[ot]Whohoo - iPhone

[ot]Whohoo - iPhone
Det finns tre trådar om iPhone här på forumet:

http://happymtb.org/forum/read.php/1/838753/page=1

http://happymtb.org/forum/read.php/1/891982/

http://happymtb.org/forum/read.php/1/888719/

Jag gissar att debatten som vanligt delas in i två läger:

Läger ett som bara jämför siffror och aldrig använt telefonen

Läger två som använt telefonen och struntar i siffror

När man köper en iPhone så tror jag att man värdesätter helt andra saker än mobilkameran och MMS funktionen. Det är bara lite svårt att beskriva ett användargränssnitt och produktens användbarhet med siffror.

Testa telefonen på riktigt några dagar, och gillar man inte användargränssnittet så är det HELT fel produkt för dig eftersom användandet är hela grejen med produkten.

//K

[ot]Whohoo - iPhone
kebarb skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag gissar att debatten som vanligt delas in i
> två läger:
>
> Läger ett som bara jämför siffror och aldrig
> använt telefonen
>
> Läger två som använt telefonen och struntar i
> siffror

Huvudet på spiken. Jag tror ingen säger att det är en dålig telefon, bara att den är dyr.

Lite som med en sportbil. Det är inte ett förnuftigt beslut ekonomiskt, men kul när man använder den.

[ot]Whohoo - iPhone
Westman skrev:
> Lite som med en sportbil. Det är inte ett
> förnuftigt beslut ekonomiskt, men kul när man
> använder den.

Eller som en sån där riktigt dyr cykel som jag har hört att en del verkar skaffa sig :-)

/s-o

[ot]Whohoo - iPhone
Såvitt jag kan förstå så beror hysterin just på nån slags hysteri....
Det finns ju ett helt gäng lurar både med gps och pekskärm som dessutom kan spela musik och video ta bilder spela in video och skicka mms och epost och som går att surfa med UTAN en massa DRM och iTunes mm. Dessutom till ett lägre pris....
Vansinne helt enkelt.

[ot]Whohoo - iPhone
Mjodvitner skrev:
> Såvitt jag kan förstå så beror hysterin just
> på nån slags hysteri....
> Det finns ju ett helt gäng lurar både med gps
> och pekskärm som dessutom kan spela musik och
> video ta bilder spela in video och skicka mms och
> epost och som går att surfa med UTAN en massa DRM
> och iTunes mm. Dessutom till ett lägre pris....
> Vansinne helt enkelt.

men ingen som har OSX, ingen där de saker som finns i den är integrerade lika bra, ingen smatphone där samma flyt finns osv. det är ju systemet man främst vill åt, precis som på apples datorprodukter. ja det mesta de gör, snygg formgivning och genom tänkta lösningar.

vilka andra tänker du på, som kostar under 4000, är en smartphone, har touch skärm osv.?

[ot]Whohoo - iPhone
rejser skrev:

>
> Nja, egentligen är väl iphonen redan utdaterad
> både när det gäller funktion och gränssnitt.
> Men det står ju iphone på den.

utdaterad näre gäller hårdvaran, okay, till viss del, utdaterad näre gäller gränssnitt, snacka om skitsnack. det är ju just det som är halva grejen med iphone och som de andra nu apar efter. så det kan ju inte vara SÅ dåligt när alla andra tilverkare försöker efterlika apples gränssnitt.

[ot]Whohoo - iPhone
Westman skrev:
> kebarb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag gissar att debatten som vanligt delas in i
> > två läger:
> >
> > Läger ett som bara jämför siffror och aldrig
> > använt telefonen
> >
> > Läger två som använt telefonen och struntar
> i
> > siffror
>
> Huvudet på spiken. Jag tror ingen säger att det
> är en dålig telefon, bara att den är dyr.
>
> Lite som med en sportbil. Det är inte ett
> förnuftigt beslut ekonomiskt, men kul när man
> använder den.

men vad kostar konkurrenterna? kollar man priserna på andra liknande mobiler, så ligger de alla mellan 4-7000 kr. så förstår inte vad det är som är så dyrt. ja att man måste skaffa ett abonnemang hos telia, vilket i o för sig är tråkigt, men så dyra är ju inte telia längre, både 66 kr och 99 kr abonnemangen är ju inte dyrare än om du skulle köpa den lös för 5000 kr o sen köra tele2 eller liknande

[ot]Whohoo - iPhone
Jag är böjd att hålla med!

Utformningen/Designen och användargränssnittet är just vad de andra apar efter. (läs, vad marknaden gillar med iPhone och alla andra leverantörer nu vill tillämpa) Jag tror inte att någon av tillverkarna är så sugna på att snegla på apples kameraimplementering när de skissar på sin nästa produkt. Heller inte på BT eller MMS implementeringen.

Men just när det gäller exteriördesign och användandet så ser det ut som marknaden sneglat mer på iPhone än låtit sina egna R&D avdelningar arbeta..

Själv tycker jag bara att det är bra när företag plagierar från varandra, i slutändan gör det ju bara att användarupplevelsen blir bättre för oss användare!

Den här telefonen verkar väldigt.. Unik! :
minione-m8.jpg ht=258

Bildgoogla på iPhone killer så hittar man många fina designkoncept!

//K

Jensen skrev:
> rejser skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Nja, egentligen är väl iphonen redan
> utdaterad
> > både när det gäller funktion och
> gränssnitt.
> > Men det står ju iphone på den.
>
>
> utdaterad näre gäller hårdvaran, okay, till
> viss del, utdaterad näre gäller gränssnitt,
> snacka om skitsnack. det är ju just det som är
> halva grejen med iphone och som de andra nu apar
> efter. så det kan ju inte vara SÅ dåligt när
> alla andra tilverkare försöker efterlika apples
> gränssnitt.

Senast redigerad av en moderator:
[ot]Whohoo - iPhone
Mjodvitner skrev:
> Såvitt jag kan förstå så beror hysterin just
> på nån slags hysteri....
> Det finns ju ett helt gäng lurar både med gps
> och pekskärm som dessutom kan spela musik och
> video ta bilder spela in video och skicka mms och
> epost och som går att surfa med UTAN en massa DRM
> och iTunes mm. Dessutom till ett lägre pris....
> Vansinne helt enkelt.

"hype is foreplay for geeks" var det en klok man inom marknadsföring som sa... Man kan hitta hans föreläsning på tedtalks.

Apple har lyckats förvrida huvudet på både journalister och konsumentgrupper (vilket är en bedrift som jag tror många andra företags marknadsföringschefer borde ta till sig). Snygg lur med snyggt förpackade funktioner. Men inte något för alla.

Lurar (fniss) på att köpa en olåst från frankrike och köra Tre på den. Bara för att inte behöva Telia.

[ot]Whohoo - iPhone
> > utdaterad näre gäller hårdvaran, okay, till
> > viss del, utdaterad näre gäller gränssnitt,
> > snacka om skitsnack. det är ju just det som
> är
> > halva grejen med iphone och som de andra nu
> apar
> > efter. så det kan ju inte vara SÅ dåligt
> när
> > alla andra tilverkare försöker efterlika
> apples
> > gränssnitt.

Det är förvisso så att dom andra apar efter, men för att ta tangentens riktning måste man ha något sjukt bra ju, men apple har inte ändrat något i hanteringen sedan den kom för länge sedan, jo, lite extra lull till denna. Finns många små obskyra märken där ute som har byggt smidiga anpassningar för gränssnittet på win mobile pro. Exempelvis ThouchFlo3d som htc har i sin daimond faller mig bättre i smaken. OpenMoko har ju en enklare, men tydligen väldigt trevlig variant. Det finns även after-market system för windows mobile pro som kan installeras på vilken windows mobile som helst.

[ot]Whohoo - iPhone
Mr Handley skrev:

>
> Lurar (fniss) på att köpa en olåst från
> frankrike och köra Tre på den. Bara för att
> inte behöva Telia.

kolla italien me, tror den säljs olåst där med

[ot]Whohoo - iPhone
rejser skrev:

> Det är förvisso så att dom andra apar efter,
> men för att ta tangentens riktning måste man ha
> något sjukt bra ju, men apple har inte ändrat
> något i hanteringen sedan den kom för länge
> sedan, jo, lite extra lull till denna. Finns
> många små obskyra märken där ute som har byggt
> smidiga anpassningar för gränssnittet på win
> mobile pro. Exempelvis ThouchFlo3d som htc har i
> sin daimond faller mig bättre i smaken. OpenMoko
> har ju en enklare, men tydligen väldigt trevlig
> variant. Det finns även after-market system för
> windows mobile pro som kan installeras på vilken
> windows mobile som helst.

det tråkiga är ju att, ja de apar efter i gränssnitt, men det blir aldrig samma sak. de är alltid nått det fallerar på, ofta går det inte att nå allt genom gränssnittet, utan man måste ut i windows gränssnittet för vissa saker, det kan hacka. det må vara mer likt, men det blir aldrig samma sak.men i o för sig, lite tur är det att det är så, för hur kul skulle det vara om allt var likadant :D

[ot]Whohoo - iPhone
rejser skrev:
Det finns även after-market system för
> windows mobile pro som kan installeras på vilken
> windows mobile som helst.

Ja, det var ju det där med Windows. Jag vill ju inte ha Windows. Det räcker med att dras med eländet på jobbet. Ska jag pröjsa själv köper jag en Mac och slipper läsa instruktionsböcker och installera en massa extraskit.

[ot]Whohoo - iPhone
Jag måste bara säga att jag också gillar Iphone. Tack vare denna magiska lilla lur kunde jag få en riktigt bra telefon tokbilligt! Köpte en Nokia E90 Communicator för två veckor sen av en en som "bytte upp sig" till iphone.

När han hade skickat E90an och fått sin iphone var han inte speciellt nöjd. Han fick offra mycket för ett glansigt interface. Men jag är desto gladare. Tangentbord+skärm som få UMPCs kan utmana, i en telefon. :)

Jag skulle heller aldrig kunna leva med windows, det kan jag inte på PCs heller. Symbian har sina små missar, men det har väldigt många träffar efter 24 års utveckling.

[ot]Whohoo - iPhone
Jensen skrev:
> starkmjolk: grattis till tegelstenen, du må ha
> tangentbord, men till vilket pris :D

Sen jag fick den tar jag sällan med mig min laptop som jag annars alltid alltid har med mig. Den väger 1.9kg. Den väger strax över 200g. Så ja, tackar tackar. :)

[ot]Whohoo - iPhone
hehe, ja vi är alla olika. ja skulle aldrig kunna ersätta en lapptop me en E90, e90 är på tok för handikappad för att ersätta en dator för mig, den klarar ungefär det som de flesta smartphones klarar, thats it.

[ot]Whohoo - iPhone
skärm som är tillräckligt stor, full stort tangentbord, ja listan kan göras rätt lång. men det är ju en högst personlig åsikt.

för mig känns faktiskt e90 som nått mitt emellan, för dålig som dator, för stor för att vara mobil. möjligen en handdator, men även där är den stor sett till måtten o jämfört med konkurrenter.

o ska man då ha smartphone o bums måste ha ett tangentbord me knappar, då ser ja nog E71 som ett bättre alternativ.

[ot]Whohoo - iPhone
Bärbar dator och en smart telefon är två helt olika saken. Om jag åker in till stan och vill kunna meila så gö jag det superenkelt med en telefon, men en dator släpar jag naturligtvis inte med mig.
Och varför jag vill maila? Ja varför inte? Jag kan..jag vill..jag gör.

Mer teknik åt folket!

Fast det måste funka utan att man ska vara teknikfreak. Annars är det surt.

[ot]Whohoo - iPhone
Totteman skrev:
> Bärbar dator och en smart telefon är två helt
> olika saken. Om jag åker in till stan och vill
> kunna meila så gö jag det superenkelt med en
> telefon, men en dator släpar jag naturligtvis
> inte med mig.
> Och varför jag vill maila? Ja varför inte? Jag
> kan..jag vill..jag gör.

hehe, ja precis va ja mena, att det är två rätt olika saker

[ot]Whohoo - iPhone
Smartphone hit å dator hit.. Vad hände med ett vanligt telefonsamtal till farmor?

Jag avvaktar nog tills nån utvecklar en smart dator.

[ot]Whohoo - iPhone
bjorre skrev:
> Smartphone hit å dator hit..

Men mina chanser att få ligga med nån bör ju ha ökat med det här inköpet, eller hur?

[ot]Whohoo - iPhone
bjorre skrev:

> Jag avvaktar nog tills nån utvecklar en smart
> dator.

typ så?

skynet2.jpg

jag har sett filmerna, jag tycker smarta telefoner verkar skrämmande nog...

;)

[ot]Whohoo - iPhone
Jensen skrev:
> skärm som är tillräckligt stor, full stort
> tangentbord, ja listan kan göras rätt lång. men
> det är ju en högst personlig åsikt.
>
> för mig känns faktiskt e90 som nått mitt
> emellan, för dålig som dator, för stor för att
> vara mobil. möjligen en handdator, men även där
> är den stor sett till måtten o jämfört med
> konkurrenter.
>
> o ska man då ha smartphone o bums måste ha ett
> tangentbord me knappar, då ser ja nog E71 som ett
> bättre alternativ.

Jag kollade mycket på E71, men en ny E71 kostar mer än en nästan-ny E90 just nu, jag skriver långsammare på en blackberry form-faktor, och en terminal på E71 har svårt att få 80 tecken i bredd. E90 är dessutom den minsta Communicatorn från nokia genom tiderna (på gott och ont). :)
Man behöver inte differentiera så mycket på olika klasser av apparater, jag är ute efter vissa funktioner och om apparaten som klarar dem kallas smartphone, MID, UMPC, netbook eller PC spelar mig mindre roll.

Men nu drog det här väldigt OT på denna OT tråd. Det ursäktar jag för.

[ot]Whohoo - iPhone
Markus F skrev:

> Men mina chanser att få ligga med nån bör ju ha
> ökat med det här inköpet, eller hur?

Jag skulle säga en ökning 250%.

It's all about the ligg!

[ot]Whohoo - iPhone
starkmjolk skrev:
>...... E90 är dessutom den minsta Communicatorn
> från nokia genom tiderna (på gott och ont). :)
>.....

hehehe, minsta communicatorn är det ja, å andra sidan är de andra gigantiskt stora :D så det är ju inte så svårslaget, 13 cm hög, det är väll en minst 20 cm mer än de flesta konkurrenterna :D

men vi har alla olika smak.

[ot]Whohoo - iPhone
bjorre skrev:
> Smartphone hit å dator hit.. Vad hände med ett vanligt telefonsamtal till farmor?

Har farmor HSDPA/WCDMA, 802.11/g och 2.0-Bluetooth med EDR?

[ot]Whohoo - iPhone
vad kul att höra....själv har jag en hund som får superryck när det åker förbi en rullskidåkare, jag tror det måste vara pga ljudet. I alla fall är han snäll annars.

[ot]Whohoo - iPhone
bjorre skrev:
>
> Jag skulle säga en ökning 250%.
>
> It's all about the ligg!

Jag visste väl det.

[ot]Whohoo - iPhone
Det jag stör mig på med iPhonen;

- Sweeps med fingret tycker jag är dåligt genomfört. Exempelvis går det att gå tillbaks från en låt till ett album med höger-väsnster svep men inte tillbaks till albumläget. Varför?

- Att MMS inte fungerar utan att behöva installera Swirly är tragiskt. Det är dumt att inte kunna skicka en bild direkt från camera-roll.

- Kalendern klarar inte av att visa uppkommande möten och händelser lika smidigt som SE eller Nokia. En view med flera dagars möten och händelser borde vara standard i dagsläget.

- Det är svårt att bestämma när och hur telefonen ska koppla upp sig. Inget problem om man har flatrate men för mig vill jag gärna veta innan telefonen kopplar upp sin i Norge och laddar hem nya mail även om jag bara ska kolla på de som redan ligger i inkorgen. Det känns som att man är helt överlämnat till OS:et vilket kan vara jobbigt nr man är van med att bestämma vad som händer.

- Tangentbordet fungera bra nästan alltid men varför går det inte att få i landscape-läge i alla applikationer? Tokigheter.

Saker som är jobbiga men som inte går att klaga på är bland annat;

x Synkning och överföring med iTunes. Grymt stort och jobbigt program som måste öppnas för att synka Outlook. Jag gillar inte alls iTunes men eftersom det är en Apple-produkt är det inte konstigt att man använder deras mjukvara.

x Att inte kunna lägga över ex pdf-filer på telefonen utan att vara raketforskare är pinsamt. Det finns en bra dokumentläsare, implementera den!

Det positiva är bland annat;

+ Riktigt, riktigt bra mobil webläsare. Bästa jag har provat på någon plattform, här har Apple lyckats där alla andra (även Opera) bara har kommit halvvägs, detta beror bland annat på;

+ Den galna bra skärmen. Det är den bästa jag har sett. Det ser ut som tryckt papper och glasskärmen känns solid och skön att titta på.

+ OS:et är en fröjd att använda. Mycket smidigt och lättanvänt.

+ Telefonen är den bästa mp3-spelaren jag har använt och jag har provat de flesta musikmobilerna sedan sl45i:an. Allt fungerar verkligen utomordentligt (utom hörlursjacket men det är ändrat på 3G-modellen) och känns mycket smidigt och genomtänkt.

+ Storleken är en mycket bra anpassning mellan skärmyta och "fickvänlighet". Formfaktorn är helt klart värd att berömma.

Jag ger mig inte in på pris och abbonemang eftersom det finns betydligt mer plånboksvänliga alternativ än en 3G-telialur. Behöver man inte se på YouTube på bussen så köp en Edge-lur och spara pengarna.

Det här mina reflektioner efter ett par veckor med iPhonen, jag säger varken bu eller bä, det är en trevlig telefon med vissa riktigt bra funktioner men också med klara problem. Precis som alla andra lurar mao. Jag vet inte ännu om jag ska gå tillbaks till min N95:a eller om jag behåller iPhonen och ger tjejen Nokian.

[ot]Whohoo - iPhone
det trevliga är ju att nu när appstore finns, så kanske vi får se en klart framsteg på mjukvarusidan, hoppas vi får se många nya trevliga program som täcker de missar som apple ändå gjort, med mms osv.

[ot]Whohoo - iPhone
Om Jensen jobbar på antingen Telia eller Apple så kan jag förstå hans entusiasm men det är fan bara en telefon, och så fantastisk är den inte, jag kikade på det förra helgen och så fantastisk är den fan inte!

[ot]Whohoo - iPhone
captain8track skrev:
> det är
> fan bara en telefon,

Nej. Det är en i-Pod man kan ringa, maila och surfa med.

[ot]Whohoo - iPhone
captain8track skrev:
> Om Jensen jobbar på antingen Telia eller Apple
> så kan jag förstå hans entusiasm men det är
> fan bara en telefon, och så fantastisk är den
> inte, jag kikade på det förra helgen och så
> fantastisk är den fan inte!

hehe, o du lär ju jobba på nån av konkurrenterna :D nä jag jobbar som elektriker på en el firma o vill helst slippa syssla med svagström som telia pysslar me. att jag ens skulle gilla telia, som du antyder är största bullsh**** som jag hört på bra länge. :D

jag tycker dock att iphone är fin, även om den inte är nått för mig. måste man tycka att nått är skit för allt o alla bara för att produkten inte passar en själv? enligt dig är den inte så fantastisk, betyder ju inte att alla andra tycker som dig. smaken är som baken, delad. och det är okay att tycka olika, UTAN att klanka ner på att andra inte har samma smak som en själv.

men det är klart, så fort nått handlar om apple så kommer sådana inlägg som ditt. ska komma ihåg det när du skriver om nått du gillar :D

Senast redigerad av en moderator:
[ot]Whohoo - iPhone
bla bla bla bla bla bla det blir lite som när folk skriver recensioner av sina egna prylar på mtbr eller diverse gitarr forum, man vägrar inse svagheterna, objektiviteten blir si o sådär.

Dräp apple, det är ändå dom som står ytterst ansvariga för att telefon fan inte kostar 199$ worldwide som det skröts ganska brett om, finns inga bortförklaringar för det. Lätt och gnälla på telia o andra osv men det är ju Apple som har slutit avtal.

[ot]Whohoo - iPhone
captain8track skrev:
> man vägrar inse
> svagheterna, objektiviteten blir si o sådär.

Okej då. Du har rätt, det är en skitprodukt. Jag har rannsakat mig själv efter en veckas användning, och jag måste erkänna att hörlurarna är kass. Passar inte mina öron. Jag känner mig lurad av Apple och har bytt till ett par Sennheiser.

(tycker att Brooks borde ha blivit tillfrågade om hörlurar. Ett par snäckor i läder som formar sig efter örat hade varit mulligt)

[ot]Whohoo - iPhone
captain8track skrev:
> bla bla bla bla bla bla det blir lite som när
> folk skriver recensioner av sina egna prylar på
> mtbr eller diverse gitarr forum, man vägrar inse
> svagheterna, objektiviteten blir si o sådär.

vilken jäkla bullshit. speciellt eftersom jag inte ens äger en iphone o troligen inte kommer göra det så länge den inte har fysisk knappsats. skillnaden är väll att jag inser att bara för att den inte passar mig, så betyder det inte att den inte passar andra.

>
> Dräp apple, det är ändå dom som står ytterst
> ansvariga för att telefon fan inte kostar 199$
> worldwide som det skröts ganska brett om, finns
> inga bortförklaringar för det. Lätt och gnälla
> på telia o andra osv men det är ju Apple som har
> slutit avtal.

du kan säkert köpa den för nästan motsvarande 199 dollar, dock blire ju me abonnemang o avbetalning. men visst, helt rätt blev det ju inte, men att kalla den dyr i sverige är bullshit. lite tråkigt att den är låst dock. men det verkar ju inte vara så mycket längre

Tillbaka
Topp