Oval klinga Garbaruk vs absolut black !

Oval 34 har på den största delen lika stor som en rund 36 klinga och har man 10-42 bak och har 27.5 tums hjul så får man problem mellan 28 och 32 bak när man växlar ner så blir det förstort hopp mellan 32 och 28 då 28 blir tung trampat meedans 32 blir för lätt testat med rootor 34 klinga har gått tillbaka till rund 34 i stället för jämnare utväxling.Något att tänka på.

Som lovat , lite slitage på färgen men annars kanon.

IMG_1790.JPG

Mini_ME : Oooh, den där ser ju nästan ut att vara mer formad som gamla Biopace än en kopia på Rotors ovalitet. =)

Mini_me sa:
KJS sa:
Mini_ME : Oooh, den där ser ju nästan ut att vara mer formad som gamla Biopace än en kopia på Rotors ovalitet. =)

Endast det finaste från wish är gott nog ;)

Man bör som sagt tänka till vad man köper så man får rätt. Att bara gå och handla en oval-klinga här och där och tro att det är samma sak kan tyvärr sluta illa.

Jag hade en AB oval klinga på min hoj som förstörde clutch funktion på min xt bakväxel pga den lilla mängden kedja som dras när klingan roterar. Kör numera med rund klinga och saknar inte ovaliteten!

Trådarkeologi...
happymtb.fr; på vilket sätt förstörde ovala drevet clutch-funktionen??

happymtb.fr sa:
Jag hade en AB oval klinga på min hoj som förstörde clutch funktion på min xt bakväxel pga den lilla mängden kedja som dras när klingan roterar. Kör numera med rund klinga och saknar inte ovaliteten!

Efter att ha sett lite om ovala slingor här i forumet så blev jag sugen att testa själv. Testat ett par vändor nu och tycker det känns kanon. Man trampar jämnare och det känns som man har mer tryck i trampet.

Bilagor

• 20181016_193904.jpg
    20181016_193904.jpg
    260.2 KB · Besök: 255
Der Kaiser sa:
Trådarkeologi...

happymtb.fr sa:

Jag undrar också. Är det verkligen ett problem så allvarligt att man skall undvika ovala klingor på cyklar med clutch bakväxel?

Bengt-re sa:
Der Kaiser sa:
Trådarkeologi...

happymtb.fr sa:

Jag undrar också. Är det verkligen ett problem så allvarligt att man skall undvika ovala klingor på cyklar med clutch bakväxel?

Shimanos clutch är mycket mer känslig för allt som har med kedjelängdspåverkan att göra, den är ju verkligen stum jämfört mot SRAM. SRAMs clutch är såpass lös att det inte påverkar alls, typ. Går ju att byta ut clutchen på shimano när man slitit ut den.

Fungerar också att lossa clutchen en aning på shimano om man vill reducera drivförlusterna iom kedjeförlängningen.

Senast ändrad:
BjornR sa:
Bengt-re sa:
Der Kaiser sa:
Trådarkeologi...

happymtb.fr sa:

Shimanos clutch är mycket mer känslig för allt som har med kedjelängdspåverkan att göra, den är ju verkligen stum jämfört mot SRAM. SRAMs clutch är såpass lös att det inte påverkar alls, typ. Går ju att byta ut clutchen på shimano när man slitit ut den.

Fungerar också att lossa clutchen en aning på shimano om man vill reducera drivförlusterna iom kedjeförlängningen.

Hmmm... får fundera ett varv till då. Trist att paja bakväxeln i onödan.

Men... om oval framklinga skulle pajja clutchen på Shimanobakväxlarna, borde man inte då ha exakt samma problem på varenda (nästan) heldämpade cykel med Shimanobakväxel? Det är väl ytterst få ramar där avståndet mellan bakaxel och vevlager är konstant genom hela slaget?

Dr D sa:
Men... om oval framklinga skulle pajja clutchen på Shimanobakväxlarna, borde man inte då ha exakt samma problem på varenda (nästan) heldämpade cykel med Shimanobakväxel? Det är väl ytterst få ramar där avståndet mellan bakaxel och vevlager är konstant genom hela slaget?

Eller ännu värre: vad händer när man trampar bakat?!

Det är spännande att ovala drev sabbar clutchen osv.

Jag har kört singlespeed utan spännare, både med garbaruk och AB. AB har lite mindre ovalitet och kändes bättre, men hade inte problem med någon av dem egentligen :)

Tillbaka
Topp