Outlaw föräldrar på Kungsholmen!

Ja, men se där! Ingenting om att skadan måste vara "allvarlig". Då är det bara frågan var gränsen för vad som räknas som "obetydlig" går. Ganska mycket utrymme för godtycke.

Men att komma dragande med rallyreglementen i en diskussion om vanlig trafik är lika relevant som att säga att cyklister generellt måste ha hjälm för att nån cykeltävling bestämt att deltagarna måste ha hjälm.

Jo, för i rally har vi ju inget med vare sig polis eller vägverket att göra utan gör lite som vi känner för. *ironi*

Precis som du skriver så är det lite godtyckligt, men frågan gällde väl huruvida man var skyldig att anmäla mindre allvarliga personskador.

Skulle gissa att det är få sporter som har mer med myndigheter att göra än just rally. Skytte kanske, men jag tvivlar.

/Fredrik

Så är då koncensus att barn "under 12" inte ska använda cykelbana, trottoar eller annat på väg till skola/dagis? Barn boende i Sthlm ska mao cykla i parker? Eller helt enkelt ge fan i att cykla föres cykelmogen ålder(12?) innfinner sig?

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Sätt ut en smiley nästa gång. Folk kan ju tro
> att du är allvarlig, ironi är svåra krejor.

Jag var inte ironisk, dock garanterar jag inte om min idé var helt genomtänkt.. Jag noterar bara när jag promenerar, kör bil eller cyklar lugnt med damen i sällskap att övertända pendlarsvetton ofta lämnar mycket små marginaler för egnas eller andras misstag. Så milt fartbegränsande verktyg på vissa platser kanske kan vara något. Och tydligen finns det ju redan i GTB.

Våran skola gick ut med en skrivelse och avrådde barn under 11, de går i femman, att cykla till skolan för att bilsutuationen runt skolan är så farlig!

Jag har då alltid sagt åt mina barn att cykla till skolan, på trottoaren, olagligt eller ej. De skall visa hänsyn för gångtrafikanter eftersom det är deras "utrymme". När någon galen gubbe står och skriker åt dom att här får ni inte cykla går de av cykeln tackar för påpekandet går förbi gubben för att sen cykla vidare.

På väg till daghemmet när de var 5 år och cyklade lite framför mig blev de utskällda av en gubbe för att de inte cyklade ute i trafiken.

Framför jag cykeln i promenadtakt så använder även jag trottoaren.

fphotography skrev:
> Jo, för i rally har vi ju inget med vare sig
> polis eller vägverket att göra utan gör lite
> som vi känner för. *ironi*
>
> Precis som du skriver så är det lite
> godtyckligt, men frågan gällde väl huruvida man
> var skyldig att anmäla mindre allvarliga
> personskador.
>
> Skulle gissa att det är få sporter som har mer
> med myndigheter att göra än just rally. Skytte
> kanske, men jag tvivlar.

Försöker du slå i mig att samma regler gäller för deltagarna i ett ett rally som för vilken svenne som helst på en vanlig väg? :D

Eller är det någon verksamhet som kallas "rally" som är något annat än de "rallyn" man kan se på TV eller läsa om i tidningarna? När jag hör "rally" tänker jag "bilar som kör fort på vägar utan annan trafik".

Det kommer väl till huruvida man betraktar en cykelbana som en transportväg och trafikinstrument eller om man tycker att det där en rekreationsyta.

Och personligen ser jag inte vad som är så självklart med att ungarna ska hålla till på en cykelbana om de inte kan vara där utan risk. Vi släpper inte ut ungarna på vägarna i nått annat sammanhang heller.

Så ja, vill ungarna cykla så är väl parkerna ett bra ställe kanske. När jag växte, jag är lantunge, så inte fan höll vi till på trafikerade vägar och lärde oss cykla. Cykla till skolan gjorde jag nog första gången när jag gick i sexan. Det var skolbuss som gällde i övrigt.

Som vi har påpekat är det dessutom helt okej att barn cyklar bredvid GÅENDE vuxen på gångbanan. Men i vanlig ordning värderar alla sin egen tid högt över alla andras. Således tycker de att deras värdefulla tid motiverar att cykla på gångbanan medan andra cyklister tid inte är så värdefull att de gott kan sakta ner för deras LGF-ungar.

Personligen, om jag bodde så till att jag kunde cykelpendla så skulle jag ju aldrig göra det om det inte fanns en pendlingsväg som möjliggjorde det med avseende på hastighet och säkerhet. Då blir det bilen eller kollektivtrafik istället. Jag tar liksom inte cykeln för att fisa fram i gåfart. Där nånstans har det blivit fel när man tänkte på cykelbanor. Man la lite asfalt och sket i övrigt att informera om hur dessa är tänkta att använda, sen är bråket igång bland alla rättshaverister.

Jag skulle tänka mig att det skulle vinna på att regleras som övrig trafik, hastighet över 15km/h men under 30km/h eller nått. Över trettio så ut i vanliga trafiken och under så får man gå på gångbanan eller ta bussen. Eller ännu bättre vore väl om cykelvägarna blev så breda att båda långsamma och snabba får plats utan att riskera att plantera sig i mötande cyklister eller lyktstolpar.

Nu går ju allt bara ut på att få folk att cykla utan att skapa infrastrukturen för det.

/Fredrik

När jag jobbade på ett bygge vid Hornsbergs strand vid länkarnas hus på Kungsholmen fick vi göra farthinder åt cyklister av typ däckstaplar som man var tvungen att snirkla sig förbi, anledningen var att cyklisterna höll fin fart i en lätt nedförsbacke och inte alltid förstod att flaggvakter även stoppar cyklister och inte bara bilar vid t.ex. sprängning.

Sen är det väl framför allt en moralisk fråga och inte bara en juridisk, oavsett vilket fordon man framför, cykel, bil eller traktor så vill man förhoppningsvis inte köra på/skada barn (eller vuxna, kanske t.o.m pundare) även om man har rätten på sin sida rent juridiskt.

Så är det ju absolut, alla vill väl helst undvika olyckor. Men många primathjärnor verkar ha en förkärlek att markera sitt missnöje genom diverse manövrar.

Därför vore det ju inte helt fel att det reglerades vad syftet med en cykelbana är. Är den till för träning?, transport?, rekreation? eller för barn att lära sig cykla på? Eller blandar vi alltihopa och hoppas på det bästa?

/F

canyonero skrev:
> När jag jobbade på ett bygge vid Hornsbergs
> strand vid länkarnas hus på Kungsholmen fick vi
> göra farthinder åt cyklister av typ däckstaplar
> som man var tvungen att snirkla sig förbi,
> anledningen var att cyklisterna höll fin fart i
> en lätt nedförsbacke och inte alltid förstod
> att flaggvakter även stoppar cyklister och inte
> bara bilar vid t.ex. sprängning.
>
> Sen är det väl framför allt en moralisk fråga
> och inte bara en juridisk, oavsett vilket fordon
> man framför, cykel, bil eller traktor så vill
> man förhoppningsvis inte köra på/skada barn
> (eller vuxna, kanske t.o.m pundare) även om man
> har rätten på sin sida rent juridiskt.

Folk kanske kräver lite för mycket av innerstan? Den är ju faktiskt ett funktionsnav. Det finns goda skäl till att de många av våra föräldrar uppfostrade oss på otrafikerade radhusgator med lera i slänten och tallar runt knuten. Snarare än på St Eriksbron bland dubbelfiliga cykelpendlare och tjackpundare med slipad skruvmejsel.

Och stan är inte bara ett trafik-funktionsnav heller, vilket gör att den är ett halvdåligt trafik-funktionsnav. Vilket fordon man än har.

Cykelbanorna kanske designades mer för cyklister med denna typ av fordon som trivs bättre i lugnt tempo

33.jpg ht=297

snarare än denna typ som kanske lockar/skapar cyklister med vild glädje i blicken över att de är nära PB till/från jobbet

9.jpg ht=298

Men jag är okunnig och fördomsfull.. :-)

Rippa skrev:
> Så är då koncensus att barn "under 12" inte ska
> använda cykelbana, trottoar eller annat på väg
> till skola/dagis? Barn boende i Sthlm ska mao
> cykla i parker? Eller helt enkelt ge fan i att
> cykla föres cykelmogen ålder(12?) innfinner sig?

Den enda fråga jag tror det finns koncensus runt är att barn under 12 år inte ska köra rally eller användas som farthinder.

Fikasvettot skrev:
> fphotography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jo, för i rally har vi ju inget med vare sig
> > polis eller vägverket att göra utan gör lite
> > som vi känner för. *ironi*
> >
> > Precis som du skriver så är det lite
> > godtyckligt, men frågan gällde väl huruvida
> man
> > var skyldig att anmäla mindre allvarliga
> > personskador.
> >
> > Skulle gissa att det är få sporter som har
> mer
> > med myndigheter att göra än just rally.
> Skytte
> > kanske, men jag tvivlar.
>
>
> Försöker du slå i mig att samma regler gäller
> för deltagarna i ett ett rally som för vilken
> svenne som helst på en vanlig väg? :D
>
> Eller är det någon verksamhet som kallas "rally"
> som är något annat än de "rallyn" man kan se
> på TV eller läsa om i tidningarna? När jag hör
> "rally" tänker jag "bilar som kör fort på
> vägar utan annan trafik".

Ja, i stora drag. Rallyåkare har inga andra regler att följa på vanlig väg. Men jag antar att du tänker på specialsträckorna och de räknas inte som allmän väg. Där finns det dispenser från gällande hastighetsbestämmelser för behörig trafik. Utöver det finns det däremot en rallyspecifik hastighetsbestämmelse som säger att snitthastigheten inte får överstiga 121km/h och refereras vanligtvis till som 121-tid. Tror dock inte att det gäller på internationella rally men det finns bara ett eller två sådana rallyn i Sverige.

/F

oxr skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så är då koncensus att barn "under 12" inte
> ska
> > använda cykelbana, trottoar eller annat på
> väg
> > till skola/dagis? Barn boende i Sthlm ska mao
> > cykla i parker? Eller helt enkelt ge fan i att
> > cykla föres cykelmogen ålder(12?) innfinner
> sig?
>
> Den enda fråga jag tror det finns koncensus runt
> är att barn under 12 år inte ska köra rally
> eller användas som farthinder.

Jo så blir det väl när det mest högljudda skribenterna i frågan antingan bor på vischan, eller inte har barn som cyklar...

Jamen det är ju jättebra att de håller sig på gångbanan med sina nybörjarcyklister. Jag har svårt att tro att någon ordningsmakt eller privatperson skulle ha någon egentlig invändning mot det. Alla som känner till den aktuella sträckan vet att cykelbanan där är smaaal, raaak samt tungt pendeltrafikerad och därmed ingen lämplig sträcka för vingligt cyklande småbarn. Jag tycker de gör helt rätt som cyklar på gångstigen längs vattnet, och skulle själv gjort så med mina barn om jag hade några.

Det som är lite ledsamt är deras negativa och lite popmpösa inställning. De har "tröttnat på dåliga kungsholmscyklister", och menar att "Manifestationen kommer att pågå så länge inget görs åt de vildsinta cyklisterna". Om jag vore dem hade jag istället glatt mig åt den livsfarliga situationen på cykelbanan, eftersom den är en god förevändning för att få cykla på den mysiga gångstigen vid vattnet.

canyonero skrev:
> När jag jobbade på ett bygge vid Hornsbergs
> strand vid länkarnas hus på Kungsholmen fick vi
> göra farthinder åt cyklister av typ däckstaplar
> som man var tvungen att snirkla sig förbi,
> anledningen var att cyklisterna höll fin fart i
> en lätt nedförsbacke och inte alltid förstod
> att flaggvakter även stoppar cyklister och inte
> bara bilar vid t.ex. sprängning.

Aha, de där däcksstapelfarthindren minns jag från min morgonpendlingsväg. :-)
Efter jobbet brukar jag dock ta en annan väg över Kungsholmen: Nämligen den cykelväg längs Norrmälarstrand som curlingmammorna i artikeln som denna tråd handlar om inte längre vågar cykla på med sina små telningar. Tack för det, jag cyklar ofta alldeles för fort och hänsynslöst.

Oskar skrev:

> Jag har
> svårt att tro att någon ordningsmakt eller
> privatperson skulle ha någon egentlig invändning
> mot det.

Tyvärr har du fel. Det finns alltid en vänn av ordning som kommer påpeka att det minsann är förbjudet att cykla här. Och dessutom kommer göra det på ett rätt otrevligt sätt.

> Det som är lite ledsamt är deras negativa och
> lite popmpösa inställning. De har "tröttnat på
> dåliga kungsholmscyklister", och menar att
> "Manifestationen kommer att pågå så länge
> inget görs åt de vildsinta cyklisterna". Om jag
> vore dem hade jag istället glatt mig åt den
> livsfarliga situationen på cykelbanan, eftersom
> den är en god förevändning för att få cykla
> på den mysiga gångstigen vid vattnet.

Så rätt så rätt, tänkte precis skriva det här själv. Jag blir rätt trött på att man alltid måste ha en ursäkt eller skylla på någon annan för att man själv vill göra på ett visst sätt.

Klart kidsen skall cykla! Bilisterna skall bli färre och svettopendlarna mindre uppstressade, sen tycker jag Charlotte André är en jäkla fegis som inte låter barnen fortsätta cykla på cykelbanan.

Det går utmärkt att samsas på cykelbanan, så många är inte barnen och så bråttom har inte pendlarna.

Det är bilisterna och deras handgångna vi skall hata, inte blivande hardcore bikers uppvuxna på hårdtrafikerade cykelbanor, snart är de ungarna 22 och vi kan göra highfive för att vi är cyklister.

(Min sexåring cyklar bredvid mig på cykelbanan, min treåring sitter i cykelvagnen bakpå, ibland åker vi bil)

Lite lustigt att de skyller på "kungsholmscyklister" i artikeln. Norr Mälarstrand är väl mest genomfartsled från Västerort till city.

fphotography skrev:
> Därför vore det ju inte helt fel att det
> reglerades vad syftet med en cykelbana är. Är
> den till för träning?, transport?, rekreation?
> eller för barn att lära sig cykla på? Eller
> blandar vi alltihopa och hoppas på det bästa?

Gränsen mellan träning och transport kan ju bli rätt godtycklig vad gäller farten. Alla vi som pendlar från förort till stan snarare än från en stadsdel till en annan har nog en ganska uttrycklig önskan om att det skall rulla på rätt bra för att cykelpendlandet rent praktiskt skall funka som ett alternativt färdsätt till/från jobbet.
Om jag skulle behöva hålla "innerstadssnittet" hela vägen skulle min restid öka från runt timmen till 1.40. För mig skulle det spräcka idén med regelbunden cykelpendling, och förvandla det till "ta cykeln-när-jag-har-tid", vilket antagligen skulle bli rätt glesa utflykter.

Nåt jag har märkt är att taskig trafikrytm stressar mig mer än själva hastigheten. Ett bra flöde vid lägre hastighet är ganska lätt att bara flyta med medan fullt blås mellan rödljus gärna vill utlösa jakten på ett nytt PB.

Visst är det så, men det finns ju inget som säger att man inte skulle kunna sätta max hastighet till 25km/h eller nått på en cykelbana om man säger att den är till för transport. Då skulle träning vara mer eller mindre utesluten utom för de minsta möjligen.

Eller så säger man att den är till för träning och transport med fri hastighet och bygger dem därefter. Samtidigt som man håller ungarna därifrån i likhet med alla andra 50-vägar om de inte är mogna för det.

Eller så kallar man det för rekreationsområde och konstaterar att det inte är reell lösning för vare sig träning eller pendling.

/Fredrik

fphotography skrev:
> Visst är det så, men det finns ju inget som
> säger att man inte skulle kunna sätta max
> hastighet till 25km/h eller nått på en cykelbana
> om man säger att den är till för transport. Då
> skulle träning vara mer eller mindre utesluten
> utom för de minsta möjligen.
>
> Eller så säger man att den är till för
> träning och transport med fri hastighet och
> bygger dem därefter. Samtidigt som man håller
> ungarna därifrån i likhet med alla andra
> 50-vägar om de inte är mogna för det.
>
> Eller så kallar man det för rekreationsområde
> och konstaterar att det inte är reell lösning
> för vare sig träning eller pendling.
>
> /Fredrik

Vilket av alternativen tycker du verkar bäst för den aktuella cykelbanan?

Vet ju knappt vilken bana det handlar, cyklar inte tjockhult utan tar tuben. Men på ett generellt plan tycker jag det mest är en principfråga. I vilket syfte bygger vi cykelbanor, är det för trivselfaktorn eller som ett sätt att minska bilberoende och spara på miljön? Det är ett politiskt ställningstagande, men eftersom ingen gör det ställningstagandet fullt ut så blir det intressekonflikter.

Det är ett halvhjärtat försök för att det ska se bra ut på pappret när det är valtider. Man pratar hela tiden om att bygga fler cykelbanor men i stora drag aldrig hur dessa ska byggas. De byggs på det utrymme som blir över typ. Därför blir dragningarna som dom är också.

Skulle jag vara cykelpolitiker så skulle jag anse att cykelbanor är till för transport, som ett alternativ till buss och bil. Så är det inte idag. De som vill träna får leta sig ut på mindre trafikerade vägar och träna där. Ökade resurser till övervakning mot trafikfarligt beteende och inte enbart hastighet som idag.

Motionsspår/vandringsleder skulle öppnas upp för MTB under vissa tider eller dagar. Kanske borde man även anlägga motionsspår i asfalt för de som hellre föredrar lvg-cyklar. Lvg-cyklister och racingfolk skulle t ex kunna dela på banor, inte samtidigt då förstås.

Barn som inte är mogna för den trafiksituation som råder på en cykelväg skulle heller inte få vara där. Alternativt skulle man kunna bygga upp nätet av cykelbanor på samma sätt som vanliga vägar med olika hastighetsbegränsningar, antal filer osv. Alternativ anlägga två parallella cykelbanor, en för cykla snabbare och en för saktare. Det finns så mycket olika lösningar men det saknas verklig politisk vilja att genomföra det.

/Fredrik

Jag tycker inte snabba cyklister hör hemma på cykelbanor. Jag tycker snabba cyklister borde cykla på gatan bland bilar istället. Cyklister som inte vågar cykla på bilgator borde cykla sakta på cykelbanor istället. Snabba cylister som inte vill cykla sakta på cykelbanor borde sakta ner när det ska cykla om osäkra cyklister på cykelbanor. Ju mer en snabb cyklist stressar bakom mig på en cykelbana när jag åker trialcykel desto mer vinglar jag, allt för att provocera.

edit: stavfel.. massa meningsbyggnadsfel också..=)

Senast redigerad av en moderator:
e. skrev:
> Jag tycker inte snabba cyklister hör hemma på
> cykelbanor. Jag tycker snabba cyklister borde
> cykla på gatan bland bilar istället. Cyklister
> som inte vågar cykla på bilgator borde cykla
> sakta på cykelbanor istället. Snabba cylister
> som inte vill cykla sakta på cykelbanor borde
> sakta när det ska cykla om osäkra cyklister på
> cykelbanor.

+1

Instämmer till fullo med e. :)

Cyklar man snabbt skall man använda vägen och inte trängas med rullcyklister i onödan.

Självklart kan barn cykla på trottoaren med hänsyn till gående. Rullstolar, barnvagnar, löpare och barn skall kunna använda parkvägar och trottoarer. När föräldrarna tycker att deras barn är mogna för cykelbana med eller utan trafik kan de cykla där. Hellre att ett barn kör på en gående än att en bil eller ett svetto kör på ett barn.

För att återkoppla till det aktuella cykelstråket i artikeln så förstår jag inte alls proiblemet med att barnen cyklar där. Cykelbanan är trång och parkvägen lugn och fin :)
/Erik

zapiens skrev:
> Våran skola gick ut med en skrivelse och avrådde
> barn under 11, de går i femman, att cykla till
> skolan för att bilsutuationen runt skolan är så
> farlig!
>
> Jag har då alltid sagt åt mina barn att cykla
> till skolan, på trottoaren, olagligt eller ej. De
> skall visa hänsyn för gångtrafikanter eftersom
> det är deras "utrymme". När någon galen gubbe
> står och skriker åt dom att här får ni inte
> cykla går de av cykeln tackar för påpekandet
> går förbi gubben för att sen cykla vidare.
>
> På väg till daghemmet när de var 5 år och
> cyklade lite framför mig blev de utskällda av en
> gubbe för att de inte cyklade ute i trafiken.
>
> Framför jag cykeln i promenadtakt så använder
> även jag trottoaren.

Hoppas att du får böter.Eller att någon gör ett medborgar ingripande på dej.

Senast redigerad av en moderator:
Fikasvettot skrev:

> Sen kan man tycka vad man vill om barn, hundar mm
> på cykelbanan, men när de väl är där får man
> anpassa sig.

Jag håller med, och anpassar mig, men jag anser även att vi föreldrar har ett ansvar, att lära våra barn hur man skall uppföra sig i trafiken, för att minska risken för tillbud.

fphotography skrev:

>
> Det strikta ansvaret gör att det nästan med
> automatik utgår juridiskt ansvar, men det finns
> som sagt undantag. Fallet med den lösspringande
> hunden är ett exempel på hur långtgående detta
> ansvar trots allt är. De flesta skulle nog tycka
> att hundägaren får skylla sig själv om han har
> sin hund lös, i synnerhet som hundägare också
> har ett strikt ansvar.

Där är det ju frågan, är det bilföraren som orsakat skadan på hunden, eller hunden som orsakat skadan på bilen?

Såvitt jag vet så har domstol redan avgjort frågan och sagt att det är bilisten som bär ansvar för olycka och därmed skadat hunden. Så det är ingen fråga.

/Fredrik
Tbx från en XC/DR-tur utan hundar i spåret...

DIRAVI skrev:
> fphotography skrev:
>
> >
> > Det strikta ansvaret gör att det nästan med
> > automatik utgår juridiskt ansvar, men det
> finns
> > som sagt undantag. Fallet med den
> lösspringande
> > hunden är ett exempel på hur långtgående
> detta
> > ansvar trots allt är. De flesta skulle nog
> tycka
> > att hundägaren får skylla sig själv om han
> har
> > sin hund lös, i synnerhet som hundägare
> också
> > har ett strikt ansvar.
>
>
> Där är det ju frågan, är det bilföraren som
> orsakat skadan på hunden, eller hunden som
> orsakat skadan på bilen?

tillmann skrev:
> Högsta domstolen är första instans i vissa
> fall, dock inte angående ansvar för hundar i
> trafik.

Nä, hundar i trafik går direkt till Hundtribunalen i Haag.

fphotography skrev:
> Jo, för i rally har vi ju inget med vare sig
> polis eller vägverket att göra utan gör lite
> som vi känner för. *ironi*
>
> Precis som du skriver så är det lite
> godtyckligt, men frågan gällde väl huruvida man
> var skyldig att anmäla mindre allvarliga
> personskador.
>
> Skulle gissa att det är få sporter som har mer
> med myndigheter att göra än just rally. Skytte
> kanske, men jag tvivlar.
>
> /Fredrik

sen kan det ju vara en anledning till det hela med.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=301360

Skulle man inte kunna tänka sig att man tänker mindre på vad lagen säger och mer på vad som är lämpligt i det specifika tillfället?

...eller jag vet inte... och så blir det bara svart...

e. skrev:
> Jag tycker inte snabba cyklister hör hemma på
> cykelbanor. Jag tycker snabba cyklister borde
> cykla på gatan bland bilar istället. Cyklister
> som inte vågar cykla på bilgator borde cykla
> sakta på cykelbanor istället. Snabba cylister
> som inte vill cykla sakta på cykelbanor borde
> sakta ner när det ska cykla om osäkra cyklister
> på cykelbanor. Ju mer en snabb cyklist stressar
> bakom mig på en cykelbana när jag åker