[OT] Visa ditt pizzabak

[OT] Visa ditt pizzabak
Tjena!

Jag skulle vilja ha Lilla Napolis nya ugn, men det verkar ta lång tid innan man kommer kunna knipa en. Har en pelleteldad Ooni idag och tycker stenen tappar för mycket mellan pizzorna, gasol verkar mer effektivt för att få upp värmen på den igen.
@fhloston fyller du inte påfyllningsröret? Så fort jag fått bra flås så fyller jag det hela vägen upp. Det är ju bara vid uppstart det är lite pyssligt. Blev iofs klart smidigare när jag kom på att man kan tända med en gasolbrännare.
Men just effekttappet när man ska byta pizza irriterar mig lite, var hemma hos en kompis med en gasoldriven och den verkar inte tappa alls lika mycket. Men kom å andra sidan inte upp i riktigt lika hög värme.
Sen kör jag ju med original sten, kanske blir bättre om man köper en Biscotti?
Det vettiga är väl egentligen att fortsätta med pellets tills man får tag på en från Napoli.
Jag överväger att testa en Biscotti innan jag ger upp på pellets. Den tunna cordit-stenen ser jag som högst medskyldig till effekttappen. Jag upplever att jag behöver full brasa för bra gräddning.

[OT] Visa ditt pizzabak
Så var säsongen igång. Lite blandat resultat med spräckt korditsten. Chevrepizzorna med timjan, honung och lite nötter blev bäst.

Pellets börjar jag tröttna på.

IMG_8662.webp

[OT] Visa ditt pizzabak
Helt klart intressant, är också rätt less på min (Austin BBQ-)pelletsugn (som iofs var väldigt billig), kanske går att göra liknande mod om man får tag på motsvarande reservdel för Austin. Deras pelletsugn och gasugn skiljer sig iofs ut en del i profil..

[OT] Visa ditt pizzabak
Helt klart fint att ha degklumpar i frysen när man inte orkar fixa så mycket annat. Tyvärr saknades även t. ex. creme fraiche, men det blev en variant med mozzarella, blå kornblomst och päron (samt salt, peppar och olivolja efteråt).

Orkade inte köra igång pelletsugnen, så körde i standardugn på tjock plåt på 300C. Vågade dock inte ha den överst då det hänt att degen blåsts upp så mycket att den (inkl ost) nuddar värmeelementen, och därav fick jag inte riktigt önskad färg/volym på degen. Jaja, blev rätt gott iaf, och sen slutade det med att jag beställde en likadan gasolugn som @Manurhin2 ovan. Får återkomma med recension framöver.

WhatsApp Image 2025-03-25 at 10.18.32.webp

[OT] Visa ditt pizzabak
Tjena!

Jag skulle vilja ha Lilla Napolis nya ugn, men det verkar ta lång tid innan man kommer kunna knipa en. Har en pelleteldad Ooni idag och tycker stenen tappar för mycket mellan pizzorna, gasol verkar mer effektivt för att få upp värmen på den igen.
@fhloston fyller du inte påfyllningsröret? Så fort jag fått bra flås så fyller jag det hela vägen upp. Det är ju bara vid uppstart det är lite pyssligt. Blev iofs klart smidigare när jag kom på att man kan tända med en gasolbrännare.
Men just effekttappet när man ska byta pizza irriterar mig lite, var hemma hos en kompis med en gasoldriven och den verkar inte tappa alls lika mycket. Men kom å andra sidan inte upp i riktigt lika hög värme.
Sen kör jag ju med original sten, kanske blir bättre om man köper en Biscotti?
Det vettiga är väl egentligen att fortsätta med pellets tills man får tag på en från Napoli.
Ett problem med Ooni-Fyran är vid ca 4:e pizzan när röret är fullt och tråget har ordentligt med aska samt att kvällen blivit sval och stilla. Då har det ofta hänt att elden slocknar. Jag får peta upp luftkanaler med en kniv bakifrån genom spjället och blåsa igång brasan igen. Från det läget är det tufft att hålla igång en bra brasa. Den blir lite strypt.

[OT] Visa ditt pizzabak
Ett problem med Ooni-Fyran är vid ca 4:e pizzan när röret är fullt och tråget har ordentligt med aska samt att kvällen blivit sval och stilla. Då har det ofta hänt att elden slocknar. Jag får peta upp luftkanaler med en kniv bakifrån genom spjället och blåsa igång brasan igen. Från det läget är det tufft att hålla igång en bra brasa. Den blir lite strypt.

Tjena!

Har aldrig upplevt det problemet. Men det kanske har med vilka pellets man använder. Jag får i princip ingen aska alls, ett fullt rör kanske lämnar nån matsked med aska.

[OT] Visa ditt pizzabak
Tjena!

Har aldrig upplevt det problemet. Men det kanske har med vilka pellets man använder. Jag får i princip ingen aska alls, ett fullt rör kanske lämnar nån matsked med aska.
Kör Julas villapellets tall/gran. Bra energi för att inte vara ek och godkända för matlagning. Jag upplever att röret matar på så luftfödet tätas i överkant och askan, den som blir, släpper inte igenom tillräckligt via bottenspjället på tråget.

[OT] Visa ditt pizzabak
Kör Julas villapellets tall/gran. Bra energi för att inte vara ek och godkända för matlagning. Jag upplever att röret matar på så luftfödet tätas i överkant och askan, den som blir, släpper inte igenom tillräckligt via bottenspjället på tråget.
När jag eldar i täljstensspisen märks stor skillnad i mängd aska efter förbränning. Ek lämnar nästan ingen aska efter sig och Robinia flera gånger mer.

Björk ger bra värme, lite aska och ”trevlig” röklukt. Brukar vara det vanligaste träslaget bland de som har vedeldad pizzaugn i Sverige.

Gran/tall har lägre energiinnehåll och ger mer aska än björk. Röklukten är inte heller så trevlig.

Grillkol brukar tillverkas av björk och eventuellt liknande lövträd.

Jag tror du kommer märka skillnad om du går äver till björkpellets.

[OT] Visa ditt pizzabak
Mina Askå pellets från jula har ett energivärde på 4,9 kWh. Jag har en halv 16 kg säck kvar. De får gå till dess jag har konverterat ugnen till gasol.

[OT] Visa ditt pizzabak
.. För mig som är lat, hur moddar jag t. ex. 24h-receptet för att använda torrjäst istf bakjäst (0.3g)?

50g bakjäst verkar motsvaras av 14g torrjäst.. ska jag då ta 0.3*(14/50)=0.084g (~0.1g) torrjäst? Blanda ner i mjölet? Varmare vatten än iskallt? Ändrad jästid?

[OT] Visa ditt pizzabak
.. För mig som är lat, hur moddar jag t. ex. 24h-receptet för att använda torrjäst istf bakjäst (0.3g)?

50g bakjäst verkar motsvaras av 14g torrjäst.. ska jag då ta 0.3*(14/50)=0.084g (~0.1g) torrjäst? Blanda ner i mjölet? Varmare vatten än iskallt? Ändrad jästid?
Jag brukar köra med en tredjedel torrjäst jämfört med färsk, så 0,1 blir bra.
Lös jästen i vattnet, precis som med färsk jäst. Vill du vara extra försiktig så blandar du ca 10% av mjölet i saltvattnet innan du tillsätter jästen. I allt övrigt har jag kört med samma metoder gällande jästider etc.

[OT] Visa ditt pizzabak
Hmm ja, men tänker att pizzastålet lagrar mer värme/energi att överföra till pizzabotten, men kanske tänker fel/missar nåt?

Edit: inser att det inte var tydligt i mitt ursprungsinlägg att jag använde annat än standard ugnsplåt..
Hur det är med mängden värme som kan lagras låter jag vara osagt men stål är en klart bättre värmeledare så den för över mer till pizzan på samma tid

[OT] Visa ditt pizzabak
Med en bit kornblomst kvar i kylen, perfekt moget päron och nyhittad fior de latte från frysen så kunde jag inte hålla mig från att göra en mkII av pizzan ovan, denna gång som efterrätt (igår var det som huvudrätt).

Lade även en distans under pizzastålet så fick pizzan närmare värmeelementen också. Kunde ev kört nån halvminut till, men men.

PXL_20250325_172322878.webp

[OT] Visa ditt pizzabak
Några snabba frågor till pizzabagarna på Happy:

*Vilken pizzaugn kör ni med (tänker helst gasol)? Och vilken ska man akta sig för...? Är köpsugen på ngn rimlig vad gäller prissättning

*Enkelt men bra recept på pizzadeg (inte alltför krångligt med specialmjöl etc :) )

*Säkert en konstig fråga - men de gånger jag bakat pizza tycker jag det är svårt att få upp pizzan på pizzaspade och även svårt att få av pizzan från spaden till pizzastenen....? Hur gör ni, ngt knep? Ngn sa till mig att baka pizzan på bakplatspapper, då är det mycket enklare att flytta den (att pappret och pizzan läggs på stenen....men denna idé känns lite sådär.......???)

[OT] Visa ditt pizzabak

*Vilken pizzaugn kör ni med (tänker helst gasol)? Och vilken ska man akta sig för...? Är köpsugen på ngn rimlig vad gäller prissättning

*Enkelt men bra recept på pizzadeg (inte alltför krångligt med specialmjöl etc :) )

*Säkert en konstig fråga - men de gånger jag bakat pizza tycker jag det är svårt att få upp pizzan på pizzaspade och även svårt att få av pizzan från spaden till pizzastenen....? Hur gör ni, ngt knep? Ngn sa till mig att baka pizzan på bakplatspapper, då är det mycket enklare att flytta den (att pappret och pizzan läggs på stenen....men denna idé känns lite sådär.......???)
Ooni är väl benchmark för liten och bra ugn, men nu finns det ju massor med liknande av olika kvalisort.

Jag tycker att degen blir bäst med specialmjöl. Caputo pizzamjöl, 70% hydrering (andel vatten till mjöl på våg) är bra. Kalljäsa iaf. ett dygn. Vetemjöl special är väl det alldagligaste som kan duga. Finmalet och siktat, proteinrikt med starkt protein är väl specen.

Jag kör gärna med bakplåtspapper om det blir lite sticky. Har sett finpizza av väldigt hög grad bakas så på youtube. Ren och torr spade, semolina för att få bort friktion är väl annars ett par tips.

[OT] Visa ditt pizzabak
Bakplåtspapper brinner upp direkt i en riktigt pizzaugn, huruvida det är ohälsosamt eller ej låter jag vara osagt. Det funkar bara om du har en perfekt cirkel som bara täcker degen och inget sticker ut.

[OT] Visa ditt pizzabak
Tackar för input.

Ngn som har erfarenhet av:

Är ovan ngt att ha?
Hur ska man tänka kring storlek?

[OT] Visa ditt pizzabak

Baka ut på durummjöl. Det mjölet är som runda kulor och minskar friktionen vid momentet med spaden.
Se till att få bort så mycket mjöl du kan när du bakat ut pizzan innan du lägger på fyllningen.
Ett annat tips är att skaffa en spade med hål i som är lättare att få upp pizzan med.

Gällande ugn så får du oftast vad du betalar för. Jag hade en Ooni 12, helt värdelös om du frågar mig för vad den kostar ny men hittar du en begagnad för 1000-1500:- så tycker jag den är ok i förhållande till priset.

Denna ugn har jag bara hört gott om och inte så farlig dyr heller: https://www.netonnet.se/art/grill/p...ZqQd6V3BIKn9M_L4WsbPzZu8GLqmZceEaArsREALw_wcB
Annars kan jag rekommendera pizzapartyshop.com och välja en ugn med biscotto sten.
Lycka till med pizzabaket!

För mig blir det fullt ös på lördag med utspisning av 20 pizzor till dotterns fotbollslag.

[OT] Visa ditt pizzabak
När bollen bakas ut så torkas den av mjölet på bakbordet. Sen fastnar aldrig botten. Då slipper man durum, semolina etc. Sen får man inte stå och sova. Baka ut, toppa, dra upp på spaden, sträck och un i ugnen. Max 1 minut.

[OT] Visa ditt pizzabak
Tackar för input.

Är ovan ngt att ha?

@Manurhin2 har i alla fall köpt en.

Jag sitter med fingret på köpknappen och väntar på bu eller bä. Lite fundersam på om det är den stora eller lilla som gäller.

[OT] Visa ditt pizzabak
Om det bränns i ugnen har man inte fått bort mjölet från undersidan. Slå pizzan mellan händerna eller lyft upp den och kör ett varv på knogarna eller fingerspetsarna.

[OT] Visa ditt pizzabak
Ja, allt löst vetemjöl bör såklart avlägsnas på ett eller annat sätt om man gräddar på hög temperatur. Det är dock svårt att få bort precis allt och egentligen inte gott även om det inte är bränt.
Använder man durumvete behöver man inte alls vara lika petig. Det blir t.o.m. en smakförhöjare i rimliga mängder oavsett om det får lite färg eller ej.

[OT] Visa ditt pizzabak
Testa att köra Lilla Napolis grundrecept till deg. Det är en bra utgångspunkt som man sen kan trixa med. Som qma säger: Köp riktigt pizza mjöl, framför allt om du är nybörjare, det gör baket så mycket enklare. Caputo Pizzeria finns i mer välsorterade ICA.

1kg Caputo Pizzeria
660g vatten (kallt)
28g salt
0,25-0,35g jäst (för färsk jäst är det ungefär som en ärta stort)

Enkelt sammanfattat så brukar jag blanda ingredienserna i en större bunke tills allt är ihopblandat sen lämna degen i rumstemperatur och vända degen ungefär 4-5 ggr med 30 minuters mellanrum för att sen låta degen jäsa till dubbel storlek (kring 12 timmar beroende på temp) innan jag bollar upp och låter den bollade degen fortsätta jäsa ca 8-12 timmar, vill man vänta längre kan man sätta den bollade degen i kylen och ta fram ca 10 timmar innan bakning för att jäsa färdigt. (Lilla Napoli har en mycket mer detaljerad instruktion till hur degen ska bearbetas, som du säkert kan leta fram nånstans).

[OT] Visa ditt pizzabak
Dagens något slafsiga och slarviga lunchpizza - fintomatsås, fior de latte, fryst basilika, lite nduja på nåt ställe. Gjord på upptinad fryst deg (~Lilla Napolis recept), och sen i ugnen på 300C. God, men fick inte riktigt karamellisering/färg på degen och kanterna blåstes inte upp. Sker väl mer vid högre värme, men iaf.. tecken på överjäst deg?

WhatsApp Image 2025-04-09 at 13.16.50.webp

[OT] Visa ditt pizzabak
Hittade en överbliven mindre degklump i frysen, så tog tillfället att provköra nya gasolgrillen (Cozze 17" som länkats tidigare).

Kommer helt klart köpa till en lucka, nu tog det sin lilla tid att få upp rimlig värme trots att ugnen stod i uterummet skyddad från vind osv. Fördelen var väl att uterummet värmdes upp, tröts öppet fönster (tänkte att det nog avges en del otrevliga ångor vid första uppstart).

Minipizzan blev helt ok, kunde varit inne längre (eller snarare så skulle jag väntat in lite högre temperatur, men jag var hungrig). Inget jag kan skylla på grillen. För pengarna känns den prisvärd, även om man bör lägga till ~400kr för en lucka (eller fulmeka till en själv, a la @Manurhin2 ). Tror att 15" hade varit perfekt, denna känns lite onödigt stor, men 13" är ju för litet. Jaja.

WhatsApp Image 2025-04-10 at 16.49.22(3).webp

What is this, pizza for ants?
WhatsApp Image 2025-04-10 at 16.49.22(1).webp

WhatsApp Image 2025-04-10 at 16.49.22.webp

WhatsApp Image 2025-04-10 at 17.01.24.webp

[OT] Visa ditt pizzabak
Lite efter 17 trillade min in. Efter lite svärande med gasolslangsmontage kunde jag tända och lät den brinna ca 40 minuter för att bränna av den.

Lärdom, den blir varm och bör svalna ner lite innan man pytsar in pizzan. Min tinade Dr Oetker började brinna efter några sekunder i 480 grader 🤣 så tur att jag hade lite lägre insats än helt egenbakat på premiären.

Jag köpte en lucka, eftersom jag inte är så händig som @Manurhin2 , och den funkade, men det känns som att de kunde ha gjort den lite mer "passande".

Smakar lite bränt, men på söndag är det skarpt läge med egen pizza. Då lite lägre temp 😁

20250410_190356.webp

20250410_190148.webp

[OT] Visa ditt pizzabak
Tackar för input.

Är ovan ngt att ha?
1295kr? Bör man okynnesköpa?
Pizzastålet på grillen använder vi mest till att göra smash burgers..

[OT] Visa ditt pizzabak
Hittade en överbliven mindre degklump i frysen, så tog tillfället att provköra nya gasolgrillen (Cozze 17" som länkats tidigare).

Kommer helt klart köpa till en lucka, nu tog det sin lilla tid att få upp rimlig värme trots att ugnen stod i uterummet skyddad från vind osv. Fördelen var väl att uterummet värmdes upp, tröts öppet fönster (tänkte att det nog avges en del otrevliga ångor vid första uppstart).

Minipizzan blev helt ok, kunde varit inne längre (eller snarare så skulle jag väntat in lite högre temperatur, men jag var hungrig). Inget jag kan skylla på grillen. För pengarna känns den prisvärd, även om man bör lägga till ~400kr för en lucka (eller fulmeka till en själv, a la @Manurhin2 ). Tror att 15" hade varit perfekt, denna känns lite onödigt stor, men 13" är ju för litet. Jaja.

Visa bilaga 762068

What is this, pizza for ants?
Visa bilaga 762070

Visa bilaga 762071
Visa bilaga 762072
Jag köpte en 50 mBar regulator till min.
Återkommer med hur det funkar.

[OT] Visa ditt pizzabak
Smakar lite bränt, men på söndag är det skarpt läge med egen pizza. Då lite lägre temp 😁
Friskt eldat :-) .. Tror rekommendationen är att köra fullt blås för uppvärmning och sen dra ner till typ halv låga när man kör in pizzan. Sen läste jag nån som tyckte att botten kunde brännas då med, isåfall är tipset att köra in spaden under pizzan strax innan den är färdiggräddad och avsluta så.

[OT] Visa ditt pizzabak
1000034086.webp

Köpte Garants degboll. Den var bara en kladdig röra.. Men jag lyckades få något som liknar en pizza ur ugnen.
CF, fior de latte, parmesan, chevre, päron, honung och valnötter. Sen tappade jag bort mig och la på potatis, rosmarin och salladslök. Toppade med ruccola efter ugnen.

Hur mycket saltar man CF när det smetas på pizzan?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp