[OT] Visa ditt pizzabak

[OT] Visa ditt pizzabak
Visa bilaga 762689
Köpte Garants degboll. Den var bara en kladdig röra.. Men jag lyckades få något som liknar en pizza ur ugnen.
CF, fior de latte, parmesan, chevre, päron, honung och valnötter. Sen tappade jag bort mig och la på potatis, rosmarin och salladslök. Toppade med ruccola efter ugnen.

Hur mycket saltar man CF när det smetas på pizzan?
Här i stan finns det en ställe som har en pizza med pyttipanna på menyn. Vet inte varför jag kom att tänka på det just nu...:rolleyes:
Huvudsaken är väl att det smakar bra.

Själv körde jag en vanlig Diavola i helgen. Konservativt och fantasilöst, men riktigt gott.
Fick en liten degbit över när jag bollat som jag penslade med olivolja, vitlök och basilika. Blev en riktigt fin aptitretare.

[OT] Visa ditt pizzabak
Glömde ta bilder i går på den riktiga premiären med cozzen, men den jag bakade till lunchen i dag ser ut som nedan efter ett besök i micron.

Efter pizza nr 2 hade jag fått till temp och snits, så att de blev bra. Men ska nog öka tempen lite till nästa gång.

Jag glömde att sätta degen på lördagskvällen efter randopremiären, men det blev hyfsat med en deg som sattes på morgonen, sen direkt in i kylen och sen plockades fram när jag skulle iväg 7 timmar. Tanken var alltså att kompensera en lite för lång jäsning i rumstemp med en kall start/nedkylning, och det funkade.

Fråga: hur gör ni om ni ska langa ut några pizzor? Förbereder och lägger på bakplåtspapper, eller bakar ut en i taget?

Jag har kört bakplåtspapper, men har problem med att få upp pizzan på spaden igen. Har jag för lite mjöl under bara? (läst att en blandning av mjöl och mannagryn ska vara bra vid hantering.)

20250414_113540.webp

[OT] Visa ditt pizzabak
Note to self för mindre friktion med resten av familjen i framtiden: Det tar 3 snarare än 2 timmar att tina upp en 250g-boll ..

Anyways, till slut blev det några pizzor i nya ugnen (nu med lucka). Får trimma in temperatur lite, nu värmde jag fullt i 20-30min (>450C på mätaren, kollade ej stenen), men drog ner till ~50% låga när jag skjutsade in pizzorna. Brände dock kanten på capricciosan lite.. och nutellan på efterrättspizzan började brinna :-D (trots att jag blandat med yoghurt - nästa gång blir det mascarpone istället, a la Lilla Napolis recept), även kanterna på den blev rejält brända då jag i panik råkade skjutsa den närmare brännarna..

WhatsApp Image 2025-04-17 at 09.53.39.webp

Sad pizza:
WhatsApp Image 2025-04-17 at 10.00.27.webp

Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
Kul tråd, har fått upp ögonen för pizzabak men har i mina tidigare försök tyckt det varit svårt att smeka ut en rund pizza. Youtube-folket får det att se så lätt ut. Men efter att ha fått till vettig deg så är det ju nästan så lätt som dom vill få det att se ut :D

Vi har kört pizza-AW några gånger sen dess, och senaste gången brände vi av 28 pizzor. Hann inte ta så många bilder då för pizzan flög av skärbrädorna snabbt som attans, så fick ta en ute vid ugnen :)

1744878804622.webp

Jag gillar ju före/efter bilder, så såhär började det

1744879079209.webp

Kan väl även säga att inbakade har sett en viss förbättring

1744879125136.webp

1744879141134.webp

Ett par till

1744879202216.webp

Nu blev jag dock väldigt sugen på att göra pizza.

[OT] Visa ditt pizzabak
Tack för tipset med cozze 17 från proshop. Älskar pizza och bakar minst varannan vecka. Ser nu att Bauhaus säljer samma för 2k mer . Den är stor . RIKTIG STOR . Ska bli kul att testa .

Bilagor

• PXL_20250417_140845702.MP.webp
    PXL_20250417_140845702.MP.webp
    685.8 KB · Besök: 52
[OT] Visa ditt pizzabak
Alltså detta med köpe bollar.
Degen bakery, Deglabbet (fryst) och Meno Male tillhör väl premium segmentet.

Pop bakery är någon sorts lägsta acceptabla nivå.

Ibland vill jag bara baka en pizza åt mig, men orkar inte dra igång en hel deg för stunden. Då passar en färdig boll bra.
Vad tycker ni andra som har mer erfarenhet av pizza än jag om dom färdiga?

[OT] Visa ditt pizzabak
Alltså detta med köpe bollar.
Degen bakery, Deglabbet (fryst) och Meno Male tillhör väl premium segmentet.

Pop bakery är någon sorts lägsta acceptabla nivå.

Ibland vill jag bara baka en pizza åt mig, men orkar inte dra igång en hel deg för stunden. Då passar en färdig boll bra.
Vad tycker ni andra som har mer erfarenhet av pizza än jag om dom färdiga?

Jag visste inte ens att det finns färdiga bollar... Värt att prova. Jag har dock tre egna bollar i frysen. Färdigjästa.
Jag har bara testat att tina och "bolljäsa" tidigare, det funkade bra, men kräver lite planering. Jag ska testa mina färdigjästa bollar också...

Edit : vad jag ville säga är att du kan frysa in egna bollar 😊

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag har fryst in egna bollar, så det har jag koll på. Men även frysta bollar tar slut och den tar en stund att tina upp vilket kräver lite planering. En färdig boll för ca 40kr är ett smidigt sätt att få behålla spontanitet för en pizza

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag har gett upp på färdiga degar, tycker ingen blir bra. Garants är OK om man får en som inte är överjäst deluxe. Men det går så fort att dra ihop en bättre egen deg och är det bara jag så får det väl bli lite svinn eller frukostbröd nästa dag :) Med en timmes jästid så blir det ändå ganska lagom att sätta degen på jäsning, starta ugn, skära saker osv. Mer spontant än så blir ändå svårt. Denna kör jag som spontandeg, har inte provat att halvera en gång till.

500g mjöl
310g vatten
12g salt
25g jäst.

Blandar ihop, delar upp och bollar direkt och sen bakar jag ut inom en timme. Ska jag inte ha mer än en deg åker dom andra in i kylen direkt för att stoppa upp jäsningen för den jäser på rätt bra med så mycket jäst :D

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag har gett upp på färdiga degar, tycker ingen blir bra. Garants är OK om man får en som inte är överjäst deluxe. Men det går så fort att dra ihop en bättre egen deg och är det bara jag så får det väl bli lite svinn eller frukostbröd nästa dag :) Med en timmes jästid så blir det ändå ganska lagom att sätta degen på jäsning, starta ugn, skära saker osv. Mer spontant än så blir ändå svårt. Denna kör jag som spontandeg, har inte provat att halvera en gång till.

500g mjöl
310g vatten
12g salt
25g jäst.

Blandar ihop, delar upp och bollar direkt och sen bakar jag ut inom en timme. Ska jag inte ha mer än en deg åker dom andra in i kylen direkt för att stoppa upp jäsningen för den jäser på rätt bra med så mycket jäst :D
Enkelt recept, ska pröva det!

[OT] Visa ditt pizzabak
Alla vettiga pizzerior jag varit på säger att degen är slut. Det vanliga sunkhaket har nog bollarna kallt och är inte lika noga med hur många dagar dom faktiskt legat.

[OT] Visa ditt pizzabak
Deglabbets frysta boll var najs, lät den tina i kylen ett dygn. Provade att baka ut med bovetemjöl, det var ett lyft mot semolina jag använt mig av innan. Men ska nog pensla kanten med lite olja nästa gång, tror bovetet beter sig lite som solkräm och det började bli bränt på toppingen innan kanten fick färg.
Degen Bakery är fortfarande gold standard för köpedeg.

Får helt enkelt göra en deg och frysa.
Tycker Lilla Napolis recept är enkelt att följa och det blir ett toppenresultat.

[OT] Visa ditt pizzabak
Dagens LP, Margherita, snålt med basilika men en klutt nduja för att väga upp. Lilla Napoli-deg, färdigjästa infrysta bollar, tinade upp en. Har även några som jag frös in direkt efter bollning, ska tina en och låta slutjäsa och sen jämföra elasticitet osv.

WhatsApp Image 2025-04-24 at 14.25.45.webp

Godkänt enligt min (än så länge ganska låga) måttstock. Lite degiga kanter och inte så frasig botten kanske, hur kan jag förbättra detta? Botten kan väl fixas med lite varmare sten tänker jag (nu körde jag bara 300°C sådär), men om jag vill ha mer "färdigbakade" kanter/smaskigare inkråm utan att bränna dem så mycket mer?

[OT] Visa ditt pizzabak
Godkänt enligt min (än så länge ganska låga) måttstock. Lite degiga kanter och inte så frasig botten kanske, hur kan jag förbättra detta?
OBS, jag är inte nån pizzabagare, och allt jag säger här gäller lika mycket för mig, men du måste jobba på utbakningen. Jämntjocka kanter, jämn tunn botten, rund form etc. När det är uppnått kan du börja finjustera temp etc. Jag tror nyckeln är att baka många pizzor på raken för att lära sig, svårt att utvecklas när man bara bakar 2-3 stycken i taget.

[OT] Visa ditt pizzabak
300°C är okej, men om du kan komma upp i 400–450°C på stenen (särskilt om du kör med pizzaugn), så får du en snabbare och bättre "chockgräddning" av botten som ger den där frasiga ytan direkt.

Värm stenen ordentligt i förväg, minst 30–45 min.

Tryck ut degen lite mer i mitten så att botten inte blir för tjock där – då gräddas den jämnare och frasigare utan att kanten bränns samt att du bakar ut den mera jämt som Toshiba säger.

Testa öka vattenmängden i degen (t.ex. 65–70 % hydration). Det ger luftigare, saftigare inkråm och hjälper till att få degen att "puffa"

Om kanten är lite blek men botten är klar, lyft upp pizzan mot taket av ugnen i några sekunder för att få mer färg utan att bränna botten.

[OT] Visa ditt pizzabak
Ovansida tål mer färg den också så steg ett är att brassa lite mer bara.
Det mörkaste partiet blir säkert bränt men strunta i det och fokusera på helheten

[OT] Visa ditt pizzabak
Snöade in på pizza i somras och köpte mig en Ooni Koda 16. Gillar den skarpt utöver att den inte kommer upp i 500 grader (stenen) som dom utlovar, men den gör jobbet och det bra, ändå.

IMG_0959.webp
IMG_0957.webp

Finns en pizzeria i Falkenberg (Lilla Napoli) som har ett recept ur deras bok som jag kör på, 24h. Nyttjar också regnmätare för jäskontroll enligt Lilla Napolis rekommendation.

Grundrecept: (6 pizzor)
660g vatten (0,66%)
28g salt (0,028%)
0,25-0,35g jäst (färsk, ej torr) (0,00025%)
1000g mjöl

Blandning tid:
  • Gör degen (blanda jäst & salt i iskallt vatten, blanda vattnet med mjölet och knåda, slit, dra ca 2-4 minuter, på med lock eller täck över.
  • låt vila 30min
  • Vik degen
  • Vila 15 min
  • Vik degen
  • Vila 15 min
  • Nyp av 80g deg till jäskontroll
  • Vik degen & lilla 80g biten
  • Låt degen bulkjäsa 12-14h eller tills jäsningen är klar, ej längre än 19 i regnmätaren.
  • Bolla degen (klar vid 26 i regnmätaren är optimalt, 25-29 är godkänt)
  • Vid 26 i regnmätaren är bollarna perfekt för att bakas pizza med.
Lite reklam för Lilla Napoli nu, men dom har faktiskt helt ok/väldigt bra videos på deras YouTube-kanal där dom visar stegen ovanför om man inte har köpt deras bok.

[OT] Visa ditt pizzabak
Vad tror ni om den här som pizzastål?

1746211685776.webp

För lätt/tunn (förpackning=3.85 kg)?

Tänkte den kunde vara bra till tunnbröd på spisen också.

[OT] Visa ditt pizzabak
Vart köper ni ”Fior di latte”?

I välsorterade butiker (stora kedjorna)?
Eller bara beställa som gäller?

Bor i Sthlm

[OT] Visa ditt pizzabak
Är inte Fior di Latte helt vanlig jäkla torr mozzarella med ett fancy namn för att kunna ta mer betalt?

Jo, och som jag förstår det är poängen med det just att den är torr, så att den inte blöter ner Pizzan (ambitiösa pizzabagare vattnar kanske ur vanlig mozzarella.) Samt att åtminstone Icas rivna variant inte är pudrad med potatismjöl. Potatismjölet ger en tråkig yta vid pizzabak.

[OT] Visa ditt pizzabak
Nej. En äkta mozzarella är gjord på buffelmjölk medans en fior di latte är gjort på komjölk.
Jojo, det är jag med på. Men torr riven mozzarella finns ju överallt, så ifrågasätter att det skulle vara svårt att få tag på om man inte går omkring och letar efter "fior de latte" och inte fattat vad det är.

Tillbaka
Topp