickel, bara råg, vatten, salt och 20 timmar i ugnen. Såna här bröd ska vila innan de äts, så bild på skivat bröd får bli imorrn.
Visa bilaga 754378
Oj, hur gick det? Kollade du innertemp för att se att tempen i ugnen var rätt? Brödet ska vara 98-100 grader varmt.Hjälp @toshiba ! efter 14 timmar i ugnen förfarande kletigt! Är det bara att grädda vidare? Den jäste upp till folien som syns. Sen verkar den ha säckat ihop.
Asbest?Bra att du skyddar fingertopparna, men räcker verkligen det där mot 250° galler?
Oj, hur gick det? Kollade du innertemp för att se att tempen i ugnen var rätt? Brödet ska vara 98-100 grader varmt.
Dra ner på mängden vätska också för att göra det lite säkrare. Olika fullkornsmjöl kan variera mycket i hur de absorberar vatten. Det ska bli en deg, inte en smet - även om det alltid är väldigt kladdigt med råg.Hittade den sidan, mest troligt har jag jäst för länge, han ej börja gräddning på kvällen och väntade till morgonen efter(jäsning i kylsskåp), då hade det nog jäst för mycket, varje fall enligt länken ovan, jag drog den till 99 grader, ville aldrig torka. Men smaken var där, så det blir nya försök!Pumpernickel troubleshooting | The Fresh Loaf
This is my third attempt at pumpernickel and, while more edible than its predecessors, it's still coming out very badly. Initially, my main issue was just a temperature problem with the oven, but now that that's resolved, it's clear that I have a different problem.www.thefreshloaf.com
Mer mjöl :)I ett försök att i alla fall låtsas bli mer proffsig har jag nu offrat lite gammat tyg som jag tänkte skulle bli bakduk. Har testat durkslag med en duk i botten, rikligt med mjöl, i med degen och sen en mjölad duk över.
Nu till problemet - när det jäser upp så går ju degen emot övre duken och då fastnar alltid en del,. respektive när den ska vikas eller tas upp och läggas över fastnar en del i botten.
Så brödet får alltid fula gropar/ sektioner där deg som fastnat rivits av respektive tappar lite form när man hela tiden får kämpa med att lossa degen.
Uppenbarligen gör jag nåt helt fel![]()
Mer mjöl :)
(Och vila i kylen brukar få degen att sätta sig, svårare med jä*t dock.)
Träning ger färdighet eller hur det nu var? Försök no2 blev mycket bättre. Var dock tvungen att sluta grädda efter 20 timmar då ugnen behövdes till annat. Lite fuktiga på ytan fortfarande dagen efter gräddning. De är i alla fall jäkligt goda, tack för receptet @toshibaHjälp @toshiba ! efter 14 timmar i ugnen förfarande kletigt! Är det bara att grädda vidare? Den jäste upp till folien som syns. Sen verkar den ha säckat ihop.
Ahh, du menar så. Jag lägger aldrig i jäskorg förns jag är klar med viken. De sker alla i bunken.Men med ännu mer mjöl, blir det inte för mycket för varje gång jag viker degen viker jag ju in en massa mjöl.
Nice!Träning ger färdighet eller hur det nu var? Försök no2 blev mycket bättre. Var dock tvungen att sluta grädda efter 20 timmar då ugnen behövdes till annat. Lite fuktiga på ytan fortfarande dagen efter gräddning. De är i alla fall jäkligt goda, tack för receptet @toshiba