Outlaw föräldrar på Kungsholmen!

Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> En hälsning till alla Kungsholmsföräldrar
> därute:
>
>
Och hur resonerar du själv när du är ute och cyklar med dina barn då, Oskar?

ARgh, mycket olika åsikter här inne.
Gågata med skylten E7 är knappast tillämplig för det ändamål som ni avser. Det innebär att rörelsehindrade med tillstånd får parkera där, samt självklart att fordon får föras fram där. Det man brukar göra är att skylta med C2 (C2 Förbud mot trafik med fordon)

Sen fphotography; så här säger Trafikförordningen: "6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana.[...] Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns. [...] Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på banan endast för att korsa den."

Dvs, första valet är körbana vid färd med fordon, för cykel gäller cykelbana (om inte annan lämpligare väg finns med hänsyn till målet). Du får med andra ord inte cykla på en trottoar.

Rippa skrev:
> Fikasvettot skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En hälsning till alla Kungsholmsföräldrar
> > därute:
> >
> >
> >
> Och hur resonerar du själv när du är ute och
> cyklar med dina barn då, Oskar?

Va fan, heter alla på det här forumet Oskar?

Inte för att jag bor på Kungsholmen, eller i Sthlm för den delen.

Men jag cyklar med mina barn, och dom cyklar med mig (5½ och 7 år)
Stenhård disciplin gäller på cykelbanorna, och vi tränar just nu att ligga på rulle.
Något som går riktigt bra undantaget att lillgrabben ständigt vill ligga först.
Dottern på 7 år cyklar ibland själv till/från skolan.

Ni som uttalar er i tråden om att det är livsfarligt och nästan borde bestraffas att låta kidsen cykla måste helt enkelt bo i Sthlm. Där är ju det allmänna tempot generellt högre än ute i övriga landet.
Men man kan ändå ställa sig en fråga, om man aldrig får cykla, hur lär man sig då?

Undrar just vad det blir av "millenie-barnen"...?

Vi fick inte cykla för det var för farligt och vi var alltid ivägen. Jättekonstigt tycker vi, för vi har sett bilder på våra föräldrar när dom inte ens använder hjälm. Våra föräldrar kommunicerade för övrigt bara med oss via sms/mms/mail för dom hade inte tid med annat. Vi åkte bil överallt och var alltid åksjuka. Fast vi pratade i skolan om att det var viktigt att vara rädd om naturen och inte åka så mycket bil. Våra föräldrar läste dock inte våra sms när vi berättade det. Vi fick istället sätta oss med våra sjuttifem olika TV-spel till våra 5 olika konsoller och vi hade ingen barnvakt utan fick titta på film/TV istället.

Och så undrar dom varför vi blev som vi blev när allt vi ville var att lära oss cykla på bakhjulet som Olles pappa gjorde. Nä det blev inte så Happy som vi hoppats...

Senast redigerad av en moderator:
Crazy Chester skrev:
> En sexåring är INTE mogen
> nog att cykla någon annanstans än inom
> inhängnat område.

Trafik kan jag hålla med om, men det där är verkligen att ta i.

Rippa skrev:
> Fikasvettot skrev:
> -----
> > En hälsning till alla Kungsholmsföräldrar
> > därute:
> >
> >
> >
> Och hur resonerar du själv när du är ute och
> cyklar med dina barn då, Oskar?

Jag skulle vara väldigt försiktig med att (som i artikeln) gnälla över "hänsynslösa cyklister" om jag själv cyklar på gångbanan. Nån fotgängare kanske tycker det är hänsynslöst. I nästa nummer av lokaltidningen är det kanske nån Kränkt fotgängare som får gnälla lite över "de hänsynslösa cyklisterna som cyklar på gångbanan och är ett Dåligt Föredöme för barnen". Vem vet, fotgängarna kanske börjar gå i organiserade demonstrationståg på cykelbanan för att protestera mot cyklisterna på gångbanan.

Fast att försöka vara rebell och outlaw genom demonstrativt cykla på gångbanan känns ungefär lika rebelliskt som Judas Priest känns idag. :)

captain8track skrev:
> fphotography skrev:
> -----
> > Jo, för i rally har vi ju inget med vare sig
> > polis eller vägverket att göra utan gör lite
> > som vi känner för. *ironi*
> >
> > Precis som du skriver så är det lite
> > godtyckligt, men frågan gällde väl huruvida
> man
> > var skyldig att anmäla mindre allvarliga
> > personskador.
> >
> > Skulle gissa att det är få sporter som har
> mer
> > med myndigheter att göra än just rally.
> Skytte
> > kanske, men jag tvivlar.
> >
> > /Fredrik
>
>
> sen kan det ju vara en anledning till det hela
> med.
>
> http://www.vk.se/Article.jsp?article=301360

Naturligtvis, därför blir det lite irriterande när folk som inte vet nått påstår att vi gör lite som vi vill i rally.

/Fredrik

Hetsiga jävla stockholmare!
Min fyraåring cyklar också på gångbanan och cykelbanan om det finns. Inga problem i göteborg.Montessori går hon också på vad det nu skulle vara för fel på det? Man kan faktiskt bromsa ner även på cykelbanan, det gäller lika mycket bilisrter som måste bromsa för cyklister men det gäller tydligen inte vissa egoistiska svettopendlare.

Agassi skrev:

> Ni som uttalar er i tråden om att det är
> livsfarligt och nästan borde bestraffas att låta
> kidsen cykla måste helt enkelt bo i Sthlm. Där
> är ju det allmänna tempot generellt högre än
> ute i övriga landet.
> Men man kan ändå ställa sig en fråga, om man
> aldrig får cykla, hur lär man sig då?
>

Shjälv anser jag att man skall cykla med sina barn, och lära dem, på det vis du beskriver att du gör. Jättebra, och sen när man anser barnen redo att hantera trafiken så kan man släppa dem utan "övervakare" i trafiken.

Jag anser att det är bra att trappa upp svårighetsgraden, och inte starta på en hårt trafikerad cykelbana under rusningstid, man kanske får ta sig tid att lära barnen cykla under helgen, gjärna på en plats som inte är trafikerad alls. När barnet sedan kan starta och stanna, och cykla hyfsat rakt, är det bra att göra utflykter, när man inte har tidspress och måste skynda sig till dagis/skola/arbete, för att när barnet blivit mer van ta upp de resorna med.

Tyvärr så saknar en majoritet föreldrar i dag insikt, både om hur det är lämpligt att uppträda på en cykelbana, och att man behöver ta sig tid att lära barnen i lugn och ro hur man uppför sig på en cykelbana.

Man ser dessutom dagligen vuxna människor som inte kan gå på en kombinerad gång och cykelbana utan att oberäknerligt vingla lite hit och dit. Att då deras barn skall klara av det utan undervisning är ett högt krav.

Själv tror jag det skulle vara väldigt bra om skolan tog ett ansvar att lära barnen lite trafikvett, ett par ggr per år.

Kan inte alla bara hålla sams? Jag och min dotter, då 4,5, cyklade tor Hornstull-Fjärilshuset i Hagaprken förra sommaren. Gator, cykelbanor, parkvägar. Inga problem (om man inte tycker att det var problematiskt att det blev många fikapauser på hemvägen, och det gör man inte).

Folk får väl för fan anpassa sig till det faktum att de valt att uppfostra sina barn i stan? Min barn cyklar regelbundet på gatan, och detta utan att vingla eller leka. Barnen måste ges verktyg att hantera sin lokala miljö, och om man som förälder inte kan ge de verktygen bör man väl byta miljö istf att be "någon göra något".

Trafikvett skall man nog inte räkna med att skolan tar ansvar för, lika lite som att man kan räkna med att skolan skall ta ansvar för någon annan del av ens barns uppfostran.

rising skrev:

> Trafikvett skall man nog inte räkna med att
> skolan tar ansvar för, lika lite som att man kan
> räkna med att skolan skall ta ansvar för någon
> annan del av ens barns uppfostran.

Jag skiljer här på uppfostran och utbildning ;)

Jag tycker det vore bra, eftersom jag ser att det finns så många föreldrar ute i sammhället som saknar denna kompetens, om då skolan kunde gå in och ansvara för att även deras barn får adekvat kunskap.

Tillbaka
Topp