Petris Tråd om cykelfrågor

grejen är att jag inte vet om sådan finns i Sundsvall kollade med en verkstad men de hade inte grejerna för att göra detta, tror inte de andra heller har, en vet jag som inte har tid nu att fixa sånt, om de kan för att de har fullt upp med 2013 års cyklar och andra cyklar att fixa i första hand tyvärr

Petri skrev:
-------------------------------------------------------
> ok
> så inget allvarligt kan hända med det där
> glappet mellan bakdämparen och bussningen?
> bara köra tills dämparen pajjar?
> bra då vet jag

Ingen har sagt att inget allvarligt kan hända.
Ett konstaterat glapp är ett glapp. Fixa bussningen, men du behöver knappast slita isär och renovera hela dämparen bara för att den är gammal - det är vad dom flesta vill säga åt dig. Lämnar denna tråd nu. Andra får ta vid...

Ok Stisse ha de gött

pumpade nästan 200psi i dämparen för lit mer än en timme sedan kopplade på pumpen nyss då var trycket nere i 165psi känns som den inte håller luften tillräckligt då har jag inte ens kunnat åka på den och lär inte förrän till helgen vad säger det er ni som kan detta?

Senast ändrad:
oj fan menade 200psi vrt ett grymt typo, skaan tömma dämparen på luft innan knackar ur bussningen som verkar sitta som faan.

den är ditpressad vad skiljer pressade bussningar mot sånna man "knackar" loss eller finns det ens olika bussningar för dämpare?

jag har nu kollat med Usports till och med inte ens de tar på sig detta med min bbakdämpare visst är det roligt med cyklar när man ska få nåt fixat så har de antingen inte grejjer att göra detta med eller så tar de inte på sig detta helt eneklt.
vad har jag då för val?
skita i det och låta dämapre och ram förfalla och vara utan hoj sedan?
eller slänga ut 2000-3900kr på en ny dämapre jag älskar att cykla det gör jag men snart får det fan vara nog med detta jävla strulande.

Låt dämparen sitta, den håller. Mina bussningar är slitna men kör man inte så hårt så är det ingen fara.
Skruva ihop hojjen nu istället och ut och cykla med dig =)
Lovar att om ramen exploderar/spricker/imploderar pga bakdämparens bussningar närmaste tiden så får du en ny av mig.
Mvh.

Senast ändrad:
det är ju inte bra bussningen utan den tappar ju tryck också.
Kontaktade den enda giant återförsäljaren i stan de misstänker att den måste skickas till Holland där de har sin fabrik för att laga den och det lär inte bli billigt om det ens finns reservdelar till den.
Läser man manualen står det nånstans att det inte finns lösa delar till den.
Ja fy fan säger bara jag

Morfum skrev:
> Låt dämparen sitta, den håller. Mina bussningar
> är slitna men kör man inte så hårt så är det
> ingen fara.
> Skruva ihop hojjen nu istället och ut och cykla
> med dig =)
> Lovar att om ramen exploderar/spricker/imploderar
> pga bakdämparens bussningar närmaste tiden så
> får du en ny av mig.
> Mvh.

jo bara x9 grejerna kommer så ska jah skruva ihop den. men i längden lär ju bussningen orsaka mer skada i sig.
men om den inte håller trycket är ju det i sig inte bra

jansson99 skrev:
> Men Du behöver ju inte byta dämparen!

Jag sätter 100 spänn på att Petri har beställt en ny dämpare innan den här veckan är slut.

vad skulle du göra i min sits ingen tar på sig att fixa den och om nån gör det ska den skickas ner i europa till en fabrik, och vad kommer det kosta?

Angående denna dämpare så är det enda felet ett litet glapp i övre bussningen som uppdagades när jag rengjorde axeltappen i sommras, den glappar väldigt lite då menar jag att det lilla smuts som satt på axeln gjorde att den var glappfri tills jag rengjorde den, man känner det bara när man lyfter i cykeln inte när man cyklar. Jag skulle då inte byta bussning fastän jag är väldigt noga med funktionen. Den håller luft hur bra som helst, jag brukar kolla ca 2-3 ggr år. Ramen använde jag senast under cykelvasan utan problem. Lager och bussningar är bytta under senaste året utom i stötdämparen.

/Fd ägare till ramen.

Då har den börjat med det sedan du köpte den. Ställde om dämparen veckan innan vasan och då hade den ganska exakt samma tryck som i våras. Kollade trycket kvällen innan vasan och då hade den då inte tappat något tryck, trots en repa i downhillbanan i Lindvallen. Det är väldigt lätt att "tappa" luft när man monterar/avmonterar pumpen.

David Å (fd wmdaake) skrev:
> Det är väldigt lätt
> att "tappa" luft när man monterar/avmonterar
> pumpen.

Det gör min 5th Element med, fick för mig att min tappade luft med men det var helt enkelt så att det pyser ut lite när man skruva på pumpen, det är många som har haft detta "felet" Petri om du söker lite. LOVAR dig utan att ha sett dämparen att det inte är några problem, låt den vara och vänta på dina nya goa grejjer och njut sedan.
jag kan med bli förbannad på mina cyklar för vissa saker och det kan försöra turer men är det värt det undrar jag då? Oftas blir svaret "nej" och jag brukar avsluta min runda på bra mycket bättre humör.

jo det förstår jag alldeles bra men inte från 200 psi till 165 psi på under 2 timmar inte ens pumpen orsakar så mycket tapp eller?
Morfum skka montera ihop den det ska jag men hoppas den inte tappar mer tryck på turer än den gjort nu utan att jag ens cyklat med den :)
tro mig när jag får ytill den ska det cyklas knske DAvid kan ta nån Njurunda tur med mig :)

tja, det är inte så ovanligt då jag knapptast aldig kört med 200Psi, antar att det är ganska hårt tryck=lättare att det snabbt smider ut när man skruvar på luftnippeln.
Hade du haft 75-120psi eller likande så kanske det inte hade minskat så mycket.

Det är alltså inte tiden den har stått, dessa 2h alltså. tror nog att du hade haft samma skillnad om du hade kollat efter 1vecka.

nåja eftersom ingen verkstad i stan verkar kunna göra nåt åt min dämpare så får den vara som den är nu bara grejerna kommer så jag kan skruva ihop hojen fr jag se hur den håller luften efter en tur.

så med andra ord kan jag ha den liggandes och säg nästa gång jag kopplar på pumpen och den visar säg 150 dvs 200-->150psi bara tom stå är inget tecken på att den inte kan hålla trycket?

saken är att jag inte vet om det finns reservdelar till den längre då den slutats tillverkas för ett bra tag sedan. vet att original delar inte alltid behövs men då får man rätt passform osv.

vet inte ens hur man plockar isär den finns inga skruvar nånstans vad jag kan se.
sedna ska man väl släppa ur all luft innan man micklar med den?

Morfum skrev:
> Han trollar bara Petri.. Låt bli.

ja nej det är klart jag inte gör det, det är inte ens mitt bord utan jaguarverken/giant´s bord att fixa den i så fall men det lär väl kosta mer än det är värt att skicka in en nånstans

Petri skrev:
> jo det förstår jag alldeles bra men inte från
> 200 psi till 165 psi på under 2 timmar inte ens
> pumpen orsakar så mycket tapp eller?

Petri, läs detta igen:

(David Å (fd wmdaake) skrev:
> Det är väldigt lätt
> att "tappa" luft när man monterar/avmonterar
> pumpen.

Det gör min 5th Element med, fick för mig att min tappade luft med men det var helt enkelt så att det pyser ut lite när man skruva på pumpen,)...

Ta sedan och pumpa upp din dämpare till 200 psi, skruva av pumpen, och skruva sedan tillbaka pumpen på dämparen direkt utan fördröjning. Läs av mätaren. Skillnaden på värdena blir vad du tappar i tryck varje gång du skruvar på pumpen på dämparen.
Upprepa detta sedan 10 ggr så kan du räkna ut ett bra medelvärde på din tryckförlust.
Därefter kan du pumpa upp dämparen till 200 psi igen och sedan låta den stå orörd i en vecka. Skruva sedan på pumpen på dämparen igen och läs av. Om värdet nu markant understiger de tidigare uppmätta värdena, så kan du ev misstänka att dämparen läcker.

Alternativt om du har bråttom, så släng ner dämparen i en hink med vatten och se om det bubblar.

David Å (fd wmdaake) skrev:
> Angående denna dämpare så är det enda felet
> ett litet glapp i övre bussningen som uppdagades
> när jag rengjorde axeltappen i sommras, den
> glappar väldigt lite då menar jag att det lilla
> smuts som satt på axeln gjorde att den var
> glappfri tills jag rengjorde den, man känner det
> bara när man lyfter i cykeln inte när man
> cyklar. Jag skulle då inte byta bussning fastän
> jag är väldigt noga med funktionen. Den håller
> luft hur bra som helst, jag brukar kolla ca 2-3
> ggr år. Ramen använde jag senast under
> cykelvasan utan problem. Lager och bussningar är
> bytta under senaste året utom i stötdämparen.
>
> /Fd ägare till ramen.

TACK!
Där kom förklaringen till varför Petri plötsligt har en fullfjädrad cykel. Måste ha missat någon tråd i sommar, för senast jag tyckte mig ha koll på "Petri mekartrådarna" så var den en HT som det skruvades hysteriskt på. Och före den en Merida som alla delar byttes på och till sist ramen. Nu borde det finnas en låda med en i princip komplett Merida i molekyler, samt en ytterligare HT ram. Strax även en XT drivlina som inte kan ha hunnit att rulla många meter, samt innan veckan är slut även en bakdämpare.
Verkligen underhållande läsning, och tänk den som hade så mycket tid, ork och pengar att uppdatera och skruva cykel i detta tempot!

Miro skrev:
> Plocka isär å titta. Orginalreservdelar är inte
> alltid orginalreservelar.

Det stavas original - inte orginal... :)

jag tog Rocky_K´s råd fyllde handfatet på toan med vatten ner med dämparen först ingenting en liten bubbla, sedan så tog jag upp den stoppade ner den då bubblade misnsann den läcker som ett såll.

så det avgör ju saken den är inte hel längre då spelar ju inte bussningen så stor roll när den i övrigt inte håller tätt.

Senast ändrad:
Petri skrev:
> jag tog Rocky_K´s råd fyllde handfatet på toan
> med vatten ner med dämparen först ingenting en
> liten bubbla, sedan så tog jag upp den stoppade
> ner den då bubblade misnsann den läcker som ett
> såll.
>
> så det avgör ju saken den är inte hel längre
> då spelar ju inte bussningen så stor roll när
> den i övrigt inte håller tätt.

Kanske bäst att köpa ny komplett dämpare då? Har du kollat om http://www.bike-discount.de/index.php har passande modell? Där brukar priserna vara rätt så låga.

dubbedido jag säger dubbedido var nöjd med allt du ser, bla bla, var nöjd med dina sorger och besvär :)

Senast ändrad:
heheh visade sig nu när jag skulle slänga på dämparn att den glappar i sidled längst ner...kul
:(
tor inte jag har mycket val än att byta ut dämparen.

MEN och det är ett STORT MEN

vilken dämpare är bra och vilen suger mer än zeus lilla pung?

Senast ändrad:
nej inga nya bussningar täntke köra dämparn ändå men då glappar ju ner sidan av den också.
sedan ahr jag inga vertyg att få loss bussningarna med, har kkollat med i stort sett varenda cykelbutik i stan ingen tar på sig jobbet att göra nåt åt min dämpare endera beroende påa tt många inte har verktyg heller andra tar inte an den helt enkelt många valmäjligheter man har eller?

det är inte framgaffeln som felar utan bakdämparen på min nyligen inköpta beggade FS ram

så Rock Shox Monarch eller FOX float rp2/23?

Senast ändrad:
Köp den billigaste dämparen av dom som du har tittat på! Vi vanliga glada amatörer behöver ingen "Kashima Coating" eller en massa inställningsmöjligheter.
En lockout av något slag kan vara bra att ha, men det går bra utan också (tex. FOX Float R).

Att tappa 200 -> 165psi låter inte alls orimligt när du sätter på dämparpumpen. Det är ingen stor volym i en sån dämpare, då sjunker det snabbt när den ska fylla upp tryckmätaren på pumpen.

Montera på den igen och cykla på hojen. Märker du inte något problem under en runda så kör bara.

Och glappande bussningar är inget farligt, det är lite störigt när det klonkar i hojen men inte värre än så.

+1

Och om du ändå inte har tänkt sticka ut och cykla:
1. Kan du se var det bubblar ifrån?
2. Om du låter den ligga i vatten i 10 min, bubblar det fortfarande?

Det finns ju en möjlighet att ventilen där du pumpar in luft har gängat upp sig när du fipplat med pumpen. Kan du se om det läcker från ventilen eller packningen alt. något annat ställe på dämparen.

Om du ska kolla trycket i dämparen så måste du göra det i flera steg för att det ska bli rätt.

Exempel om det är 200 psi som du pumpade upp den till sist.

1. Skruva på pumpen så pass mycket att den blir tät men INTE så mycket att ventilen öppnar och det börjar pysa ut tryck till pumpen. Alltså mätaren ska fortfarande visa 0 psi.
2. Pumpa upp trycket i pumpen till 200 psi.
3. Skruva nu fast pumpen ordentligt så att ventilen öppnar.
4. Läs av trycket.

Om den inte läcker så kommer den fortfarande visa 200 psi.
Om den läcker kommer trycket vara lägre än 200 psi.

Har man en dämpare med positiv och negativ kammare så kan trycket även stiga i den ena kammaren om det läcker i mellan dom. (Gäller inte din dämpare)

Min NRS har haft en glappande dämpare dom senaste åren men den fungerar lika bra för det.
Den läcker även lite luft (har en med pos/neg kammare) mellan kammrarna men det går utmärkt att justera trycket lite då och då.

Ett trick för att få den att hålla trycket bättre är att hälla i en liten mängd med tjock dämparolja eller redrum som hjälper packboxen att täta samt även smörjer dämparen.

Mike å skrev:
> Om du ska kolla trycket i dämparen så måste du
> göra det i flera steg för att det ska bli
> rätt.
>
> Exempel om det är 200 psi som du pumpade upp den
> till sist.
>
> 1. Skruva på pumpen så pass mycket att den blir
> tät men INTE så mycket att ventilen öppnar och
> det börjar pysa ut tryck till pumpen. Alltså
> mätaren ska fortfarande visa 0 psi.
> 2. Pumpa upp trycket i pumpen till 200 psi.
> 3. Skruva nu fast pumpen ordentligt så att
> ventilen öppnar.
> 4. Läs av trycket.
>
> Om den inte läcker så kommer den fortfarande
> visa 200 psi.
> Om den läcker kommer trycket vara lägre än 200
> psi.
>
> Har man en dämpare med positiv och negativ
> kammare så kan trycket även stiga i den ena
> kammaren om det läcker i mellan dom. (Gäller
> inte din dämpare)
>
> Min NRS har haft en glappande dämpare dom senaste
> åren men den fungerar lika bra för det.
> Den läcker även lite luft (har en med pos/neg
> kammare) mellan kammrarna men det går utmärkt
> att justera trycket lite då och då.
>
> Ett trick för att få den att hålla trycket
> bättre är att hälla i en liten mängd med tjock
> dämparolja eller redrum som hjälper packboxen
> att täta samt även smörjer dämparen.

det där lät lite komplicated
men ska prova även detta se vad som händer

Rocky_k det kommer inte från ventilen så att säga utan från det där stora svarta klumpen typ

men men

Tillbaka
Topp