Outlaw föräldrar på Kungsholmen!

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Jehova.

Kör han också bil?

Så de demonstrerar mot "hänsynslösa cyklister" genom att cykla på gångbanan. Undrar vad fotgängarna tycker om den "hänsynen".

Selast skrev:
> Ovanstående observationer baserar jag på erfarenheten av mina
> två killar som är 7 och 5 år och vad jag
> förstår normalt begåvade. Att låta en sådan
> ge sig ut i stadstrafik anser jag vara helt och
> hållet idiotiskt och säger en hel del om
> föräldrarnas omdömme eller brist därav.

Jag har en tioåring, och jag tycker inte att det är lämpligt att han cyklar i trafik heller. Det fungerar bra när han kan ta cykelbanann hela vägen, eller att korsa trafikerade gator när jag eller någon annan vuxen är med, men som jag uppfattar det har han, och många andra i den åldern, lite svårt att dela uppmärksamheten mellan hur man hanterar cykeln, och vad som händer runt omkring.

Generellt har barn upp till tio-tolv års ålder smalare synfält än vi vuxna, och därmed svårere att ha uppsikt runt om.

Sen anser jag att många barn, tyvärr, inte fått lära sig hur man skall uppföra sig på en cykelbana, även långt upp i vuxen ålder. Bara en sån sak som att man skall försöka hålla sitt spår, och inte köra slalom över hela cykelbanan, eller att man skall hålla till sidan (helst höger) när man inte håller på med omkörning. Saker som även gångtrafikanter kan bli bättre på.

mattel skrev:
> fast nu lär de sig cykla på gångbanan
> (istället för cykelbanan där de riskerar att
> bli påkörda av flåsande pendlare som inte
> klarar av att visa hänsyn) längs med vattnet.
> att de skulle köra i stadstrafik framgår inte i
> artikeln? så vad är problemet? att de bor i
> stan? att hon heter charlotte?

Problemet är att föreldrarna inte lär ungarna att cykla på cykelbanor, på ett trafiksäkert sätt. Då skulle de inte riskera att bli påkörda av andra cykelister.

Lär för det första ungarna att undvika att vingla över hela cykelbanan, utan att istället följa den högra kanten.

DIRAVI skrev:
> Problemet är att föreldrarna inte lär ungarna
> att cykla på cykelbanor, på ett trafiksäkert
> sätt. Då skulle de inte riskera att bli
> påkörda av andra cykelister.
>
> Lär för det första ungarna att undvika att
> vingla över hela cykelbanan, utan att istället
> följa den högra kanten.

Problemet är att förädrarna inte lär ungarna att cykla på ett trafiksäkert sätt, så de fortsätter genom livet att cykla på ett trafikfarligt sätt, med blicken fäst vid mobilens senaste sms och några kassar hängande på styret. Mot rödljus, mot enkelriktat, på gångbanor.

Man kan göra rätt i trafiken och ändå bli påkörd.

Jag tycker att det är fördjävligt med cyklister på trotoarer,trotoarer är till för gående, för vad händer om gamla människor med eller utan rollator blir påkörda, det kan sluta med döden.

fphotography skrev:
> Jo, det gäller ju gåbanorna. Men, de flesta
> trottoarer är inte skyltade med dessa. Så
> möjligen finns det nån regel nånstans som
> säger att alla trottoarer är att betrakta som
> gångbanor, men jag har inte hittat det.

Jaha, då missade jag vad det var du frågade efter. Att man inte får cykla på trottoaren står här: https://lagen.nu/1998:1276#K3P6 Eller, såklart finns det ingen som specifikt förbjuder dig att köra på trottoar om det är det du söker efter, utan lagen är mer generellt skriven.

Fikasvettot skrev:

>
> Problemet är att förädrarna inte lär ungarna
> att cykla på ett trafiksäkert sätt, så de
> fortsätter genom livet att cykla på ett
> trafikfarligt sätt, med blicken fäst vid
> mobilens senaste sms och några kassar hängande
> på styret. Mot rödljus, mot enkelriktat, på
> gångbanor.

Instämmer!

>
> Man kan göra rätt i trafiken och ändå bli
> påkörd.

Självklart, men sannolikheten att råka ut för missöden minskar om man uppför sig "vättigt"

Jag röstar för införande av krav på "förarbevis" för framförande av cykel.

I ett första skede för alla under 15 år, med krav på årligt förnyande.

Ålägg skolan ansvaret att tvenne gånger per år (en gång tidigt på våren, en gång i samband med höstens skolstart) genomföra cykelutbildning, med examinerade prov, såväl teoretiska som praktiska.

Jag minns hur vi hadde det på kring 1980, vi hadde en friluftsdag per år med cykling, med enklare manöverprov och cykelinspektion. Cyklar uppfyllandes kraven fick en "säker cykel" klibba med årtal :)

Spinn vidare på det, med krav även på cykelisten.

Senast redigerad av en moderator:
När jag var liten fick man inte cykla till skolan förens man fyllt 12år? Detta med hänvisning till att det perifiera seendet inte är fullt utvecklat före dess. Finns inga sånna regler längre?

När vi var för små för att gå hela vägen eller åka komunallt satte far en på styret och en i barnstol och skjutsade oss till skolan på sin 12vxl Peugeot. Men det var ju på 80-talet, det kanske inte funkar längre?

Njae, där står det inte känner jag mig rätt säker på efter att ha ögnat i den i några timmar. Jag känner mig dessutom rätt säker på att det står nånstans eftersom jag har svårt att tänka mig att det skulle hålla juridiskt att bötfälla någon för att saker och ting är förbjudna på ett lite lagom ospecificerat generellt plan. Det mesta annat man kan tänka sig har jag hittat, t ex att man får cykla på gågator och gåfartsområden, men inte det om trottoarer.

Jag tycker det där med barn på cykel i trafiken är lite märklig och känns som ett storstadsfenomen. Ingen jag känner tror jag skulle släppa sin sexåring utom räckhåll när de går i trafiken. Men här tycker man att det är helt okej att ha en sexåring på en egen cykel framför eller bakom sig själv. Vet inte riktigt vad jag tycker är värst, att de är framför och möter alla faror först eller är bakom där de inte kan övervakas alls.

Sedan instiftar man lagar om alla måste ha cykelhjälm upp tills dess de fyller femton. Känns som det var nån politiker/tjänsteman som var tjenis med en cykelhandlare.

/Fredrik

mzi skrev:
> fphotography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jo, det gäller ju gåbanorna. Men, de flesta
> > trottoarer är inte skyltade med dessa. Så
> > möjligen finns det nån regel nånstans som
> > säger att alla trottoarer är att betrakta som
> > gångbanor, men jag har inte hittat det.
>
> Jaha, då missade jag vad det var du frågade
> efter. Att man inte får cykla på trottoaren
> står här: https://lagen.nu/1998:1276#K3P6 Eller,
> såklart finns det ingen som specifikt förbjuder
> dig att köra på trottoar om det är det du
> söker efter, utan lagen är mer generellt
> skriven.

lillebrorsan skrev:
> När jag var liten fick man inte cykla till skolan
> förens man fyllt 12år? Detta med hänvisning
> till att det perifiera seendet inte är fullt
> utvecklat före dess. Finns inga sånna regler
> längre?

Det var regler som var skola stiftade för sig. Förmodligen har vissa skolor fortfarande sådana regler. Ofta handlar det förmodligen om att ensam cykla. När man färdas i sällskap med föreldrarna är det föreldrarnas ansvar.

Nuförtiden upplever jag att väldigt få barn färdas själv till och från skolan, i exempelvis lågstadiet.

När vi gick i skolan så var det ju en helt annan sak.

> När vi var för små för att gå hela vägen
> eller åka komunallt satte far en på styret och
> en i barnstol och skjutsade oss till skolan på
> sin 12vxl Peugeot. Men det var ju på 80-talet,
> det kanske inte funkar längre?

Det är många som kör ungarna i barnstol eller cykelvagn, det fungerar ypperligt.

Det är väl inte regeringens fel att man är så dum och flyttar till stan om man vet att man ska få barn som man inte kommer ha tid att skjutsa till dagis. Eller?

Någon nämnde ovan att även stressade pendlare på cykelbanorna är skyldiga att hålla en hastighet som tillåter dem att stanna för eventuella hinder som kan ploppa upp, det får mig att fundera på en sak. När jag tog körkort för bil så är en viktig sak jag lärde mig att man inte skall köra över sin förmåga (hur man nu själv bedömer den, men vilket är helt logiskt, och därav kör jag förmodligen titt som tätt en bra bit under hastighetsbegränsningarna i vissa lägen när jag är ute och kör bil, och säkert irriterar en del andra mycket viktigare personer som har bråttom).

Men hur långt bör man ta det resonemanget? om en liten unge vinglar ut i gatan behöves inga höga hastigheter för att åtminstone ungen ska kunna bli illa skadad, så hur sakta ska man köra egentligen om det resonemanget ska appliceras fullt ut? Med det menar jag inte att det är ok att blåsa på i 30 knyck och köra om hur som helst om det är mycket trafik, men man kan heller inte krypköra så pass att man ska kunna undvika varenda teoretiskt hinder, då kan man väl lika gärna gå istället för att cykla (även om det inte hindrar mig från att rätt ofta va nära att GÅ in i folk som inte verkar veta vart dom ska ute på stan).

Som så många här redan sagt så borde barn hålla sig borta från cykelbanan innan dom kan cykla lugnt helt utan och vingla hit och dit, men om dom vill cykla lite sakta på trottoaren så vad gör det? Till och med jag gör det ibland om trafiken blir för mycket på gatan.

/P

stol.JPG ht=480

Lillpeter skrev:

>
> Men hur långt bör man ta det resonemanget? om en
> liten unge vinglar ut i gatan behöves inga höga
> hastigheter för att åtminstone ungen ska kunna
> bli illa skadad, så hur sakta ska man köra
> egentligen om det resonemanget ska appliceras
> fullt ut? Med det menar jag inte att det är ok
> att blåsa på i 30 knyck och köra om hur som
> helst om det är mycket trafik, men man kan heller
> inte krypköra så pass att man ska kunna undvika
> varenda teoretiskt hinder, då kan man väl lika
> gärna gå istället för att cykla (även om det
> inte hindrar mig från att rätt ofta va nära att
> GÅ in i folk som inte verkar veta vart dom ska
> ute på stan).
>

>
> /P

Själv kom jag i ca 30 då en åttaåring på cykel kom ut genom en häck ett par meter frammför mig.

En fantastisk tur att jag cyklade den dagen, och att det bara blev ytliga kroppsskador, och en del materiella skodor.

Trafikförordningen 3 kap., 14 §:

Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Hinder som går att förutse (min tolkning): cyklande barn på cykelbanan.
Kommer däremot barnet cyklande ut ur en häck som DIRAVI beskrev blir det svårare att förutse.

Sen kan man tycka vad man vill om barn, hundar mm på cykelbanan, men när de väl är där får man anpassa sig.

Som bilförare har man strikt ansvar vilket innebär att du är med största sannolikhet torsk om du kör på ett barn oavsett hur tokigt den kommit springande. En gång för länge sen när jag cyklade in i en bil som stack ut näbben så frågade jag en juridikstuderande polare. Han nämnde då att det finns prejudikat där lösspringande hundar sprungit ut i gatan och där bilisten fått ta hela ansvarsbördan. Så räkna med att det är kört om du kör på en unge.

Jag har dock haft en arbetskamrat som klarade sig efter att ha kört på, minns inte om han dog eller inte, en pundare som var ute och vinglade på en landsväg. Mitt i natten iklädd en svart sopsäck eftersom det regnande. Han hade väl lyckats irra sig ut på själva körbanan då, men hon slapp ansvar för den olyckan. Kanske för att det var en eller två till som lyckades kör på/över honom vid samma tillfälle.

/Fredrik

Vore väl rätt vettigt att lägga in lite speedbumps på cykelbanor där folk rejsar för fort och det är trångt mellan fotgängare och de som cyklar sakta. Rätt många cykelpendlare som är lite väl övertända.

fphotography skrev:
> Njae, där står det inte känner jag mig rätt
> säker på efter att ha ögnat i den i några
> timmar.

Eh... Jag citerar från första meningen i den text jag länkade till (Trafikförordningen 3 kap 6§): "Vid färd på väg skall fordon föras på körbana". Det preciseras sedan hur "väg" ska tolkas, förutom det som sägs i "Förordning om vägtrafikdefinitioner" (https://lagen.nu/2001:651) i den tredje meningen: "Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns."

Tolkningen av detta borde vara (IANAL): "Kör på vägen; kör inte på trottoaren; om du är en cykel - kör på cykelbanan"

Men som sagt, du kommer inte hitta någon lag som säger "det är härmed förbjudet att cykla på trottoaren". Så skrivs inte lagar, och så hoppas jag att lagar inte skrivs heller. Lagtexter är inte helt triviala att tolka men heller inte speciellt svåra.

Men jag tycker du ska - för formens skull - provocera lite och cykla på alla trottoarer tills du blir tagen av polisen. Då kan du föra ärendet till domstol och se vilka lagrum som de hänvisar till. Eller så gör du det lättare för dig och ringer trafikpolisen på den ort du bor på och ställer frågan.

fphotography skrev:
> Som bilförare har man strikt ansvar vilket
> innebär att du är med största sannolikhet torsk
> om du kör på ett barn oavsett hur tokigt den
> kommit springande. En gång för länge sen när
> jag cyklade in i en bil som stack ut näbben så
> frågade jag en juridikstuderande polare. Han
> nämnde då att det finns prejudikat där
> lösspringande hundar sprungit ut i gatan och där
> bilisten fått ta hela ansvarsbördan. Så räkna
> med att det är kört om du kör på en unge.

Det hänger intimt samman med att bilar har trafikförsäkring. Det gäller alltså det ekonomiska ansvaret för de skador bilen ställer till med, inte att man automatiskt blir dömd för t.ex. vårdslöshet i trafik.

> Jag har dock haft en arbetskamrat som klarade sig
> efter att ha kört på, minns inte om han dog
> eller inte, en pundare som var ute och vinglade
> på en landsväg. Mitt i natten iklädd en svart
> sopsäck eftersom det regnande. Han hade väl
> lyckats irra sig ut på själva körbanan då, men
> hon slapp ansvar för den olyckan. Kanske för att
> det var en eller två till som lyckades kör
> på/över honom vid samma tillfälle.

Eller för att pundarens skador hanterades av den normala sjukvården utan att trafikförsäkringen blev inblandad.

MoeJoe skrev:
> Vore väl rätt vettigt att lägga in lite
> speedbumps på cykelbanor där folk rejsar för
> fort och det är trångt mellan fotgängare och de
> som cyklar sakta. Rätt många cykelpendlare som
> är lite väl övertända.

Sätt ut en smiley nästa gång. Folk kan ju tro att du är allvarlig, ironi är svåra krejor.

Man kan väl säga att jag redan gjort det. När jag krockade med en bil så cyklade jag faktiskt på en trottoar. Polisen tyckte det var ett solklart fall där jag bar ansvar. Försäkringsbolagen hade en helt annat uppfattning. Så om det var så att jag verkligen litade på att trafikpolisen visste vad de pratade om så skulle jag göra så. Hittar jag någon jurist som inte vill ha 1500:- i timmen så ska jag fråga denne istället.

Men möjligen är det så att det är så körning är påbjuden på vägbanan och att det därför är implicit förbjudet att köra på trottoaren.

För övrigt är det gott om lagar som skriv som "förbjudet att..." se tidigare exempel i tråden.

/Fredrik

mzi skrev:
> fphotography skrev:
> -----
> > Njae, där står det inte känner jag mig rätt
> > säker på efter att ha ögnat i den i några
> > timmar.
>
> Eh... Jag citerar från första meningen i den
> text jag länkade till (Trafikförordningen 3 kap
> 6§): "Vid färd på väg skall fordon föras på
> körbana". Det preciseras sedan hur "väg" ska
> tolkas, förutom det som sägs i "Förordning om
> vägtrafikdefinitioner"
> (https://lagen.nu/2001:651) i den tredje meningen:
> "Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid
> färd på väg föras på cykelbana om sådan
> finns."
>
> Tolkningen av detta borde vara (IANAL): "Kör på
> vägen; kör inte på trottoaren; om du är en
> cykel - kör på cykelbanan"
>
> Men som sagt, du kommer inte hitta någon lag som
> säger "det är härmed förbjudet att cykla på
> trottoaren". Så skrivs inte lagar, och så hoppas
> jag att lagar inte skrivs heller. Lagtexter är
> inte helt triviala att tolka men heller inte
> speciellt svåra.
>
> Men jag tycker du ska - för formens skull -
> provocera lite och cykla på alla trottoarer tills
> du blir tagen av polisen. Då kan du föra
> ärendet till domstol och se vilka lagrum som de
> hänvisar till. Eller så gör du det lättare
> för dig och ringer trafikpolisen på den ort du
> bor på och ställer frågan.

Hahahaha! Jag blir bara säkrare och säkrare för varje gång jag läser om Stockholmarnas pendeläventyr!
-Gräset kanske inte alltid är grönare på den andra sidan.

/Adam

Jag pratar om juridiskt ansvar, inte ekonomiskt. Vid alla trafikolyckor med allvarliga personskador skall det göras en polisutredning.

/Fredrik

Fikasvettot skrev:
> fphotography skrev:

> -----
> > Som bilförare har man strikt ansvar vilket
> > innebär att du är med största sannolikhet
> torsk
> > om du kör på ett barn oavsett hur tokigt den
> > kommit springande. En gång för länge sen
> när
> > jag cyklade in i en bil som stack ut näbben
> så
> > frågade jag en juridikstuderande polare. Han
> > nämnde då att det finns prejudikat där
> > lösspringande hundar sprungit ut i gatan och
> där
> > bilisten fått ta hela ansvarsbördan. Så
> räkna
> > med att det är kört om du kör på en unge.
>
>
> Det hänger intimt samman med att bilar har
> trafikförsäkring. Det gäller alltså det
> ekonomiska ansvaret för de skador bilen ställer
> till med, inte att man automatiskt blir dömd för
> t.ex. vårdslöshet i trafik.
>
>
>
>
> > Jag har dock haft en arbetskamrat som klarade
> sig
> > efter att ha kört på, minns inte om han dog
> > eller inte, en pundare som var ute och vinglade
> > på en landsväg. Mitt i natten iklädd en
> svart
> > sopsäck eftersom det regnande. Han hade väl
> > lyckats irra sig ut på själva körbanan då,
> men
> > hon slapp ansvar för den olyckan. Kanske för
> att
> > det var en eller två till som lyckades kör
> > på/över honom vid samma tillfälle.
>
>
> Eller för att pundarens skador hanterades av den
> normala sjukvården utan att trafikförsäkringen
> blev inblandad.

Vi har redan farthinder på cykelbanor på vissa ställen här i Gbg (på flera ställen mellan avfarterna till Ringön och avfarten med viadukt till Norra älvstranden). Jag spår att det kommer att bli vanligare och vanligare.

fphotography skrev:
> Jag pratar om juridiskt ansvar, inte ekonomiskt.
> Vid alla trafikolyckor med allvarliga personskador
> skall det göras en polisutredning.

Nja, det behöver inte vara allvarliga skador för att polisanmälan skall göras. "Personskada" räcker. Sen att det inte görs, eller att utredningen omedelbart läggs ned är en annan sak.

Men du fick det att låta som att det automagiskt skulle bli nån påföljd av att man kör på nån, så är det inte. Det var ju en "olycka", så man kan rycka på axlarna, sluta fundera på orsakerna och hoppas det inte händer igen.

Geologen: Ett farthinder är väl ändå något som tvingar en att bromsa, det skulle jag inte säga att några streck färg på cykelbanan gör!?

zarkov skrev:
> Geologen: Ett farthinder är väl ändå något
> som tvingar en att bromsa, det skulle jag inte
> säga att några streck färg på cykelbanan
> gör!?

Vanliga gupp i vägen tvingar inte bilar att bromsa heller (bilen klarar guppet i full fart utan problem), men de flesta saktar ner för att inte skumpa ur sätet alltför kraftigt. Likaså saktar förmodligen cyklister ner för att slippa skaka av sadeln.

Ja, alltså vid allvarliga personskador så är man skyldig att anmäla. Inte vid lättare, det är inte fel att göra det men det är okej att låta bli också. Allvarlig personskada är de fall någon måste föras till sjukhus. Det löser sig för det mesta av sig själv då SOS larmar ut polisen samtidigt som de skickar ut ambulansen. Vi som håller på med motorsport har det särskilt påpekat eftersom vi ofta har en egen ambulans/räddningstjänst bokad och larmar då inte via SOS. Sedan finns en liten gråzon där vederbörande själv tar sig till sjukhus i efterhand.

Det strikta ansvaret gör att det nästan med automatik utgår juridiskt ansvar, men det finns som sagt undantag. Fallet med den lösspringande hunden är ett exempel på hur långtgående detta ansvar trots allt är. De flesta skulle nog tycka att hundägaren får skylla sig själv om han har sin hund lös, i synnerhet som hundägare också har ett strikt ansvar.

/Fredrik

Fikasvettot skrev:
> fphotography skrev:
> -----
> > Jag pratar om juridiskt ansvar, inte
> ekonomiskt.
> > Vid alla trafikolyckor med allvarliga
> personskador
> > skall det göras en polisutredning.
>
>
> Nja, det behöver inte vara allvarliga skador för
> att polisanmälan skall göras. "Personskada"
> räcker. Sen att det inte görs, eller att
> utredningen omedelbart läggs ned är en annan
> sak.
>
> Men du fick det att låta som att det automagiskt
> skulle bli nån påföljd av att man kör på
> nån, så är det inte. Det var ju en "olycka",
> så man kan rycka på axlarna, sluta fundera på
> orsakerna och hoppas det inte händer igen.

Kikar du på lagtexterna så kommer du nog att hitta att personskador i trafikolyckor skall polisanmälas. Jag tror inte det står nånting om allvarlighetsgrad (vem bedömer det?)

Men det kanske har ändrats sen jag tog körkort...

Jag utgår från vad som gäller för oss i rallysporten och det lyder under vanliga lagar också. Vi polisanmäler t ex inte att folk är blir ömma efter ha slagit sig när de åkt av. Blir vi tvungna att skicka folk till sjukan med ambulans så kallar vi också ut polis. Så har det väl funkat de senaste tio åren jag hållt på iaf.

Så allvarlig personskada tycks vara när du får skicka nån till sjukan akut, dvs direkt. Annars skulle motorsporten få göra en anmälan minst per tävling. Då skulle vi få hyra in en egen polis också, vilket iofs skulle lösa en del andra problem som brukar uppstå i samband med just rally.

/Fredrik

Jag trodde vi diskuterade teori, det verkade så när du pratade om "ansvar". I praktiken görs det inga polisanmälningar för många personskador, trots att lagen kräver det. Varken i rallyn eller trafikrallyt. Och i praktiken blir det ofta inte så mycket av "ansvaret" vid trafikolyckor. Men i teorin skall ett skrubbsår på knät när två cyklister kör ihop polisanmälas.

Sen kan man fundera på om cyklar borde ha trafikförsäkring. Det krävs ju för mopeder som rör sig i samma hastigheter (de är iofs tyngre).

fphotography skrev:
> Det är teori, vi har ingen skyldighet att
> polisanmäla alla avåkningar där folk slår
> näven i dörren.

Jo, det har du - om det blir personskada. I teorin alltså. Lika teoretiskt som när du skriver om juridiskt "ansvar" för att en bilist kör på en lös hund. Bestäm dig för om du vill argumentera teori eller praktik, det blir bara osammanhängande när du växlar friskt mellan teoretiska exempel och vad ni i praktiken gör när nån skadar sig vid rallykörning.

Tro mig, vi har ingen sådan skyldighet. Saxat från reglementet:

"Handlingsplan när tävling stoppas
När domare/domarjury beslutat att tävlingen skall stoppas är det viktigt att aktuell
beredskapsplan samt nedanstående rutiner beaktas.
• Polisen underrättas omedelbart. Detta sker även om tävlingen inte stoppats, när svårare
olycka med personskada inträffat."

Så polis tillkallas enbart när tävlingen stoppas, pga allvarlig olycka, eller när allvarlig olycka inträffar utan att tävlingen stoppas. Men det senare händer nästan aldrig.

/Fredrik

Men nu kommer du dragande med rallypåhittregler när vi diskuterar lagar. Sluta nu! Att ni skiter i lagar när ni kör rally är en annan sak. Hur är det med hastighetsbegränsningarna när ni kör rally? Följer ni de också?

Skall jag behöva dra fram en lagtext? det får bli senare isåfall.

Men för fan ge dig nu, så här står det i trafikförordningen:

"Har någon person skadats och är skadan inte obetydlig, skall trafikanten snarast möjligt underrätta polis."

När det kommer till hastighetsbegränsningar så ja, på ett generellt plan så följer vi dessa. Sedan finns det individer som inte gör det precis som i samhället i stort. Hur det hänger ihop kan du ju klura på.

/F

fphotography skrev:
> Men för fan ge dig nu, så här står det i
> trafikförordningen:
>
> "Har någon person skadats och är skadan inte
> obetydlig, skall trafikanten snarast möjligt
> underrätta polis."
>
> När det kommer till hastighetsbegränsningar så
> ja, på ett generellt plan så följer vi dessa.
> Sedan finns det individer som inte gör det precis
> som i samhället i stort. Hur det hänger ihop kan
> du ju klura på.
>
> /F

dock måste ju lagen tolkas ur ett brukarperspektiv o inte ur ett teoretiskt perspektiv, jag som träningscyklist kan alltså inte nyttja cykelbanan i sthlm, eftersom ett gäng lattemorsor släpper ut sina 6åringar på cykelvägarna och att jag då måste ha så pass låg fart att dessa inte kan vara inom fara. Men om jag istället tar "bilvägen" så riskerar jag att bli påkörd av herr lattemorsa Mr.Kuk i sin sportkombi som bestämt hävdar att cykel det gör man på cykelbana. Detta är alltså resultatet av er 2sidiga diskussion?

Jag skulle nog kunna tänka mig att i faktum så har lattemorsan rätt, men samtidigt fel. Då pendlarsvetton många gånger är män iklädda reflexväst, sportcykel som dom inte är speciellt begåvade över att hantera. Dessutom brukar detta vara följt av en attityd som går ut på att alla andra på cykelbanan ska vika sig hädan för herr cykeldemon.

Däremot ska fröken Latte ha koll på sina jävla ungar och inte utsätta dom för mer fara än vad som är behövligt, är det en hårt trafikerad cykelväg ska alltså inte barnen vara ute och härja på den, hur man än vänder och vrider på det så har fröken latte inte på cykelbanan att göra utan cykel- ännu mindre att uppvigla andra latteklass-idioter att agera mot cyklisterna.

Jag delar analysen bortsett från att jag inte tror att det är vår diskussion som resulterat i det.

Nånstans har jag en känsla av att det är ett manligt problem till stor del. Vi anser oss ha rätt att fara fram som biltjuvar oavsett vilket fordon vi färdas på.

Men vi kan ju konstatera att det finns en betydande mängd bilister som anser att cyklister inte hör hemma på vägarna. Som dessutom många gånger uppvisar direkt livsfarligt trafikbeteende i sin iver att påpeka detta. Samtidigt kan vi konstatera att många tycker att cykelbanor är utmärkta ställen att rasta hundar och lära sina barn att cykla på, trots den stora hastighetsskillnaden. Så helst ska motionscyklister inte vara där heller. Vissa går så långt att de rättfärdigar sitt eget cyklande på gångbanorna med att det är en "protest". Så kontentan blir att det är okej att bryta mot lagen så länge det är en själv som gör det och inte någon annan buse... chaotic justice brukar man väl kalla sådana karaktärer i rollspel.

Fast en bra sak med diskussion är att jag kom på varför jag köpte en MTB och cyklar i skogen... liksom varför jag inte bosätter mig i tjockhult.

/Fredrik

Ponera att trottoaren är tillräckligt bred för att husera både två gående i bredd och en (i gångfart) cyklande så anser jag att man borde kunna skylta om till "gågata" http://sv.wikipedia.org/wiki/Gågata (med tillägg motortrafik förbjuden) vilket borde vara ett acceptabelt alternativ för 6-åringar på sina första turer i trafiken. Man kan ju tänka sig att det i en så stor och fin stad som Stockholm inte kryllar av anpassade sträckor för våra telningar att i sin egen takt lära sig att cykla säkert?

Vidare borde vältrafikerade cykelbanor (såväl delade med gångare som avskilda) i större utsträckning än idag göras säkrare så att man faktiskt kan "blåsa på" i hastigheter över 25 km/h utan att behöva ha bromsberedskap för att kunna stanna typ var 15:e meter (enligt ovan citerade lagtext on förutsedda hinder etc). Om man i samhället menar allvar med att få folk att ställa bilen måste alternativen, t.ex. cykelpendling vara snabbare, säkrare och enklare än det på många ställen är idag. Kanske införa begreppet huvudled även på cykelstråk?

Tillbaka
Topp