Agassi skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni som uttalar er i tråden om att det är
> livsfarligt och nästan borde bestraffas att låta
> kidsen cykla måste helt enkelt bo i Sthlm. Där
> är ju det allmänna tempot generellt högre än
> ute i övriga landet.
> Men man kan ändå ställa sig en fråga, om man
> aldrig får cykla, hur lär man sig då?
>
Shjälv anser jag att man skall cykla med sina barn, och lära dem, på det vis du beskriver att du gör. Jättebra, och sen när man anser barnen redo att hantera trafiken så kan man släppa dem utan "övervakare" i trafiken.
Jag anser att det är bra att trappa upp svårighetsgraden, och inte starta på en hårt trafikerad cykelbana under rusningstid, man kanske får ta sig tid att lära barnen cykla under helgen, gjärna på en plats som inte är trafikerad alls. När barnet sedan kan starta och stanna, och cykla hyfsat rakt, är det bra att göra utflykter, när man inte har tidspress och måste skynda sig till dagis/skola/arbete, för att när barnet blivit mer van ta upp de resorna med.
Tyvärr så saknar en majoritet föreldrar i dag insikt, både om hur det är lämpligt att uppträda på en cykelbana, och att man behöver ta sig tid att lära barnen i lugn och ro hur man uppför sig på en cykelbana.
Man ser dessutom dagligen vuxna människor som inte kan gå på en kombinerad gång och cykelbana utan att oberäknerligt vingla lite hit och dit. Att då deras barn skall klara av det utan undervisning är ett högt krav.
Själv tror jag det skulle vara väldigt bra om skolan tog ett ansvar att lära barnen lite trafikvett, ett par ggr per år.