Polera vevarmar

Kung Stalle

Aktiv medlem
Polera vevarmar
Det fanns några artiklar förut om några som hade polerat sina XT-vevar. Jag kan inte finna dem åter. Nån som vet hur man skall finna dom?

(eller har lusta att delge mig tillvägagånssättet här och nu).

Tack på förhand!

Stalle

Polera vevarmar
Polishman i Upplands Väsby säljer abralontrissor (kardborrsjälvhäftande mjuka trissor) från korn 1000 till 4000. Dessa tar mycket jämnare än våtslippapper och gör själva slutpoleringen till en dans.
Rekommenderas starkt.

Polera vevarmar
Jag polerade upp mina gamla vevarmar och styrstam när jag fixade min singlespeed.
Polerade dem med en bomullstrissa och polerpasta. Sedan på med en vax. Har hållt fint i ca 9 mån.

Tricket är att vaxa. Vax skyddar gör det enklare att rengöra.

mvh

Polera vevarmar
Hmmm...
Ärligt så vet jag inte vad exakt vad polerpastan heter. Det är ett kombinerat polermedel och vax med störst sannolikhet. Det är köpt för knivslöjd, när man polerar skaft av trä, ben och metall. Det funkade även utmärkt till aluminium.

Jag la på vanligt bilvax efter poleringen.

mvh

Polera vevarmar
Even Steven skrev:
-------------------------------------------------------
>Det är köpt för knivslöjd, när man polerar skaft av trä, ben
> och metall. Det funkade även utmärkt till
> aluminium.

Jag fick inget vidare på kemin i skolan men aluminium är väl
en metall?

Polera vevarmar
Här är min saintkombo som jag polerat lite. Det tog ca 10 minuter sen syntes inte poleringen för alla repor och all smuts. Haha. Men så sitter de på en dh-hoj också. Men det var jäkligt snyggt innan jag använde dem!

typ 5 steg våtslippapper och sedan autosol var min metod. Skitjobbigt! :)

Bilagor

• DSCN2735.JPG
    DSCN2735.JPG
    64.1 KB · Besök: 35
Polera vevarmar
Jag har mattlackat min bordsskiva hemma med någon billack från clasohlsson. Den fanns även i blank och jag tror den skulle kunna hålla för den nötning du får på vevarna. Kan vara ett sätt kanske?

Polera vevarmar
(gammal skåpmat i repris...)

whitevevar2.jpg

Tappar den där glansen relativt snabbt, cykling med dem vinter/tidig vår (vägslask/salt) bör undvikas.

Men när de är som ovan är det snyggt (om man gillar sådan finish).

Ett par Magic/CODA-vevar skulle också vara jäkligt snyggt att ha i polerad finish!

Polera vevarmar
Undvik om möjligt klarlack. Ser hyggligt ut en tid men det kommer obenhörligt
att slitas och då ser det plötsligt ut som skit och går inte att komma tillrätta
med utan måste slipas bort och då är du på ruta ett igen.
VAX är det som gäller.
/Pär

Polera vevarmar
Nu har jag polerat klart, det blev inte lika analt som exemplen ovan men rätt bra (vevarna var rätt illa åtgångna redan innan och man kan ju inte polera en bajskorv till en spira hur mycket man än vill).

Om jag vinner en miljon skall jag ägna mig åt att polera styrstam och sadelstolpe åxå.

Stalle

Tillbaka
Topp