[ot]Whohoo - iPhone

teddo

Aktiv medlem
[ot]Whohoo - iPhone
Ingen direkt hysteri för att få tag i en iPhone i Teliabutiken i Åre idag!
Det var bara att glida in och köpa sig vackra 16gb.

[ot]Whohoo - iPhone
Allvarligt, visst är den fräck. Men att köa för att köpa en telefon (Och nu pratar jag inte om Åre)? Jag börjar nog bli gammal.

[ot]Whohoo - iPhone
Var i butiken i Mölndal idag. De hade totalt 66stycken vara 30st var 8GB-modellen. Efter två timmar var alla 16GBare slut. Då gick jag hem.

[ot]Whohoo - iPhone
Nej, köa vet jag inte om jag hade orkat, men det var ju bara tio pers i butiken imorse.

Vet inte om jag tyckte det var så dyr egentligen. Jag köpte en HTC för 5000 spänn för två månader sen som jag lämnade tillbaka för att den pajade, och det känns som om min nya iPhone är klart bättre än Touch Cruisen och för ett lägre pris. Låt gå att Tom-tom som fanns i Cruisen var något vassare som GPS.
Och iPhonen fick jag ju ge klart mindre för.

[ot]Whohoo - iPhone
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det sant att det faktiskt inte går att skicka
> MMS med I-phonen och att det bara är 2
> megapixelkamera ? :-/ T

Ja.

[ot]Whohoo - iPhone
Det var visst inget köptvång, det är upp till var och en om man vill köpa en. ;)

Tycker man käner igen snacket när Macbook air lanserades, "den har ingen dittan och den har ingen dattan...", det är bara att låta bli att köpa en om det inte passar, svårare än så skall det väl inte behöva vara? Då finns det andra modeller eller märken. =)

Det blir nog en iPhone så småningom men jag kan avvakta tills att de blir billigare och kommer andra operatörer. MMS klarar jag mig utan, tror jag skickat max 10st någonsin (plus att det finns mjukvara att tanka ner om man verkligen vill skicka bilder) och klipp-o-klistra har jag aldrig använt mig av i någon annan lur tidigare. Enda jag kan tänka mig sakna är flash när man surfar youtube men det kommer nog en lösning på det med.

[ot]Whohoo - iPhone
> Enda
> jag kan tänka mig sakna är flash när man surfar
> youtube men det kommer nog en lösning på det
> med.

Youtube är inbyggt...

[ot]Whohoo - iPhone
teddo skrev:
> > Enda
> > jag kan tänka mig sakna är flash när man
> surfar
> > youtube men det kommer nog en lösning på det
> > med.
>
> Youtube är inbyggt...

I Safari?

[ot]Whohoo - iPhone
flog skrev:
> Var i butiken i Mölndal idag. De hade totalt
> 66stycken vara 30st var 8GB-modellen. Efter två
> timmar var alla 16GBare slut. Då gick jag hem.

Isf spottade jag dig vid butiken. :) Själv fick jag den näst sista 16GB-modellen (vit) med kölapp 44. Trodde det skulle stå typ 5-10 pers utanför. Blev rätt förvånad att det skulle krävas dryga två timmars köande.

[ot]Whohoo - iPhone
42Hz skrev:
> teddo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > Enda
> > > jag kan tänka mig sakna är flash när man
> > surfar
> > > youtube men det kommer nog en lösning på
> det
> > > med.
> >
> > Youtube är inbyggt...
>
> I Safari?

Det är en egen app i iPhone.

[ot]Whohoo - iPhone
teddo skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > teddo skrev:
> >
>
> > -----
> > > > Enda
> > > > jag kan tänka mig sakna är flash när man
> > > surfar
> > > > youtube men det kommer nog en lösning på
> > det
> > > > med.
> > >
> > > Youtube är inbyggt...
> >
> > I Safari?
>
> Det är en egen app i iPhone.

Precis, lite tråkigt men set lär ju säkert bli ändring på det.

[ot]Whohoo - iPhone
Orka betala såna hutlösa summor för en liten (egentligen är den ju inte ens det) telefonlur.

21 000kr för värstingen (om man räknar med alla månadsavgifter mm). Det är fan helt hutlöst.

[ot]Whohoo - iPhone
H. skrev:
> Orka betala såna hutlösa summor...

Det är ingen som tvingar dig :-)

[ot]Whohoo - iPhone
21.000 kr totalt är väl inte så farligt? Säg att vi slår ut det här på den totala upplevelsen... om vi hypotetiskt utgår ifrån att genomsnittslivslängden på den här grunkan är c:a 18 och en halv månad precis som alla andra high-end telefoner, då kostar ägandet av makapären bara några ören över 1135 kr i månaden. Vad är det? En halv veckolön varje månad efter att skatt, pendlingskostnader, lunch, etc är betalt...

Helt klart en prisvärd upplevelse, jag menar - den är ju inte ett dugg identisk med alla andra nipponpippon-lurar för en femtedel av priset ;-)

Senast redigerad av en moderator:
[ot]Whohoo - iPhone
Steve Jobs vart förbannad på Telia (och andra företag som fått egenrätt med iPhone) som hade haft så höga priser. Han hade tydligen hotat med att de företagen inte skulle få sälja några produkter från apple i fortsättningen.. Hans mål med iPhone var att alla skulle kunna köpa den för rimliga kostnader, men telia hade sett sin chans och höjt priserna på allt. En aning lågt enligt mig.

Ingen som kan uploada en bild på den vita? :) Sugen på att få se den :)

[ot]Whohoo - iPhone
vet inte om man kan säga att den är så dyr, dryga 4000 kr med ett 66 kr abonnemang, där man får ringa upp de där 66 kronorna. kollar man sen va t.ex. nokia N95 kostade när den kom, så är inte de där 4000 kronorna SÅ dyrt.

eftersom mms finns som tredjepartsprogram för hackade iphones, så lär det inte dröja länge innan sådant program finns i app store

[ot]Whohoo - iPhone
H. skrev:
> Orka betala såna hutlösa summor för en liten
> (egentligen är den ju inte ens det) telefonlur.
>
> 21 000kr för värstingen (om man räknar med alla
> månadsavgifter mm). Det är fan helt hutlöst.

ojsan, här har vi en nisse som totalt missat att du kan köpa iphone med vilket telia abonnemang du vill. alltså kan du köpa det med deras billigaste abonnemang. inte en chans att du når till nå 21000 kr då.

till saken hör ju att om man köper den med deras 99 kr abonnemang, o lägger till 199 kr surftjänsten o fria sms tjänsten, så kommer du MYCKET billigare undan än deras dyraste "iphone" anpassade abonnemang som de först visade (som alla trodde va de ända, o som du fortfarande tror är de ända) och du får dessutom mer fördelar, så som fler sms, o fler mb du får ladda ner.

kul att se att det fortfarande var lång kö utanför stans telia butik 4 timmar efter att de öppnat

[ot]Whohoo - iPhone
Lite lustigt att när det gäller deras datorer skryter de med att allt finns men till fönen skall man köpa en massa extra=)
Om de fixar copy/paste så är jag sugen på att köpa

[ot]Whohoo - iPhone
Kaijan skrev:
> Lite lustigt att när det gäller deras datorer
> skryter de med att allt finns men till fönen
> skall man köpa en massa extra=)
> Om de fixar copy/paste så är jag sugen på att
> köpa

vad är konstigare med det, än att du köper program till din dator, oavsett om det är en dator me windows eller osx

[ot]Whohoo - iPhone
gaisan skrev:
> flog skrev:
> -----
> > Var i butiken i Mölndal idag. De hade totalt
> > 66stycken vara 30st var 8GB-modellen. Efter
> två
> > timmar var alla 16GBare slut. Då gick jag hem.
>
> Isf spottade jag dig vid butiken. :) Själv fick
> jag den näst sista 16GB-modellen (vit) med
> kölapp 44. Trodde det skulle stå typ 5-10 pers
> utanför. Blev rätt förvånad att det skulle
> krävas dryga två timmars köande.

Jasså? jag hade nummer 58 tills de började krångla till det med nummerlapparna. Har vi happyride:at nångång?

Grattis till ajPhönen.

[ot]Whohoo - iPhone
nenja skrev:
> Var det en telefon vi pratade om? ^^

Gränsen mellan telefon, multimediaspelare och dator är väl inte helt tydlig längre.

[ot]Whohoo - iPhone
welle skrev:
> Steve Jobs vart förbannad på Telia (och andra
> företag som fått egenrätt med iPhone) som hade
> haft så höga priser. Han hade tydligen hotat med
> att de företagen inte skulle få sälja några
> produkter från apple i fortsättningen.. Hans
> mål med iPhone var att alla skulle kunna köpa
> den för rimliga kostnader, men telia hade sett
> sin chans och höjt priserna på allt. En aning
> lågt enligt mig.

Tja, vad f-n ska man vänta sig när man ger ensamrätt till ett gammalt monopolföretag? Ganska naivt från Apples sida men förhoppningsvis drar de några lärdomar av det hela.
Någon som vet var man kan köpa den "helt ren" redan idag? Jag antar att Frankrike är ett hett tips men där släpps den inte förrän på torsdag...

[ot]Whohoo - iPhone
Tycker iPhone är riktigt läcker men skulle aldrig någonsin köpa en själv pga av:

* Ingen multitasking (du kan bara använda ett program åt gången). Riktigt värdelöst!
* Det går inte att ansluta stereo-bluetoothheadset (A2DP) - kom igen är det en musiktelefon eller inte?
* Kan inte användas som modem
* Endast 2 Mpix kamera
* Kan inte spela in video
* Apple har _förbjudit_ utveckling av punkt-till-punkt-navigeringsprogtramvara (typ TomTom etc)

Hade den fixat ovanstående punkter hade jag nog varit en spekulant.

[ot]Whohoo - iPhone
breezer: o ändå är det flera navigations företag som håller på att göra mjukvara till den. märkligt.

kan orginal inte spela in video, det har du rätt i, i o för sig kan man ta hem program som kan spela in. men det är väll en annan femma.

viss multitasking finns ju me tanke på musik kan spelas samtidigt som du t.ex. surfar, men inte mer än så. men finns ju motivering till det, även om ja förstår problemet o inte är så säker på att det ä bästa lösningen

[ot]Whohoo - iPhone
$200 worldwide sa Jobs. Fuck that säger Telia.

Sällar mig till skaran som tycker att det är sjukt ovärt att betala så mycket för en telefon. Okej om den kostade ett par tusen och sen hade vanligt prissatta abbonemang, men dom månadskostnaderna man får nu tycker jag inte det är värt.

[ot]Whohoo - iPhone
Jensen skrev:
> breezer: o ändå är det flera navigations
> företag som håller på att göra mjukvara till
> den. märkligt.

Jo utveckling av navigationsprogramvara finn säkert men nu menar jag steg-för-steg / punkt-till-punkt navigering typ som du har i bilnavigatorer. Vad jag har läst så ska den typen av program inte vara tillåtna enligt Apple. Ge mig gärna ett exempel på att jag har fel. Bara positivt i så fall.

> kan orginal inte spela in video, det har du rätt
> i, i o för sig kan man ta hem program som kan
> spela in. men det är väll en annan femma.

Ska man behöva ta hem program för basfunktioner som funnits hos dom andra stora tillverkarna i hur många år som helst? Samma sak gäller avsaknaden av MMS som jag i och för sig inte lider av men ändå.

> viss multitasking finns ju me tanke på musik kan
> spelas samtidigt som du t.ex. surfar, men inte mer
> än så. men finns ju motivering till det, även
> om ja förstår problemet o inte är så säker
> på att det ä bästa lösningen

Jo lyssna på musik är ju det enda du kan göra samtidigt som du gör något annat. Men du kan ju inte ha tex chatt igång samtidigt som webläsaren eller liknande. Nu ska ju Apple tydligen presenter någon slags lösning på detta i september men vad den löser vet man inte. Ändå sjukt svagt att en smartphone år 2008 inte klarar av att ha mer än ett program igång.

Det jag ville få sagt var bara att iPhone i den verision som finns idag inte är något för _mig_. Sen att andra gillar den är en annan sak. Men mina krav lever den inte upp till tyvärr.

[ot]Whohoo - iPhone
Seriöst är det väll ingen som är förvånad? Självklart kan man inte få telefonen för 200 dollar, vad en Jobs sa. Priset är väll som väntat ungefär. Ungefär som de telefoner den är tänkt att konkurrera med. Dyrare än vissa billigare än andra även om man får uppskatta priset när den inte går att köpa obundet än. De kontantkort som finns i vissa länder är väll knappast obundet utan fortfarande operatörsbundet eller till och med med fast minimikostnad (vilket ju kontantkort kan ha idag förutsatt att man laddar kortet naturligtvis)?

Förövrigt tycker jag att det virtuella tangentbordet suger. Min gamla m600i är faktiskt mycket bättre här.

[ot]Whohoo - iPhone
Westman skrev:
> $200 worldwide sa Jobs. Fuck that säger Telia.
>
> Sällar mig till skaran som tycker att det är
> sjukt ovärt att betala så mycket för en
> telefon. Okej om den kostade ett par tusen och sen
> hade vanligt prissatta abbonemang, men dom
> månadskostnaderna man får nu tycker jag inte det
> är värt.

Du kan faktiskt teckna iPhone med vilket Teliaabonnemang som helst.

[ot]Whohoo - iPhone
Jag var så sjukt sugen på en iphone, men man kan väll säga att min blomma vissnade när jag såg priset på nallen och vad som ingick i abonnemanget. Köpte en SE G900 istället och är fantastiskt nöjd med den. Inte riktigt samma typ av telefon som iphone, men har ändå liknande spec. Betalar 339kr i månaden för abonnemang och telefon hos Tre och för dom slantarna får jag ringa närmast obegränsat.

Tyvärr tror jag att etablissemanget runt iphone 3g ger en försmak om hur marknaden för framtida telefoner kommer att se ut, för oavsett telefonens tekniska spec så är användargränssnittet ljusår före nästan alla andra telefoner.

[ot]Whohoo - iPhone
breezer skrev:

> Jo lyssna på musik är ju det enda du kan göra
> samtidigt som du gör något annat. Men du kan ju
> inte ha tex chatt igång samtidigt som webläsaren
> eller liknande. Nu ska ju Apple tydligen presenter
> någon slags lösning på detta i september men
> vad den löser vet man inte. Ändå sjukt svagt
> att en smartphone år 2008 inte klarar av att ha
> mer än ett program igång.

Det där är nog inget tekniskt problem utan en oförståelig begränsning apple valt att lägga in. Apple gör mycket bra men de har även alltid konstiga ideer som de lägger in verkar det som. Antagligen tror de väll att folk är för dumma för att förstå att telefonens minne inte klarar hur många program som helst samtidigt, jag tror att de underskattar folk...

Förövrigt verkar de ju planera att tjäna pengar på att distribuera tredjepartsprogram (och egna), så det finns väll ett egenvärde att snabbt få folk att köpa något som de tror sig behöva, så att tröskeln sen blir mindre för att köpa annat.
Något säger mig att de kommer bli allt mer fientligt inställda till upplåsta telefoner.

[ot]Whohoo - iPhone
Daimler skrev:
> Tyvärr tror jag att etablissemanget runt iphone
> 3g ger en försmak om hur marknaden för framtida
> telefoner kommer att se ut, för oavsett
> telefonens tekniska spec så är
> användargränssnittet ljusår före nästan alla
> andra telefoner.

Nja, egentligen är väl iphonen redan utdaterad både när det gäller funktion och gränssnitt. Men det står ju iphone på den.

[ot]Whohoo - iPhone
Westman skrev:
> $200 worldwide sa Jobs. Fuck that säger Telia.
>
> Sällar mig till skaran som tycker att det är
> sjukt ovärt att betala så mycket för en
> telefon. Okej om den kostade ett par tusen och sen
> hade vanligt prissatta abbonemang, men dom
> månadskostnaderna man får nu tycker jag inte det
> är värt.

66 kr i månaden, som du får ringa upp, är det ett dyrt abonnemang?

[ot]Whohoo - iPhone
breezer skrev:

> Jo utveckling av navigationsprogramvara finn
> säkert men nu menar jag steg-för-steg /
> punkt-till-punkt navigering typ som du har i
> bilnavigatorer. Vad jag har läst så ska den
> typen av program inte vara tillåtna enligt Apple.
> Ge mig gärna ett exempel på att jag har fel.
> Bara positivt i så fall.

du menar så här?
iphone-sat-nav.jpg ht=270

Navigon

har ju även ryktas om tomtom, sen har du http://gizmodo.com/5024018/telenav-confirms-iphone-in+car-navigation-app

man kan även läsa på en sida:

"Update: Astute commenter Austin points out that these terms are copied almost word-for-word from the Google Maps API terms -- which means that TomTom and others are probably free to use their own maps to do real-time guidance."

>
> Ska man behöva ta hem program för basfunktioner
> som funnits hos dom andra stora tillverkarna i hur
> många år som helst? Samma sak gäller avsaknaden
> av MMS som jag i och för sig inte lider av men
> ändå

nä, håller med, mms o att fånga video borde ingå från början. sa bara att det kommer finnas möjlighet till det o mycket annat.

>
> Jo lyssna på musik är ju det enda du kan göra
> samtidigt som du gör något annat. Men du kan ju
> inte ha tex chatt igång samtidigt som webläsaren
> eller liknande. Nu ska ju Apple tydligen presenter
> någon slags lösning på detta i september men
> vad den löser vet man inte. Ändå sjukt svagt
> att en smartphone år 2008 inte klarar av att ha
> mer än ett program igång.

korrekt, såvida chatt programet/tjänsten inte stödjer push.
finns ju en anledning. rent tekniskt äre ju inte omöjligt, det är ju OSX i den, alltså riktiga OSX, inte nå eget OS som egentligen bara har namnet gemensamt me datorversionen, vilket ä fallet me windows mobile t.ex.

>
>
> Det jag ville få sagt var bara att iPhone i den
> verision som finns idag inte är något för
> _mig_. Sen att andra gillar den är en annan sak.
> Men mina krav lever den inte upp till tyvärr.

jo, förstår det. alla har ju rätt att tycka va de vill. är ju inget köptvång på nått, som tur är :D

[ot]Whohoo - iPhone
Har man aldrig använt en iPhone tror jag man skall vänta med kritiken. Har haft min i snart ett dygn och det är faktiskt en helt fantastisk telefon. Betydligt bättre än jag hade vågat hoppas på och i och med AppStore så tror jag att jag att den kommer fortsätta imponera en lång tid framöver.

Mycket dyrare än någon annan high-end telefon är den inte heller. Köpte min med Telia Bingo. 99kr i månaden och då får jag ringa upp allt sammans för 0.39kr/min. Sedan blev det givetvis fri data ovanpå det för 199kr i månaden.

Utan subventioner kostar luren 5500kr (16GB). Priserna som Jobs nämnde var för en lur med bindnigstid och ex. moms.

[ot]Whohoo - iPhone
fast jag fattar inte riktigt grejen med att säga att den inte är värd pengarna för att man måste skaffa vissa program från utomstående parter. Visst, lite lågt är det, men vafan, möjligheten finns ju fortfarande, och med de addonsen är det ju definivt en av de absolut bästa lurar/handdator/mediaspelarna på marknaden, och att ladda hem dem är ju gratis? förstår verkligen inte problemet, det är ju som att säga att en cykel är värdelös för att den inte har xtr-växlar trots att allt annat är top-of-the-line. Lätt att fixa liksom. Det är väl få som köper en dator utan att ladda hem kompletterande saker?

och ang. tangentbordet har jag bara provat det på en polares iPod touch, men jag tycker att det är störtskönt

Tillbaka
Topp