Övik-tråden

Övik-tråden
Är det vid domdär "husen" en bit ovanför havsbadet som det är tänkt att vi ska mötas? Vid dendär fornbyn eller vad folk nu för tiden kallar det :)

Övik-tråden
yooz1e skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter nice!!
>
> Jag är dock nyfiken om det händer något som
> involverar cykling imorgon?

Lotsstigen tex.

Övik-tråden
Laaaars ute vid fyren

Bilagor

• DSC_0114.JPG
    DSC_0114.JPG
    79.1 KB · Besök: 100
Övik-tråden
Finns det något intresse av att fixa till downhillederna i år även om det inte blir någon lift? Då kanske det är mindre att bygga/fixa tills liften väl öppnar...

Har sett att någon varit i "dirt:en" och fixat några hopp iaf.

Övik-tråden
Jag håller efter skottkärran som vanligt iallafall. Hat varit där och rensat dräneringar och tagitt bort ris.
är det någon som vill hålla igång något annat spår så är det bra.
Vi hoppas på att det löser sig så att ck-örnen snart kan ta över parken.

Övik-tråden
Grill väder på Söndag?

Mycket troligt att min grill körs igång och givetvis är folk välkommen :) Är du allergisk eller rädd för hundar är det inte lönt å komna ;)

Mer info kommer väl imorgon.

Och glöm för fan inte att cykla i helgen (någon som har några cykel planer?) :P

Övik-tråden
Jag kommer troligast att ta en heldag i Skuleskpgen på söndag.
Är det någon som är sugen på följa så är det bara kul. Tempot blir lågt och fikarasterna blir långa.
Vet inte om jag hinner tillbaka till någon grillning.

Övik-tråden
Precis, Skottkärran vet jag att du har koll på Lars. Vore roligt om man kan gemensamt fixa en annan led, bättre att samla krafterna än sprida ut de på varsin led känns det som. Någon speciell led som är populär och bra att fixa i ordning?

Grävmaskinsleden är rolig, men bron är så dålig skick att man inte vill ta den vägen.
Black Hole är intressant för mig, men en aning svår på vissa områden.
Serviceleden skall jag kolla upp igen...

Övik-tråden
Serviceleden med leden över berghällorna till slalombacken är nog den som är minst jobb på. Den fixar en man på en dag om man bara vill ha igång den.

Black hole är väl inte så mycket jobb på heller, om inte det ligger för många träd över den (har inte kollat den efter vintern). Är väl mest röjning med trimmer som gäller på Black hole.

Grävmaskins har nog du bäst koll på. Skulle vara kul om någon orkade ta tag i att fixa en lösning förbi långbron. Kanske skulle det vara bäst att riva bron och bygga nya kortare broar nere i svackorna? Det finns även möjlighet att göra en ny S-kurvad passage på skrå genom smågranarna ovanför bron, då håller man höjden bättre och slipper den branta uppförsbacken som är efter bron nu.

Själv avvaktar jag med att göra några stora jobb innan det är klart hur det blir med ck-örnens eventuella satsning + att det kan vara lite ovärt att göra för stora jobb i det område som slalombacken vill dra sin led igenom.
Men drar du ihop en arbetsdag för att få igång någon led så hjälper jag gärna till att röja mm.

Bra iallafall att det finns ett intresse av att få igång parken.
Vilken led vill ni helst ha igång? Och vad vill ni göra för förändringar på leden?

Övik-tråden
yooz1e skrev:
> Du Laaaars
>
> Genesmon --> Gullvik och jag är på G iaf!
>
>
> Tror grillen åker igång kring 18 iaf, om inga
> andra önskemål finnes för imorgon :)

Genesmon --> Gullvik låter som ett bra alternativ till Skuleskogen... Jag är på :)
Vilken tid startar vi?
Eller ska vi starta i stan och köra via Hörnsjön --> Hamptjärn --> Nyänget/Genesmon --> Gullvik?

Övik-tråden
Svårt att säga vilka förändringar vi vill göra, jag gillar det ganska varierande. Men de jag brukar cykla med gillar "barbro" och önskar det vore nån likt den. Då är grävmaskin lättast att fixa i ordning, men skall ändå slalombacken förstöra leden känns det onödigt att lägga energi på den.

Därför tänkte jag om det ev går att justera till någon annan led med lite fler velodromkurvor och kanske något litet hopp. Var tyvärr ett tag sedan jag kollade in någon annan led än skottkärran...

Övik-tråden
slalombacken har sagy att dom ska justera det dom mjligtvis frstr, men man vet aldrig hur det blir.
En "Barbro" fr man rkna p att det tar minst en vecka med grvmaskinatt gra p vrt berg.

Lttast r npg att fixa grvmaskins om man vill ha hopp.

Övik-tråden
Jag är på med byggdag i parken! Skulle som sagt va kul att vässa upp maskinspåret lite! Skulle va riktigt kul men en liten snabb, svängig, hoppig bana som "uffes" som byggdes förra året i åre!

Övik-tråden
mudd skrev:
> Jag är på med byggdag i parken! Skulle som sagt
> va kul att vässa upp maskinspåret lite!

Bra att ni är peppade!
Jag tror att det kan vara bra att börja med att bygga ett nytt alternativ till långbron, så att man kan ta sig fram.
Sedan ge sig på dräneringar, överdiken och liknande för att få bort vattnet som nu rinner rätt ut i spåret.
Efter det kan det vara läge att göra hoppen roligare och möblera om så det blir flowigare.
Det finns ju även möjlighet att göra lite skoj avstickare parallellt med nuvarande spår (ungefär som Järvsö gjort med Klas-Göran som följer Barbro).

> Skulle
> va riktigt kul men en liten snabb, svängig,
> hoppig bana som "uffes" som byggdes förra året i
> åre!

Det var planerat ett spår i den stilen där slalombacken nu planerar sin nedfart, men mindre brant. Tror att Järvsös Manolito är mer likt den stil som tänktes då.
Jag kan försöka att höra med slalombacken hur långt dom kommit i sina planer.
Det som är positivt med deras plan är iallafall att dom gärna ser att vi bygger i den nedfarten när/om dom gör den nedfarten.

Ni har väl inte missat att vi är ett gäng som åker ner till Järvsö på fredag?
Packa grejerna, pumpa däcken, smörj kedjan och följ. Jeppe har fixat boende.

Övik-tråden
Lars, vore kanon om det gick att få något svar kring slalombacken. Vi får invänta lite bättre väder så får man ta en rekrunda längs med leden. En omdragning av nedre delen är nästan ett måste för att det skall vara värt att lägga ner energi.

Mudd, trevligt att höra att fler är villig att hjälpa till. blir det aktuellt så skriver jag (eller om någon annan är villig att dra ihop en byggdag) här i tråden någon dag innan.

Vi åker ner till järvsö om två helger, är uppe på brännbollsyran i helgen.

Övik-tråden
Där har vi tänkt gräva med maskin om vi får dit en sådan.
Grena hö upp efter rotvältan, istället för brant ner vä som det är nu. Detta skulle betyda att man kan gå högre och slippa värsta uppförsbacken i slutet.

Övik-tråden
Precis min tanke, dock ingen aning hur det ser ut i det skogspartiet. Ovandelen av leden får man fixa dräneringen och liknande problem i första hand som du nämnde tidigare.

Övik-tråden
oLjud skrev:
> Precis min tanke, dock ingen aning hur det ser ut
> i det skogspartiet. Ovandelen av leden får man
> fixa dräneringen och liknande problem i första
> hand som du nämnde tidigare.

Gällande partiet du ritat...
Det är blött, skrå med många stubbar och kraftiga rötter, och det blir långt att bygga innan man är tillbaka på befintligt spår (det är MYCKET längre än vad kartan visar). Det kommer nog att bli minst lika tekniskt som Black Holes nedre halva om man försöker att handgräva där pga trädens och stubbarnas feta rötterna på skrå.
Det är mycket enklare att göra något bra i närheten av bron till att börja med (tex. så finns det bra förutsättningar till hö om den lilla skogsdungen innan brons början).

Så länge man inte tar sig förbi långbron så är det ganska ovärt att fixa med övriga delar av spåret (tycker iallafall jag).

Trädet yooz1e fotat + en sågad stock på Tillbakastigen är egentligen allt som behöver fixas för att få ordning på Blackhole. Stocken berör även dom som kommer från Grävmaskins.

Övik-tråden
PatrikT skrev:
> Tja.
>
> Några som är sugen att cykla Lotsstigen med
> plusmeny på lördag?
> Eller finns andra roliga alternativ på cykling
> under helgen?
>
> /P

Blir det något?
När? Var? Hur?

Övik-tråden
PatrikT skrev:
> Jag har möjlighet både på lördag och söndag
> om endera dagen skulle passa bättre.
> Föreslår kl 11 i stubbsand.

Prognosen säger regn lördag, sol söndag.
Jag kan båda, men är mer sugen på söndagens väder.

Tillbaka
Topp