Peth
Aktiv medlem
PBP 2019
GoranS sa:Om man har otur på en tur, är det då fortfarande en tur?
För att travestera Lundell: en otur är också en tur.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Med tanke på vad jag tycker om Lundell så tolkar jag det som att svaret på min fråga är nej. ;-)Peth sa:GoranS sa:Om man har otur på en tur, är det då fortfarande en tur?
För att travestera Lundell: en otur är också en tur.
Jocke77 sa:Då var det sista packat, avfärd imorgon via Göteborg - Kiel. Ska bli grymt kul att äntligen komma på plats och starta loppet, bestämde mig våren 2016 att köra utan att ha en aning om vad brevet / ultracykling innebar. Ska försöka få in något inlägg här under loppet så ni som internetcyklar får lite rapporter :-)
bsandborgh sa:Party!bigmollo sa:Meh! Ska det bli repris på 2007?
bigmollo sa:Jag är så pepp så jag knappt kan jobba!!
bsandborgh sa:Nu är deras trackingsajt live: https://track.rtrt.me/e/PBP-2019#/tracker Finns IOS- och Android-appar också!
kitzblitz sa:Hm, om man har gjort ett läkarexamen i Sverige är man, åtminstone utomlands, "MD". Så man får väl ändå kalla sig MD utan en doktorsavhandling. Men det krävs sedan en forskarutbildning innan man får tillägga "PhD".
Typ på vetenskapliga publikationer.
GoranS sa:Finns PhD som svensk term? Jag trodde det var en engelsk term medan fil.dr. eller tekn.dr. är svenska termer för de som doktorerat vid filosofisk fakultet och beroende på om man har sin grundexamen från universitet eller teknisk högskola.
NotReallyGunde sa:Sitter och läser igenom alla dokument, såg då en trevlig notis om att man kan lämna en väska vid Start/mål, det kan ju vara väldigt trevligt :) men hittar inget om Dusch. Ngn Som vet?
Det jag frågade (eller försökte fråga) var om förkortningen PhD numera finns officiellt som svensk förkortning. Jag har tolkat det som en engelsk förkortning som en person som t.ex. är teknologie doktor kan använda som förkortning på sin titel i internationella sammanhang.fedde sa:GoranS sa:Finns PhD som svensk term? Jag trodde det var en engelsk term medan fil.dr. eller tekn.dr. är svenska termer för de som doktorerat vid filosofisk fakultet och beroende på om man har sin grundexamen från universitet eller teknisk högskola.
Du menar finns motsvarande förkortningar på svenska?
Med dr, Tekdr, Td och Fd o s v är väl förkortningarna?
Och det är väl i tur och ordning:
Medicine doktor, teknologie doktor, teologie doktor och filosofie doktor.
Det ovanstående skrivs mycket snabbt med reservation för felaktig notation etc.
Och sedan finns förstås hedersdoktorer m fl också.....
/Fedde (ej doktor!)
GoranS sa:Finns PhD som svensk term? Jag trodde det var en engelsk term medan fil.dr. eller tekn.dr. är svenska termer för de som doktorerat vid filosofisk fakultet och beroende på om man har sin grundexamen från universitet eller teknisk högskola.
GoranS sa:Det jag frågade (eller försökte fråga) var om förkortningen PhD numera finns officiellt som svensk förkortning. Jag har tolkat det som en engelsk förkortning som en person som t.ex. är teknologie doktor kan använda som förkortning på sin titel i internationella sammanhang.fedde sa:GoranS sa:Finns PhD som svensk term? Jag trodde det var en engelsk term medan fil.dr. eller tekn.dr. är svenska termer för de som doktorerat vid filosofisk fakultet och beroende på om man har sin grundexamen från universitet eller teknisk högskola.
Du menar finns motsvarande förkortningar på svenska?
Med dr, Tekdr, Td och Fd o s v är väl förkortningarna?
Och det är väl i tur och ordning:
Medicine doktor, teknologie doktor, teologie doktor och filosofie doktor.
Det ovanstående skrivs mycket snabbt med reservation för felaktig notation etc.
Och sedan finns förstås hedersdoktorer m fl också.....
/Fedde (ej doktor!)
Tittar ut över bordet med cykelkläder och inser att AfterBike kläder har jag glömt :) och ska vara kvar 2 nätter i Parisbigmollo sa:Vi åker ner imorgon och jag börjar bli nipprig. Kan inte nån skriva vad jag har glömt att packa. Jag kommer inte på det själv.
Inte skräpa ner franska dikesrenar!bigmollo sa:Jag tar med en sopsäck som afterbike-kläder. Då kan nån dumpa mig i ett dike när jag är klar.
bigmollo sa:Vi åker ner imorgon och jag börjar bli nipprig. Kan inte nån skriva vad jag har glömt att packa. Jag kommer inte på det själv.
NotReallyGunde sa:hittar bara en st tåvärmare..
Variant som hjälpt mig att minska packningsnojan är:bigmollo sa:Vi åker ner imorgon och jag börjar bli nipprig. Kan inte nån skriva vad jag har glömt att packa. Jag kommer inte på det själv.
bigmollo sa:Vi åker ner imorgon och jag börjar bli nipprig. Kan inte nån skriva vad jag har glömt att packa. Jag kommer inte på det själv.
GoranS sa:Variant som hjälpt mig att minska packningsnojan är:bigmollo sa:Vi åker ner imorgon och jag börjar bli nipprig. Kan inte nån skriva vad jag har glömt att packa. Jag kommer inte på det själv.
1) Tag ett blankt papper/dokument
2) Packa ner allt du tror dig behöva och skriv ner samma saker på pappret/i dokumentet
3) Genomför resa
4) Analysera vad du glömde att ta med/saknade och fyll på pappret/dokumentet med dessa saker
5) Vänta till nästa resa
6) Ta fram listan och packa enligt denna
7) Fundera igenom om det är några speciella saker du behöver till denna resa. Om så, packa dessa och skriv upp på listan
8) Gå till 3
DT sa:Här är en minimi-checklista för det mest essentiella:
- 2 reservslangar + däckavtagare
- klotgrill
- ett par blodpåsar + kroppsdelar att byta ut
Problemet är att "den" existerar i form av två utskrivna varianter på en grundlista och där var och en av de två har ett gäng, delvis överlappande, handskrivna kompletteringar. Ett vinterprojekt är att sammanföra dem till en lista.NotReallyGunde sa:GoranS sa:Variant som hjälpt mig att minska packningsnojan är:bigmollo sa:Vi åker ner imorgon och jag börjar bli nipprig. Kan inte nån skriva vad jag har glömt att packa. Jag kommer inte på det själv.
1) Tag ett blankt papper/dokument
2) Packa ner allt du tror dig behöva och skriv ner samma saker på pappret/i dokumentet
3) Genomför resa
4) Analysera vad du glömde att ta med/saknade och fyll på pappret/dokumentet med dessa saker
5) Vänta till nästa resa
6) Ta fram listan och packa enligt denna
7) Fundera igenom om det är några speciella saker du behöver till denna resa. Om så, packa dessa och skriv upp på listan
8) Gå till 3
Kan vi inte få använda din då? den är ju utprovad och klar :)
GoranS sa:Listan på http://laggis.blogspot.com/2007/04/ny-cykel.html?m=0 borde annars kunna tjäna som en bra utgångspunkt.
Om man kör med en polare, kan man då skippa sista punkten och i stället ta med en kniv, nål och tråd och byta kroppsdelar med polaren?DT sa:bigmollo sa:Vi åker ner imorgon och jag börjar bli nipprig. Kan inte nån skriva vad jag har glömt att packa. Jag kommer inte på det själv.
Här är en minimi-checklista för det mest essentiella:
- klotgrill
Lycka till! :)
GoranS sa:Om man kör med en polare, kan man då skippa sista punkten och i stället ta med en kniv, nål och tråd och byta kroppsdelar med polaren?DT sa:bigmollo sa:Vi åker ner imorgon och jag börjar bli nipprig. Kan inte nån skriva vad jag har glömt att packa. Jag kommer inte på det själv.
- klotgrill
/weight-weenie-hobby-surgeon
ooms sa:GoranS, se mitt tillägg ovan. Dock blir jag inte klok på om MD motsvarar PhD (för någon med medicinsk grundutbildning), eller om det är själva grundutbildningen.
Man får väl ha en stark polare med sig som har fräscha kroppsdelar som man kan byta till sig. ;-)LTS sa:GoranS sa:Om man kör med en polare, kan man då skippa sista punkten och i stället ta med en kniv, nål och tråd och byta kroppsdelar med polaren?DT sa:bigmollo sa:Vi åker ner imorgon och jag börjar bli nipprig. Kan inte nån skriva vad jag har glömt att packa. Jag kommer inte på det själv.
- klotgrill
/weight-weenie-hobby-surgeon
Om du nöter hål i däcket, brukar du då byta till polarens trasiga däck och låta honom få ditt gamla?
Det viktigaste om man går den vägen är en kylväska, helst en av märke Ricco. Den går att använda både till punkt 3 och för tillbehören till punkt 2. Alltså en komplett packlista på bara 4 punkter.
GoranS sa:Man får väl ha en stark polare med sig som har fräscha kroppsdelar som man kan byta till sig. ;-)
Visst har Örebrocyklisterna någon form av dropbag även denna gång? Är det OK med drop-bodybag?NotReallyGunde sa:GoranS sa:Man får väl ha en stark polare med sig som har fräscha kroppsdelar som man kan byta till sig. ;-)
Om man tar en kärra med sig kan man ju ha en färdig meny med delar redo för att jobba
NotReallyGunde sa:Om man tar en kärra med sig kan man ju ha en färdig meny med delar redo för att jobba
Skriver upp spade på packlistanLTS sa:NotReallyGunde sa:Om man tar en kärra med sig kan man ju ha en färdig meny med delar redo för att jobba
Det finns väl kyrkogårdar?