Outlaw föräldrar på Kungsholmen!

Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det verkligen förbjudet för tex barn (samt i
> detta fallet medföljande vuxen) att cykla på
> gångbana i långsam fart?

Ja.

det är fanimej helt fantastiskt.

"Manifestationen kommer
att pågå så länge inget görs åt
de vildsinta cyklisterna."

de vildsinta cyklisterna är antagligen pendlare som kör i 20 km/h. Nä, fram för cykelbanor där curlingföräldrar kan lella omkring med sina bortklemade ungar och separata cykelvägar för folk som vill transportera sig. Uppdelning ja tack.

Idioter till föräldar som överhuvudtaget låter sina sexåriga barn cykla i trafik; i vuxens sällskap eller inte. En sexåring är INTE mogen nog att cykla någon annanstans än inom inhängnat område.

Supertramp skrev:
> Är det verkligen förbjudet för tex barn (samt i
> detta fallet medföljande vuxen) att cykla på
> gångbana i långsam fart?

Du kanske har rätt, men för mig låter det inte rimligt.
Om man är ute och promenerar med sin 6-åring som cyklar brevid, är det också förbjudet på gångbana?

Supertramp skrev:
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det verkligen förbjudet för tex barn (samt
> i
> > detta fallet medföljande vuxen) att cykla på
> > gångbana i långsam fart?
>
> Du kanske har rätt, men för mig låter det inte
> rimligt.
> Om man är ute och promenerar med sin 6-åring som
> cyklar brevid, är det också förbjudet på
> gångbana?

Alltså, vad som är lagligt och vad som är rätt sammanfaller inte alltid. Jag tror inte det finns en polis i hela landet som skulle bry sig det allra minsta!

Crazy Chester skrev:
> Idioter till föräldar som överhuvudtaget låter
> sina sexåriga barn cykla i trafik; i vuxens
> sällskap eller inte. En sexåring är INTE mogen
> nog att cykla någon annanstans än inom
> inhängnat område.

+1!!!

Men så hette hon Charlotte med ett litet sött e på slutet och skickade sina ungar på montesoriskola också.....

Fattar inte vad ni gnäller om, dom lär ungarna att cykla till skolan (montessori är kanonbra för småungar för den som inte visste det för den delen!) och så riskerar dom att bli mosade av snabba cyklister på den smala av buskar skymda cykelbanan som jag själv aldrig cyklar på av samma anledning, hellre bland bilarna på parkeringen eller gatan och så tar dom gångbanan där en eller annan hundägare går vad är problemet egentligen, och så skriver ni "idioter till föräldrar" plötsligt när det är cykling vi alla ska förespråka och framför allt för dom formbara småungarna men herregud vart är världen på väg egentligen?

Att samsas om körbanan är svårt. Särskilt när man är liten och de vuxna så stora.
Men att cykla och köra bil är ju både viktigt och roligt.

957B_1-jpg_480x400_100.jpg

Det är väl inte rätt att lära barn att cykla någon annanstans än tillåtet. Är du inte mogen att cykla i trafiken skall man inte göra detta och absolut inte lära dom att det är ok att göra det på gångbanor mm. Man får inte köra bil i trafiken förren man är mogen för det och inte kör man på gångbanor innan bara för att det är säkrare.

Jag låter min unge köra bil på cykelbanorna. Essingeleden är en helt livsfarlig plats för en fem-åring med alla hetsiga bilister.

Jag tycker faktiskt att ni får skärpa er. Det är klart att alla ska anpassa sig efter hennes små änglar, de är ju faktiskt barn. Barn får göra vad de vill, för de är söta.

Eftersom jag nyligen suttit och letat efter var nånstans det står att man inte får cykla på trottoaren, utan att hitta det, så vet jag att det är tillåtet att barn cyklar bredvid en gående vuxen på gångbana/trottoar.

/Fredrik

Innan jag blir mördad för mitt tidigare inlägg vill jag bara påpeka att jag absolut inte har något emot montesoripedagogik eller folk som skickar sina barn till montesoriskolor, jag skulle själv aldrig göra det men det spelar ju ingen roll. Mitt inlägg vara alltså mest ironiskt till sin natur och det bör man ju undvika på internet. Dock är jag fortfarande helt oförstående till hur en förälder som kallar sig ansvarsfull låter en 6 åring "lära" sig cykla i stadstrafik! Jag vågar knappt själv cykla i stan och då lägger jag mellan 500-600 cykelmil per år till kontot. Min egen son fick så sakteliga börja cykla till 6 års verksamheten via de cykelbanor som tack och lov finns där vi bor och det är helt klart att vid 6 års ålder var i alla fall inte han redo att cykla i trafik. Vid den åldern är dom helt omedvetna om konceptet höger och vänster, har svårt att styra cykeln ditt dom vill och samtidigt hålla balansen (det vinglas en hel del mao), mer eller mindre omedvetna om omgivande bilar och ännu mindre åt vilket håll dom är på väg och hur man ska bära sig åt för att undvika att krocka med dom. Ovanstående observationer baserar jag på erfarenheten av mina två killar som är 7 och 5 år och vad jag förstår normalt begåvade. Att låta en sådan ge sig ut i stadstrafik anser jag vara helt och hållet idiotiskt och säger en hel del om föräldrarnas omdömme eller brist därav.

staine skrev:
> Fattar inte vad ni gnäller om, dom lär ungarna
> att cykla till skolan (montessori är kanonbra
> för småungar för den som inte visste det för
> den delen!) och så riskerar dom att bli mosade av
> snabba cyklister på den smala av buskar skymda
> cykelbanan som jag själv aldrig cyklar på av
> samma anledning, hellre bland bilarna på
> parkeringen eller gatan och så tar dom gångbanan
> där en eller annan hundägare går vad är
> problemet egentligen, och så skriver ni "idioter
> till föräldrar" plötsligt när det är cykling
> vi alla ska förespråka och framför allt för
> dom formbara småungarna men herregud vart är
> världen på väg egentligen?

Glöm inte att andas då och då. Klart som tusan att ungarna ska lära sig cykla. Men de ska även lära sig trafksäkert beteende, och att cykla i trafik när man är sex bast är inte trafiksäkert beteende. Och att låta sina sexåringar cykla i trafiken är idiotiskt beteende.

Selast skrev:
> Att låta en sådan
> ge sig ut i stadstrafik anser jag vara helt och
> hållet idiotiskt och säger en hel del om
> föräldrarnas omdömme eller brist därav.

Just därför är det väl bra att dom cyklar på gångbanan!
Vad är problemet? Det värsta som kan hända är väl att dom vinglar till och rullar in med sin barncykel i någons ben eller nåt.

Selast skrev:
> Innan jag blir mördad för mitt tidigare inlägg
> vill jag bara påpeka att jag absolut inte har
> något emot montesoripedagogik eller folk som
> skickar sina barn till montesoriskolor, jag skulle
> själv aldrig göra det men det spelar ju ingen
> roll. Mitt inlägg vara alltså mest ironiskt
> till sin natur och det bör man ju undvika på
> internet. Dock är jag fortfarande helt
> oförstående till hur en förälder som kallar
> sig ansvarsfull låter en 6 åring "lära" sig
> cykla i stadstrafik! Jag vågar knappt själv
> cykla i stan och då lägger jag mellan 500-600
> cykelmil per år till kontot. Min egen son fick
> så sakteliga börja cykla till 6 års
> verksamheten via de cykelbanor som tack och lov
> finns där vi bor och det är helt klart att vid 6
> års ålder var i alla fall inte han redo att
> cykla i trafik. Vid den åldern är dom helt
> omedvetna om konceptet höger och vänster, har
> svårt att styra cykeln ditt dom vill och
> samtidigt hålla balansen (det vinglas en hel del
> mao), mer eller mindre omedvetna om omgivande
> bilar och ännu mindre åt vilket håll dom är
> på väg och hur man ska bära sig åt för att
> undvika att krocka med dom. Ovanstående
> observationer baserar jag på erfarenheten av mina
> två killar som är 7 och 5 år och vad jag
> förstår normalt begåvade. Att låta en sådan
> ge sig ut i stadstrafik anser jag vara helt och
> hållet idiotiskt och säger en hel del om
> föräldrarnas omdömme eller brist därav.

Nä, jag gillade ditt förra inlägg!

Supertramp skrev:
> Just därför är det väl bra att dom cyklar på
> gångbanan!
> Vad är problemet? Det värsta som kan hända är
> väl att dom vinglar till och rullar in med sin
> barncykel i någons ben eller nåt.
Eller rakt ut mellan två parkerade bilar framför en bil...

Supertramp skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att låta en sådan
> > ge sig ut i stadstrafik anser jag vara helt och
> > hållet idiotiskt och säger en hel del om
> > föräldrarnas omdömme eller brist därav.
>
> Just därför är det väl bra att dom cyklar på
> gångbanan!
> Vad är problemet? Det värsta som kan hända är
> väl att dom vinglar till och rullar in med sin
> barncykel i någons ben eller nåt.

Ben? Prova "cementblandare". Visst, gångbanor går man på, men de skiljs sällan från tyngre trafik av något annat än en trottoarkant.

fast nu lär de sig cykla på gångbanan (istället för cykelbanan där de riskerar att bli påkörda av flåsande pendlare som inte klarar av att visa hänsyn) längs med vattnet. att de skulle köra i stadstrafik framgår inte i artikeln? så vad är problemet? att de bor i stan? att hon heter charlotte?

Om jag fattat rätt så ansåg de att det var för farligt att cykla med barnen på cykelbanan. Gäller inte samma regler för dem som susar fram där i hög fart som alltid annars i trafiken, att man skall kunna stanna om det dyker upp ett hinder på vägen i det här fallet ett barn.
Nu bor jag ju själv i en mindre stad men mina barn har fått lära sig cykla när de varit fyra år. Det har aldrig varit frågan om att lasta in barnen i bilen och lära dem att mamma och pappa skjutsar mig dit jag skall. Vinter som sommar har de fått cykla till dagis och skola. Kaoset vid skolorna är ju alla dessa föräldrar som skjutsar ungar i bilen.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Känns som om just denna cykelträning snarare
> handlar om att föräldrarna försöker kapa
> några minuter på morgonkvisten genom att sätta
> barnen på cyklarna. Vill de lära barnen cykla
> finns nog bättre tillfällen än under den
> stressiga färden till skola och dagis.
+1!

om de ville kapa ett par minuter så vore det ju enklare att kasta in kidsen i bilen och köra dem till skola/daghem istället för att sakta vingla fram i knapp styrfart på gångbanan..

mattel skrev:
> om de ville kapa ett par minuter så vore det ju
> enklare att kasta in kidsen i bilen och köra dem
> till skola/daghem istället för att sakta vingla
> fram i knapp styrfart på gångbanan..

Eller åka rymdraket - det ska tydligen gå ruskigt fort ;-)

Det handlar om att föräldrarna själva ska kunna cykla från dagis/skola till arbetet.

Måste man bo i själva Rålambshovsparken eller räcker Kungsholmen? :-)

Om Kungsholmen duger håller jag nästan upp min brors hand.

edit: slarvläste

Senast redigerad av en moderator:
mattel skrev:
> om de ville kapa ett par minuter så vore det ju
> enklare att kasta in kidsen i bilen och köra dem
> till skola/daghem istället för att sakta vingla
> fram i knapp styrfart på gångbanan..

Yea, right. Skulle vilja se den som lyckas transportera sig snabbare, från dörr till dörr, med bil från Kungsholmstorg till Thorildsplan under rusningstrafik. Går nog snabbare att krypa.

Appel skrev:
> Går nog snabbare att krypa.

vad bra, då kan ju även de yngsta hänga med ut i trafiken.

Det som jag ser som ett stort problem är att om de börjar cykla på gångbanan (som i det här fallet inte går brevid en tungt trafikerad väg) är att ännu fler fotgängare kommer att vingla omkring på cykelbanan eftersom det är lika illa att gå där som det är på deras fina promenadstråk.

Visst är det inte samma autobahn inne i stan som det är i västerort, men jag tycker att norrmälarstrand har en bra cykelbana, inga problem att vara tre i bredd på den. Men såklart, tar man upp tre i bredd själv så är det såklart svårt. Men den där mamman cyklar säkert på trotoarerna i stan också för att det inte finns någon cykelbana.

fphotography:
Här står det i lagtexten: https://lagen.nu/1998:1276#K2P2
och i den refereade lagen är det märke D5 som är relevant. Nu har det blivit en liten bugg i konverteringen och texten ska lyda: "D5 Påbjuden gångbana: Märket anger bana avsedd endast för gående"

Visst det är bra att barn lär sig cykla, och det är bra att de lär sig vara i trafiken. Men med tanke på att de inte cyklar fortare än de flesta går så går det att ifrågasätta om de hör hemma på en cykelbana. I grunden torde trots allt cykelbanorna vara anlagda för att det ska gå fortare att transportera sig än när man går. I annat fall kan vi börja anpassa alla annan trafik till hur barn uppträder i trafiken.

Barn har inte den mognaden, inte alla vuxna heller för den delen, att vistas i trafiken. De är spontana, saknar kontroll och borde ha LGF-skylt på arslet.

Som förälder har man liten eller ingen kontroll att styra upp när det börjar gå fel. Det blir som att övningsköra light med motorcykel, fast med en 6-åring. De flesta fattar ju ändå att man inte ger sig ner för värsta backen med sin 6-åring oavsett om det är cykelbana eller inte för att det är direkt olämpligt. Trafikmiljön i övrigt är också direkt olämplig för en 6-åring skulle jag säga av skälen jag tidigare räknade upp. Det bjuder på korsningar, många gånger löper de parallellt med bilgatorna och det är inget annat än en målad linje som skiljer.

En modern cykel är i praktiken att jämföra med en moped med avseende på hastigheter och där tycker nu en del småbarnsföräldrar är en lämplig miljö för sina barn att cykla/leka/whatever i?

Som vanligt, tror jag, så hamnar cyklister i det där utrymmen mellan stolarna där ingen riktigt vill kännas vid dem som en egen fordonsgrupp. Bilisterna betraktar dem som nått katten släpat in på till skillnad från mopedister, trots att cyklisten många gånger är snabbare. Gående tycker cyklister är ena jädra busar som kommer fort och ljudlöst för att det ska kännas bekvämt.

I grund och botten är väl problemet att cyklister räknas/anses vara gående på hjul. Cykelvägarna är med få undantag gjorde för cykelägare och inte cyklister.

För att komma bort från det så är det enda raka ett vägnät anpassat för cyklister med i stort sett samma regler som för bilister på bilvägar. Ett vägnät som klarar en hastighetsskillnad mellan olika individer på åtminstone 15-20km/h utan problem. Visst vore det snyggt med cykelvägar anpassade för cyklister som snittar 40km/h också men det kan vi nog fortsätta att drömma om.

Det är ju inte utan att man undrar varför alla är sura på just cyklisterna.

/Fredrik

Isåfall tycker jag man ska förbjuda folk att bo i innerstan om dom har barn som är i 6-årsåldern och som vill cykla! Det är tortyr. Det är fanimej illa nog att bo i Älvsjö och försöka cykla ungen till Mälarhöjden (jo det är där närmaste montessoriskola ligger).

Jo, det gäller ju gåbanorna. Men, de flesta trottoarer är inte skyltade med dessa. Så möjligen finns det nån regel nånstans som säger att alla trottoarer är att betrakta som gångbanor, men jag har inte hittat det. Det är lite märkligt att det ska vara så svårt att hitta. Utöver gångbanor så så finns det dessutom gågator och gångfartsområden. Hur det förstnämnda är skyltat vet jag inte, men jag minns att jag sett gula upplysningsskyltar som det står gågata på under en skylt med fordonstrafik förbjuden.

Men det är som sagt gott om gator som inte är skyltade som gångbanor.

/Fredrik

mzi skrev:
> Det som jag ser som ett stort problem är att om
> de börjar cykla på gångbanan (som i det här
> fallet inte går brevid en tungt trafikerad väg)
> är att ännu fler fotgängare kommer att vingla
> omkring på cykelbanan eftersom det är lika illa
> att gå där som det är på deras fina
> promenadstråk.
>
> Visst är det inte samma autobahn inne i stan som
> det är i västerort, men jag tycker att
> norrmälarstrand har en bra cykelbana, inga
> problem att vara tre i bredd på den. Men
> såklart, tar man upp tre i bredd själv så är
> det såklart svårt. Men den där mamman cyklar
> säkert på trotoarerna i stan också för att det
> inte finns någon cykelbana.
>
> fphotography:
> Här står det i lagtexten:
> https://lagen.nu/1998:1276#K2P2
> och i den refereade lagen är det märke D5 som
> är relevant. Nu har det blivit en liten bugg i
> konverteringen och texten ska lyda: "D5 Påbjuden
> gångbana: Märket anger bana avsedd endast för
> gående"

Nåja, det finns väl rätt gott om områden att cykla i för de ungar som vill det utan att för den skulle röra sig i trafiken. Att låta barn cykla i trafiken är i det stora hela detsamma som att låta dem leka i trafiken. Men för det senare så finns det parker upplåtna och många av dem lämpar sig för cykling också.

Eller så kan man som sagt gå bredvid som vuxen, på gångbana eller trottoar medan ens barn cyklar när man ska någonstans.

Problemet uppstår ju när föräldrar tycker att alla andra cyklister ska anpassa sig efter deras glin, alternativt att de vuxna börjar cykla på gångbanor med sina barn och därmed retar upp än fler gångtrafikanter. Jag tycker det hela är ett lysande exempel på hur ego folk är när det kommer till rätt och fel. Först gnäller man på cyklister å sina barns vägnar, sen tycker man det är okej att cykla på en gångbana för då är det en "protest". Inte konstigt att ungar har konstig rättsuppfattning när de växt upp.

När barn kommer upp i en ålder att de klarar sig själva i trafiken tror jag också att de håller en hastighet på cykelbanor som göra att problemen torde minska drastiskt.

/Fredrik

staine skrev:
> Isåfall tycker jag man ska förbjuda folk att bo
> i innerstan om dom har barn som är i
> 6-årsåldern och som vill cykla! Det är tortyr.
> Det är fanimej illa nog att bo i Älvsjö och
> försöka cykla ungen till Mälarhöjden (jo det
> är där närmaste montessoriskola ligger).

Tillbaka
Topp