Pågående renovering Miyata

Nesseh

Ny medlem
Tänkte kolla om nån här har koll på Miyata.
Fick en cykel av en polare som jag tänkte göra ett försök att få igång igen.
Håller på att strippa cykeln på alla delar, har ett hinder kvar innan jag kan skicka iväg den på lack, en kromad metalldel nere vid vevnavet, se bild.

Eftersom jag inte ens vet vad grejerna heter så har mina tafatta googlingsförsök inte gett någon utdelning.. har dock förstått att det kan vara både vänster och högergängor därinne.

Så, nån här som vet om man ska försöka banka loss med-eller moturs?

Bilagor

• IMG_2938.JPG
    IMG_2938.JPG
    194.2 KB · Besök: 44
Cup and cone bottom bracket. Ramen är heljapansk vilket innebär ISO, drivsidan är vänstergängad och icke-drivsidan normalgängad.

Låsringen (med de 6 hacken) på icke-drivsidan skruvas alltså av moturs. Detsamma då med koppen som den hållit på plats.

På drivsidan skruvas den sk fasta koppen av medurs. Den kan sitta ordentligt och har säkert väldigt smal anläggningsyta som är lätt att slinta av även med rätt verktyg. Så var försiktig eller hitta på sätt att hålla verktyget på plats.

Vad är det för modell?

(Skulle det varit ex franskgängat hade de kloka japanerna stansat ett F eller något annat lämpligt på kopparna.)

Senast ändrad:
På bilden - icke-drivsidan, det är väl två upphöjda klackar på lagerskålen?
Där behöver man inte banka. Ta en stor skiftnyckel. Använd en tving tvärs ramen för att hålla nyckeln på plats. Vrid.
Låsringen är väldigt frestande att knacka loss med hammare och dorn.
Det riktiga verktyget är en haknyckel, men hammare & dorn brukar gå bra om man accepterar små skador.

Bäst är att ta bort låsringen först.

Tack för utförligt svar ?

Modellen är bifogad här. Inte koll på årsmodell men baserat på att vajrarna är inbundna i styret skulle jag gissa på att den är "nyare"

Bilagor

• IMG_2744.JPG
    IMG_2744.JPG
    397.6 KB · Besök: 47
Det kommer att bli en trevlig cykel, jag gjorde en liknande grej med en Miyata förra vintern, det var helt klart värt besväret.
Här är en länk för ev. inspiration:
https://happyride.se/forum/read.php/1/2725547/page=1
Angående detaljerna ovan så har du ju redan fått fakta, men jag använde drivdorn och hammare till låsringen, sedan kunde koppen gängas ur för hand.
Fortsätt gärna med en renoveringstråd här!

Mvh Ulf S.

Har skissat lite på vad målet med renoveringen är, bifogar det nedan, så får vi se hur lång tid det tar att komma i mål :)

Bilagor

• miyata.jpg
    miyata.jpg
    121.2 KB · Besök: 57
Cup and cone bortom bracket borta, tack för tipsen :)
Om någon har erfarenhet av att byta ut dessa och vet vad som passar så tar jag tacksamt emot tips, samtidigt lockande att försöka återanvända så mycket original som möjligt..
Miyata SevenTwelve ser ut att stämma bra :)
Blir till att gå på hjulen nu och se om de går att få i sär

Avfettad, rentvättad och nya lager, kommer förhoppningsvis kunna rulla några mil till :)

Var förbi en cykelreparatör för att se om resten också skulle gå att byta ut men det lät dyrt och svårt så får mig till det som finns..

Bilagor

• IMG_2986.JPG
    IMG_2986.JPG
    228.3 KB · Besök: 38
Oskar sa:
Måste den lackas om? Det är fint med originallack och dekaler! :-)

Den har avskavd lack lite här och var, inte överförtjust i den röda färgen den har nu..

Lutar starkt åt omlackering..

Håller dock med om att dekalerna är schyssta, funderar på att maska över några av dom mindre för grundfärgen, och låta dem lackas över med klarlack, inte bestämt mig riktigt där än :)

Sadelstolen upprenoverad, bilden till vänster är efter en rejäl runda Autosol, till höger efter sliptrissa, våtslippapper och en ny runda Autosol

Bilagor

• IMG_3038.JPG
    IMG_3038.JPG
    207.6 KB · Besök: 33
Kassetten avtagen och upputsad, osäker på om den går att ta isär mer och om det är något man i såna fall borde försöka sig på, eller om det räcker så här, men det kanske nån här har koll på?

Bilagor

• IMG_3070.JPG
    IMG_3070.JPG
    238.7 KB · Besök: 40
Snyggt jobbat, blir bra det där! Om frihjulet fungerar som det ska så finns det väl egentligen ingen anledning att ta isär mera, men visst, det går ju om man nödvändigtvis vill.

Mvh Ulf S.

Tack Ulf! Frihjuldt fungerar fint så det får vara :)

Har kollat runt lite alternativ ang. lackering, ser att bli sandblästring med pulverlack.

1000 kr inkl. moms känns rimligt.

Men! De kromade delarna på ram och styre, nån som har koll på om dessa går att få bort? Någon som försökt sig på detta eller är det bara att glömma? Alternativet blir ju att maska av vilket jag egentligen är inställd på..

Bilagor

• IMG_3151.JPG
    IMG_3151.JPG
    202.5 KB · Besök: 37
Nesseh sa:
De kromade delarna på ram och styre, nån som har koll på om dessa går att få bort? Någon som försökt sig på detta eller är det bara att glömma? Alternativet blir ju att maska av vilket jag egentligen är inställd på..

Blästring och lagerdelar gör m;g en aning nervös, men så är jag en fegis.

Delen på gaffeln är "bara" att knacka bort försiktigt. Knacka runt om gärna med en träbit eller liknande som dorn så du inte skadar delen. Litet knöligare med delarna i ramen, där behövs ett urknackarverktyg. Man kan göra det själv av metallrör som man sågar längsgående slitsar i och fläker ut. Annars borde cykelmeken lösa det snabbt och därmed utan större kostnad.

Att pressa i lagerkopparna i ramen gör man med en press av gängstäng, muttrar och stora brickor

TBy sa:
Blästring och lagerdelar gör m;g en aning nervös, men så är jag en fegis.

Delen på gaffeln är "bara" att knacka bort försiktigt. Knacka runt om gärna med en träbit eller liknande som dorn så du inte skadar delen. Litet knöligare med delarna i ramen, där behövs ett urknackarverktyg. Man kan göra det själv av metallrör som man sågar längsgående slitsar i och fläker ut. Annars borde cykelmeken lösa det snabbt och därmed utan större kostnad.

Att pressa i lagerkopparna i ramen gör man med en press av gängstäng, muttrar och stora brickor

Ja, jag skulle ju känna mig tryggare om jag fick bort delarna, men samtidigt borde ju en tejp avsedd för blästring kunna hålla bra.

Ska iallafall testa att knacka med en träbit :)

Om delarna i ramen bara är pressade i, räcker det med att kunna fördela jämnt tryck för att få loss dom?

Gängstång och muttrar låter iallafall som ett smidigt sätt att få allt på plats igen, om man nu lyckas få bort det :)

Alla lagerdelar borta från cykeln, var inget problem att knacka loss :)

Distansskruvarna (se bild) till bakhjulet satt hårt och skulle behöva bytas ut, någon som har koll på om dessa har ett mer korrekt namn? Är det någon standard eller ska jag räkna med att det blir svårt att leta rätt på?

Bilagor

• IMG_3172.JPG
    IMG_3172.JPG
    249.4 KB · Besök: 43
Skruvarna bör vara M3x0,5 vilket är högst normala M3-skruvar och d:o helt vanlig M# gängtapp att rensa gängorna med...
(Börja dock med att prova med skruv innan du drar i gängtapp då det finns annat än M3.)

Det kan nog vara M3 gänga mot ramen på dessa, men om jag minns rätt så finns det en ansats vid mutteränden med en mindre gänga, för att man ska kunna dra fast den räfflade muttern mot skruven. Jag skulle också behöva sådana skruvar till en annan cykel, hittar du någonstans, tipsa gärna om var!

Edit: Nä, jag mindes nog fel där, man drog nog bara muttrarna mot botten på Miyatan, isf bör det ju funka med vanlig M3, men jag är fortafarande intresserad av att hitta kompletta med fjäder, mutter och allt!

Mvh Ulf S.

Senast ändrad:
emmer sa:

Tack för tipsen :)

Har kollat runt och det verkar som att ECI I Älta är de enda i stan som kan ha dessa på lager, annars blir det till att chansa på nätbeställning, hittade vintage på Amazon som borde kunna fungera, har det som plan B.

Ramen är lämnad för pulverlackering, återstår att hitta lämplig styrlinda. Brunt läder/läderimitation är det som gäller, om någon har något att rekommendera så tar jag tacksamt emot tips där också :)

Kul som första bygge, du kommer lära dig massor. Du verkar ha kommit en bit på vägen men jag kan rekommendera dig att byta ut såväl styrlager och vevlager, inte bara ta ut och rengöra. Distansskruvarna tycker jag du kan strunta i, tycker inte de behövs. Jag vet inte riktigt var du bor, men jag kan rekommendera Gunnels cykel på Folkungagatan 144, hon har både delar och kunskap och är dessutom mycket trevlig. Där kan du också hitta ny kassett och ny kedja, du måste byta ut båda två. Dessutom måste du hitta en pump att sätta på ramen när det finns så fint fäste ;-)

efredrikson sa:
Kul som första bygge, du kommer lära dig massor. Du verkar ha kommit en bit på vägen men jag kan rekommendera dig att byta ut såväl styrlager och vevlager, inte bara ta ut och rengöra. Distansskruvarna tycker jag du kan strunta i, tycker inte de behövs. Jag vet inte riktigt var du bor, men jag kan rekommendera Gunnels cykel på Folkungagatan 144, hon har både delar och kunskap och är dessutom mycket trevlig. Där kan du också hitta ny kassett och ny kedja, du måste byta ut båda två. Dessutom måste du hitta en pump att sätta på ramen när det finns så fint fäste ;-)

Kan bli ett byte utav vevlager.. funderar på det, men gillar också tanken få igång den med så mycket i original som möjligt.

Folkungagatan ligger nära, ska kolla in det, tack för tipset :)

Har fått tillbaka ramen från pulverlackering nu iallafall, slutade på 800 kr med blästring och pulverlack. Färglagret blev lite tjockare än jag räknat med, och en del gängor har fått lite väl mycket färg på sig, men över lag nöjd, ska nog kunna få ordning på det.

Snart dags att börja sätta ihop allt :)

Bilagor

• IMG_3385.JPG
    IMG_3385.JPG
    306 KB · Besök: 35
Ja, det där blev ju bra, och förhoppningsvis lite mera slitstarkt än sprayburksmålning, är den svart eller mörkt grå/blå?
Ang. vevlagret så finns det väl egentligen ingen anledning att byta om axeln och skålarna inte har några djupare gropar och spår av slitage, tvärtom skulle jag säga, den gamla typen av lager kan du ju justera till optimalt spel, och det är hyfsat lätt att göra rent och fetta om när det behövs.

Bara att höra av sig om du vill ha en lista på grejorna från Spa Cycles.

Mvh Ulf S.

us930 sa:
Ja, det där blev ju bra, och förhoppningsvis lite mera slitstarkt än sprayburksmålning, är den svart eller mörkt grå/blå?
Ang. vevlagret så finns det väl egentligen ingen anledning att byta om axeln och skålarna inte har några djupare gropar och spår av slitage, tvärtom skulle jag säga, den gamla typen av lager kan du ju justera till optimalt spel, och det är hyfsat lätt att göra rent och fetta om när det behövs.

Bara att höra av sig om du vill ha en lista på grejorna från Spa Cycles.

Mvh Ulf S.

Den är svart :)

Jag säger till!
Är på jakt efter nya "kappor" till handbromshandtagen. Var ner till ECI i Älta, väldigt bra ställe, fick bra hjälp, köpte också en variant där, det visade sig dock inte stämma..

Nån här som har koll på var man kan få tag i ny som passar? :)

Bilagor

• IMG_2775.JPG
    IMG_2775.JPG
    195.7 KB · Besök: 36
emmer sa:
Är inte så säker på att hoods för BL-1055 och BL-1051 är lika.
(Att det är 1051 på bilden går jag inte ed på :-) )

Kollade upp det, det stämmer att det är 1051 jag har :)

Tack för tipset Ulf, får försöka leta lite info och se om dom kan passa.

Börjat sätta ihop och passa in grejerna.

Hoods till 1051 verkar i stort sett omöjliga att få tag i, kommer låta de gamla sitta kvar.

Bakhjulet svänger 2-3 mm i sidled och snuddar ramen, tror dock att en ekerjustering är lite väl vågat att ge sig på men min bristande erfarenhet.

Återstår pedaler och sadel att inhandla :)

Bilagor

• IMG_3491.JPG
    IMG_3491.JPG
    297 KB · Besök: 30
BigC.se sa:
Snyggt! Jag gjorde en mindre uppfräschning av en Miyata seventwelve -88 för ett drygt år sen: https://happyride.se/forum/read.php/1/2939911/2939970
Planen var att lämna in den på blästring och pulverlack också, men det har inte blivit av men nu blev jag sugen. Var lämnade du in din ram, PMa gärna om du inte vill skriva direkt i tråden :)

Kul att se fler renoveringsprojekt :)

Jag lämnade in min hos Isaxons i Ulvsunda, dom gjorde ett bra jobb.

Det blir ju bra det här, det verkar ju som du kommer att få njuta av den redan denna sommaren! Appropå hoodsen, det är mycket riktigt som emmer skrev att de inte passar riktigt (bra koll där!), men tydligen går de att få dit till nöds, här är en som gjort det, kanske går de att justera ytterligare med sax eller en vass kniv.

https://www.amazon.com/gp/customer-...iewpnt?ie=UTF8&ASIN=B001GSMSJG#R2J0RBKBWI6A3S

Mvh Ulf S.

Tillbaka
Topp