Övik-tråden

Övik-tråden
Hej!

helt ny i gamet men tänkte kolla lite med er om ni hunnit vara ute något i skogarna och om de tinat upp? Även om ni har några schyssta tips på stigar till en nybörjare med hardtail :-)

Mvh

Övik-tråden
yooz1e skrev:
-------------------------------------------------------
> Tveksam på XC, är nog ett tag till innan dess.
> Håll koll på denna tråd, jag skriver så fort
> jag far ut på riktig XC premiär.

Var lur på det, veckans snö hjälpte ju inte heller till. Men två veckor till med denna värme lär göra "underverk"..

Övik-tråden
Stigarna på Genesmon är nog åkbara nu, vi var där i onsdags. Snön som kom efter det är mer eller mindre borta. Men en och annan driva eller isfläck får du vara beredd på.

Övik-tråden
Det finns lite av varje på Genesmon. Stenar, rötter och berghällor upp mot vattentornet + bakom Foppa, och släta fina tallmo-stigar där i mellan. Sedan finns det några riktigt leriga stigar för dom som gillar det.

I Lördags körde jag och Sebbe från Fornbyn och ut mot Gullvik. Vi var tvungna att ta vägen på några ställen där snön var för djup, men annars var det mycket fin sommarstig bitvis. Ute vid Gullvik körde vi runt Ögeltjärnsberget där det nästan inte var någon snö kvar.

Skyttis vinterpromenad och vidare mot JÄBO körde jag i söndags (halva tävlingsbanan baklänges ungefär). Det var en blandming av sommarstig, upptrampad isig stig och skoterspår med upp mot 40cm snö. Funkade bra i minusgrader, annars får man nog pusha i snön.
Skidspåret ska man nog vara försiktig med då det fortfarande används av skidåkare bitvis.

Men... Läget är väl lite annorlunda nu efter torsdagens snöfall och efterföljande töväder.

Övik-tråden
+1 på Olzon's

Mest snabba lättrullade stigar där ute dock.
Svårt att hitta nått tekniskt och kuperat så här tidigt är jag rädd. Men lite mer värme så försvinner snön snabbt.

Övik-tråden
yooz1e skrev:
> Bakom Foppa, mycket intressant. Vad hittar man
> där? :-

Där hittar man det lilla Westmansberget, cirka 45 meter högt. Det går stigar på bägge sidor om kullen samt en uppepå som är lite svår men fullt möjlig i rätt väder. Branta, släta hällar ner mot Sommarhemmet.

Övik-tråden
CK Örnen kör snart igång med gemensamma träningar. I år ska vi försöka fokusera på att cykla tillsammans med övningar som faktiskt gör att alla oavsett kapacitet ska ha glädje av passen. Vi brukar ju börja på Genesmon eftersom att det är det område som det först blir ordning på. Spana in vår hemsida så får Ni info om start. www.ckornen.se. Gillar Ni att svettas inomhus så kör vi gratis spinning för CK Örnen medlemmar på Nordic Wellnes på Sjögatan på torsdagskvällar. Här kan verkligen ALLA oavsett träningsnivå delta.

Vi kommer i år inte att arrangera någon Övikscup i XCO som vi gjorde i fjol men vi kommer att arrangera en deltävling i Västernorrlandscupen onsdag 18/6, 18:30. Troligast på Genesmon. Dessutom blir det långlopp 27/7 med Tolvtjärnsloppet för tredje året i rad.

Övik-tråden
Var och scouta stigarna ovanför sjukhuset och terassen, kunde konstatera att det var riktigt mycket snö kvar :-P

Bilagor

• IMG_20140327_192822.jpg
    IMG_20140327_192822.jpg
    91.5 KB · Besök: 55
Övik-tråden
Tänkte ta å såga bort de fallna träden som ligger över lederna i bikeparken på söndag fm/dag, vill minnas att det var iaf 3 träd. Antar att det inte är någon som hunnit göra det än?

Övik-tråden
Bra... Grävmaskins och Blackhole vore bra att fixa. Ligger det något på serviceleden kan du ta där oxå. Men spara dom som ligger i anslutning till Skottkärran/Gräsklipparn. Dom tar jag till veckan när jag tänkt ge mig på lite vårfix då det blir lite ljusare kvällar.
Den sommartid nu kommer...

Övik-tråden
Vart en 6.3 mil tur idag bla ögleberget och sen mot stan mot hundtorpet via själevad svedjeholmen. Vid ögkeberget var det svårtrampat i sanden lars kan jag prova dina däck nästa gång?

Bilagor

• 20140331_112040.jpg
    20140331_112040.jpg
    203 KB · Besök: 61
  • 20140331_111325.jpg
    20140331_111325.jpg
    122.2 KB · Besök: 59
  • 20140331_114323.jpg
    20140331_114323.jpg
    84.4 KB · Besök: 56
Övik-tråden
Var ut på en kvällstur, imponerande mil det där Terry. Känner att man måste försöka komma ut och få mil och timmar i benen. Blev bara 45-50 min.

Bilagor

• Screenshot_2014-03-31-20-16-42.png
    Screenshot_2014-03-31-20-16-42.png
    82.8 KB · Besök: 54
Övik-tråden
Hur lång tid tar en såndär långrunda? Det är tid som saknas för mig, men ska komma ut på ett pass uppåt 3mil iaf under veckan, borde avklaras på 1,5 timme om man ser till pacen!

Övik-tråden
Oj jag börja vid halv 11 och var hemma vid halv 3 men då har jag gått upp på ögleberget fikat vid tjärn sen var jag in oss tattoeran en sväng så svårt att säga vad själva cyklingen tog. Sen var det ca 1.6 mil stigar :)

Övik-tråden
tänkte kolla med här i Övik, finns det nån bra lokal shop man köper en lagomt bra cykel liksom
5000kr
vet sjöbloms och team sportia
eller brukar ni beställa då ni vill ha en vettig cykel?

Övik-tråden
kobo skrev:
> tänkte kolla med här i Övik, finns det nån bra
> lokal shop man köper en lagomt bra cykel liksom
> 5000kr
> vet sjöbloms och team sportia
> eller brukar ni beställa då ni vill ha en vettig
> cykel?

Kolla på Sjöbloms de har/hade rea på cyklar! Kanske har något som passar! Halva priset på en hel del modeller!

Övik-tråden
terrygulliksson skrev:
> Nån som vill ta en mtb runda innan fredag?

Ska nog ut på en tur men blir nog bara 1-1,5 timme ikväll beroende på vad som passar där hemma.

Övik-tråden
terrygulliksson skrev:
> Vad bli det för sväng ?

Tänkte köra den svängen jag körde här ovanför plus runt golfbanan och Varvsberget. Nybörjartur, med nybörjarfart så det blir inget fancy.

Övik-tråden
terrygulliksson skrev:
> Tänkte höra med er vart ni köper era slangar
> och däck? 60 70 kr för en slang lite väl
> mycket. Det ska vara till ett 2.2 mtb däck med
> raceventil. Sen tips på bra gummi för
> stigkörning:)

Har inte Sjöbloms? Tänkte åka iväg vid klockan 19.00. Om du är sugen kan vi träffas vid kyrkan!?

Övik-tråden
Får lägga en beställning nästa gång det bli delar bra att ha med sej i ryggan en att börja laga mitt i skogen :) bara jag skulle vilja ha lite bättre pris och beställa en antal på engång:)

Tillbaka
Topp