Övik-tråden

Övik-tråden
XC-runda tisdag 21/5 klockan 18.00 från Hörnsjöns parkering.
Mestadels stig, men även lite gång & cykelväg, ett par korta bitar på motionsspåret och en kort bit på en asfalterad väg som är avstängd med en bom. Vi kommer att cykla både i Hörnsjöns och Veckefjärdens naturreservat. Det är provisoriskt skyltat med vita skyltar.
Nybörjargrupp med 2 ledare. En först och en sist. Alla kan hänga med.
Fri fart för dom som känner sig snabba.

Övik-tråden
Sjukt fint väder vi får ikväll.
Jag körde igenom slingan igår... Den var riktigt fin.
Missa inte 18.00 vid hörnsjön ikväll. Sommar Sommar Sommar...

Övik-tråden
Var och provade leden på Åsberget, den bakom TV-Ludvig, och det var ju riktigt roligt att småhoppa nedför den. Rensar man lite efter sidorna av stigen så blir det ännu bättre :)

Övik-tråden
Jag kan gå dit och rensa. Såg att det var en del kvistar sist, än fast det inte hunnit börja grönska då. Jag brukar rensa YTTERSPÅR för att det inte ska bli för rakt. Men på ett hygge som det är där så får man rensa ganska ofta för att det inte ska växa igen.

Övik-tråden
yooz1e skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur ser det ut för folk imorrn, äre några som
> hade tänkt å cykla?
>
> Pushbike? XC? Blandad cykling?

XC blir det. Typ en 4-timmars tur mitt på dagen.

Övik-tråden
XC från Gene fornby till Gullvik i morgon på självaste nationaldagen 6 juni.
Framme i Gullvik bestämmer vi om det blir mer stig eller närmaste väg hem.
Fart anpassas efter långsammaste cyklisten.

Övik-tråden
Taget från HK FB sida

Lördag den 15/6 tar vi fram tidtagningsutrustningen och lottar sedan ut lite priser bland de som deltagit. Passa på att utmana dig själv och dina vänner. Liften är som vanligt öppen 12-16 den dagen.

Övik-tråden
Hej,

Jag ska upp till Höga kusten till vår stuga i midsommar och undrar om det finns några roliga halvtekniska stigar som går ut på halvön där sund/fanön ligger? Dvs rakt ut mot havet från "baksidan"(framsidan? Där naturum ligger för tydlighetens skull) av skuleberget. Jag kommer vara längst ut på denna halvö så start/slut bör vara där i krokarna för att slippa så mycket asfalt som möjligt.

Tack på förhand,

/Staffan

Övik-tråden
Vet inte hur det är med cykel på Fanön. Men då jag följde en kompis på fisketur runt udden där så var det sjukt stenigt där vi gick. Kanske finns det fina stigar som vi missade? (Vi missade även att få fisk).
Men!
Du har ju jättenära till Högakustens kanske bästa MTB-stig därifrån.
Stigen som följer kusten mellan Kälsviken (Kälavika som gammfolke säger) och Entré Nord är en personlig favorit-stig.
Däremot är det ganska ovärt att ta cykeln via Slåttdalsskrevan då den stigen är för kuperad och stenig för att det ska anses vara cyklingsbart för en normal MTB-cyklist.

Övik-tråden
Lars.E skrev:
> Vet inte hur det är med cykel på Fanön. Men då
> jag följde en kompis på fisketur runt udden där
> så var det sjukt stenigt där vi gick. Kanske
> finns det fina stigar som vi missade? (Vi missade
> även att få fisk).
> Men!
> Du har ju jättenära till Högakustens kanske
> bästa MTB-stig därifrån.
> Stigen som följer kusten mellan Kälsviken
> (Kälavika som gammfolke säger) och Entré Nord
> är en personlig favorit-stig.
> Däremot är det ganska ovärt att ta cykeln via
> Slåttdalsskrevan då den stigen är för kuperad
> och stenig för att det ska anses vara
> cyklingsbart för en normal MTB-cyklist.

Tackar för tipset, det låter som en utmärkt midsommardagstur. Finns det en gpx/kml(eller vad sjutton googlemaps filer heter!) att ladda ner någonstans? Av erfarenhet vet jag att det inte är lätt att hitta guldkornen om man inte kan skogarna. När jag försökte mig på att hitta ett mtbspår i Gagnef slutade det med att jag cyklade i cirklar. Turligt nog sysslar jag inte med orientering utan förlitar mig på den moderna tekniken istället.:)

/Staffan

Övik-tråden
Det är den blå markerade stigen närmast vattnet som är cyklingsbar för normala MTB-cyklister.
Den gula Högakustenleden är den som går genom skrevan och är ett elände att släpa med sig cykeln på.
Men på vägen tillbaka hem så rekommenderas att låsa fast cykeln i någon stolpe vid Entré syd och ta en promenad upp till skrevan om du har kraft kvar. Missa inte att klättra upp till slåttdalsbergets topp om du besöker skrevan. Grym utsikt därifrån.

Övik-tråden
Det där låter ju som något man skulle kunna släpa med barnen på (3 och 6 år gamla). Hmm, måste försöka hitta en strategi här så Pappa kan cykla lite stig med såklart och att det inte slutar med en familjeutflykt istället.

Hur teknisk är stigen? Är det högre tempo som gäller eller är det trilskas med rötter och bökiga stenpassager hela tiden? Om den är enkel cyklar man ju säkert fram och tillbaka på 1,5 timme (jag fick den till 1 mil enkel drygt), men är det brötigt så tar det såklart lite längre tid. Inte helt populärt att ge sig iväg och komma tillbaka 3 timmar senare.

Övik-tråden
Du kanske kan träffa familjen på stranden i Kälsviken efter din cykeltur? Där är det skönt att slappa en stund, eller att ta sig ett dopp om vinden ligger rätt för att vattnet ska bli varmt. Fin sandstrand! Långgrunt!
Jag har ingen koll på hur länge det dröjer att cykla, men stigen är bitvis ganska snabb för en erfaren och stark MTB-cyklist.
På vägen norrut så ligger de bökiga stenpassagerna i nerförsbackarna på norrsidan, så är du en tuff och tekniskt duktig cyklist som gillar "DH" så tar du dig fram ganska bra när du cyklar norrut.
På vägen tillbaka blir du med största sannolikhet tvungen att styra cykeln uppför några branta steniga backar, men belöningen kommer i form av lång och fin sydsluttning.
Ställ larmet på telefonen så den ringer efter 1 timme och vänd då, då kan du planera att vara borta 2 timmar.

Övik-tråden
Stark, tuff och erfaren cyklist är nog det sista jag vill kalla mig själv med mina två månader på sadeln. Glad entusiast är nog mer passande..:) Ett sådant här stigtips får man dock inte missa, speciellt inte när det faktiskt är "runt knuten" från stugan. Det får bli familjebad och picnic för övriga familjemedlemmar en av dagarna med en kortare tur(<2h) och sen får jag ta en ensamtur och ge mig på hela sträckan en av dagarna. Jag misstänker att det är lite väl optimistiskt att ta den hela sträckan på under 2 timmar om det bitvis är lite trixigt.

Finns det läge att arrangera en happyride i lugnt tempo där i Skuleskogarna på midsommardagen eller söndagen tro? Ju fler, ju roligare.

Övik-tråden
pilvinge skrev:
> 23/6 kl 08:00 startar ultralöparna i Övik och
> springer sedan HK-leden söderut till HK-bron i
> söder. Så om du ska ut och vingla [ ;-) ]på
> leden passa på och heja på hjältarna som
> springer de 12,9milen!
> mer info om loppet:
> http://highcoastultra.wix.com/highcoastultra2013

Fysatan! Imponerande bedrift! Jag antar att det krävs lite sån där kondition jag hört talas om för att göra något sådant.:) Jag ska definitivt hålla ögonen öppna efter ultralöpare om jag ska ut då men misstänker att de passerat skuleskogarna innan jag hunnit släpa mig upp ur sängen och ta mig dit ut. Det är ju trots allt en söndag.:)

Övik-tråden
Önskar lokal guidning på xc/am i Övik i helgen.
Vill cykla det finaste stigar ni har. Russinen i kakan vill jag åt.
Kan cykla 22-23 juni.
Bor i Åre och är van med stökiga stigar.
Kan i retur erbjuda russinen i Åre både på dh och xc.
Gärna en tvåtimmars tur, men cykelsällskap med lokalkännedom skulle uppskattas enormt även om det blir kortare eller längre.
Hört att stigarna i området är väldigt fina.
Hoppas det finns nån som kan ställa upp.
Tobias.

Övik-tråden
Lars.E skrev:
> Hoppas det gått bra att hitta stigar i ö-vik och
> skuleskogen för er i helgen.
> Synd att jag inte kunde vara med.
>
> /Lars.E

Hej,

Stigar hittades. Den var bitvis riktigt fin och bitvis riktigt brötig. Att det hade monsunregnat lade till en extra dimension till cyklingen med hala rötter och stenar. :)

/S

Övik-tråden
Någon som har något bränsledrivet trimmer/klippare som kan nyttjas efter lederna på bikeparken? Är hyfsat vuxet där nu... Mycket brännässlor och sånt :S

Går på semester efter veckan och kan nog lägga någon dag för att röja upp. Men har inte några redskap själv då jag bor i lgh.

Övik-tråden
oLjud skrev:
> Någon som har något bränsledrivet
> trimmer/klippare som kan nyttjas efter lederna på
> bikeparken? Är hyfsat vuxet där nu... Mycket
> brännässlor och sånt :S

Det kommer att finnas en röjsåg i parken idag.
Jonny kommer att köra fram till 16 ungefär.
Är det någon som vill köra efter det så ring mig eller Jonny.
070 666 73 85
Gubbar med krattor är oxå välkomna.
/Lars.E

Tillbaka
Topp