Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju kamelbullens dag!
Visa bilaga 797276Visa bilaga 797277
Och nej ingen jävla äcklig pärlsocker här inte!

I instruktionerna är de noga med att man ska tillsätta saltet först i slutet när man bearbetat degen innan första jäsningen - någon som vet anledningen?
Visa bilaga 797409
Tanken är att det förhindrar glutenbildning och hämmar jäsning men jag menar att det där är lite av en myt som hemmabagaren inte märker av.Kronjäst har börjat med påsar med surdeg i.
Än så länge har jag bara hittat Rågsurdeg i butiken, finns också en Fullkornsvete enligt hemsidan.
Blir rätt gott även när amatör bakar. Väldigt smidigt i alla fall. Antar att man borde kunna spara en del av surdegen och kultivera på?
I instruktionerna är de noga med att man ska tillsätta saltet först i slutet när man bearbetat degen innan första jäsningen - någon som vet anledningen?
Visa bilaga 797409
Kronjäst har börjat med påsar med surdeg i.
Än så länge har jag bara hittat Rågsurdeg i butiken, finns också en Fullkornsvete enligt hemsidan.
Blir rätt gott även när amatör bakar. Väldigt smidigt i alla fall. Antar att man borde kunna spara en del av surdegen och kultivera på?
Visa bilaga 797409
Oj, berätta mer!
med shokolääääde i mitten?
Det är ett fancy namn för japanskt rostbröd, som görs med yudane/tangzhong för att bli extra fluffigt och saftigt. Med den tekniken "förkokar" man en del av mjölet och vätskan innan man blandar degen.Oj, berätta mer!
Aha, är det sån man har till sånna man har till katsu sando typ?Det är ett fancy namn för japanskt rostbröd, som görs med yudane/tangzhong för att bli extra fluffigt och saftigt. Med den tekniken "förkokar" man en del av mjölet och vätskan innan man blandar degen.
Visa bilaga 801607
Exakt.Aha, är det sån man har till sånna man har till katsu sando typ?
Då är jag med. Finns det något hemligt recept till det, eller måste man söka sig till någon bakgata i Tokyo för att få tag i ett sånt?
Skulle gärna dela med mig, men receptet jag testade var knäppt, degen var alldeles för fast och jag fick justera för hand med mjölk. Det blev bra till slut, men jag kan inte återskapa måtten. Antingen mätte jag nåt fel eller så var receptet konstigt. Testa King Arthur's istället, de brukar ha stabila recept: https://www.kingarthurbaking.com/recipes/japanese-milk-bread-recipeDå är jag med. Finns det något hemligt recept till det, eller måste man söka sig till någon bakgata i Tokyo för att få tag i ett sånt?
Sagt det förut och säger det igen, finns inget som slår nattjästa frallor i arbetsinsats kontra resultat! Snygga!Visa bilaga 801712
Har bara bakat pizza och sockerkaka tidigare, och har precis börjat testa att baka lite frukostbröd. Det här är morgonens skörd av nattjästa frallor. Barnsligt enkelt, men det känns ändå rätt lyxigt med nybakt till frukostkaffet.
Kul! Det där brödet är vad man kallar underjäst, lätt hänt om man går efter tid snarare än hur degen utvecklas. Alla har olika surdeg och olika temperatur, så tid betyder egentligen ingenting. När man är nybörjare så är det allra bästa sättet att följa sin jäsning genom att ta ett degprov och stoppa i en medicinkopp. Jag vet inte vem Kenny är (trodde han var död... ) men "The Bread Code" på youtube rekommenderas starkt för nybörjare.Ny på surdegsbröd, fick en starter av min bror. Första försöket ganska OK, detta är andra gången. Gjort bröd enligt Kenny på utube. Jäser i durkslag med handduk i. Avbakat i gjutjärnsgryta i ugnen.
Skall man ha mycket mjöl i handduken för att få den vita mjölytan, jäser det upp bättre då? Behöver man ha högre temp vid avbakat?
Jag har bakat mycket med jäst förut men det här är en ny nivå på krångel. Men det är gott...
/A
Visa bilaga 804022
Visa bilaga 804023
Kul! Välkommen till surdegsträsket @katten!
Mjöl i duken är väl främst för att inte degen ska fastna.
Kenny förklarar saker pedagogiskt, men baka mycket bara och känn på degen regelbundet och lär dig hur det "dallrar". Som toshiba skriver är en medicinkopp, regnmätare eller ett smalt glas med gummisnodd för att ta se tydligt hur en det växer. Ett tips är baka ett bröd i taget tills du lär dig. Så slipper du få 2 som du kanske inte är så nöjd med.
Aha, jag har ju kört pizza-träsket också så jag har en regnmätare och bakstål redan :)Kul! Välkommen till surdegsträsket @katten!
Mjöl i duken är väl främst för att inte degen ska fastna.
Kenny förklarar saker pedagogiskt, men baka mycket bara och känn på degen regelbundet och lär dig hur det "dallrar". Som toshiba skriver är en medicinkopp, regnmätare eller ett smalt glas med gummisnodd för att ta se tydligt hur en det växer. Ett tips är baka ett bröd i taget tills du lär dig. Så slipper du få 2 som du kanske inte är så nöjd med.
Vikning gör helt klart bröden bättre, men det går bra även utan.Aha, jag har ju kört pizza-träsket också så jag har en regnmätare och bakstål redan :)
Det är väl mest det eviga vikandet jag inte är övertygad om är nödvändigt... men man bör alltså stoppa i mätkoppen efter sista viket och den skall dubbla, typ?
Bröden har varit ätbara och uppskattade som de är, men man vill ju optimera!
/A
Nej, du stoppar i mätkoppen direkt efter ha blandat degen, innan alla vik.Aha, jag har ju kört pizza-träsket också så jag har en regnmätare och bakstål redan :)
Det är väl mest det eviga vikandet jag inte är övertygad om är nödvändigt... men man bör alltså stoppa i mätkoppen efter sista viket och den skall dubbla, typ?
Bröden har varit ätbara och uppskattade som de är, men man vill ju optimera!
/A
Fint! Ja, mitt är ett ganska ambitiöst bakande i övrigt, men mest att man kan ha i rätt mycket dinkel utan att få svag glutenbildning och svårjobbad deg.Snyggt! Enkelhet är så underskattat..
Så jag gjorde såklart more is more metoden!
VS fullkorn, grahamsmjöl, valnötter och saffran.
Visa bilaga 805844Visa bilaga 805845