Överviktig damcykel

Marysand

Medlem
Överviktig damcykel
Hej! Jag vill börja cykla för att gå ner i vikt väger ca 140 i dagsläget men vill börja cykla i vardagen och ta barnet till förskolan med m har ni tips på bra cyklar? Försöker googla med maxvikt men är typ helt omöjligt

Överviktig damcykel
skulle säga valfri billig ny eller begagnad damcykel med iaf 3 växlar o se att du verkligen börjar cykla o tycka om att cykla
biltemas 3vxl damtralla säger maxvikt 120kg men har ännu inte lyckas döda min "slit o släng skrothög som man kan lämna var som helst" o ja rullat glatt om kring på den med mina dåvarande 140 plus kilon o nuvarande 120 plus
så länge man inte far o flänger i full fart över trotoarkanter o hoppar från lastkajer så håller nog vilken damcykel som helst

när du väl börjar se du älskar cykla så kommer du endå snart avancera till nått snabbare lättare o sportigare :sneaky:

Överviktig damcykel
Jag har ingen koll på vad som finns på marknaden men som darkforce är inne på så håller det mesta för vanlig cykling. Viktigast är väl bra hjul och då blir det kanske lite av ett lotteri. Jag åberopar Cunningham's lag och tipsar om xxl's hybridcyklar, de verkar enkla och hyfsat underhållsfria.

Överviktig damcykel
https://www.fahrrad-xxl.de/ går det att söka på max systemvikt. Tyvärr skickar de väl inte till Sverige. Jag hittade i alla fall:

Kalkhoff Image XXL med max systemvikt 170 kg och vikt 19 kg.

radwelt-shop.de har den och skickar till Sverige men frakten kostar drygt 2000 kr!

Överviktig damcykel
En stabil damcykel är perfekt, speciellt om du ska skjutsa barn då det är lättare att kliva av och på cykeln. Cykelkorg fram är också bra, det jämnar ut vikten om barnet sitter i barnstol över bakhjulet.
Skulle också rekommendera att du undviker 3-växlat och satsar på fler växlar. Med tre växlar tycker jag aldrig att man hittar rätt växel - det blir för lätt eller för tungt.
Med sju, åtta eller fler växlar kan man hitta ”rätt” växel.
Skulle inte tro att du behöver oroa dig för maxvikten - varken med eller utan barn på cykeln. En duktig cykelhandlare kommer att kunna guida dig rätt gällande storlek och modell.

Två exempel i prisklassen 9000-10000kr:
Crescent Maja

Crescent Tove
- liknar Maja men kraftigare korg och navdynamo vilket är skönt att ha i höst

Överviktig damcykel
det tänkte jag också.

just damcykelramar är ju sladdriga och instabila per default. så ts bör väl välja någon med lite grövre dimensioner på rören.

sedan uppstår det ju vid vanlig cykling inte så stora påfrestningar. man kan ju exempelvis undvika köra ned för trottoarkanter.

nu vet vi inte längdmåttet ifråga, men om den är måttlig kan man överväga 26 tum som hjulstorlek. betydligt lättare få till stadiga läs hållbara hjul i mindre dimension. gäller även storlek på ram.

nexus 7 är ett vanligt förekommande och robust nav som bör tåla användningen. har det bland annat på en tandemcykel.

Överviktig damcykel
Tänk på att det primära för viktnedgång är vad du stoppar i dig. Detta absolut inte sagt som ett argument mot att börja cykla då motion har många positiva hälsoeffekter, både mentalt och fysiskt. Och den största effekten har man om man startar från låg nivå.

Förvänta dig bara inte att en måttlig mängd vardagscykling ska få kilona att rasa av dig. En sak att vara lite vaksam på är att man lätt blir hungrigare om man rör på sig. Då är det lätt att "kompensera" med att äta lite mer.

Visst kan man motionera så mycket att man kan äta i stort sett hur som helst och ändå tappa i vikt, men då krävs stor träningsmängd per dag om man tänker sig en intensitet som man orkar hålla över tid. Och det har de flesta vare sig tid eller ork till.

M.a.o., ska du ner i vikt måste du se till att hålla nere energiintaget. Detta utan att säga något om hur detta bäst görs (vill inte leda in det i en diskussion om olika "dieters" brister och förtjänster).

Lycka till med cyklandet!

Överviktig damcykel
Jag har ingen koll på vad som finns på marknaden men som darkforce är inne på så håller det mesta för vanlig cykling. Viktigast är väl bra hjul och då blir det kanske lite av ett lotteri. Jag åberopar Cunningham's lag och tipsar om xxl's hybridcyklar, de verkar enkla och hyfsat underhållsfria.
XXL har ju också ännu mer underhållsfria schyssta damcyklar, vilket efterfrågades.
Aluminiumram, till skillnad från Biltema & Jula.
Caroline är på erbjudande den här veckan. VeloCity by White Caroline 28" 3-speed Classic Black 24 3999:- -25% 2999:-.
Nexus 3 dock, så inte största växelspannet.
shimano_ratios-gif.622155

Senast ändrad:
Överviktig damcykel
Hej!

Jag tycker du ska kolla in skeppshults cykelsida. Nu är ju reklam, reklam, men tror det stämmer som dom skriver att "Cyklar som tål. Vi vet att våra cyklar ”tål”. Alla deras cyklar är (tror jag) tillverkade i svenskt stål.
Säkert garanti på ramarna också.

Bl.a. sportson är återförsäljare av deras cyklar.
Kanske inte dom billigaste, jämfört med kina-producerade cyklar. Men ibland innebär billigt, köpa två gånger eller bli missnöjd, och sedan finns det ju andrahandsvärdet att fundera över.

Jag hade skickat ett kort mejl till skeppshult och frågat, ungefär som du gjorde här. Maxvikt, osv.

Rätt snygga, rejäla cyklar också.

Tillbaka
Topp