[OT] Wikileaks
Jag har bott i USA. Ett år jobbade jag i Houston. Personligen så tycker jag rätt bra om genomsnittsamerikanen som är trevlig, social och utåtriktad. Mer än vi är i Sverige. Den politiska medvetenheten och kunskapen om omvärlden varierar naturligtvis men generellt så tyckte jag att man ändå hade lite andra värderingar/åsikter (än mig ska tilläggas, t.ex. skatter, Israel/Palestina-frågan etc.) och sämre koll på omvärlden. Under tiden jag bodde där höll USA på att bomba Serbien, inte många visste det. Garanterat alla i Europa visste det och jag är nog rätt säker på att vi hade vetat om Arkansas (eller någon annan delstat) blev bombat. Fast det är mer medias fel, jag klandrar inte folk på gatan för det.
Men summa summarum är väl att det är inte är någon större skillnad mellan amerikaner och svenskar. Jag tror faktiskt inte det är någon större skillnad mellan oss svenskar och andra folkslag heller. Folk är som folk är.
Det som gör amerikaners åsikter intressant är att de får sådana konsekvenser. Medan jag tycker bra om amerikaner så har jag verkligen inte mycket till övers för amerikansk utrikespolitik. Och dessa maktens män och kvinnor väljs av, just det, amerikaner.
Wikileaks då? Ska bli intressant att följa, jag tycker de har ett existensberättigande och gynnar demokratin. Någon måtta får det vara på hemlighetsmakeriet och vad "demokratier" har för sig i demokratins namn.
Men summa summarum är väl att det är inte är någon större skillnad mellan amerikaner och svenskar. Jag tror faktiskt inte det är någon större skillnad mellan oss svenskar och andra folkslag heller. Folk är som folk är.
Det som gör amerikaners åsikter intressant är att de får sådana konsekvenser. Medan jag tycker bra om amerikaner så har jag verkligen inte mycket till övers för amerikansk utrikespolitik. Och dessa maktens män och kvinnor väljs av, just det, amerikaner.
Wikileaks då? Ska bli intressant att följa, jag tycker de har ett existensberättigande och gynnar demokratin. Någon måtta får det vara på hemlighetsmakeriet och vad "demokratier" har för sig i demokratins namn.