Petris Tråd om cykelfrågor

Va faen. Kan du inte försöka sätta ihop grejjorna fel med mening istället?
Då kanske det blir rätt.

Orka mer med denna tråd. Kan du inte börja spela pingis istället för cykla.

Miro skrev:
-------------------------------------------------------
> Orka mer med denna tråd. Kan du inte börja spela
> pingis istället för cykla.

Det kan vara nog så lurigt att limma gummit på racketen. Väck inte den björn som sover!

Petri! Stort suck! In't i fan ska väl någon från söder behöva åka upp för en sån simpel sak som att få en cykel att fungera.
På söndag ska vi ha en Happyride kl 12:00 från NjurundaGlas till stan å tillbaks. Ta med dig cykeln'fan och kom förbi hos mig vid 10:30 tiden så ska jag montera ihop skiten åt dig. Då hinner du även hänga med.

David Å (fd wmdaake) skrev:
> Petri! Stort suck! In't i fan ska väl någon
> från söder behöva åka upp för en sån simpel
> sak som att få en cykel att fungera.
> På söndag ska vi ha en Happyride kl 12:00 från
> NjurundaGlas till stan å tillbaks. Ta med dig
> cykeln'fan och kom förbi hos mig vid 10:30 tiden
> så ska jag montera ihop skiten åt dig. Då
> hinner du även hänga med.

+1

En sak till! Rör ingenting!!!! ta bara med dig alla grejer till mig! Annars blir bara värre.
Ursäkta Petri!
Men denna tråd förlänar ett lyckligt slut och jag har kunnat fixa det i första tråden men.......!!

Nu får det vara nog. Jag trodde aldrig det skulle gå såhär långt, tack för ert tålamod på Happy. Många är helt otroligt tålmodig och hjälpsamma.

En sak måste jag påpeka att många på happy är väldigt snabba att "tracka" personer som inte stämmer in på era ideal. Har själv varit med om det. Om man inte är väldigt aktiv här så är det väldigt lätt att bli ett "offer" för språkpoliser och ironiska personer.

Tack och trevlig kväll ni alla som har varit hjälpsamma. Ni andra göres inte besvär.

Nu får admin låsa denna tråd

PS. Petri Skicka PM till mig efter detta, eller meddelande på FC.

David Å (fd wmdaake) skrev:
> Tack och trevlig kväll ni alla som har varit
> hjälpsamma. Ni andra göres inte besvär.
>
> Nu får admin låsa denna tråd
>
> PS. Petri Skicka PM till mig efter detta, eller
> meddelande på FC.

Inte utan bildbevis. Den här tråden är odödlig..

Jag blir lite varm i hjärtat av alla som så gärna vill hjälpa och lägger ner tid på dessa projekt. Fett med cred till er alla. Hånare och hycklare måtte de få sina ögonlock uppätna av myror ;)

Efter att ha genomlidit Robinsonfinalen (inspelad) med halvsovande fru återvänder jag liksom många andra tvångsmässigt till denna tråden med skräckblandad förtjusning...

Tråden är fantastisk på så många plan. Inser desillusionerat att det aldrig blir någon "labradorens Tråd om cykelfrågor"... för trots att jag urspungligen är reserverad norrlänning, nu snål smålänning och ibland har en gnagande känsla av att t.ex. bakväxeln inte är 100% planrikatad eller att bakdämparen behöver lite kärlek kan jag helt enkelt inte låta bli att surfa 10 minuter på Park Tools hemsida etc och sen lösa problemet... och jag är civiling i datateknik! Blir inte mycket ohändigare än så, eller? ;-)

Men den här tråden är så 110% Happy. Tar man sig bara genom första vågen av schablonmässiga svar och häckleri finns hur mycket kunskap och tolerans (ok, jag har druckit litet vin ikväll...) som helst här! Ovärdeligt, inte bara för TS utan även andra som söker svar. Respekt!

Men Petri, köp inte Parks Blue Book. Hittar du inte svaret här i tråde eller på Parks webplats så är det ändå kört. Trust me. Eller låna en bok först.

Jisses, tänk om Gurra går bet? Vem ska Happy då skicka? Calvin himself? ;)

Senast ändrad:
Jag följer denna tråd med sådan spänning och inlevelse att jag inte hinner göra inlägg själv ibland. Här kommer ett lite anal-nördigt påpekande, men jag kan inte låta bli att hugga på den där grejen med skruvdimensioner och insexnycklar.

En 6mm insexnyckel passar alltsomoftast i det sexkantiga hålet i skallen på en vanlig M8-skruv. Och på samma sätt en 5mm insexnyckel till en M6-skruv. 4mm till M5-skruven osv.
Jag tror inte att det någonsin var tal om att stoppa in nycklarna i hålet där själva skruven skulle in.

Denna metod är dock inte 100% tillförlitlig eftersom utformningen på skruvskallarna varierar.
Som flera påpekat är det bästa sättet att mäta ytterdiametern på gängan med skjutmått (och givetvis lever vi i en perfekt värld där allt är metriskt och standardiserat osv.).

Nej jag medger att jag kan ha tolkat det fel, men eftersom han tror att det ska vara en M5 eftersom en 6mm insex inte passar så förstår jag inte vart det antagandet kom ifrån? Då borde det ju istället ha varit en 4mm insex som passade i skruven? Hur som helst så blev det bekräftat för någon sida sedan att det ska vara M6 till Giant.

Sen angående kassetten så står det ju i Petris inköpsspec klart och tydligt att det är en 11-23 tandad kassett:

Datum: den 30e augusti

Sram Power Pack PG1050 10 delad Kassett för Racer/MTB. (11-23 tandat.)
Sram X9 Trigger växelreglage för 2 x10-växlat 1:1 system.
Sram X9 10-delad bakväxel i svart/röd som väger 204 gram (Medim arm.)
Sram X9 framväxel med lågklamma för 2x10-växlat. (Top 31,8/34,9mm.) 1
Shimano MTB SP-41 växelvajerset med PTFE behandlade höljen till en cykel.
detta ska bli min ny-gamla Giant NRS :)

Jag är helt tagen! Undrar lite smått om denna typ av uppbackning skulle kunna ske någon annan stans? Eller om den kommer att ges igen? troligtvis kommer det väl att länkas rätt friskt till denna tråd så fort någon krake har problem med sitt åk...

Jag funderar övar vad det är i Petris frågor som skapar så mycket engagemang av så många personer, inklusive mig.
Det ju inte helt ovanligt att rätt enkla cykelfrågor, från okända Happyister, passerar obemärkt.

Är det Petris förmåga att missuppfatta svaren och hitta på ny frågor som skapar trådens magi.
Har alla förståsigpåare hittat sin överman?

Robert skrev:
> Jag funderar övar vad det är i Petris frågor
> som skapar så mycket engagemang av så många
> personer, inklusive mig.
> Det ju inte helt ovanligt att rätt enkla
> cykelfrågor, från okända Happyister, passerar
> obemärkt.
>
> Är det Petris förmåga att missuppfatta svaren
> och hitta på ny frågor som skapar trådens magi.
>
> Har alla förståsigpåare hittat sin överman?

Tror du slår huvudet på spiken. Men jag kan fortfarande inte bestämma mig för om detta är en konstinstallation, makabert trollande eller helt enkelt sant! Det är magiskt ;-)

vader skrev:
> Det här är helt enkelt den bästa tråden på
> mycket, mycket länge!

+1

Jag har velat fram och tillbaka så många gånger sedan Petri började posta. Troll eller äkta?

Var helt säker att det var troll, eftersom han lyckades pricka in ALLA tabun och mektabbar man kan göra. Men sen dök han upp på Lida osv. Och har köpt cykel av annan Happyit osv.

Nu tror jag på dig Petri! Men samtidigt så tror jag att du driver med oss. Alternativet är rätt svårt att acceptera...

Jag hejjar på Petri helt klart. Så det var jobbigt att se den där racerkassetten.

Men han kör ju både och så han lär ha nytta av den inom sinom tid.

En 10-del mtb kassett kan han säkert köpa från en lokal handlare redan idag.

Petri skrev:
läste till träteknisk
> snickare 90-92 då använde vi skjut mått men det
> var då det.

Det här räckte för mig i denna tråd.

Petri skrev:
> fanns bara 11-32 jag ahr starka ben vet ni så
> lite nytta av de ska jag väl ha

Jag måste bara fråga, och det är inte för att vara dryg, men såg du inte att du beställde 11-23 från början, och tyckte du inte att kassetten såg lite liten ut när du hade monterat den på MTB:en? :-/

DT nä jag gjorde inte det bara beställde utan att se att man kunde bestämma storlek
Inte egentligen när jag var i skruvandet insåg jag det heller men i ett annat ljus lite distans från skruvandet, och då insåg jag satan vad liten kasett :)

menny är beställd så allt har ordnat sig till slut.

så jag säger så hhär omd enna tråd THE END

nu kan ni tjattra om ni vill elelr inte men jag säfger adjö och ni som kommit med ritkiga tips och råd tack jag menar det tack

ni andra det var roligt att se er humor :) heheh

så ha det bra tills nästa gång om det blir nån :)

Tillbaka
Topp