[OT] Visa sopbilen !

[OT] Visa sopbilen !
20200401_122553.jpg

Korphoppsgatan

[OT] Visa sopbilen !
Det är fint på cykelbanan längs Ältavägen. Det har det varit i flera veckor. Osäker på om de har sopat, eller aldrig sandat.
Edit: Kollade extra noga idag på morgonen. Inget grus så långt ögat kunde nå mellan Älta och Nackanäs, men lite nerblåsta pinnar här och där. GP4S 28 mm var inget problem. Skulle funkat med vilka landsvägsdäck som helst. Ping @lundatok

Senast ändrad:
[OT] Visa sopbilen !
Mailade och frågade Täby kommun och deras svar var inte helt uppmuntrande -

"Vi arbetar med att planera sandsopningen just nu men något schema är ännu inte fastslaget. Förra året startade sandsopningen i slutet av april och så blir det troligen i år också dvs. när väderprognosen är tillförlitlig."

[OT] Visa sopbilen !
Får lite mixade signaler här.
Det har precis körts hit ett krossverk för att göra mer grus.
1 timme senare, då kommer sopbilen förbi och sopar bort allt väggrus.

[OT] Visa sopbilen !
Mailade och frågade Täby kommun och deras svar var inte helt uppmuntrande -
Och sedan skylls det på dubbdäcken att det är höga partikelnivåer i luften på vårkanten. Jag undrar hur mycket av detta som snarare beror på de drivor av grus som ligger och mals mot asfalten hela vårarna... Sopa upp gruset snabbare så blir det nog bättre luftkvalitet också.

[OT] Visa sopbilen !
Glädjande nog stötte jag på flera sopade partier igår, i Johanneshov med omnejd.
(menar alltså icke cykelbananen längs med 73an)
Det tar sig!

[OT] Visa sopbilen !
Soptraktor kunde ses före, efter och vid KVA Gävle under måndagen.
Det kanske är någon specialare för att underlätta "utflykter"?

Eller så har Gävle kommun börjat ovanligt tidigt med att sopa.

/Fedde

[OT] Visa sopbilen !
I uppsala har de tydligen börjat, men ska dra igång på allvar efter påsk och köra hårt under april, för att vara helt färdiga 22 maj.
Det värsta brukar dock vara de cykelbanor Trafikverket ansvarar för, de sopas i princip aldrig och blir väl grusfria först framåt oktober när höststormarna blåser dem rena,,,

[OT] Visa sopbilen !
Soptraktor kunde ses före, efter och vid KVA Gävle under måndagen.
Det kanske är någon specialare för att underlätta "utflykter"?

Eller så har Gävle kommun börjat ovanligt tidigt med att sopa.

/Fedde
Jag svarar mig själv, det blir bäst så.....

Provcyklat förbi KVA Gävle ikväll, rent och fint på cykelbanan där.

/Fedde

[OT] Visa sopbilen !
Och sedan skylls det på dubbdäcken att det är höga partikelnivåer i luften på vårkanten. Jag undrar hur mycket av detta som snarare beror på de drivor av grus som ligger och mals mot asfalten hela vårarna... Sopa upp gruset snabbare så blir det nog bättre luftkvalitet också.
Grus får "skuld" också, det är verkligen inte bara dubbdäcken som hängs ut.

Tillbaka
Topp