Pannlamp inför vintern

waqr

Medlem
Pannlamp inför vintern
Då det snart börjar blir mörkt på kvällarna så måste jag införskaffa en bra pannlampa för höst/vinter MTB cykling tänkte jag. Vad ska man tänka på när man köper en sådan och finns det nån speciell lampa som dom flesta kör med?

Pannlamp inför vintern
Väldigt många kör med olika magicshine-modeller från xxl, köper man till kampanjpris är det svårslagen kombination av pris/kvalité och möjlighet att reklamera

Pannlamp inför vintern
Sigmas BUSTER 100 är trevlig om man vill ha en svagare ledljuslampa. Den är lätt, smidig, pålitlig och billig. Dock förhållandevis klen och inte så lång drifttid, men som jag cyklar mtb på vintern med kraftigare styrmonterad lampa fungerar den utmärkt när det ligger snö på marken.

Hösttid behöver man nog en starkare lampa.

Pannlamp inför vintern
Många kör Magic Shine. Jag har själv haft tre olika. Nu har jag en LedX. Sjuk skillnad. Förvisso använder jag den också för nattorienteringar, men med den kunskap jag har om lampor nu så skulle jag aldrig kunna köpa en Magic Shine för 1000spänn. Man förstår ej förrän man testat...

Pannlamp inför vintern
Det fina med ledx är att de har olika linser, en för bredd en för längd. Ger riktigt behagligt ljus. Har en cobra 6500 lumen som används för skidåkning, enduro och rent arbetsljus, visst den var dyr men den får alla andra lampor hittils att blekna. Deras mindre med 2 resp 4 linser räcker gott

Pannlamp inför vintern
Har nu kollat lite mer och hittade detta testet på Cykloteket.

https://www.cykloteket.se/cyklopedin/det-stora-pannlampstestet/

Lutar lite åt att köpa en M TIGER SPORTS DS 1800 LUMEN men såg ju sen att det finns liknande lampor på Kina sidor som kostar 300:-

Är det värt att lägga nästan 3000:- på en pannlampa för cyklingen under vinterhalvåret? Jag vet att jag kommer cykla mycket så vill ha bra grejer som funkar och ger bra ljus.

Senast ändrad:
Pannlamp inför vintern
waqr sa:

Lutar lite åt att köpa en M TIGER SPORTS DS 1800 LUMEN men såg ju sen att det finns liknande lampor på Kina sidor som kostar 300:-

Är det värt att lägga nästan 3000:- på en pannlampa för cyklingen under vinterhalvåret? Jag vet att jag kommer cykla mycket så vill ha bra grejer som funkar och ger bra ljus.
Det ser ut som en våldsamt överprissatt kina lampa tycker jag. För de pengarna får man en riktig lampa från t ex lupine eller så köper man något billigt rakt av istället.

Pannlamp inför vintern
Tar tacksam emot en länk till en svenska handlare på en bra och prisvärd lampa som kan fästas på hjälm. Köper helst ett komplett paket med batteri, hållare osv.....

Tack!

Pannlamp inför vintern
Köpte en Lupine Blika (RX4 SC) med tillhörande fjärrkontroll i våras. Relativt dyr men jag är väldigt, väldigt nöjd! Köptes genom proffslampor.se. Cyklar mtb i Hellas. Bra byggkvaltet, lätt och ljus till tusen och funktioner som gör att den passar till princip alla situationer som man kan tänkas behöva ljus. Jag köpte pannlampspaketet och kompletterade med hjälmfäste för lamphus och batteri samt styrfäste till fjärrkontrollen.
Väljer man finbatteriet med visning av kvarvarande batterikapacitet med röda små dioder så går dessa även att låsa till fast sken och använda som bakåtljus när batteriet sitter på hjälmen.
Med styrfästet till fjärrkontrollen är det väldigt lätt att styra funktionerna på lampan utan att släppa styret. Riktigt smidigt.
Via en app kan man dessutom programmera olika lägen och ljustyrka.
Verkligen värd att kollas upp om man kan tänka sig lägga ned ett par tusen på bra ljus!
Ca 3.900kr för allt.

Pannlamp inför vintern
Tack för alla svar.

Som det verkar så går det inte att komma under 2500:- om man vill ha en bra lampa. Trodde nog att dom skulle vara lite billigare nu för tiden......

Pannlamp inför vintern
Japp, men tyckte inte den gav speciellt starkt sken utifrån dom videos jag tittade på så den känns inte aktuell för mig.

Senast ändrad:
Pannlamp inför vintern
waqr sa:
Japp, men tyckte inte den gav speciellt starkt sken utifrån dom videos jag tittade på så den känns inte aktuell för mig.
Det finns inga genvägar. Såklart beror allt på nivån man vill att det både skall lysa, sprida och hur länge vid varje laddning. Samt livslängd på hela paketet.

Vissa nöjer sig med billiga grejer, andra vill ha mer högprestanda.

Lite som hela cykelbranschen i stort faktiskt, vill man ha 12-delat, kolfiberram, höj/sänkstolpe etc så får man betala. Men man kan cykla på annat också :)

Pannlamp inför vintern
lundatok sa:
Jag vill slå ett slag för Mila också om de har något i budget. Har en Mila Vega som är helt sjuk i skogen på vintern.
+1

Jag har en LedX Mamba och min sambo en Mila Vega2. Båda är ju i topp (sjukt före Magic Shine med flera andra nämnda). Den stora skillnaden mellan Milan och LedX är att Milan har ett lite gulare ljus, som kan kännas mer behagligt för vissa personer.

Sen är ju Milan programmerbar också i hur mycket ljus du vill ha, så om man inte behöver så mycket så kan man ju programmera om den för längre batteritid. LedX har 4 (eller är det 5, jag minns inte nu) fasta lägen som gör ungefär samma sak.

Pannlamp inför vintern
Det här gamla lamp-kittet får fungera en vinter till.... ?

FB_IMG_1484332143872.jpg

//Källis

Pannlamp inför vintern
lundatok sa:
Jag vill slå ett slag för Mila också om de har något i budget. Har en Mila Vega som är helt sjuk i skogen på vintern.

Jag kör på lillebror Mila Orion. Tycker den ger ett absolut tillräckligt ljus, för en lite trevligare prislapp. Finns med olika linser för bred spridning eller lång kägla.

Pannlamp inför vintern
Kincop sa:
peranders sa:
Robban78 sa:
Valostore.se har jävligt bra prylar.
Jag gillar också, jag har en Lumonite Compass R: http://www.valostore.se/produkt/lumonite_compass_r/

Samma här.
Bara kört ett testpass i skogen men oj så nöjd jag är!
Slipper sladdar också ?

Hur har ni fäst lampan på styret/hjälmen? Valostiores egna styrfäste har jag på pendlarhojen men den sitter ju inget vidare.

Pannlamp inför vintern
Rattnalle sa:
waqr sa:

Det ser ut som en våldsamt överprissatt kina lampa tycker jag. För de pengarna får man en riktig lampa från t ex lupine eller så köper man något billigt rakt av istället.

Biikeray är riktigt bra prylar, vanliga bland orienterade. Har en X10 som är fantastiskt bra och otroligt prisvärd. Har även limonite compass R men den ligger mest i lådan och skräpar då X10 är mycket bättre för halva priset. Är sugen på att skaffa en Bikeray Theia för vintercyklingen.

Pannlamp inför vintern
erolwi sa:
.....Biikeray är riktigt bra prylar, vanliga bland orienterade. Har en X10 som är fantastiskt bra och otroligt prisvärd. Har även limonite compass R men den ligger mest i lådan och skräpar då X10 är mycket bättre för halva priset. Är sugen på att skaffa en Bikeray Theia för vintercyklingen.

På vilket sätt är M Tiger Sports x10 (700Lm) mycket bättre än Lumonite Compass R (1238Lm)?
Ja, nästan halva priset (799:-) mot 1499:- är såklart lockande... Men förklara gärna hur du upplever skillnaden ?

Pannlamp inför vintern
erolwi sa:
Kincop sa:
peranders sa:
Robban78 sa:
Jag gillar också, jag har en Lumonite Compass R: http://www.valostore.se/produkt/lumonite_compass_r/

Samma här.
Slipper sladdar också ?

Hur har ni fäst lampan på styret/hjälmen? Valostiores egna styrfäste har jag på pendlarhojen men den sitter ju inget vidare.

Jag har provat på hjälmen. Den satt rejält.
Samma fäste ska funka till styret och bör sitta ännu bättre. Gäller att dra åt kardborrebandet hårt.
Hur menar du "inget vidare"? Löst/snett...?

Pannlamp inför vintern
Kincop sa:
erolwi sa:
Kincop sa:
peranders sa:
Robban78 sa:

Samma här.
Slipper sladdar också ?

Jag har provat på hjälmen. Den satt rejält.
Samma fäste ska funka till styret och bör sitta ännu bättre. Gäller att dra åt kardborrebandet hårt.
Hur menar du "inget vidare"? Löst/snett...?

Hur hårt jag än spänner så glider det på styret så då och då roterar den runt och lyser i ansiktet istället för framåt. Men kan ha att göra med att jag har halt styre, lite friktionsökning emellan kan nog lösa det.

Pannlamp inför vintern
Kincop sa:
erolwi sa:
.....Biikeray är riktigt bra prylar, vanliga bland orienterade. Har en X10 som är fantastiskt bra och otroligt prisvärd. Har även limonite compass R men den ligger mest i lådan och skräpar då X10 är mycket bättre för halva priset. Är sugen på att skaffa en Bikeray Theia för vintercyklingen.

På vilket sätt är M Tiger Sports x10 (700Lm) mycket bättre än Lumonite Compass R (1238Lm)?
Ja, nästan halva priset (799:-) mot 1499:- är såklart lockande... Men förklara gärna hur du upplever skillnaden ?

Skrev detta förut, fokuserat på löpning. Haft limoniten i två vintrar nu. Ser som stör mest är den sega laddningen och att den är framtung. Föredrar färgen på ljuset på Bikerayen och totalt sett gör det att jag heldre tar den. Att den dessutom kostar hälften gör att den är lätt vinnare. Funkar dock inte alls för cykling.

Såhär när höstmörkret faller in är det ju högaktuellt med pannlampor. Då jag råkar ha två vanliga och bra pannlampor så tänkte jag göra en liten jämförande minireview som info för de som fortfarande inte skaffat en bra lampa.

Kom häromdagen innanför dörren efter ett tvåmilspass ensam i skogen med pannlampa. Kom iväg sent, kvart i åtta så det blev ett riktigt kvällspass men det blev ett sånt där skönt pass där tiden bara försvann så jag blev förvånad när jag klev innanför dörren och klockan var halv tio och Suunton visade 19,3 km! Två rävar och två grävlingar sprang jag på med, de gör man inte ofta dagtid.

Att springa med en bra pannlampa i skogen är riktigt härligt, stigar man sprungit hundra gånger känns helt annorlunda, man måste hålla fullt fokus på stigen och resten av världen passerar förbi i periferin. Minns att jag flera gånger förra vintern väntade med att springa till det blev mörkt då vädret var grått och mulet och motivationen var låg. Mycket roligare att köra mörkerpass för då såg man ju inte hur trist väder det var.

För ett år sedan köpte jag en BikeRay X10 som jag kört med sen dess men förra veckan blev jag ägare till en Lumonite Compass R som jag sprungit något pass med. Liknande lampor med ungefär samma målgrupp och båda används av flera löpare på våra pass.

BikeRay X10 har en ljusstyrka på 700 lumen, lampan har två dioder, den ena har en lins som sprider ljuset och den andra har en lins som riktar framåt. Den har två litium batterier bak i nacken på 5600mah. Ljusstyrkan är steglöst varierbar och batteritiden ligger både i spec och i verkligheten på 120 minuter på 700 lumen, därefter drar den av till svagt läge som torde hålla länge. Laddas via USB eller medföljande 240v laddare. Lampan väger 285 gram. Rekommenderat pris är 1100:-, billigast på prisjakt är just nu 850:-.

Lumonite Compass R lampan består av en kompakt enhet med både batteri och en led lampa fram på pannan. Litiumbatteriet är på 3600mah. Lampan har en maxeffekt på 1000 lumen om än väldigt kortvarigt. Lampan har tre fasta lägen och ett turboläge. På "high" läget så ger lampan 630 lumen i ca 100 minuter sen drar den sakta av för att stängas av efter ca 180 minuter. Jag har kört 110 minuter och märkte ingen minskning av ljusstyrkan. På turboläget ger lampan max vad batteriet kan ge utan att spänningen regleras. Den ger då initialt 1000 lumen men ljusstyrkan sjunker hela tiden då batteriets spänning sjunker då det laddas ur. Efter ca 60 minuter är ljusstyrkan nere i 600 lumen och efter 120 minuter är batteriet i princip slut. Lampan laddas med medföljande USB laddare och den väger endast 159g. Rekommenderat pris är 1700:-, billigast på prisjakt är nu 1500:-.

Så gaska likvärdiga lampor, 600-700 lumen, 2 timmars batteritid, laddningsbar och allt på huvudet. Som upplagt för en duell.

Ljuset
Vi börjar med det viktigaste, ljuset. Båda lampor fungerar fullgott för terränglöpning, visst kan man aldrig ha för stark lampa men man känner inte ofta att man behöver mer ljus med dessa, X10 på max känns något starkare än R på high (se bild). Spridningen av ljuset är bra på båda och färgen på ljuset med. X10 vinnare med liten marginal.

Hvudställningen
Näst viktigast efter bra ljus är att man kan bära det med sig. X10 har en ganska kraftig ställning med breda band. Trots att den är nästan dubbelt så tung som R så känns den inte tung. Batteriet bak ger bra balans, de kraftiga banden gör att lampan sitter stadigt och skakar inte. Man kan ha banden väldigt löst spända utan att lampan rör sig vilket gör den väldigt bekväm. R har ett metallfäste för lampan där den enkelt snäpps fast. Det gör att lampan enkelt kan tas av och användas som ficklampa. Har inte använt lampan så mycket än men jämfört med X10 känns den lite framtung men det är nog bara en vanesak. De tunnare banden och den tyngre lampan (X10ans separata lampenhet är lättare) gör dock att man måste spänna lite hårdare för att lampan inte ska skaka och det var inte lika bekvämt som X10. Dessutom tycker lampfästet lite i pannan och initialt känns den inte lika bekväm som X10. X10 vinnare i komfortrundan.

Batteritid
Båda har väldigt lika batteritid vilket kan te sig konstigt då X10 har mycket större batteri. En led lampa ger ju ljus men även värme. X10 har kylflänsar som blir ganska varma vilket avslöjar att den har en del förluster. R blir inte varm alls vilket visar att den är väldigt effektiv vilket gör att den klarar lång batteritid med mycket mindre batteri och hänger med X10. Ronden oavgjord då de är lika bra.

Mångsidighet
X10 lampan är just vad den är, en pannlampa som kan användas till precis det. Den går att använda till allt som inte kräver hjälm såsom löpning, längdskidor etc. R går ju enkelt att släppa loss och använda som ficklampa. För ca 50:- kan man köpa cykelfäste, cykelhjälmfäste och arbetshjälmsfäste. Då den är mycket liten och kompakt funkar den ju också perfekt som reservlampa i ryggan, som lampa höst och vårpassen då man bara behöver lampan en del av passet eller för camping. R klar vinnare

Laddning
Båda kan laddas via USB, hur lång tid det tar beror på regleringen i lampans laddare men även hur mycket ström USB uttaget kan ge. Använder man en "mobilladdare" så ger vissa väldigt låg ström vilket ger ännu längre laddningstid. X10:ans 230v laddare undviker dock detta. Hittills är min upplevelse att ungefär dubbelt så lång laddningstid för R jämfört med X10, då jag använde min starkaste mobilladdare till R och X10ans 230v.

Säkerhet
Visst, det är bara en liten lampa men de blir ganska varma. Båda har temperaturreglering eftersom led dioder inte klara för höga temperaturer. Det skulle dock kunna uppstå problem om man har ex. lampan nerpackad i en väska och knappen råkar tryckas in och den tänds. X10 har en kontakt mellan lampan och batteri som gör att lampan är säkrad då kontakten är delad. R har ett mjukvarulås som aktiveras genom att knappen hålls in en längre stund. När man ska låsa upp måste man hålla in länge och sedan tänds lampan i lägsta läget men lätt att missa. Vinnare X10

Pris
X10 är just nu mycket billigare och klar vinnare.

Totalt
Lumonite Compass R:s styrka är mångsidigheten så den kan användas till mer än löpning och smidig att ta med i alla situationer. Som ren löparlampa är X10 helt klar den rekommenderade främst baserat på pris men även på den bättre och bekvämare huvudställningen.

Detta är mina erfarenheter efter ett år med X10 och en vecka med R. Får se om jag vänjer mig mer med Lumoniten framöver och uppdaterar då denna review. Sen finns det fler alternativ men har inte provat dem, Silva har massor av varianter, Petzl Nao har liknande spec och pris. För 1700 får man en BikeRay Ray-IV-EVO med 1500 lumen. 2,5 h batteritid men då är det löst batteri som måste bäras i väska eller sele.
Själv kommer jag fortsätta använda min X10 men med Lumoniten i väskan som ständig backup.

Ska försöka filma en dag så kan man se ljuset.

Senast ändrad:
Pannlamp inför vintern
Batteri på hjälmen är ju ett helt obegripligt koncept. Två timmars batteritid är inte mycket att hänga i granen heller. Imho.

Min kinalampa med XHP-diod får gå vidare. Den levererar kanske inte mer än 2000 av nästan 4000 specade lumen men det räcker långt det också. Många lumen per krona, dock köpt innan PostNord började ta ut tull. Sexcellsbatteri I väskan, två vid längre turer.

Senast ändrad:
Pannlamp inför vintern
Det viktigaste (enligt mig själv) är att en styrmonterad lampa sitter fast ordentligt och inte hoppar runt så att man blir sjösjuk, den bör även ha ha en bredstrålande ljusbild. På hjälmen ska man ha en lampa som kastar ljuset lite längre för att använda som sökljus och att det lyser dit man tittar, inte dit man styr.

Bilagor

• 20180107_161750.jpg
    20180107_161750.jpg
    132 KB · Besök: 156
Pannlamp inför vintern
Rattnalle sa:
Batteri på hjälmen är ju ett helt obegripligt koncept.

Nädå, det är fullt begripligt. Hur ska du annars göra om du cyklar utan ryggsäck? Och även om man gör det, så är det skönt att slippa en kabel som trasslar in sig i saker och som glöms bort och slits av när man tar av ryggan vid paus.

Pannlamp inför vintern
Makten sa:
Rattnalle sa:

Nädå, det är fullt begripligt. Hur ska du annars göra om du cyklar utan ryggsäck? Och även om man gör det, så är det skönt att slippa en kabel som trasslar in sig i saker och som glöms bort och slits av när man tar av ryggan vid paus.
Vikt.

Men det beror förstås på kraven på ljusstyrka och batteritid hur stor den straffvikten blir.

Pannlamp inför vintern
Rattnalle sa:
Vikt.

Men det beror förstås på kraven på ljusstyrka och batteritid hur stor den straffvikten blir.

Pja, jag har kört med batteripack längst bak på hjälmen de senaste två åren. Visst är det lite tungt, men man tänker inte på det efter några minuter faktiskt. Och jag har inget alternativ eftersom jag kör med midjeväska. En lång jäkla kabel ner dit kommer ju ofelbart att fastna i nåt och ryckas loss.

Lampan ifråga är en smalstrålande 1000-lumen-grunka som kompletterar en mer bredstrålande styrlampa. Har för mig att det är 4 st 18650-celler i packet så det är väl medeltungt. Två hade varit trevligare men inte räckt tillräckligt länge.

Pannlamp inför vintern
Makten sa:
Rattnalle sa:

Brukar lägga batteripacket i tröjans ryggficka. Sen en jacka utanpå. Funkar bra.

Pannlamp inför vintern
BretD sa:
Köpte en Lupine Blika (RX4 SC) med tillhörande fjärrkontroll i våras. Relativt dyr men jag är väldigt, väldigt nöjd! Köptes genom proffslampor.se. Cyklar mtb i Hellas. Bra byggkvaltet, lätt och ljus till tusen och funktioner som gör att den passar till princip alla situationer som man kan tänkas behöva ljus. Jag köpte pannlampspaketet och kompletterade med hjälmfäste för lamphus och batteri samt styrfäste till fjärrkontrollen.
Väljer man finbatteriet med visning av kvarvarande batterikapacitet med röda små dioder så går dessa även att låsa till fast sken och använda som bakåtljus när batteriet sitter på hjälmen.
Med styrfästet till fjärrkontrollen är det väldigt lätt att styra funktionerna på lampan utan att släppa styret. Riktigt smidigt.
Via en app kan man dessutom programmera olika lägen och ljustyrka.
Verkligen värd att kollas upp om man kan tänka sig lägga ned ett par tusen på bra ljus!
Ca 3.900kr för allt.

Kör samma och kan verkligen rekommendera Blikan!

Pannlamp inför vintern
Ubbe73 sa:
Makten sa:
Rattnalle sa:

Brukar lägga batteripacket i tröjans ryggficka. Sen en jacka utanpå. Funkar bra.

+1
(Trodde jag var den självklara lösningen om man inte kör ryggsäck eller batterisele.)

Tillbaka
Topp