[OT] Visa ditt bakade, bröd, bullar & kakor osv.

7B3C3A38-974E-4476-9F41-CFA6723C396F.webp

Gott nog även till dagens skogscykling.

Jag har tidigare gjort detta recept, men nu hade jag ingen krossad råg och jag ville testa helt utan nåt socker, så det blev ett experiment:

Kväll dag 1:
- Fördeg, 50g surdeg, 100g vatten, 100g rågmjöl.
- Skållning. 200g hel råg + 200g hel råg pulsad i mixern till en krossad konsistens + 400 kokande vatten.

Dag 2:
- Blanda allt + 500 g rågmjöl + 20g salt + lagom med vatten till en kladdig smet/deg.
- Jäs till ca dubbel storlek, 4h för mig
- Lägg i en bakform, tryck ut all luft, jäs igen til ca dubbel storlek.
- Täck formen med dubbla lager aluminiumfolie, Täta kanterna så mycket du kan.
- Baka en timme, 150 grader
- Sänk temp till 110 grader

Dag 3: Ta ut brödet ur ugnen. Jag tog ut det ur formen efter ett par timmar och det var lite blött på undersidan så jag lät det vila upp och ner.

Dag 4: ät. Blev en skiva med smör, en med cream cheese till frukost. Extremt kraftig och komplex smak. Mörk färg helt utan sirap, bara genom den långa baktiden.

1740757041726.webp

På samma tema men utan bilder på mitt bak... ;) Ett bröd som verkligen är enkelt att göra och sköter sig själv, tungt och gott! Senast moffade jag i hasselnötter också.

Hemgjord torrjäst?
1000034268.webp

Avhällning, Ca 100g stryks ut i ett tunt lager på bakplåtspapper. Låt torka helt, det blir spröda flingor av det.
1000034269.webp

Smula det och lägg i lufttät burk, ska tydligen vara enkelt att få igång en ny surdeg med detta.
#prepper

Hemgjord torrjäst?
Visa bilaga 763740
Avhällning, Ca 100g stryks ut i ett tunt lager på bakplåtspapper. Låt torka helt, det blir spröda flingor av det.
Visa bilaga 763741
Smula det och lägg i lufttät burk, ska tydligen vara enkelt att få igång en ny surdeg med detta.
#prepper
Har du hunnit testa att baka på det här än? Funderar på hur mycket matning/tid det krävs innan man har en aktiv surdeg igen.

Jag bakar vanlig sketen levain, och för mig så har det största lyftet i baket varit att souvida jäsningen, all jäsning innan jäskorg över natt.
Jag jäser igång surdegen som jag matat kvällen innan, 1 timme i 34 gradigt vatten så är det full rulle på den, passar man sig inte så flyger skruvlocket av burken, felix rödbetsburk.
Första baksteget jäser 6-8 timmar i vanliga fall, inte nu, max 2, i 34 grader.
Sista steget och jäsning med vikning, två-tre timmar totalt i 34 grader, sen jäskorg och in kylen över natten, grädda på morgonen.
Jag bakar allt innan jäskorgen i en 5 l metallbunke,den med något mansnamn, jag knådar och viker allt i bunken också, den guppar i min diskho som souviden håller 34 grader vatten i. Vill man inte låsa diskhon, souvida i något annat.

Det här är ghettobak, noll krångel, lite lite disk, fantastiskt bröd, mycket lättare att få konsekventa resultat över året. Jag kan starta ett bak klockan två på eftermiddagen och ha massor med tid. Utan souviden behövde jag dra igång mycket mycket tidigare, för att det skulle gå att få den i kylen över natten, när du får stabil temperatur så blir det mycket lättare att förstå allt annat, hur det påverkar.

34 grader har jag kommit fram till med ett jobb som nästan borde ge en nominering i nobelpris. Skiten dör vid 37 så lite under. Klart.

Jag är verkligen ingen bagare men kan göra en ghettolevain som blir helt grym.

Pumpernickel, bara råg, vatten, salt och 20 timmar i ugnen. Såna här bröd ska vila innan de äts, så bild på skivat bröd får bli imorrn.
Visa bilaga 754378
Hjälp @toshiba ! efter 14 timmar i ugnen förfarande kletigt! Är det bara att grädda vidare? Den jäste upp till folien som syns. Sen verkar den ha säckat ihop.

Bilagor

• PXL_20250503_065046458.webp
    PXL_20250503_065046458.webp
    612.4 KB · Besök: 59
Oj, hur gick det? Kollade du innertemp för att se att tempen i ugnen var rätt? Brödet ska vara 98-100 grader varmt.
Hittade den sidan, mest troligt har jag jäst för länge, han ej börja gräddning på kvällen och väntade till morgonen efter(jäsning i kylsskåp), då hade det nog jäst för mycket, varje fall enligt länken ovan, jag drog den till 99 grader, ville aldrig torka. Men smaken var där, så det blir nya försök!

Hittade den sidan, mest troligt har jag jäst för länge, han ej börja gräddning på kvällen och väntade till morgonen efter(jäsning i kylsskåp), då hade det nog jäst för mycket, varje fall enligt länken ovan, jag drog den till 99 grader, ville aldrig torka. Men smaken var där, så det blir nya försök!
Dra ner på mängden vätska också för att göra det lite säkrare. Olika fullkornsmjöl kan variera mycket i hur de absorberar vatten. Det ska bli en deg, inte en smet - även om det alltid är väldigt kladdigt med råg.

Bara råg vatten och salt, helt ok men det blir inte lika syrligt som den finska modellen jag försöker göra. surdegsgrunden luktar mkt syra, degen jäser som det ska(i detta fall ett dygn) men slutprodukten är inte speciellt syrlig. Vad missar jag? Mjölet är kungsörnens grovmalda rågmjöl. Egentligen inga större problem men jag vill att det ska vara syrligt!

Bilagor

• PXL_20250517_064652283.webp
    PXL_20250517_064652283.webp
    830.7 KB · Besök: 56
Låt bröddegen blir lite överjäst innan gräddning. Då brukar syran komma. Acceptera platt-heten eller använd form.

Låt det ligga två dagar innan du börjar äta det.

Alternativt, sätt bröddegen med större andel surdeg från start, men använd inte gammal surdeg.

I ett försök att i alla fall låtsas bli mer proffsig har jag nu offrat lite gammat tyg som jag tänkte skulle bli bakduk. Har testat durkslag med en duk i botten, rikligt med mjöl, i med degen och sen en mjölad duk över.
Nu till problemet - när det jäser upp så går ju degen emot övre duken och då fastnar alltid en del,. respektive när den ska vikas eller tas upp och läggas över fastnar en del i botten.
Så brödet får alltid fula gropar/ sektioner där deg som fastnat rivits av respektive tappar lite form när man hela tiden får kämpa med att lossa degen.

Uppenbarligen gör jag nåt helt fel 😀

I ett försök att i alla fall låtsas bli mer proffsig har jag nu offrat lite gammat tyg som jag tänkte skulle bli bakduk. Har testat durkslag med en duk i botten, rikligt med mjöl, i med degen och sen en mjölad duk över.
Nu till problemet - när det jäser upp så går ju degen emot övre duken och då fastnar alltid en del,. respektive när den ska vikas eller tas upp och läggas över fastnar en del i botten.
Så brödet får alltid fula gropar/ sektioner där deg som fastnat rivits av respektive tappar lite form när man hela tiden får kämpa med att lossa degen.

Uppenbarligen gör jag nåt helt fel 😀
Mer mjöl :)

(Och vila i kylen brukar få degen att sätta sig, svårare med jä*t dock.)

Hjälp @toshiba ! efter 14 timmar i ugnen förfarande kletigt! Är det bara att grädda vidare? Den jäste upp till folien som syns. Sen verkar den ha säckat ihop.
Träning ger färdighet eller hur det nu var? Försök no2 blev mycket bättre. Var dock tvungen att sluta grädda efter 20 timmar då ugnen behövdes till annat. Lite fuktiga på ytan fortfarande dagen efter gräddning. De är i alla fall jäkligt goda, tack för receptet @toshiba

Bilagor

• 17475654490138405511517856339449.webp
    17475654490138405511517856339449.webp
    379.7 KB · Besök: 49
Men med ännu mer mjöl, blir det inte för mycket för varje gång jag viker degen viker jag ju in en massa mjöl.
Ahh, du menar så. Jag lägger aldrig i jäskorg förns jag är klar med viken. De sker alla i bunken.

Jag kör:
Bulkjäs i bunke med lock/handduk med vik var 30min i ca 2h.
Bulkjäs utan vik 3-6h beroende på årstid/temp.
Forma och lägg i korg på tyg/handuk.
Låt jäsa 1-2h till.
I kylen tills det är dags att grädda.

Surdegen blir så snabb när det är sommar och varmare.
Kväll: Blanda 100g surdeg, 100g fullkorn, 100g vatten.
7 på morgonen: Deg med fördeg, 800g vete och 600g vatten, 22g salt.
Vik en gång i timmen och redan vid lunch var degen redo att bakas ut, in i kylen tills man har tid att baka, in i ugnen ca 20.00:
1749307336234.webp

Tillbaka
Topp