Polar V650

Polar V650
Jag har den. Hittade en billigt på blocket. Lite fult av mig kanske, killen hade inte koll på att de kommer en firmware uppdatering i höst som kommer ge navigering. Han hade precis köpt en garmin.

Har inte riktigt bestämt vad jag tycker. Den har inte r-r data och man måste synca via datorn. Men för priset som jag köpte den har jag råd att chansa på att allt löser sig med uppdateringar senare. Dc rainmaker har skrivit om allt som polar lovat leverera.

Polar V650
Ja, den har nu kartor men navigationsfunktionen kommer i en annan uppgradering. Det man kan göra nu är att se sin position på en karta (dvs ej följa en rutt). Men Om man är någonstans där man faktisk behöver navigera med karta är mobilen mycket bättre. Det blir lätt plottrigt och lite knöligt att zooma ut och in.

Som nämndes ovan köpte jag min beg för en mycket rimlig penning. För det priset är jag nöjd, men det känns som om de släppt en beta. Tex att ha bloutoth stöd mnd inte kunna synca med mobilen, att inte kunna ladda direkt till strava, och allmänt lite buggig.

Polar V650
Jag har V650. Har haft den sedan strax efter den lanserades.
Mestadels positiv, men det finns några saker jag inte är nöjd med.
Kartfunktionen har jag inte testat än, men lär göra det under nästa vecka då jag är Mallorca.

Kort sammanfattning nedan:

På pluskontot:

- Bra skärm, bättre än Edge 810. Syns bättre i solsken exempelvis
- Enkla menyer, klart bättre än Garmins som kan vara rätt förvirrande tycker jag
- Bra batteritid; ungefär som Edge 810
- Polar Flow fungerar bra (efter att firmware uppdaterats!)
- Funkar överlag bra.
- Enkel med de finesser du behöver
- Enkel och bra återkoppling efter slutfört träningspass
- Uppdateras regelbundet och det är fler funktioner på gång (som redan garmin har introducerat...)
- Har Bluetooth Smart
- Bra pris!
- Det finns bättre extrafästen för fler cyklar att köpa (du får dock leta runt lite på nätet för att hitta detta) - Polar säljer inget eget bättre fäste än standard. Se nedan under minus.

På minuskontot

- Den har ju inte ANT+
- Har haft mycket problem med den gällande firmware/mjukvara. Problem med syncningen exempelvis. Dessa problem ska dock vara lösta nu. Har inga problem i dagsläget
- Ligger generellt lite efter Garmin när det gäller mer eller mindre onödiga finesser.
- Syncar i dagsläget inte automatiskt till Strava. Detta är på gång. Finns en gratistjänst som heter "Flow2Strava"
- Standardfästet är sämre än Garmins dito. Helt ok, men inte riktigt samma klass. Tycker det sitter aningen sämre
- Bättre extrafästen som Polar ska lansera har de fortfarande inte kommit ut med på marknaden (vilket jag är rejält besviken på!)

Polar V650
Den är ju väldigt billig om man jämför med garmin. Rose har ju haft den som dagens produkt för 1500. Det måste vara prisvärt. Men sen är ju frågan hur bra den kommer bli i framtiden. Garmin känns mer pålitlig.

Polar V650
Sorry, Conny, men jag kan inte tycka att det är ett test du hänvisar till.
Jag förmodar att du fått/fått låna den för att skriva ett omdöme. Du skriver också att du aldrig haft en cykeldator tidigare så vad är då dina preferenser när du testar den?
Du skriver att man kan få utt all tänkbar statstik efter passet men inget om vad statistiken innehåller.
Nej, för mig är har din bloggpost inget med test att göra utan är inget annat än ren reklam.

Polar V650
Luzen skrev:
-------------------------------------------------------
> Sorry, Conny, men jag kan inte tycka att det är
> ett test du hänvisar till.
...
> Nej, för mig är har din bloggpost inget med test
> att göra utan är inget annat än ren reklam.

+1

/Håkan

Polar V650
Det är lite synd att v650 inte blivit mer uppmärksammad tycker jag.

I sitt nuvarande format tycker jag den kan konkurrera åtminstone delvis med Garmin 810.
Den saknar fortfarande en del av de mer avancerade finesserna, men till skillnad från när den lanserades fungerar allt som det ska nu. Kan tänka mig att en del blev avskräckta från början, och konkurrensen (läs Garmin) är ju stenhård.

Polar har också bra support här i Sverige; Garmin har jag tyvärr hört mycket som pekar på motsatsen. (har dock inga egna erfarenheter att stödja detta på)

Kan för övrigt hålla med om att VasaConnys "test" inte var så mycket att hurra över.
Grunden för ett test är tycker jag att ha något att relatera till. Hur ska jag annars veta vad som är bra eller inte bra?

Polar V650
Någon som har ett "fresh" perspective på hur navigeringen fungerar i V650? Lite sugen på den, men primära anledningen är att jag vill köra rutter på GPX från kompisars Strava etc. Fungerar den bra för "Live"-navigering när man är ute?

Tack

Polar V650
Huggelito sa:
Någon som har ett "fresh" perspective på hur navigeringen fungerar i V650? Lite sugen på den, men primära anledningen är att jag vill köra rutter på GPX från kompisars Strava etc. Fungerar den bra för "Live"-navigering när man är ute?

Tack

Jag kan tyvärr (fortfarande) inte väga in på hur själva navigeringen funkar, men det största problemet med det är att det inte går att bara ladda in en GPX och köra, utan det enda sättet är att antingen du eller nån du följer (alt. nån som har alla sina pass offentliga) har kört rutten innan och loggat den i Polar Flow. Så det är rätt omständligt ur den aspekten. Hur sen själva navigeringen är vet jag, som sagt, inte.

Polar V650
GustafH sa:
Huggelito sa:

Tack

Jag kan tyvärr (fortfarande) inte väga in på hur själva navigeringen funkar, men det största problemet med det är att det inte går att bara ladda in en GPX och köra, utan det enda sättet är att antingen du eller nån du följer (alt. nån som har alla sina pass offentliga) har kört rutten innan och loggat den i Polar Flow. Så det är rätt omständligt ur den aspekten. Hur sen själva navigeringen är vet jag, som sagt, inte.

Går det inte lägga in rutten i Flow och sedan synka därifrån som ett ”planerat pass”?

Polar V650
Jag har så svårt att förstå hur man kan skapa en så bra produkt, men inte bry sig om att det ska gå att köra på andras gpx-spår... Hade de lagt in den möjligheten hade jag köpt den omedelbart, men nu överväger jag istället att få över på garmin till nästa år.

Polar V650
Fjällgeten sa:
Polar har just släppt stöd för importerade gpx-filer. Skapar i flow och syncar över och den dyker upp som en rutt.

Har inte hunnit testa ännu.

Låter nästan för bra för att vara sant... Polar själva då inget om att det var på gång för bara några veckor sedan. Nu är jag glad att jag avvaktade köp av garmin.

Recension önskas :)

Polar V650
Fjällgeten sa:
Polar har just släppt stöd för importerade gpx-filer. Skapar i flow och syncar över och den dyker upp som en rutt.

Ha! Precis innan Bluetooth-synk-uppdateringen! Jag ska undersöka det här och återkomma när jag kan cykla igen (förhoppningsvis till helgen).

Polar V650
Edarion sa:
Fjällgeten sa:

Låter nästan för bra för att vara sant... Polar själva då inget om att det var på gång för bara några veckor sedan. Nu är jag glad att jag avvaktade köp av garmin.

Recension önskas :)

I testet får det även ingå om funktionen för synk av Strava-segment men tillhörande KOM (pss Garmin har) finns.

Själv väntar jag på inbytestjänsten där vi med många sensorer får rabatt på motsvarande produkt med BT istället för W.I.N.D.
Än så länge finns den bara på mitt eget ritbord men jag hoppas att Polars marknadsavdelning läser mina tankar ;-)

Polar V650
Huggelito sa:
Ok kan någon uploada foto på hur det ser ut när mab kör på rutt med navigering? :) too good to be true givet priset på v650...

Jag blev nyfiken själv nu men tyvärr är jag ensam med sjukt barn inatt. Men jag skapar en rutt ner till optikern och filmar lite imorrn bitti (om inte nån annan gör det först).

Polar V650
Nu blev jag ju riktigt sugen på en v650. Jag har därför lite fler frågor kring den...

Det står att batteritiden är 10 timmar, vilket inte räcker alla gånger. Speciellt inte på de längre breveterna, där jag verkligen behöver den :) Sitter ingången så det går ladda den under tiden man cyklar?

Jag har i dagsläget en polar m400 som jag köpte innan jag fastnade för cykling. Jag tycker dock om den och aktivitetsmätaren. hur fungerar det att kombinera enheterna i flow? Någon som testat att köra två polarprodukter samtidigt? Jag antar att det är lugnt med träningarna, men hur fungerar återhämtningsstatus och aktivitetsmätning när man kombinerar?

Om jag ska välja mellan denna för knappt 2000 :- eller en garmin edge 1000 för över det dubbla... Är det motiverat att ändå byta till garmin? Ska tilläggas att jag är helnöjd med polar egentligen, men edge1000 är en klart mer rätt anpassad produkt känns det som. Någon som kan hjälpa mig? :)

Polar V650
Edarion sa:
Nu blev jag ju riktigt sugen på en v650. Jag har därför lite fler frågor kring den...

Det står att batteritiden är 10 timmar, vilket inte räcker alla gånger. Speciellt inte på de längre breveterna, där jag verkligen behöver den :) Sitter ingången så det går ladda den under tiden man cyklar?

Jag har i dagsläget en polar m400 som jag köpte innan jag fastnade för cykling. Jag tycker dock om den och aktivitetsmätaren. hur fungerar det att kombinera enheterna i flow? Någon som testat att köra två polarprodukter samtidigt? Jag antar att det är lugnt med träningarna, men hur fungerar återhämtningsstatus och aktivitetsmätning när man kombinerar?

Om jag ska välja mellan denna för knappt 2000 :- eller en garmin edge 1000 för över det dubbla... Är det motiverat att ändå byta till garmin? Ska tilläggas att jag är helnöjd med polar egentligen, men edge1000 är en klart mer rätt anpassad produkt känns det som. Någon som kan hjälpa mig? :)

Jag kan inte hjälpa dig med sådär jättemycket men lite kan jag skriva.

10 timmars batteritid är ingen fantasisiffra. Min drar under 10% i timmen vid full ljusstyrka och kadens- och pulsmätare kopplade. Laddningsporten sitter i botten under en liten lucka och jag fick gå ut och montera den för att se hur det skulle funka att köra med den öppen. Så som jag har monterat den nu, på styrstammen, så går det men är lite knöligt att ladda om den ska sitta rakt för styrröret sticker upp och krockar med luckan. Jag kan dock flytta fram den en cm och då är det inga problem.

Eftersom jag inte haft nån annan typ av träningsloggarmanick utom mobilen innan har jag inget att jämföra med, men som jag skrivit innan så saknar jag inget i V650:n nu när Bluetooth-synk och möjligheten att skapa egna rutter finns. Det som skulle kunna vara ett problem är att den inte har ANT+ men nu när t.o.m. wattmätarna börjar komma med BT så är det nog inget problem. Men, som sagt så har jag inte testat nån Garmin (bara pillat lite) så jag har faktiskt ingen aning om vad de skulle kunna ha som V650:n saknar (kanske möjligheten att skapa rutter i enheten samt telefonkontakt på nåt vis?).

En grej som är i pipelinen men inte har kommit än är möjligheten att själv döpa dina profiler och cyklar. Just nu har du fyra profiler med var sin cykel kopplad till sig och de heter Road cycling, Mountain biking, Indoor cycling och other och de har cyklar som heter Bike 1, 2, 3 och 4.

Men är det nåt särskilt du vill veta så är det bara att fråga. Är du i Skåneområdet är du välkommen att komma hit och prova den också. :)

Polar V650
Tack! Det låter onekligen som något som skulle passa mig ganska bra :)

Jag är som sagt mycket nöjd med polars tjänster på webben och tycker om deras någon "barnsliga"/"naiva" analys av hur lång återhämtning man har samt hur hårt passet har varit. Det stämmer sällan med hur jag känner mig, men ger en liten trevlig bekräftelse sådär på att man har vart ute och gjort något som varit nyttigt för kroppen.

Det enda jag skulle vilja veta nu är egentligen det som skrevs tidigare i tråden... Hur ser det ut när man är ute och cyklar med navigering? Men ett klipp på det känner jag är lite mycket att be om och jag hoppas helt enkelt något lägger upp en länk så småningom. Risken finns dock att jag beställer allt för snart och därför inte väntar in det. produkten har legat i kundkorg på lite olika webbutiken tidigare, men aldrig kommit till kassan ;)

Polar V650
Edarion sa:
Det enda jag skulle vilja veta nu är egentligen det som skrevs tidigare i tråden... Hur ser det ut när man är ute och cyklar med navigering? Men ett klipp på det känner jag är lite mycket att be om och jag hoppas helt enkelt något lägger upp en länk så småningom. Risken finns dock att jag beställer allt för snart och därför inte väntar in det. produkten har legat i kundkorg på lite olika webbutiken tidigare, men aldrig kommit till kassan ;)

Jag är ju också nyfiken men rutter har inte varit nåt för mig om jag inte kan göra dem själv och synka över dem, men nu kan jag det så jag har gjort en ner till stan imorrn bitti så jag filmar lite och slänger upp på tuben under dagen. Kan tipsa om att Evans Cycles har den för under 1900 kr med pulsmätare eller under 1600 utan. Dock är de fula och märker av om du har kollat på den eller lagt den i varukorgen innan (och höjer priset) så sätt webbläsaren i Incognito mode innan du surfar in där om du ska köpa den.

Polar V650
GustafH sa:
Edarion sa:

Jag är ju också nyfiken men rutter har inte varit nåt för mig om jag inte kan göra dem själv och synka över dem, men nu kan jag det så jag har gjort en ner till stan imorrn bitti så jag filmar lite och slänger upp på tuben under dagen. Kan tipsa om att Evans Cycles har den för under 1900 kr med pulsmätare eller under 1600 utan. Dock är de fula och märker av om du har kollat på den eller lagt den i varukorgen innan (och höjer priset) så sätt webbläsaren i Incognito mode innan du surfar in där om du ska köpa den.

Va? Menar du att om jag går in och lägger den i kundkorgen... Stänger av datorn och går in igen, så har de höjt priset till den gången? Det tycker jag faktiskt är så illa att jag avstår från köp.

Hittade den och en hel del annat jag behöver på Rosebikes, så funderar på att beställa en av dem. Men jag har ingen erfarenhet av det företaget heller. Jag är alltid otroligt skeptisk till att handla för mer än några hundralappar när jag beställer från webhandlare jag inte använt tidigare. Nu är jag uppe en bit över 3000:-- Får se om jag kan vänta eller om jag drar iväg en beställning redan ikväll :)

Finns det erfarenheter här på forumet av rosebikes är det välkommet :)

Polar V650
Jag använder en V800 och en V650 och nu sker beräkning av återhämtningsstatus även från V650. Pga BLE kan bara en enhet vara igång mot pulsbandet, vilket ställer till det om man vill ha V650 på cyklingen, men logga hela triathlontävlingen med V800 (Polar trodde inte någon skulle använda enheterna så...)

Det jag saknar mest nu är möjlighet att logga olika cyklar (landsväg kan ju vara tempohoj eller linjecykel osv.) lite synd att man inte tittade på sina gamla produkter typ rcx800 och PPT när man skapade V800 och flow.

Polar är långsamma att få ut sina uppdateringar, men de lanserar inte en ny produkt och glömmer de gamla...

Polar V650
Edarion sa:
Va? Menar du att om jag går in och lägger den i kundkorgen... Stänger av datorn och går in igen, så har de höjt priset till den gången? Det tycker jag faktiskt är så illa att jag avstår från köp.

Ja, och tyvärr funkar de flesta stora webbshoppar så, inte bara inom cykelvärlden. Det gäller inte alla produkter och de kan ha slutat med det på just Polarerna nu men när jag jagade för ett par månader sen var den definitivt en av produkterna. Ibland räcker det att du har Googlesökningar eller har tittat på produkten på andra ställen för att priserna ska gå upp. Bokus och AdLibris är några av de största "bovarna" på den fronten i Sverige.

Edarion sa:
Hittade den och en hel del annat jag behöver på Rosebikes, så funderar på att beställa en av dem. Men jag har ingen erfarenhet av det företaget heller. Jag är alltid otroligt skeptisk till att handla för mer än några hundralappar när jag beställer från webhandlare jag inte använt tidigare. Nu är jag uppe en bit över 3000:-- Får se om jag kan vänta eller om jag drar iväg en beställning redan ikväll :)

Finns det erfarenheter här på forumet av rosebikes är det välkommet :)

Köpte hjul av Rose i höstas och det funkade oförskämt bra. De säljer mycket cyklar för många tusenlappar också, och är rätt aktiva här på forumet också (kolla in "Rose-tråden").

Polar V650
Vad gör man när man är sjukt sugen på att köpa och frågar den i vanliga fall skeptiska frun, som direkt säger "då är det väl bara att köpa?"

Sagt och gjort... Beställning är lagd :) Klipp är överflödigt för min den... Jag får snart testa hur det fungerar själv!

Polar V650
Fjällgeten sa:
Snart kommer dessutom front bike mount, dvs så att man monterar V650 framför styret.

Sen varför det tagit ett år...är ju en annan fråga?

Verkligen! Kan ju knappast vara så speciell design på just denna? Känns dock bra då jag tror dess nackdel ligger i att ladda batteri när den är monterad.

Polar V650
Fjällgeten sa:
Snart kommer dessutom front bike mount, dvs så att man monterar V650 framför styret.

Verkar dock vara enkelt att modda så att den passar i Garmins såna fäste. Jag har inte testat, vad är fördelen med ett sånt fäste?

Polar V650
GustafH sa:
Fjällgeten sa:

Verkar dock vara enkelt att modda så att den passar i Garmins såna fäste. Jag har inte testat, vad är fördelen med ett sånt fäste?

Snyggare, men framför allt ser du den utan att titta snett bakåt när du kör (dvs linjehoj)

Nog går det att modda, fast jag vill inte riskera att den ramlar av

Polar V650
Fjällgeten sa:
Snyggare, men framför allt ser du den utan att titta snett bakåt när du kör (dvs linjehoj)

Nog går det att modda, fast jag vill inte riskera att den ramlar av

Smart. Kanske får skaffa ett sånt. Hittade inte guiden till hur man moddar Garminfästet (har för mig jag läste det på DC Rainmaker men det undflyr mig just nu), men jag hittade det här istället: http://www.shapeways.com/product/6CN4YWGAT/polar-v650-m450-front-mount?optionId=57805829

Polar V650
skulle aldrig sätta den i en så osäker infästning... Det blir ganska stora belastningar på armen om man kör i minsta gupp i 40 km/h. Då vill jag kunna lita på sakerna jag köpt.

Polar V650
Ok, navigeringen var inte så mycket att filma egentligen. Det ser ut som på bilden nedan, ens röda plupp följer den färdiga rutten och kartan roterar så att framåt hela tiden är, ja, framåt. Väldigt smidigt och lätt att följa men inte direkt turn-by-turn. Definitivt en funktion jag kommer använda ofta.

Själva navigeringsvyn lägger sig sist (eller först, beroende på hur man ser det) i sid-rotationen så om jag swipar höger så kommer jag till min sista vy och swipar jag vänster kommer jag till min första.

Bilagor

• IMG_0032.JPG
    IMG_0032.JPG
    109.8 KB · Besök: 64
Polar V650
Tack GustafH, men då är väll in princip "turn-by-turn"? Man kan ju göra en runda/importera från Strava och sen cykla med support om hur man ska svänga etc? Det är den funktionalitet jag är ute efter då jag tycker de är roligt att cykla på nya ställen och gärna rundor som folk rekommenderar som är fina, tycker dock de drar ned tempo och excitement att stanna och navigera hela tiden.

GustafH sa:
Ok, navigeringen var inte så mycket att filma egentligen. Det ser ut som på bilden nedan, ens röda plupp följer den färdiga rutten och kartan roterar så att framåt hela tiden är, ja, framåt. Väldigt smidigt och lätt att följa men inte direkt turn-by-turn. Definitivt en funktion jag kommer använda ofta.

Själva navigeringsvyn lägger sig sist (eller först, beroende på hur man ser det) i sid-rotationen så om jag swipar höger så kommer jag till min sista vy och swipar jag vänster kommer jag till min första.

Polar V650
GustafH sa:

Är ut ganska precis som jag trodde med andra ord. Tack för bild :)

Polar V650
Huggelito sa:
Tack GustafH, men då är väll in princip "turn-by-turn"? Man kan ju göra en runda/importera från Strava och sen cykla med support om hur man ska svänga etc? Det är den funktionalitet jag är ute efter då jag tycker de är roligt att cykla på nya ställen och gärna rundor som folk rekommenderar som är fina, tycker dock de drar ned tempo och excitement att stanna och navigera hela tiden.

Ja, egentligen är det väl turn-by-turn men det brukar jag förknippa med skyltar och grejer som berättar att det börjar bli dags att ta tredje avfarten i rondellen och sånt... ;)

Men jag tycker det funkar riktigt bra. Dock ska väl sägas att jag inte direkt är obekant med stan jag bott och cyklat i under nästan 20 års tid så det får väl komma till nån typ av eldprov senare. Men bara grejen att jag kan skapa rutter eller sno nån annans pass från Strava och göra dem navigeringsbara utan särskilt mycket arbete är grymt skönt. Tidigare har jag fått stanna och ta upp telefonen för att kolla sånt men det slipper man ju nu. Nu väntar jag bara på att det ska gå att exportera Strava Segments till GPX.

Polar V650
Ursäkta trådlån... Kan någon hjälpa mig med tips på sida där jag kan mata in önskad längd på runda (lvg) och sedan få förslag på karta och som jag sedan kan exportera till tex gpx.

Polar V650
Hur hanterar V650 kartdata? Så här står det på Polars hemsida:
"V650 laddar ned kartdata i sektioner av 450 × 450 kilometer åt gången "
Från: http://www.polar.com/sv/produkter/pro/V650
Betyder det att om man bor/cyklar nära "kartkanten" måste man ladda ned en ny karta när man passerar en kartkant?
Dvs stanna o koppla V650 till en dator (alternativt ladda ned via BT och telefon)?

/Håkan

Tillbaka
Topp